handdator

Visa fullständig version : Språkkunskaper som ingenjör


Purren
2012-07-19, 16:23
Jag tänker mig att det finns både en del examinerade och framtida ingenjörer här, så här kommer en väldigt specifik fråga. Hur värdefull merit är det att kunna flera språk flytande, förutom svenska och engelska?

Jag vet att det är starkt beroende av vilket företag, vilken position, vilken typ av ingenjör man är och så vidare, men jag är nyfiken på det rent allmänt. Om du är en (framtida) ingenjör så nämn gärna vilken bransch du jobbar i.

eternallord
2012-07-19, 16:27
Jag är 3 år in i mitt elektroteknikingenjörsprogram och jag håller på att avlägga en kandidat i kinesiska parallellt. Intrycket jag har fått är att det är otroligt fördelaktigt med ett extra språk i bagaget, speciellt för länder där den inhemska befolkningen talar dålig eller ingen engelska.

Catstyle
2012-07-19, 16:30
Har inte examen som ingenjör men jobbar tillsammans med många.
Byggprojektering av vattenbehandlingsanläggningar.

Tyska är definitivt inte fel och det absolut mest använda språket efter svenska och engelska.
Det är ju inte viktigare än relevant utbildning och bra social förmåga, dock.

The_RobRoy
2012-07-19, 16:30
Är det något språk man ska lära sig som ingenjör, så är det mandarin. Väldigt värdefullt och kan öppna dörrarna till många häftiga möjligheter. Själv skiter jag i att tänka på karriären och försöker lära mig lite basic kantonesiska istället.

KaptenKnäsvag
2012-07-19, 16:50
Kan du flytande C++ kan du gå långt.

LoveMachine
2012-07-19, 17:19
Jag skulle vilja påstå att det kan vara mycket värdefullt utöver de rena språkkunskaperna. Det är ju naturligvis väldigt situationsberoende om ens språkkunskaper kommer till nytta. Man lär inte sättas i situationen att sköta officiell korrespodnas eller förhandla avtal om man inte är enormt säker på sin sak, på gränsen till översättare/tolk. Den kulturkännedom man får genom språkstudier brukar däremot oftare vara nyttig på alla nivåer. Men oavsett så sänder tredjespråkskunskaper över nybörjarnivå signaler om att man är internationellt sinnad och inte enbart av den anglofila typen. Har man dessutom lärt sig språk genom utlandsstudier så är det definitivt en fjäder i hatten eftersom det visar att man är van att röra sig och arbeta i andra kulturer.

AronP
2012-07-19, 17:34
Kan du engelska så är du i princip klar. Tyska/franska/spanska ger små fördelar då man nästan jämt kan köra engelska. Mandarin är dock ett av få språk som kan ge en fördel.

Ja, enligt hur jag har uppfattat det då. Inte sett några studier.

sabenada
2012-07-19, 17:36
Jag jobbar som systemutvecklare och har läst engelska på universitet och kan grundläggande spanska. Jag har inte upplevt att spanskan har gett mig särskilt mycket möjligheter, eller att det skulle ha gett mig fler möjligheter om jag hade kunnat det bättre.

De spansktalande länderna är inte särskilt aktiva inom IT, så det finns inga intressanta (eller högbetalda) jobb att söka där, och den svenska IT-branschen har inte mycket kontakter med dem. På mitt förra jobb hade vi kunder och samarbetspartner i Sydamerika, men kontakten med dem sköttes från vårt USA-kontor.

Däremot är språkkunskaper överlag något som ger en positiv bild av dig som person. Det är ett tecken på att du kan uttrycka dig hyfsat även på svenska, att du har en viss språkkänsla och medvetenhet. Det är viktigt eftersom man ofta behöver kommunicera med anställda i andra länder, eller kan behöva skriva dokumentation på engelska eller ta globala supportfrågor om ingen annan kan svara. Numera är det även vanligt att företagen har anställda här i Sverige som inte kan svenska alls. Det har förekommit på alla tre företag jag har jobbat för. Det är många spanjorer som söker jobb i Sverige nu, till exempel.

Så kort sagt skiljer det sig från språk till språk. Jag gissar att tyska är ett hyfsat språk att lära sig för en svensk ingenjör med avseende på hur mycket avkastning per svettdroppe det ger. Men bäst är nog att vässa kunskaperna i engelska. Folk är sällan lika bra på engelska som de tror.. Å andra sidan märker inte cheferna språkfelen heller.