handdator

Visa fullständig version : Räkna kalorier


Captainwide
2012-07-19, 16:57
Hallå, hallå gymbröder och träningssystrar, jag har ett problem när
Det gäller att räkna kalorier.. Jag väger 68 kg , 17 år och är 173 lång och enligt h&b ekvationen bränner jag runt 2700 kalorier, jag dubbelkollade detta på en annan h&b kalkylator på Google och där blev resultatet runt 2600 kcal. Eftersom jag vill utföra en långsam bulk med 100-200 kcal i överskott så vore det bra att veta det mest exakta. Vill räkna manuellt men vet inte vad aktivitetsfaktorn för 5 dagars styrleträning ligger på :/ så kan någon säga det eller kanske till och med räkna ut detta? :D förresten ska man räkna med lägre aktivitetsfaktor de andra två dagarna jag inte tränar? Tack för svaren / eder captain! :)

Pretorian
2012-07-19, 17:17
Väg dig dagligen så ser du om du äter för mycket eller för lite. Google ör inte alltid din kompis.

J.V
2012-07-19, 17:19
Det går inte att veta exakt. Testa dig fram.

begt
2012-07-19, 17:23
Väg dig varje dag och gör en trendlinje i Excel. Lätt att se efter ett tag om det går för fort eller för långsamt. Väg dig vid samma tidpunkt varje dag och efter toabesök (morgonen är lättast). Fundera på om du åt mer kolhydrater under gårddagen än inför förra invägningen. Det kan ge ett litet utslag på vågen.

Captainwide
2012-07-19, 17:36
Väg dig varje dag och gör en trendlinje i Excel. Lätt att se efter ett tag om det går för fort eller för långsamt. Väg dig vid samma tidpunkt varje dag och efter toabesök (morgonen är lättast). Fundera på om du åt mer kolhydrater under gårddagen än inför förra invägningen. Det kan ge ett litet utslag på vågen.

Okej tack, det var det jag tänkte först av allt men kände mig ännu mer osäker på det men ska prova det istället :) då blir man kanske samtidigt av med optinojan man har.. Förresten kan någon förklara eller skicka en länk på hur man gör en sådan kurva? :)

begt
2012-07-19, 18:07
1. Skriv in din vikt för dagen i en ruta.
2. Skriv in datum i formen 2012-07-19 i en annan kolumn. Sen klickar du och håller i högra hörnet på rutan och drar nedför kolumnen. Då skriver excel ut 2012-07-20, 2012-07-21 osv.
3. När du har några viktvärden efter ett tag markerar du de två kolumnerna (tryck på den första och dra till den andra), sen trycker du på chart (grafsymbolen) och väljer xy-scatter. Du kan mixtra lite med hur den ska se ut men egentligen är grafen färdig så du kan trycka på finish.
4. Du lägger till trendlinje genom att högerklicka på punkterna i grafen.

Rusk
2012-07-19, 18:08
Du måste som Pretorian sa väga dig under en period, gör det nyvaken och vid samma tidpunkt efter att du har vart och pissat.
Försök även att ha vågen på samma ställe då många personvågar kan visa annorlunda beroende på yta.
Justera veckovis om du inte träffar rätt direkt.
Använd MD Mifflin and ST St Jeor eller H&B för att få ett hum om hur mycket du behöver äta, den förstnämnda har jag hört är mer korrekt och den stämmer skapligt bra för mig.
Här har du en kalkylator -> http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Simonbaws
2012-07-19, 20:53
Räknar folk med matfettet/oljan vid uträkning av kalorier?

Pretorian
2012-07-19, 21:34
Räknar folk med matfettet/oljan vid uträkning av kalorier?

Vill man räkna allt så ska man även räkna matfettet.

vicarious
2012-07-19, 22:09
Räknar folk med matfettet/oljan vid uträkning av kalorier?

Det är nog olika från person till person men självklart innehåller det också energi som allting annat så vill man ha så exakta siffror som möjligt bör man kanske göra det.

Rusk
2012-07-19, 22:14
Räknar folk med matfettet/oljan vid uträkning av kalorier?

Det beror på vad man steker, ägg suger som exempel upp fettet medans kyckling inte gör det.
Steker jag ägg eller något annat som tar upp det så kör jag med 5ml milda som är 30Kcal.
När det kommer till kött och fågel så uppskattar jag bara och kör på 15-20kcal då det är lite på ytan.
Oavsett så är det med största sannolikhet inget du kommer att märka av, såvida det inte är stora mängder matfett/olja vi pratar om.

Simonbaws
2012-07-19, 22:15
mjo fast man vet ju inte exakt hur mycket av oljan som köttet tar upp egentligen

vicarious
2012-07-19, 22:17
mjo fast man vet ju inte exakt hur mycket av oljan som köttet tar upp egentligen

Kött brukar inte suga åt sig särskilt mycket fett. Tvärtom snarare om det är fetare kött man steker, då brukar det släppa en del. Vill du nödvändigtvis veta får du väga andelen fett du tillsätter innan stekning och sedan väga det som är kvar i pannan är du är klar :D

Rusk
2012-07-20, 00:18
mjo fast man vet ju inte exakt hur mycket av oljan som köttet tar upp egentligen

Inget, det du har kvar efter tillagning är det som är på ytan.

Johan.S
2012-07-20, 07:02
För att föra kost/viktdagbok och även få fram grafer och annan statistik tycker jag www.dumbell.se funkar riktigt bra.

Old Nick
2012-07-20, 07:22
Råkar du ha en Iphone finns det en rätt smidig app som heter "True Weight" som du kan använda för att följa vikt-upp/nedgång. Ser ut så här:

http://www.madeupsoftware.com/trueweight/home.html

Vågskivan visar alltid senaste registrerade värde. Väger man 2 hekto mer nästa dag drar man bara skivan två hack åt vänster och trycker på hänglåset för att låsa fast värdet för dagen. Mycket smidigare än att slå på datorn och knacka in det i excel. Under "show progress" ser man både en kurva på det verkliga värdet och en trendlinje. Allt går att exportera och ta in i excel senare om man vill.

Springer
2012-07-20, 12:33
Väg dig varje dag och gör en trendlinje i Excel. Lätt att se efter ett tag om det går för fort eller för långsamt.

Lätt att se efter ett tag? Om killen vill bulka 100 kcal om dagen, tar det en månad innan han har gått upp 0,5 kg. Mindre än så blir nog svårt att se, och då skall man ändå ha lite tur att man ätit och tränat ungefär lika hela tiden den här månaden.

begt
2012-07-20, 12:40
Lätt att se efter ett tag? Om killen vill bulka 100 kcal om dagen, tar det en månad innan han har gått upp 0,5 kg. Mindre än så blir nog svårt att se, och då skall man ändå ha lite tur att man ätit och tränat ungefär lika hela tiden den här månaden.

0,5 kg/månad eller 250 kcal/dag går defintivt att se, 30 inmatningar/värden gör att skillnader i vätska, maginnehåll osv. tar ut varann. Det kan vara mycket svårt att pricka in det exakt på hektot dock :) 100 kcal är mycket svårare. Men efter ytterligare någon månad så..

Captainwide
2012-07-24, 10:35
tack för alla era svar! :) ska pröva att utföra en daglig vägning i excel och får hoppas att det går bra!