handdator

Visa fullständig version : Deffa genom att bränna 1000 kcal varje dag?


Batista
2012-07-18, 20:32
Tja! Jag hade tänkt att deffa nu när jag har nått 85kg. Mitt mål är att gå ner 10kg och nå 75kg. Jag hade tänkt att köra styrketräning 3ggr i veckan samt 2 dagar på crosstrainer och jogga. Jag hade också tänkt att slänga in 1000kcal förbränning på min spinning maskin som jag har hemma. Jag kommer äta 160g protein per dag och äta ca 1500 kcal+ bränna 1000 på gym eller spinning maskin. Kan jag tappa muskler om jag bränner 1000 kcal varje dag och äter 1500 kcal och 160g protein. Jag vill gå ner 10kg innan jag börjar skolan för då har jag inte tid.

stajv
2012-07-18, 20:34
det blir som att äta 500 kcal om dagen. Väldigt lite alltså

stajv
2012-07-18, 20:35
Varför har du inte tid när du börjar skolan? :S tar ingen extra tid att gå ner i vikt. man bara äter så man ligger på kcal underskott

Fishtank
2012-07-18, 20:35
Som stajv skrev.
Vad drar du för några slutsatser av det?

stajv
2012-07-18, 20:39
Sen att bränna 1000 kcal har jag för mig är typ en mils springning eller nåt. Skulle tro att du lätt blir övertränad då även om du äter mer än 1500 kcal om dagen

Batista
2012-07-18, 20:41
Varför har du inte tid när du börjar skolan? :S tar ingen extra tid att gå ner i vikt. man bara äter så man ligger på kcal underskott

Hur kan jag gå ner 10kg då på snabb tid? Så jag behöver inte bränna 1000 kcal varje dag utan bara äta 500 kalorier mindre än mitt vanligt?

Wiizra
2012-07-18, 20:44
Du kommer bara förstöra för dig själv om du går ner för fort...

stajv
2012-07-18, 20:44
Hur kan jag gå ner 10kg då på snabb tid? Så jag behöver inte bränna 1000 kcal varje dag utan bara äta 500 kalorier mindre än mitt vanligt?

500 mindre än dit vanliga blir ca 0.5kg/vecka + lite extra första veckan för vätska.
Tror du har missförstått lite också. Om du äter 500 mindre än dit BEE och sedan bränner 1000 kcal genom spinning eller liknande så äter du inte längre 500 kcal mindre än ditt behov utan 1500 kcal mindre än ditt behov

stajv
2012-07-18, 20:48
Och det är ju bättre om du går ner långsammare, mår bra under viktminskningen, behåller så mycket muskler som möjligt och sedan lyckas hålla dig på den vikten du vill vara. Istället för att gå ner jättefort, må piss, förlora muskler och förmodligen börja överäta omedvetet så fort då nått ditt mål och sedan går upp allt igen

Edit: Den senare varianten är vad som har hänt mig förr när jag har deffat och gått för hårt ut

Batista
2012-07-18, 20:49
500 mindre än dit vanliga blir ca 0.5kg/vecka + lite extra första veckan för vätska.
Tror du har missförstått lite också. Om du äter 500 mindre än dit BEE och sedan bränner 1000 kcal genom spinning eller liknande så äter du inte längre 500 kcal mindre än ditt behov utan 1500 kcal mindre än ditt behov

Okej tack för hjälpen. Jag brukade bränna 1000 kcal varje dag i 1 månad och åt 1700 kcal och tappade 22kg men blev dock mkt svag.. Vägde 98 kg innan

Tolkia
2012-07-18, 21:14
Du har andra förutsättningar nu när du väger mindre. Ju tjockare man är desto snabbare kan man tappa i vikt utan att det blir ohållbart.

En annan anledning till att inte ha för bråttom är att ett väldigt stort underskott gör risken för att trilla dit och överäta och sabba sin viktnedgång - ökar ju större underskott man har. Det är lätt att prata om viljestyrka i ett lugnt skede, men svårare att implementera när man är sliten, trött, okoncentrerad och skithungrig. Det handlar inte om att vara viljelös eller svag, utan om överlevnadsmekanismer. Hade det inte varit svårt att svälta sig hade vi nog dött ut som art.

Sheogorath
2012-07-18, 21:29
Du har andra förutsättningar nu när du väger mindre. Ju tjockare man är desto snabbare kan man tappa i vikt utan att det blir ohållbart.

En annan anledning till att inte ha för bråttom är att ett väldigt stort underskott gör risken för att trilla dit och överäta och sabba sin viktnedgång - ökar ju större underskott man har. Det är lätt att prata om viljestyrka i ett lugnt skede, men svårare att implementera när man är sliten, trött, okoncentrerad och skithungrig. Det handlar inte om att vara viljelös eller svag, utan om överlevnadsmekanismer. Hade det inte varit svårt att svälta sig hade vi nog dött ut som art.

:thumbup:

Khalenko
2012-07-19, 02:48
Handlar om motivation. Du lär inte tappa nå vidare massa. Men som ovan förklarade så är det lättare att gå in i väggen, och börja trycka i sig massa sötsaker mm. Kör du på ditt underskott, sätt en ätarmåltid på lördagskvällen. Öka antalet kalorier veckan efter, kör tung styrketräning. Leta motivation över allt, kolla videor och ofc do sum mirrin. Skulle även rekommendera intervaller, säg kuta allt du har i 30 sek, promenera 3 min, repeat på valfri sträcka. Kolla upp din opti frttförbrännings puls.

Limpanz
2012-07-19, 14:55
Du kommer bara förstöra för dig själv om du går ner för fort...

+1, det gjorde jag! Liknande ditt tänkta upplägg hade jag ungefär. Tro mig, det kommer inte se bra ut i längden.

Fishtank
2012-07-19, 15:03
Khalenko skojar du?
Du rekommendera alltså HIIT till någon som redan ska ligga på ett enormt underskott.
Kondition förbränner inte Heller fett.
Det bränner energi och det är underskottet som spelar roll i slutet av dagen.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2

prOtotype
2012-07-19, 15:19
Handlar om motivation. Du lär inte tappa nå vidare massa. Men som ovan förklarade så är det lättare att gå in i väggen, och börja trycka i sig massa sötsaker mm. Kör du på ditt underskott, sätt en ätarmåltid på lördagskvällen. Öka antalet kalorier veckan efter, kör tung styrketräning. Leta motivation över allt, kolla videor och ofc do sum mirrin. Skulle även rekommendera intervaller, säg kuta allt du har i 30 sek, promenera 3 min, repeat på valfri sträcka. Kolla upp din opti frttförbrännings puls.

Nej det handlar inte om motivation, det handlar om att på ett underskott har man begränsad återhämtning och då ska man lägga den på styrketräning för att behålla musklerna, inte på att återhämta sig efter intervallpass som sliter mycket för jävligt lite nytta.

Sheogorath
2012-07-19, 17:00
Handlar om motivation. Du lär inte tappa nå vidare massa. Men som ovan förklarade så är det lättare att gå in i väggen, och börja trycka i sig massa sötsaker mm. Kör du på ditt underskott, sätt en ätarmåltid på lördagskvällen. Öka antalet kalorier veckan efter, kör tung styrketräning. Leta motivation över allt, kolla videor och ofc do sum mirrin. Skulle även rekommendera intervaller, säg kuta allt du har i 30 sek, promenera 3 min, repeat på valfri sträcka. Kolla upp din opti frttförbrännings puls.

Ovanstående är inte att lita på.

Khalenko
2012-07-19, 17:56
*Förstod det som att han skulle bränna 1000 kalorier de dagar han inte tränade.
Stryk intervaller då.

Men kan samtidigt framhäva följande; ett forum kan ge dig tips och statuera fakta. Men de som gör följande vet inte hur din kropp fungerar, och hur du mycket orkar. Sen utgår de flesta ifrån optimal träning, träning som elitidrottare och bodybuilders sysslar med.

Mitt råd till dig, då jag själv nyligen har legat på ett tungt kcal underskott samt kolhydrat underskott: lär känna din kropp, få en struktur i ditt gymprogram och se till att musklerna får 48/h vila och fortsätt med din nuvarande kost. Mitt intervall tips var kanske lite diffust skrivet, det jag ville få fram var att du ska hålla din optimala fettförbrännings puls under en längre sträcka. (Maxpuls - vilopuls) x belastning i % + vilopuls.

Självklart ska forumanvändare på kollo ge tips för optimalt välbefinnande i din träning. Jag tycker dock att många försvårar, kontra individuell träning.

Kischen
2012-07-19, 18:08
*Förstod det som att han skulle bränna 1000 kalorier de dagar han inte tränade.
Stryk intervaller då.

Men kan samtidigt framhäva följande; ett forum kan ge dig tips och statuera fakta. Men de som gör följande vet inte hur din kropp fungerar, och hur du mycket orkar. Sen utgår de flesta ifrån optimal träning, träning som elitidrottare och bodybuilders sysslar med.

Mitt råd till dig, då jag själv nyligen har legat på ett tungt kcal underskott samt kolhydrat underskott: lär känna din kropp, få en struktur i ditt gymprogram och se till att musklerna får 48/h vila och fortsätt med din nuvarande kost. Mitt intervall tips var kanske lite diffust skrivet, det jag ville få fram var att du ska hålla din optimala fettförbrännings puls under en längre sträcka. (Maxpuls - vilopuls) x belastning i % + vilopuls.

Självklart ska forumanvändare på kollo ge tips för optimalt välbefinnande i din träning. Jag tycker dock att många försvårar, kontra individuell träning.

Du tycker att forumanvändare på kolo försvårar och inte vet hur hans kropp fungerar. Du följer upp med tips själv?

Ok.

Khalenko
2012-07-19, 18:44
Du tycker att forumanvändare på kolo försvårar och inte vet hur hans kropp fungerar. Du följer upp med tips själv?

Råder honom till att powerwalka istället för högintensiv cykel ja, intervaller är ett komplement för att hålla uppe pulsen.

Med försvåra menar jag tex kommentarer som denna : Nej det handlar inte om motivation, det handlar om att på ett underskott har man begränsad återhämtning och då ska man lägga den på styrketräning för att behålla musklerna, inte på att återhämta sig efter intervallpass som sliter mycket för jävligt lite nytta.

Du återhämtar dig fortfarande under promenaden.

Igen, jag tycker man ska lära känna sin kropp och jobba utefter det. Jag sätter personbästa i bänken på 2 nötbiffar och 2 ägg, med 4 timmars sömn. Avslutar med en längre powerwalk. Har man drivet och motivationen så, testa dina gränser.