handdator

Visa fullständig version : Äta sött under diet?


Tilda92
2012-07-18, 21:46
Hej!

Jag undrar lite om hur träningen/viktnedgången påverkas om man, låt säga 1 gång i veckan skulle äta något med socker i, typ en glass? Påverkar detta resultatet något överhuvudtaget eller inte?:)
Tacksam för svar!

Mvh Matilda

Skön
2012-07-18, 21:50
Allt du äter påverkar ju nånting. Om du nu vill äta en glass så kommer det inte vara särskilt avgörande direkt. Men kan ju vara smart att lägga den nära träningen. Vissa har ju s.k ätardagar en dag i veckan t.ex. men då äter de oftast lite mindre de övriga dagarna men summan blir ju densamma.

Fishtank
2012-07-18, 21:51
Kcal in vs kcal ut.
Socker är väl kanske inte det hälsosammaste men det är uppiggande och om du tycker att det hjälper dig hålla ut och du fått i dig ditt proteinbehov är det väl bara att köra.
Sålänge du ligger på underskott spelar det ingen roll.

Tilda92
2012-07-18, 21:59
Okej! Jag ligger på underskott ca 1300 kcal/dag, tränar minst 6 ggr i veckan och är allmänt väldigt aktiv! Men känner att det ibland vore gott med typ en glass, det är ju sommar!:P Men samtidigt vill jag ju inte att något sådant ska sabotera min viktnedgång! Påverkar det på något annat sätt om man inte är överviktig? jag har bara ett par kilo som jag vill ha bort!

King Grub
2012-07-18, 22:01
Det påverkar inte negativt alls. Du blir inte tjockare av, säg, 300 kcal glass än av 300 kcal råris, särskilt inte på energiunderskott.

Skön
2012-07-18, 22:02
Okej! Jag ligger på underskott ca 1300 kcal/dag, tränar minst 6 ggr i veckan och är allmänt väldigt aktiv! Men känner att det ibland vore gott med typ en glass, det är ju sommar!:P Men samtidigt vill jag ju inte att något sådant ska sabotera min viktnedgång! Påverkar det på något annat sätt om man inte är överviktig? jag har bara ett par kilo som jag vill ha bort!


Ligger du verkligen på -1300kcal/dag?

Tilda92
2012-07-18, 22:06
Haha nejnej jag menar att jag ligger på ca 1300 kcal om dagen! Sorry det var jag som var lite otydlig i min formulering!:P

Skön
2012-07-18, 22:11
Haha nejnej jag menar att jag ligger på ca 1300 kcal om dagen! Sorry det var jag som var lite otydlig i min formulering!:P

Haha, jo eller så var det jag som var dum och inte förstod.

Tilda92
2012-07-18, 22:15
Haha ja det kan ju bli lite otydligt ibland! Men tack så mycket för hjälpen!:)

RobbanColeman
2012-07-18, 22:24
Mjuklass med chokladsås är stående del i min dagligkost, dietar just nu. Det går precis lika bra att äta det som ngt annat. Det gäller att få till en schysst dag liksom, helheten som avgör.

Kolla king king grubs deffguide, lägg dig på bra fördelning, det går även med lite glass, godis och hamburgare, jag gör´t och jag tävlingsdeffar!

benaciii
2012-07-18, 22:30
Mjuklass med chokladsås är stående del i min dagligkost, dietar just nu. Det går precis lika bra att äta det som ngt annat. Det gäller att få till en schysst dag liksom, helheten som avgör.

Kolla king king grubs deffguide, lägg dig på bra fördelning, det går även med lite glass, godis och hamburgare, jag gör´t och jag tävlingsdeffar!

Haha nejnej jag menar att jag ligger på ca 1300 kcal om dagen! Sorry det var jag som var lite otydlig i min formulering!:P

ser du något samband?

på 1300kcal rekommenderar jag dej till att hålla dej till så bra råvaror som möjligt. godis/mc donalds kan du äta nåt av på din ätardag.

Tilda92
2012-07-18, 23:08
Hej! Okej jag tror att jag fattar!:) Jag har inte haft någon "ätardag" då jag inte alls varit sugen på något sött, men nu börjar det komma lite grann och då känns det ju bra att veta vad man kan äta!:) Om jag håller mig strikt till den kcal mängd som jag ligger på just nu samt fortsätter med min träning, hur lång tid bör det då ta för mig att gå ner mina 5-6 kg? Kan jag klara det på en månad?:)

RobbanColeman
2012-07-19, 06:59
Jag äter ca 2500kcal/dag. Jag vill kapa 5-8kg(för att ge en siffra, tänker inte så utan ska bli hård, det är målet) på 10 veckor ungefär. Mitt fett kommer i princip från McD:s, en hel del kolhydrater också, jag äter i princip alltid där efter gymmet. Övriga dagen äter jag proteinpulver, BCAA och frukt, tillkommer lite vitamin/mineral och omega 3 också. Det kan dyka in ngt annat också men i stort sett är det min dag, McD:s är heller inte hugget i sten utan det kan variera, tar liksom det som passar och som jag är sugen på just då. Ätardag där jag svullar på rejält har jag oftast 2dgr/v men vi kan väl säga 1-3ggr/v så stämmer det bäst.

Jag väger ca 83kg nu, ganska mycket muskler, gymmar 6dgr/v samt sitter på motionscykel 40-120min/dag. It´s working! Hittills iaf... :D

Gå inte ned fort i vikt om du börjar bli hård, små viktförändringar gör stora visuella förbättringar. Skit i vågen!

Tilda92
2012-07-19, 08:32
Okej, men jag känner mig lite lost haha det går ju lixom inte ihop det här med mcd;s mat och bantning? vet att man inte ska stressa men jag vill så gärna ha resultat, så egentligen borde jag väl kunna gå mer de kilona rätt snabbt? Är 179 lång och väger 65 så jag har inte direkt mycket att ta av, gör detta att jag kommer att få svårare att bli av med kilona? Tack så mycket för hjälpen, sorry att jag kanske ställer lite korkade frågor men jag vill gärna få klarhet i detta :-D

benaciii
2012-07-19, 08:57
Jag äter ca 2500kcal/dag. Jag vill kapa 5-8kg(för att ge en siffra, tänker inte så utan ska bli hård, det är målet) på 10 veckor ungefär. Mitt fett kommer i princip från McD:s, en hel del kolhydrater också, jag äter i princip alltid där efter gymmet. Övriga dagen äter jag proteinpulver, BCAA och frukt, tillkommer lite vitamin/mineral och omega 3 också. Det kan dyka in ngt annat också men i stort sett är det min dag, McD:s är heller inte hugget i sten utan det kan variera, tar liksom det som passar och som jag är sugen på just då. Ätardag där jag svullar på rejält har jag oftast 2dgr/v men vi kan väl säga 1-3ggr/v så stämmer det bäst.

Jag väger ca 83kg nu, ganska mycket muskler, gymmar 6dgr/v samt sitter på motionscykel 40-120min/dag. It´s working! Hittills iaf... :D

Gå inte ned fort i vikt om du börjar bli hård, små viktförändringar gör stora visuella förbättringar. Skit i vågen!

Det är endå bra skillnad på 2500kcal och 1300kcal.
Bara en cheesburgare är 300kcal

stafh
2012-07-19, 11:07
Skrev du inte i en annan trad att du vägde 65 kg pa 179 cm? Varför vill du ga ner i vikt?

Tilda92
2012-07-19, 12:06
Jo jag är 179 cm och väger 65 men jag vill gå ner till 60 kilo, jag undrar bara om det är möjligt att göra det på 1 eller kanske 2 månader?:)

King Grub
2012-07-19, 12:07
Om vi struntar i aspekter som ifall det är hälsosamt eller liknande, så ja, visst är det möjligt.

Tilda92
2012-07-19, 12:15
Okej vad bra! Vad skulle ni säga är ett bra kcal intag per dag! Kan jag ligga kvar på de 1300 kcal som jag ligger på nu? Jag vill inte se ohälsosam ut vilket jag inte tror att jag kommer att göra av att gå ner till 60 kg!:)

Sniggel
2012-07-19, 14:44
1300 kcal känns det sannolikt att du går ner på. Hur du knåpar ihop 1300 kcal får du själv bestämma. Robban menade väl mest att man kan vara flexibel om det passar en (ang McD).
Proteinintaget bör vara högt oavsett men i övrigt kan du självklart äta något sött så länge du inte ökar kaloriintaget mer än planerat.

Tilda92
2012-07-19, 16:19
Okej då fortsätter jag med det! Jag äter som sagt vanlig mat bara det att jag helt skippar socker och väldigt lite kolhydrater och det känns riktigt bra:) Det känns dock som att det är så mycket man behöver veta för att det ska bli rätt lixom! Jag skulle nog behöva anlita en pt och kostrådgivare haha!:) Tack så mycket för all er hjälp!