handdator

Visa fullständig version : synpunkter på träningschema


stajv
2012-07-19, 15:25
En polare skickade ett träningsschema till mig som han vill börja köra på. Han undrade vad jag tyckte om det. Jag tyckte det såg helt okej ut men kände även att jag inte är riktigt rätt person att fråga sådant...
Så tänkte se om det finns några kolo experter som har några synpunkter.
Det är 2 split och hand tänkte tydligen köra varannan dag.

Dag 1 Bröst/triceps/ben
Bänk: 5 set
Squats: 5 set
pec flys: 5 set
inclined dumbell presses: 5 set
dips: 3 set
Pushups: 3 set

Dag 2 Rygg/biceps/axlar
Pull ups: 5 set
stående rodd: 5 set
marklyft: 5 set
reverse flys: 5 set
axel press: 3 set
curls: 3 set

Rusk
2012-07-19, 15:40
Mitt första intryck är att det är dåligt, 15 set bröst (21 beroende på hur dips/pushups utförs) och endast 5 set för ben, detta med endast 1 dags vila innan du kör axelpress.
Lutande hantelpress och andra bröstpressar är ren och skär träning för främre delts.
Ska du köra 2 split varannan dag så är nog ett push/pull eller över/under ett bättre alternativ då axlarna kommer att få väldigt lite vila i det upplägg du postat, samma med dina ben då dom involveras mycket i marklyft.
Saknar även lite specifik träning för hams och mellersta delen av axeln.

stajv
2012-07-19, 15:47
Okej vad tror du om ifall man flyttar axelpress från dag 2 till dag 1 och flyttar squats från dag 1 till dag två samt lägger till exempelvis lårcurls på dag två?

då blir det ju push/pull med lite ben på pull dagen

stajv
2012-07-20, 14:58
Bump

okej vad sägs om detta? en vilodag mellan passen

Dag 1 Bröst/ Axlar/ triceps
Bänk press: 5 set
Pec flys: 4 set
Lutande hantelpress: 3 set
Axelpress: 3 set
Dips: 4 set
Pushups: 3 set
Delt side raises: 3 set

Dag 2 Rygg/ben/biceps
Viktade pull ups: 5 set
Vanliga cins: 5 set
Squats: 5 set
Stående rodd: 5 set
Marklyft: 5 set
Lårcurls: 5 set
Reverse flys: 5 set
Curls: 4 set

Pretorian
2012-07-20, 20:44
Måste du köra allt på två pass? Jag tycker böj och mark efter varandra låter galet jobbigt.

stajv
2012-07-20, 22:19
är inte mitt schema. är en polares. han ville max ha 2 split och ville inte köra över/under han har tydligen för stora ben.. jag tycker om han kör så här kan han nästan skippa mark med tanke på att han kör squats och stående rodd