handdator

Visa fullständig version : Överskott på träningsdagar och underskott övriga dagar?

toaoo
2012-07-19, 21:21
Dagar jag tränar (3ggr/vecka) så äter jag väldigt mycket efteråt, garanterat så mycket att jag ligger på kaloriöverskott. Övriga dagar så äter jag så att jag ligger på kaloriunderskott.

Sett över en vecka ligger jag på drygt +/- noll.

Är detta något positivt för muskelutvecklingen kontra fettmängden, eller är det för korta perioder att ligga på +/-?

tjing
2012-07-20, 12:25
Ja det är såklart positivt om man vill minimera fettinlagring men samtidigt kommer det inte att hända mycket på vågen inom det närmsta seklet. Är man ute efter styrka primärt så är det bättre än för muskelutveckling.

Det låter mycket bra i teorin, men i praktiken får man antingen äta sjuka överskott träningsdagar och stort underskott vilodagar. Eller så kan man göra det enkelt för sig och äta mer träningsdagar och balans/lite till på vilodagar.

mattilainen
2012-07-20, 12:30
för muskeluppbyggnad så kanske det fungerar till en del men du får tänka att en mätperiod inte alltid är en dag hit eller dit. Det är längre tid, månad/månader. Ditt tänk fungerar kanske teoretiskt (för du ligger ju pluss när du tränar och då borde du byga blablablal...) men i praktiken är det under den längre mätperioden det måste ske.

toaoo
2012-07-20, 16:56
Så för att öka i muskelmassa måste man ligger på ett visst överskott sett över en längre period, kanske en månad?

Alltså funkar inte teorin att bränna fett på de vilande underskottsdagarna och bygga muskler på de tränande överskottsdagarna?

clappen
2012-07-20, 18:29
Om du ska göra så, så är det definitivt efter träningspasset/dagen efter du ska lägga dig på överskott, då kroppen bygger upp musklerna, och underskott övriga tider.

sinaui
2012-07-20, 18:31
Om du ska göra så, så är det definitivt efter träningspasset/dagen efter du ska lägga dig på överskott, då kroppen bygger upp musklerna, och underskott övriga tider.

Mao periodisk fasta.

tjing
2012-07-20, 18:33

Du inser att "efter träningspasset" ofta innebär i stort sett hela veckan för någon som tränar ofta. Att man måste lägga det precis efter träningspasset finns nog inget belägg för. Däremot är ju aminosyrakänsligheten uppreglerad i 24 h för att sedan successivt dala ner till 36 h, hos tränade personer.

clappen
2012-07-20, 18:41
Du inser att "efter träningspasset" ofta innebär i stort sett hela veckan för någon som tränar ofta. Att man måste lägga det precis efter träningspasset finns nog inget belägg för. Däremot är ju aminosyrakänsligheten uppreglerad i 24 h för att sedan successivt dala ner till 36 h, hos tränade personer.

Ja, men då förstår jag inte varför man ska äta mer på dagarna man tränar, då det är vilodagarna man egentligen ska trycka i sig mer kalorier.

z_bumbi
2012-07-22, 09:31
Mao periodisk fasta.

Hur fick du det till periodisk fasta?

Ja, men då förstår jag inte varför man ska äta mer på dagarna man tränar, då det är vilodagarna man egentligen ska trycka i sig mer kalorier.

Det är snarare något som talar för att man inte bör fundera på att ligga på underskott på vilodagarna utan att man bör äta ungefär lika varje dag. Då undviker man dessutom lättare att börja noja om maten.

clappen
2012-07-22, 10:24
Det är snarare något som talar för att man inte bör fundera på att ligga på underskott på vilodagarna utan att man bör äta ungefär lika varje dag. Då undviker man dessutom lättare att börja noja om maten.

Jag håller med dig till 100%. Jag har aldrig förstått mig på tänket med "lite ena dagen, mera andra".

tjing
2012-07-23, 10:48

Jepp.