handdator

Visa fullständig version : Mitt kaloriintag (TDEE)


monsa123
2012-07-18, 22:29
Hej.

Finns ju väldigt många olika hemsidor som räknar ut ens BMR (Basal Metabolic Rate) och TDEE (Total Daily Energy Expenditure). Kan få upp emot 500 kalorier skillnad i hur mycket jag ska ha i mig.

Kille
19 år
188 cm
89 kg

Tränar INTENSIV/TUNG styrketräning 5 ggr i veckan. 1 HÅRT cardiopass (backintervall).

Använder Harris Benedict oftast för att räkna ut BMR (2096). Det numret är oftast detsamma överallt man kollar.

Sen ska man ju multiplicera BMR med ens aktivitetsnivå.





Sedentary (e.g., you do no exercising and have a desk job) = 1.2
Lightly active (e.g., you participate in light exercise or sports 1 to 3 times per week) = 1.375
Moderately active (e.g., you participate in moderate exercise or sports 3 to 5 times per week) = 1.55
Very active (e.g., you train hard 6 to 7 per week in exercise and/or sports) = 1.725
Extremely Active (e.g., you exercise or play sports hard everyday & have physical job or 2X day training, i.e. marathon, contest etc.)

Så frågan är vad jag ska multiplicera med? Har det stor jättestor betydelse? Vad skulle ni sätta? Om jag multiplicerar med (1.725 för den känns närmast) så får jag 3615. Men det kanske är för högt?

monsa123
2012-07-18, 22:40
bummp

King Grub
2012-07-18, 22:41
Sluta bumpa trådar efter 11 minuter.

Ingen förutom du själv (och jag) har ens klickat på din tråd. Lugna dig.

monsa123
2012-07-18, 22:43
Just som du säger, ingen har klickat på den. aja får väl vänta med svar om det någonsin kmr några isf :p

willtjam
2012-07-18, 22:43
Det är ingen exakt vetenskap, utan det är en uppskattning. Uppskatta din förbrukning och justera efter hur din vikt pendlar. Ska du ner i vikt men står stilla: ät mindre. Ska du upp men står stilla: ät mer.

nitz
2012-07-18, 23:33
Den här texten från träningslära är vettig i sammanhanget:
http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/
Annars så håller jag med willtjam att testa och justera brukar vara ett rätt vinnande koncept

vicarious
2012-07-19, 07:41
Träningen är inte det enda du bör ha i åtanke när du uppskattar din aktivitetsnivå. Även vad du gör annars om dagarna spelar roll. Någon som är cykelbrevbärare förbrukar självklart mer energi än någon som har kontorsarbete t ex. Eftersom du inte angivit vad du gör om dagarna är det svårt att göra en uppskattning.

monsa123
2012-07-19, 21:51
Jag jobbar just nu på en mataffär. Bär mycket grejer osv. Blir faktiskt svettig ibland efter jobbet för jag har jobbat hårt :) Men är jag ledig kan det såklart bli mindre rörelse om jag har vilodag.