handdator

Visa fullständig version : Hur ofta äter ni chips/godis och andra godsaker?


Rawsteel
2012-07-18, 20:28
Som rubriken, märker att det har börjat skena iväg lite för mig sedans jag gick av min deff och har börjat inta en delicatoboll eller 150~ vaniljglass dagligen för att fylla ut mina kalorier.
Och idag råkade det slinka ner en 200g svenska lantchips:(
Så hur ofta äter ni "skit" under balans/bulk?

Lychgate
2012-07-18, 20:31
Samma som vid deff, endast vid högtider. ;)

King Grub
2012-07-18, 20:32
Dagligen.

krubkungen
2012-07-18, 20:34
När jag känner för det, typ nån gång i veckan.

Ramrod
2012-07-18, 20:34
2 ggr i månaden kanske.

Fishtank
2012-07-18, 20:38
När jag vill, oberoende om det är deff eller bulk.

Rusk
2012-07-18, 20:44
4-5 gånger i veckan, för det mesta maryland kakor eller andra liknande.

Wiizra
2012-07-18, 20:45
En gång i veckan, men för det mesta så är det väldigt sällan.
Har verkligen inget sötsug.

Nebuchadnezzar
2012-07-18, 20:46
Varje dag mer eller mindre.

Bjern
2012-07-18, 20:53
Under bulk = direkt efter träning 100g godis/glass och på ätardagar (fre-lör)
Under deff = på ätardagar i begränsad mängd

Loccii
2012-07-18, 20:54
Jämt.

Latissimus Dorsi
2012-07-18, 20:57
Varenda jävla dag, desto mer desto bättre :D
Är för övrigt på bulk om det inte är förståeligt.

Old Nick
2012-07-18, 20:59
Aldrig.

lillgrabben1
2012-07-18, 21:00
Blir mindre och mindre. Har inte råd med det i min kcal budget.

begt
2012-07-18, 21:07
Riktigt mycket i perioder, men upplever att jag mår sämre av det. Ska försöka upprepa min bedrift att sluta med godis (gjorde det under 1 år då jag var 11) och i stort sett bara äta "naturligt" snabba kolhydrater.

ducedo
2012-07-18, 21:07
Käkade godis dagligen under en period förra året men har nu helt slutat äta godis, kakor, etc. eftersom jag mådde riktigt dåligt av det. Tillåter mig dock att äta glass en gång i veckan.

exevision
2012-07-18, 21:09
Sällan

Librish
2012-07-18, 21:38
När det bjuds eller jag går på bio.

dauit
2012-07-18, 21:43
vad har man lördagar till, jo för att äta godis såklart:)

älskarcola
2012-07-18, 21:43
Försöker att undvika det så mycket jag kan..så tråkig är jag :(
Men om det är "fezzzzzzzzzt" så äter/dricker jag det så mycket jag kan istället :)

Skön
2012-07-18, 21:46
Jag har aldrig något sånt sug så typ endast vid jul och någon enstaka gång till per år faktiskt. Men däremot kan jag bli mer sugen på typ vaniljyoghurt eller någon ljus baguette med smör och ost. Jag kanske rentav skulle gynnas träningsmässigt av att äta lite mer socker och dylikt.

Lachrillo
2012-07-18, 22:07
Äter inte direkt godis... isåfall choklad... mer för paj med vaniljsås och liknande o diverse men orkar inte tillaga så det blir väldigt sällan, men desto mer jag tränar desto mer kaloririkt äter jag.

JimmyF
2012-07-18, 22:07
2l big-pack igår, ska straxt ner ett paket Cart d'or diam ikväll. :-)

Hymer
2012-07-18, 23:08
Haft semester sen i Lördags och innan det deffade jag inför en tävling i ca 1 månad. Från Lördags kväll tills idag har det gått ner typ 2 påsar chips, Några glassar, säkert ett halv kilo godis samt sjuuuuukt mycket mat. På detta så har jag inte tränat ett dugg och det börjar redan sysnas på magen. Kommer fan inte våga väga mig när jag kommer hem.

Kan man lägga på sig nått kilo fett på några dagar?? :O

Sheogorath
2012-07-18, 23:11
Haft semester sen i Lördags och innan det deffade jag inför en tävling i ca 1 månad. Från Lördags kväll tills idag har det gått ner typ 2 påsar chips, Några glassar, säkert ett halv kilo godis samt sjuuuuukt mycket mat. På detta så har jag inte tränat ett dugg och det börjar redan sysnas på magen. Kommer fan inte våga väga mig när jag kommer hem.

Kan man lägga på sig nått kilo fett på några dagar?? :O

Något kilo går säkert bra! :thumbup:

(det var det svaret du ville ha, va? :D)

Gabriel174
2012-07-18, 23:12
dagligen.

+1

Hymer
2012-07-19, 00:41
Något kilo går säkert bra! :thumbup:

(det var det svaret du ville ha, va? :D)



Mjo tyvärr ;P Fan att man ska vara så svag för godisk chips o skit mat. Sen hjälper det ju inte att vi är ute i ödemarken och jag glömde mina löpar dojjor :'(

OFFtopic: Fan vad jag även hatar att man är så medveten om hur mycket kcal det är i saker. Var mycket bättre när man inte tränade och hade koll på sånt. När man bara kunde trycka en påse chips utan att bry sig. :)

Ponitus
2012-07-19, 01:09
Godsaker slinker ner dagligen om det finns tillgängligt. Deff/bulk/balans spelar ingen roll.

rubusvulvan
2012-07-19, 01:29
vad har man lördagar till, jo för att äta godis såklart:)

äta egg

J.V
2012-07-19, 04:26
Godis och chips äts väldigt sällan. Däremot glass och milkshakes... Varje dag, hela dagarna.

Jode
2012-07-19, 05:30
Chips äter jag aldrig, godis kanske jag äter 1 gång om året.

Gober
2012-07-19, 05:33
Något litet ett par gånger i veckan kan det bli, farligt med fri tillgång i fikarummet på jobb, kakor då alltså. Annars slinker det ner en kula glass i shaken ganska ofta, det är ju godare än sliskig malto.

Rangz
2012-07-19, 06:58
Äter godis kanske 1 gång var tredje månad, om inte var fjärde kanske. Har sällan något sug efter sött.

Just nu är jag på en antibiotikakur och inne på andra veckan som rökfri, så har ett sjukt sötsug, undviker att gå till affären för jag vet inte vad jag kommer gå därifrån med.. Blir bara värre för varje dag, får se om jag kanske köper hem ett halvt kilo lösgodis och går loss på påsen för att stilla suget lite..

Eddie Vedder
2012-07-19, 07:34
Sötsaker av olika slag blir det i princip dagligen. Fast aldrig mycket. Några rutor choklad eller sylt/marmelad på smörgås eller så.

Chrbo
2012-07-19, 08:08
Jag äter glass varje dag vid bulk.

vicarious
2012-07-19, 08:25
Chips aldrig, inget fan av varken det eller ostkrokar. Godis ibland, kanske nån gång i månaden. Glass är nog den "sötsak" jag äter oftast, så jäkla gott.

Beelz
2012-07-19, 08:43
Dagligen.

En riktig gottegris alltså, vad föredrar herrn främst?

Jag tror jag snittar varannan dag, mycket glass.. Till helgen kan de bli lite lösgött också. Men främst glass! Ben & Jerry-torsk här!

Feelgood
2012-07-19, 08:56
Inte ätit godis och chips mm på snart 5 år :)

JakeShaft
2012-07-19, 09:16
Aldrig gillat chips och andra snacks alldeles för salt ofta. Godis tycker jag inte heller om längre så det blir i princip aldrig. Äter inte tårta heller. Glass när jag har feber. Kladdkaka bakar jag kanske en gång varannan månad. Äppelmos eller sylt varje dag.

Kladdkaka var 8:e vecka kanske(?) sedan slinker säkert något ner när jag inte tänker på det. Äter inte sötsaker på högtider heller.

stajv
2012-07-19, 09:26
godis ca en gång i månaden. Chips ca 2 gånger i veckan, vanligtvis en påse efter fyllan och en påse på bakfyllan (håller dock på att ändra på detta)

nyahamd
2012-07-19, 09:36
Varje dag, mängder. Men det är mest för att jag inte käkar mycket vanlig mat.

Och jag går inte upp ett piss så jag tänker öka mängden sötsaker.

Rusk
2012-07-19, 09:53
Varje dag, mängder. Men det är mest för att jag inte käkar mycket vanlig mat.

Och jag går inte upp ett piss så jag tänker öka mängden sötsaker.

Ett tips är att du ökar mängden riktig mat istället:)

Abbs
2012-07-19, 09:54
Varje dag, mängder. Men det är mest för att jag inte käkar mycket vanlig mat.

Och jag går inte upp ett piss så jag tänker öka mängden sötsaker.

Kan ju vara för att du inte käkar mycket vanlig mat + sötsaker som du inte går upp ;)

Kimkay
2012-07-19, 10:01
En dag i veckan!


Sent from my iPad using Tapatalk HD

wallemf
2012-07-19, 10:04
Försöker att hålla det till 1 dag i veckan.

Sheogorath
2012-07-19, 11:13
När mina leptinnivåer (skulle jag tro att det är) stabiliserats efter en dietperiod brukar min aptit bli väldigt dålig. Därför blir det ofta glass eller godis efter träning (satte precis i mig 155 g Carletti Skumbananer :thumbup:) och mycket av mina egna bakverk med druvsocker när jag inte "känner" för att äta.

Så godsaker dagligen under bulk. :)

Nutrid
2012-07-19, 11:16
I princip aldrig. Kan slinka ner någon donut eller kaka någon gång men det är sjukt sällan.

Har bara helt tappat suger för socker och känner inte att jag lider av det heller, haha.

Det enda jag syndar på är alkoholen på helgerna, framförallt nu under sommaren.

Fishtank
2012-07-19, 12:43
Varje dag, mängder. Men det är mest för att jag inte käkar mycket vanlig mat.

Och jag går inte upp ett piss så jag tänker öka mängden sötsaker.

Pröva mat istället så kanske du inte anklagar alla som bryr sig om kosten för doping.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2

Beelz
2012-07-19, 12:43
När mina leptinnivåer (skulle jag tro att det är) stabiliserats efter en dietperiod brukar min aptit bli väldigt dålig. Därför blir det ofta glass eller godis efter träning (satte precis i mig 155 g Carletti Skumbananer :thumbup:) och mycket av mina egna bakverk med druvsocker när jag inte "känner" för att äta.

Så godsaker dagligen under bulk. :)

Tror jag känner något liknande nu när du nämde det där med leptin, när jag dieta kunde jag trycka 800g kyckling 200g (okokt) pasta med massa grönsaker och fortfarande vara sugen på mat efter. Nu i bulk är jag aldrig hungrig på dage eller så blir jag mätt som fan och lätt illamående efter samma mängd mat i en måltid

timoat
2012-07-19, 12:44
Det kunde bli så ofta som varje dag, beroende på tidpunkt av året. Jan-Mars (deppiga med noll att göra i en liten by) är jobbiga månader här, nu senast gick jag upp 15 kilo. Jaja, på väg ner igen. JaG HAR HÅLLT PÅ SÅ HÄR I 7 ELLLER 8 ÅR, VIKTEN UPP OCH NER, MELLAN 75-85 kilo. Trött på det! Jag har en tendens att nå målvikten på runt 75 kilo genom väldigt restriktiv diet, men lyckas bara hålla den ett par veckor, sen skjuter den iväg igen.

Nu är upplägget annorlunda, kör inte lika hård matransonering och tillåter mig att käka lite onyttigt då och då i NORMALA mängder. Jag har också satt en mental gräns av att jag bara ska äta onyttigt när jag hälsar på mina föräldrar, då blir det inte lika extremt. Kör även godade mat under veckorna, innan var det frusna grönsaker, bönor, linser och ris eller alaska pollock dagar i ända, för att sen flippa på helgerna.

Det som har förstört mycket är hela "ätardag" mentaliteten som var ganska het på Kolo när jag började frekventera forumen, runt 2005-2006. Den är inte bra på nån nivå. Nu äter jag godis/chips/glass väldigt infrekvent, iom att jag håller på att gå ner de där B&J kilona. Jag hoppas kunna hålla mig i skinnet nu lite mer den här gången. Ätardagar är förödande både för plånbok och psyket. Blev ju aldrig så att man bara kunde gå och ta en pizza, utan då var det "ja ska jag käka onyttigt ska jag fanimej käka onyttigt!" och så slutade det med 400 g smågodis, chips, kakor, glass och illamående, och dessa dagar övergick till helger, till veckor, till månader.

Tror tyvärr det mörkas ganska mycket här med dessa ätstörningar som många, ink. jag fått dras med nu under jävligt lång tid, speciellt de manliga, många skäms nog. Jag misstänker att det är väldight många som har ett skruvar förhållande till mat, och att det är bra att det tas upp. Louie CK tex gör det på ett bra sätt.

Det är bättre nu, men ett tag var det riktigt dåligt. Slutrade umgås med polare och festa för att man såg fram emot ätarhelger så mycket.

Fantasten
2012-07-19, 13:32
Jag har varit beroende av chips sedan jag var 5 år ungefär. Har ätit chips minst varannan helg sedan dess, ofta varje helg under långa perioder.

Nu efter nyår hade jag paus med chips i 5 månader, åt sedan chips i mängder några dagar, inte för att jag hade behov men för att det var gott och jag ville hinna smaka på alla sorter som jag var snål på.

Nu tänkte jag ha paus med chips resten av livet, typ. Mat är godare, och det mår jag bättre av.

Godis har jag aldrig varit speciellt snål på så det äter jag aldrig. Choklad är så jävla gott men äter inte det nu då jag är på diet, känns lättare att skippa det då det inte finns rum för det i min kaloribudget.

iPad
2012-07-19, 13:45
Pepsi max varje dag men det räknas väl knappast men annars så nästan aldrig.

Sheogorath
2012-07-19, 14:18
Tror jag känner något liknande nu när du nämde det där med leptin, när jag dieta kunde jag trycka 800g kyckling 200g (okokt) pasta med massa grönsaker och fortfarande vara sugen på mat efter. Nu i bulk är jag aldrig hungrig på dage eller så blir jag mätt som fan och lätt illamående efter samma mängd mat i en måltid

Vi har fungerande reglersystem :) När kroppen känner stress över matsituationen signalerar den att du måste äta mycket och allt för att ta tillvara på det lilla som finns, när den känner att läget är lugnt berättar den för dig att "enough is enough".

LilMack
2012-07-19, 16:17
Godis äter jag aldrig. Chips en gång i månaden max. Andra onyttigheter som kebab, pizza och allt gott under diet 1 gång i veckan.

Silveta
2012-07-19, 16:29
Äter godis ett par gånger i veckan, chips blir jag sällan sugen på. Så länge man får plats med det i budgeten är det liksom inga problem

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Marcuzz
2012-07-19, 18:41
För ofta, varje dag

Men jag bulkar ju så wat evah.;)

krille93
2012-07-19, 18:42
Inte ätit onyttigt på lääänge. Men vem vet, kasnke ändras då det e bulk som gäller nu :p

Tomas W
2012-07-19, 19:13
Blir någ runt en 2-3 gånger per vecka i snitt, vissa veckor dagligen och vissa veckor någon enstaka gång. Det är gott med godis!

Duran
2012-07-19, 19:19
De flesta dagarna, funkar bättre för mig än att längta efter ätardagen och sen spåra när det äntligen är dags. Tycker om alla sötsaker, snacks och all snabbmat, jag blir ju glad av det. Lite orolig över hur det ska gå när jag ska upp i vikt till hösten, övar fortfarande på att äta med måtta men jag tror att jag lär mig mer för varje ätperiod.

gQLLe
2012-07-19, 19:21
Pröva mat istället så kanske du inte anklagar alla som bryr sig om kosten för doping.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2

+over 9k

Albin Eriksson
2012-07-19, 19:28
På ätardagar, plus de få gånger man åker bort på semester.

Beelz
2012-07-19, 19:32
Vi har fungerande reglersystem :) När kroppen känner stress över matsituationen signalerar den att du måste äta mycket och allt för att ta tillvara på det lilla som finns, när den känner att läget är lugnt berättar den för dig att "enough is enough".

*gah!*

Forqie
2012-07-19, 19:33
Pröva mat istället så kanske du inte anklagar alla som bryr sig om kosten för doping.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2

rofl


lite varje dag, mycket läsk, mindre godis nuförtiden!

Fugly
2012-07-19, 19:50
Har en liten snabb fråga som jag inte tyckte var värd en egen tråd. Det är nämligen så att jag tryckte i mig 1000 kcal bullar direkt efter en måltid som inte var så jätterik på kolhydrater, var ca 300 gram stekt potatis och undrar om det vore värt att dra en löprunda för ev. "organfett" av fruktosen i bullarna?

spas
2012-07-19, 19:56
Någon form av godis, kakor, glass eller snacks går ner dagligen.

Sheogorath
2012-07-19, 20:00
Har en liten snabb fråga som jag inte tyckte var värd en egen tråd. Det är nämligen så att jag tryckte i mig 1000 kcal bullar direkt efter en måltid som inte var så jätterik på kolhydrater, var ca 300 gram stekt potatis och undrar om det vore värt att dra en löprunda för ev. "organfett" av fruktosen i bullarna?

Kompensatoriskt beteende "ā la minute" är knappast ett sundhetstecken. Nu åt du bullarna och fick en tanke om att det kanske inte var det bästa du gjort (men det är heller ingen katastrof: du kommer inte vakna imorgon med fettlever). Spar den tanken och ta med dig till nästa gång istället.

Fugly
2012-07-19, 20:16
Kompensatoriskt beteende "ā la minute" är knappast ett sundhetstecken. Nu åt du bullarna och fick en tanke om att det kanske inte var det bästa du gjort (men det är heller ingen katastrof: du kommer inte vakna imorgon med fettlever). Spar den tanken och ta med dig till nästa gång istället.

Tänkte mer att jag skulle köra den imorgon, men jag skiter nog i det efter att ha läst slvs näringsvärden på bullar.

alva
2012-07-19, 20:18
Lite för ofta.. :smash: Det brukar bli fredag och lördag... ibland även på söndag.

Deceiver85
2012-07-19, 20:31
Så ofta jag kan :) dagens skörd blev en halv påse maränger, chokladsås och glass (lättglass, man vill ju inte bli fet)

Skickat från min SNICKERS via munnen

alva
2012-07-19, 20:36
Är avundsjuk på att så många av er verkar kunna äta hur mycket snask som helst! Äter jag godis/chips flera dagar i streck så blir jag synbart pluffsig! :( (även om jag tränar 4-6 ggr/vecka)

TREX
2012-07-19, 20:39
Är avundsjuk på att så många av er verkar kunna äta hur mycket snask som helst! Äter jag godis/chips flera dagar i streck så blir jag synbart pluffsig! :( (även om jag tränar 4-6 ggr/vecka)

Ät inte så mycket då? En chokladruta om dagen gör dig pluffsig? Låter inte sannolikt :)

Ramrod
2012-07-19, 20:42
Äter chips och godis just nu! Chips med smak av varma mackor, sjukt gott.

alva
2012-07-19, 20:49
Ät inte så mycket då? En chokladruta om dagen gör dig pluffsig? Låter inte sannolikt :)

Varför skulle man äta en ynka chokladruta om dagen? Det låter ju bara väldigt onödigt :D Men ja.. antagligen äter jag väl för mycket de dagar då jag äter snask ;)

Deceiver85
2012-07-19, 20:53
Varför skulle man äta en ynka chokladruta om dagen? Det låter ju bara väldigt onödigt :D Men ja.. antagligen äter jag väl för mycket de dagar då jag äter snask ;)

Acceptera pluffsigheten. Då får man äta hur mycket man vill :D

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Sheogorath
2012-07-19, 20:56
Acceptera pluffsigheten. Då får man äta hur mycket man vill :D

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Lite så ja. Eller åtminstone ha det som en del i en större plan, så känns det bättre. Deffa ner sig lägre än vad som är smakligt så att man inte ser tjock ut så fort man börjar lägga på sig. Det blir inga muskler utan viktuppgång. Min melodi. :thumbup:

Sandra81
2012-07-19, 20:56
En stor marabou chokladkaka i veckan ungefär ibland två om det är extrapris (som det är ganska ofta).. ibland blir det även snickers,daim också å nån burk cola.

alva
2012-07-19, 21:04
Acceptera pluffsigheten. Då får man äta hur mycket man vill :D

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Haha, näää! Jag vill få bort mina lovehandles.. och då måste jag försöka kapa godiset.. men det är så...jävla.. svårt!

Deceiver85
2012-07-19, 21:05
Lite så ja. Eller åtminstone ha det som en del i en större plan, så känns det bättre. Deffa ner sig lägre än vad som är smakligt så att man inte ser tjock ut så fort man börjar lägga på sig. Det blir inga muskler utan viktuppgång. Min melodi. :thumbup:

Du uttryckte dig lite bättre än mig, men ja, +1 på det.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

spas
2012-07-19, 21:57
Är avundsjuk på att så många av er verkar kunna äta hur mycket snask som helst! Äter jag godis/chips flera dagar i streck så blir jag synbart pluffsig! :( (även om jag tränar 4-6 ggr/vecka)

Vem säger att vi inte är pluffsiga :)

TREX
2012-07-19, 22:03
Varför skulle man äta en ynka chokladruta om dagen? Det låter ju bara väldigt onödigt :D Men ja.. antagligen äter jag väl för mycket de dagar då jag äter snask ;)

Självdiciplin, är inte helt ovanligt bland folk som styrketränar då det är en extremt pannbenskrävande sport (på hög nivå)

Bara kunna ta en bit för att sedan sluta är en piss i havet i jämförelse med att trycka upp en stång på flera hundra kilo från bröstkorgen.

Vallvik
2012-07-19, 22:11
I mindre mängder 6 dgr/v och större mängd 1 dag/v.

Eddie Vedder
2012-07-20, 09:14
Varför skulle man äta en ynka chokladruta om dagen? Det låter ju bara väldigt onödigt :D Men ja.. antagligen äter jag väl för mycket de dagar då jag äter snask ;)

En ruta smakar samma som en hel kaka.

Röda Björnen
2012-07-20, 09:29
Som rubriken, märker att det har börjat skena iväg lite för mig sedans jag gick av min deff och har börjat inta en delicatoboll eller 150~ vaniljglass dagligen för att fylla ut mina kalorier.
Och idag råkade det slinka ner en 200g svenska lantchips:(
Så hur ofta äter ni "skit" under balans/bulk?

Istortsett aldrig, är på bulk men godis och glass bulk testade jag tidigt i min nuvarande bulk och vart mer sladdrig än stor. Bytte om och fuskar nu mer med god sås och extra kolhydrater i måltiderna.

Marshmallows kan jag dock inte låta bli efter mina intervallpass :)

Bättre effekt!

MVH

alva
2012-07-20, 09:39
Självdiciplin, är inte helt ovanligt bland folk som styrketränar då det är en extremt pannbenskrävande sport (på hög nivå)

Bara kunna ta en bit för att sedan sluta är en piss i havet i jämförelse med att trycka upp en stång på flera hundra kilo från bröstkorgen.

Inte samma sak juuuu;)

Tolf
2012-07-20, 10:18
Jag äter godis istället för malto efter träning vissa dagar, eller perioder ska jag kanske kalla det.

Sen glass kan det bli närapå varje dag, 100-200g beroende på kcal situationen den dagen, behöver jag mer kcal än så så blir det en extra protein shake.

chips blir ett par gånger i månaden, likaså bakverk.

Har man problem att få i sig kalorier, ät stuvade makaroner *drool*

TREX
2012-07-20, 10:20
Inte samma sak juuuu;)

Allt sitter i ditt huvud :)

Cinderella
2012-07-20, 10:32
Ca 2 flak energidryck i veckan. Choklad, godis eller chips varje dag. Blir även allt från ca15-24st 33cl coca cola i veckan med.

Zizou
2012-07-20, 10:35
Är avundsjuk på att så många av er verkar kunna äta hur mycket snask som helst! Äter jag godis/chips flera dagar i streck så blir jag synbart pluffsig! :( (även om jag tränar 4-6 ggr/vecka)

Fast dom gör ju oftast av med energin som krävs för att inte bli "pluffsig" alternativt skär ner på den vanliga maten. Skulle fungera precis lika bra för dig som för alla andra, om du också gjorde det. Men visst, är man rätt inaktiv och äter mycket godis samt en normal mängd mat, så kommer det ju märkas.

Så, rör på dig mer så kan du unna dig mer utan att bli pluffsig. Alternativt ät mindre mat den/de dagarna, men jag föredrar hellre metod 1 alla gånger av 10.

alva
2012-07-20, 10:47
Fast dom gör ju oftast av med energin som krävs för att inte bli "pluffsig" alternativt skär ner på den vanliga maten. Skulle fungera precis lika bra för dig som för alla andra, om du också gjorde det. Men visst, är man rätt inaktiv och äter mycket godis samt en normal mängd mat, så kommer det ju märkas.

Så, rör på dig mer så kan du unna dig mer utan att bli pluffsig. Alternativt ät mindre mat den/de dagarna, men jag föredrar hellre metod 1 alla gånger av 10.

Fast jag är långt ifrån inaktiv. Vet inte riktigt hur jag skulle ha utrymme att träna mer. Går raska promenader dagligen (har två aktiva hundar som kräver sitt), gymmar som sagt 4-6 ggr/vecka och cyklar överallt då jag ej har bil. Försöker att jogga/powerwalka nån gång i veckan också. Jobbar i vården, så har därmed inget stillasittande jobb heller. Skulle jag träna mer än så skulle jag nog ses som träningsnarkoman. ;)

Wiizra
2012-07-20, 10:56
Ca 2 flak energidryck i veckan. Choklad, godis eller chips varje dag. Blir även allt från ca15-24st 33cl coca cola i veckan med.

Hur fan har du råd :P

Zizou
2012-07-20, 14:17
Fast jag är långt ifrån inaktiv. Vet inte riktigt hur jag skulle ha utrymme att träna mer. Går raska promenader dagligen (har två aktiva hundar som kräver sitt), gymmar som sagt 4-6 ggr/vecka och cyklar överallt då jag ej har bil. Försöker att jogga/powerwalka nån gång i veckan också. Jobbar i vården, så har därmed inget stillasittande jobb heller. Skulle jag träna mer än så skulle jag nog ses som träningsnarkoman. ;)

Jodå, nu menade jag ju inte att du är inaktiv, utan skrev det bara som exempel :)
Då kan det ju handla om att du tar för stora mängder av det söta. Tror ju inte att alla dessa trycker i sig en hel chipspåse flera dagar i sträck, eller en godispåse på 3-400 gram. (Inte sagt att du nu gör det såklart! bara ett exempel igen :) ) Om dom gör det, så kan det ju hända att dom kompenserar detta med att äta mindre av den vanliga maten, alternativt så har dom aktiviteter som kräver väldigt mycket energi och dom vet om det (Som t.ex Fredrik_S här på forumet som ligger på 5-6000 kcal om dagen för balans om jag inte minns helt fel, kanske t.o.m lite högre)
Finns ju många exempel på folk som säger att dom kan äta vad som helst (chips, godis, pizza etc) utan att gå upp i vikt. Ofta handlar ju det om att det är det enda dom i princip trycker i sig och slarvar med vanlig mat.

Så man får helt enkelt ha lite disciplin och äta små mängder om man vill äta det dagligt, alternativt göra något av ovanstående, om man vill undvika att bli "pluffsig". :)

Popliteus
2012-07-23, 07:57
Lösviktsgodis i den mängden att jag blir lite smått godisbakis 4-5 ggr i veckan.

eternallord
2012-11-14, 16:55
Hur mycket bör man fundera över hälsoeffekterna av regelbundet intag av... skit?

Jag äter ganska bra i vardagssammanhang, mycket husmanskost och "vanlig" mat, varvat med skräpmat någon gång på helgen. Men däremot kan jag trycka i mig en hel del skräp i form av godis, choklad, ostbågar, gifflar och dylikt. Ett paket gifflar eller ett marabou på kvällskvisten är inga problem.

Jag ligger på en stabil vikt på cirka 80kg (190cm lång) och jag tränar väldigt hårt 3-4 dagar i veckan. Jag anser mig må väldigt bra både fysiskt och psykiskt, sover bra, alkohol är begränsat till ett glas till maten då och då och en fylla kanske varannan månad.

Jag kan ändå inte hjälpa att fundera över godiset och skräpet. Vilka negativa hälsoeffekter kan det ha i det långa loppet?

Perramja
2012-11-14, 16:59
Hur mycket bör man fundera över hälsoeffekterna av regelbundet intag av... skit?

Jag äter ganska bra i vardagssammanhang, mycket husmanskost och "vanlig" mat, varvat med skräpmat någon gång på helgen. Men däremot kan jag trycka i mig en hel del skräp i form av godis, choklad, ostbågar, gifflar och dylikt. Ett paket gifflar eller ett marabou på kvällskvisten är inga problem.

Jag ligger på en stabil vikt på cirka 80kg (190cm lång) och jag tränar väldigt hårt 3-4 dagar i veckan. Jag anser mig må väldigt bra både fysiskt och psykiskt, sover bra, alkohol är begränsat till ett glas till maten då och då och en fylla kanske varannan månad.

Jag kan ändå inte hjälpa att fundera över godiset och skräpet. Vilka negativa hälsoeffekter kan det ha i det långa loppet?

Det där är rena hälsomaten här på kolozzeum;)

Otur
2012-11-14, 17:26
Sambon har blivit tokig i att baka cupcakes, hon gör det hela tiden. Goda blir dom. Så det brukar bli några såna i veckan. 3 i snitt kanske?

Godis är svårt, i snitt 1-2 ggr i veckan. Mängden är säkert 300-500 gram totalt. Kan inte låta bli.

Jag lyfter hellre lite hårdare och oftare, så kan jag unna mig mer.

Glutenkatt
2012-11-14, 18:42
Godis en gång i halvåret.. Typ jul och påsk.
En påse chips en gång i månaden typ.

StarkaUlf
2012-11-14, 18:53
Jag kan ändå inte hjälpa att fundera över godiset och skräpet. Vilka negativa hälsoeffekter kan det ha i det långa loppet?

Mycket beror på när och hur mycket som intas.
Men visceralt fett är ju t.ex en negativ hälsoeffekt av sådant i stora mängder.

LizaK
2012-11-14, 19:42
Äter aldrig chips/ostbågar. Extremt sällan godis.
Aldrig "typisk" street food (Donkens burgare ..osv).
Orsaken är att jag inte tycker att det är gott längre.

Bakverk & goda ostar slinker ned ofta.
Glass med jämna mellanrum, likaså choklad.
Chokladdryck intas faktiskt dagligen (Oatlys).. Även under deff.

SteelPulse
2012-11-14, 19:57
Bra ostar är gott. Men sötsaker tycker jag är extremt tråkigt. Kan äta nåt sött för att få upp aptiten nån timme senare.

Pepz
2012-11-14, 19:59
varje dag

rooz
2012-11-14, 20:07
varje dag

+1. Iaf som det ser ut idag.

Akada
2012-11-14, 20:10
Ni som äter det varje dag, eller något i den stilen, får gärna skriva hur mycket/vad det brukar bli också! Är ju skillnad på att ta en ruta mörk choklad till kaffet och att trycka några hekto lösgodis varje kväll. ;)

Pepz
2012-11-14, 20:13
Ni som äter det varje dag, eller något i den stilen, får gärna skriva hur mycket/vad det brukar bli också! Är ju skillnad på att ta en ruta mörk choklad till kaffet och att trycka några hekto lösgodis varje kväll. ;)

ok
varje dag. minst 1liter läsk (sodastreamer- 30g socker/liter)
varje dag antingen 200g lösgodis eller en stor skål glass med nougatsås eller en halv påse chips med lite mer läsk eller 100g helnöt..

typ

exevision
2012-11-14, 20:26
ok
varje dag. minst 1liter läsk (sodastreamer- 30g socker/liter)
varje dag antingen 200g lösgodis eller en stor skål glass med nougatsås eller en halv påse chips med lite mer läsk eller 100g helnöt..

typ

Är det där alltid efter träning eller är du helt olik sheo?

BelowAverage
2012-11-14, 20:28
Äter aldrig chips/ostbågar. Extremt sällan godis.
Aldrig "typisk" street food (Donkens burgare ..osv).
Orsaken är att jag inte tycker att det är gott längre.

Bakverk & goda ostar slinker ned ofta.
Glass med jämna mellanrum, likaså choklad.
Chokladdryck intas faktiskt dagligen (Oatlys).. Även under deff.

Wow, en kännare.
Förutom Oatlys då, ska vara Oboy på mellanmjölk.

Wzup2u
2012-11-14, 20:29
mindre mängder 6 dgr/v och större mängd 1 dag/v

Ristretto
2012-11-14, 20:32
Tänka sig att LizaK och BelowAverage skulle finna varandra i just denna tråd.
http://www.destination360.com/caribbean/bahamas/images/s/bahamas-wedding.jpg
http://scm-l3.technorati.com/11/02/05/25749/marriage.jpg
http://www.orangejuiceblog.com/wp-content/uploads/2010/12/wedding-bells.jpg


OnT:
Inte så ofta, but when I do, I go all in.

Pepz
2012-11-14, 21:28
Är det där alltid efter träning eller är du helt olik sheo?

tränar bara 3-4ggr/v och då oftast vid lunch.
snarr äts på kvällen i soffan

exevision
2012-11-14, 21:53
tränar bara 3-4ggr/v och då oftast vid lunch.
snarr äts på kvällen i soffan

*popcorn*
Ja, då är du ju långt ifrån sheos tänk ;)

Februari
2012-11-14, 22:01
2-3 gånger i veckan blir det åtminstone.. troligtvis mer. Igår blev det ett gäng kakor, idag har det blivit glass och ett par godisbitar.

tjing
2012-11-15, 13:34
Sällan. Chips i stort sett aldrig

Godis ibland efter träning och en stor påse någon gång när man är bakis.

Pepz
2012-11-15, 13:37
*popcorn*
Ja, då är du ju långt ifrån sheos tänk ;)

lite mer avspänd kanske man kan tänka

Tompann
2012-11-15, 13:49
20g mörk choklad varje söndagkväll. Olika typer av ostar i princip dagligen. C:a 100g per dag blir det nog.

älskarcola
2012-11-15, 14:09
Varje helg dricker jag cola :D + någon choklad eller chipspåse.

HerrM
2012-11-15, 14:26
Enda undantaget i veckan är fredagsfikat på jobbet. Förvånansvärt enkelt att låta bli snask, snacks, läsk och bakverk.

Sheogorath
2012-11-15, 15:30
lite mer avspänd kanske man kan tänka

Äsch, jag har chips om jag vill spänna av. Godis klarar jag mig att hålla mig till i samband med träning eftersom det finns annat gott att mumsa i sig vid andra tillfällen. ;)

Albin Eriksson
2012-11-15, 20:01
Varje lördag, dock inte chips/ostbågar eller popcorn av den enkla anledning att jag inte tycker om det.

Bulta
2012-11-15, 20:11
Godis efter träning emellanåt av praktiska skäl, men annars blir det mest i sociala sammanhang. Har varken ett stort begär för det och tycker att det är onödigt dyrt. Kvällsgröten känns som dessert ändå.

smolov
2012-11-15, 23:54
Varje dag

Sokrates696
2012-11-17, 20:59
I princip inget alls, nån enstaka geleaktig sötsur sak, nån öl och nått glas vin har jag ätit sedan slutet på september. Chips odyl. vågar jag inte ens tänka tanken på då jag inte kan sluta äta om jag börjar. Har också gått ner 12 kilo på mindre än 2 månader via PW, träningscykel och styrketräning samt matdiciplin.

/Tommy.

DJJOHANSSON
2012-11-18, 01:21
I ett förhållande, 3-5 dagar i veckan.

naturgodis <<333<3

benaciii
2012-11-18, 01:47
Kan bli en proteinbar någon dag i veckan. det är väl det närmaste till godis jag kommer.

Hymer
2012-12-26, 01:34
Jag äter överlag sunt året runt men nu i juletider så har jag fan levt på godis,kakor,chips i snart 1v och inte tränat. Mina energi nivåer är nere i bott och jag vill sova lite titt som tätt.

Nej dags att styra upp det igen trots att det har varit riktigt gott förutom ovan nämnda problem.

Doggeh
2012-12-26, 01:41
I princip varje dag. Gillar att äta snuskigt dåliga kolhydrater efter träningspassen.

Ubåtskapten
2012-12-26, 02:30
Äter inte godis eller snabba kolhydrater överdrivet ofta, är oftast inte sugen på sånt men någon gång i veckan händer det väl. Har dock en mycket diger fäbless för skräpmat så som kebabtallrik, pizza, hamburgare mm och det ska ätas minst någon gång i veckan utöver min reguljära kost. :D

hhhenke
2012-12-26, 11:36
Rätt ofta faktiskt.
Långa pluggdagar på bibblan, kaffepauser på ica, där jag köper med mig nåt sött och lite koffein..
Chips och sånt otyg ganska ofta nu i höst/vinter-tider. Hade jag lagt ner med det helt hade jag säkert gått ner några kilo. Tur att jag har en sån förjävlig förbränning, pallar inte att äta tillräckligt mycket mat för att behålla mina 100kg som det är nu haha, så jag går sakta men säkert ned redan nu.

NNIF
2012-12-26, 11:52
typ aldrig, vill jag äta något "gott" så kör jag typ fetaost eller mozarella till maten, eller kanske en ostmacka eller ett par glas vin/öl

Amfksp
2012-12-26, 13:11
Nästan varje dag. Min tandläkare är alltid arg på mig =(

Mollestam
2012-12-26, 13:23
Varierar ganska mycket, när jag vill ha en nyttigare period så äter jag inte godis, chips, läsk etc. under det kommande halvåret. Under bulk så blir det väl en gång i veckan.

Nutrid
2012-12-26, 18:11
Äter sällan sån skit utan isåfall unnar jag mig hellre med att dra några öl.

Robbmeister
2012-12-26, 18:18
En gång i månaden, men då så rejält att jag blir äcklad av godis till nästa.

ShippEn
2012-12-26, 18:28
Nästan aldrig, känns inte som man orkar äter ordentligt om man käkat godis. Dvs, man missar en del viktiga mål under dagen samt att orken till träningspasset inte finns där.

Tycker även inte att godis smakar så gott som det kostar i pengar, tar hellre en kessella med lite tillbehör.

knuckles
2012-12-26, 18:32
Endast vid högtider

Ubåtskapten
2012-12-26, 18:39
Äter sällan sån skit utan isåfall unnar jag mig hellre med att dra några öl.


Faller inte öl in under kategorin "andra godsaker" då? Öl är ju socker och vatten.

tarzan94
2012-12-26, 23:00
Högtiderna brukar jag trycka i mig, som julafton och påskafton. Alkohol undviker jag alltid på fester. Den senaste gången jag blev berusad var senaste nyår! Jag är snart 19 år.. Känner mig rätt så nöjd. :D

fallra
2012-12-27, 21:22
Jag äter väl något slags godis eller bakverk fan varenda dag nu under bulken. När jag deffade gjorde jag det sällan, vart väl någon bulle på fika med farsgubben, men mer hade jag inte råd med ( låg på 1900 kcal, så vill ju bli mätt också. )

Men nu under bulk skiter jag faktiskt fullständigt i vad jag sätter i min mage, skulle aldrig klara av att nå mina mål av makro-nutrienter om jag inte åt något slags skit dagligen, då skulle jag ha varit tvungen att äta för ofta eller för mycket för min smak. Sen så är det ju gott som attan, så varför inte?

difaren
2012-12-27, 23:44
Är det fel som mig, att svulla i sig allt jag kommer åt då jag inte bryr mig om min vikt då jag SKA gå upp?
svar uppskattas!

nitz
2012-12-27, 23:53
Är det fel som mig, att svulla i sig allt jag kommer åt då jag inte bryr mig om min vikt då jag SKA gå upp?
svar uppskattas!
I vilken takt går du upp om du gör detta?
Har du svårt att gå upp i vikt annars?

difaren
2012-12-27, 23:56
I vilken takt går du upp om du gör detta?
Har du svårt att gå upp i vikt annars?


Alltså, jag har riktigt riktigt svårt att gå upp i vikt.
Jag går ju inte direkt upp fort i vikt när jag svullar cola,godis,chips och allt!
Äter dock riktig mat på det som går först!:hbang:

ChrisDEFC
2012-12-27, 23:56
Är det fel som mig, att svulla i sig allt jag kommer åt då jag inte bryr mig om min vikt då jag SKA gå upp?
svar uppskattas!

Fel och fel. Det finns väl alltid bättre och sämre saker att äta. Speciellt sett ur ett längre perspektiv. Att moffa i sig STORA mängder godis och fet mat dagligen kommer påverka kroppen negativt.

Men står du still i vikt så tycker jag absolut att man kan ta till lite kalloritäta produkter från godishyllan för att fylla ut men det är mer en personlig åsikt.

Själv äter jag nog godis/skräpmat nästan varje dag. Dock märker jag att jag mår bättre då jag i perioder äter lite mer "hälsosamt". Har till exempel bytt ut allt godis och snacks mot mörk choklad nu en period på 7-8veckor och jag tycker att jag mått bättre under den perioden än vad jag brukar må när jag äter godis istället. Dessutom har träningen gått lite bättre. Sen om det överhuvudtaget har med godisintaget att göra eller inte vet jag ej.

difaren
2012-12-28, 00:24
Fel och fel. Det finns väl alltid bättre och sämre saker att äta. Speciellt sett ur ett längre perspektiv. Att moffa i sig STORA mängder godis och fet mat dagligen kommer påverka kroppen negativt.

Men står du still i vikt så tycker jag absolut att man kan ta till lite kalloritäta produkter från godishyllan för att fylla ut men det är mer en personlig åsikt.

Själv äter jag nog godis/skräpmat nästan varje dag. Dock märker jag att jag mår bättre då jag i perioder äter lite mer "hälsosamt". Har till exempel bytt ut allt godis och snacks mot mörk choklad nu en period på 7-8veckor och jag tycker att jag mått bättre under den perioden än vad jag brukar må när jag äter godis istället. Dessutom har träningen gått lite bättre. Sen om det överhuvudtaget har med godisintaget att göra eller inte vet jag ej.

Jo, i perioder blir det för mig förstås och inte konstant!

Och i träningen så går det som du säger bättre! Men det är inga jätte stora mängder varje dag!*popcorn*

cero
2016-04-08, 20:51
Finns det något godis helt utan eller åtminstonde lågt på stärkelse?

Sheogorath
2016-04-08, 20:57
Finns det något godis helt utan eller åtminstonde lågt på stärkelse?

Vilket godis innehåller stärkelse förutom typ kexchoklad och sånt?

cero
2016-04-08, 21:01
Vilket godis innehåller stärkelse förutom typ kexchoklad och sånt?

Ofta står det typ 80g kolhydrater varav 50g sockerater, vad är resten? :confused:

Sheogorath
2016-04-08, 21:05
Jadu, det kanske får vara stärkelse ändå nu när du säger det. Kanske används som förtjockningsmedel för konsistensens skull?

ThunderRoad
2016-04-08, 21:40
Varför äter ni skit varje dag? Det är ju inte ens gott att äta en bit choklad eller några chips. Ska man äta onyttigt ska man göra det ordentligt och inte hålla på och fjanta...

J.V
2016-04-09, 03:00
Varför äter ni skit varje dag? Det är ju inte ens gott att äta en bit choklad eller några chips. Ska man äta onyttigt ska man göra det ordentligt och inte hålla på och fjanta...Det ar ju just det som ar extra gott. Att bara att ett par bitar.

Just for att det ar sa gott med tva forsta godisarna/chipsen ar det ju sen helt omojligt att sluta vilket gor att man tre veckors energiintag pa en och samma kvall.

Grotesk
2016-04-09, 08:36
Varför äter ni skit varje dag? Det är ju inte ens gott att äta en bit choklad eller några chips. Ska man äta onyttigt ska man göra det ordentligt och inte hålla på och fjanta...

Ja! Vi vet ju alla att fjantighetsgraden (gud nåde) mäts utifrån mängden choklad eller chips man trycker samtidigt.

Minikubik
2016-04-09, 08:38
Ibland går det månader emellan och ibland varje dag. Börjar jag väl sätta i mig sötsaker har jag svårt att sluta så då blir det något varje dag en period.

anvihl
2016-04-09, 08:49
Varje dag utan undantag i typ 20år i sträck. Kanske halva dagsintaget eller så.

z_bumbi
2016-04-09, 09:31
Ofta står det typ 80g kolhydrater varav 50g sockerater, vad är resten? :confused:

Kolla innehållsdeklarationen?

Beemel
2016-04-09, 10:37
Varför äter ni skit varje dag? Det är ju inte ens gott att äta en bit choklad eller några chips. Ska man äta onyttigt ska man göra det ordentligt och inte hålla på och fjanta...

Arkiveras med fördel under avdelningen: Min smak är den rätta, alla andra har fel.

Ingen plats för subjektivitet här inte. Älskar folk som använder ordet "man" för att beskriva vad de själva tycker

shut teh face
2016-04-09, 10:53
Försöker hålla igen normalt sett och sen äta godis eller dricka alkohol varannan vecka ungefär. När jag väl äter vill jag ha mycket, 200g nötter/chips plus 200g choklad

Det här med att äta lite ofta är inget för mig

Rawrx
2016-04-09, 11:14
Har åter-instituerat lördagar som min godsaksdag. Det funkar rätt bra faktiskt och jag är väldigt nöjd. :D En dag att se fram emot ifall jag är sugen.

Efter min tidiga vuxendoms frigörelse från alla sorts regler om när det är lämpligt att äta godis, är jag nu tillbaka till vad mina föräldrar tyckte var bra för mig.

Nåja, om det bjuds en vardag så tackar jag oftast inte nej. Men jag köper bara godis och sådant på helgerna.

PureWhey
2016-04-09, 11:59
Glukosbaserat godis post wo är mer regel än undantag när kalorierna tillåter.

HMS Laestander
2016-04-09, 12:06
Ruskig periodare och som så mycket annat i mitt liv så är det en på-knapp eller en av-knapp.

Antingen så äter jag, och då menar jag äter.

Eller så äter jag inte, och då äter jag inte.

Vanligtvis går det i cykler, så om jag inte äter på ett tag finns det inget sug -> äter ingenting.

När man väl börjar, ja då jävlar kan det trilla ner både det ena och det andra under veckorna innan man skärper till sig igen.

Dovahkiin
2016-04-09, 12:16
Före jag strukturerat deffade så brukade jag skita helt i godis, kakor, glass och sött helt utan ansträngning. Efter deffen har jag enormt svårt att inte proppa i mig något onyttigt så fort tillfälle ges.. De där fettcellerna som skriker om att bli fyllda igen som det verkar.

Men jag skiter i det för stunden, har bytt mål till att bli starkare och bygga upp kroppen nu, så jag accepterar att det slinker med lite skräp, då jag i övrigt ser till att få i mig det jag behöver av mestadels bra råvaror. Försöker bara göra mitt bästa för att det inte ska bli glass eller kakor varje dag, utan det får räcka med exempelvis över helgerna.

bjorstrom
2016-04-09, 13:10
När man väl börjar, ja då jävlar kan det trilla ner både det ena och det andra under veckorna innan man skärper till sig igen.

Känner igen det här. Allt-eller-inget intställningen.

exevision
2016-04-09, 13:19
Slutade äta godis och läsk för flera år sedan.
Har dock köpt en popcornmaskin.

Dovahkiin
2016-04-09, 13:47
När man väl börjar, ja då jävlar kan det trilla ner både det ena och det andra under veckorna innan man skärper till sig igen.
En så usel logik jag själv använder gällande det där är att efter jag stoppat i mig litegrann onyttigt så tänker jag ungefär att det redan är förstört att hålla den dagen nyttig, så då kan jag "lika gärna...." osv, tills det är tredubbelt så illa istället. Sen ångrar jag mig lite sent på kvällen och försöker äta något nyttigt när det redan är på tok för mycket av allt ändå, vilket i praktiken nog mest ökar kaloriöverskottet ännu lite till.

Funkar sådär. :d

Sheogorath
2016-04-09, 13:57
Glukosbaserat godis post wo är mer regel än undantag när kalorierna tillåter.

Pre-, inter-, post-WO :D Any way is good way.

cero
2016-04-09, 15:20
Kolla innehållsdeklarationen?

Så det är inte stärkelse...? Jag snackar om resten av kolhydraterna alltså, inte resten av innehållet.

PureWhey
2016-04-09, 15:29
Pre-, inter-, post-WO :D Any way is good way.

Sant, jag diskrimminerar inte mot några tider här inte *popcorn*

Mickee
2016-04-09, 15:31
Under mina "tjockisdagar" för 4-5 år sen var det godis nästan varje dag, och väldigt stor mängd på helgerna.

Under senaste bulken blev det glukosbaserat godis under varje pass, men i princip inget utöver det.

Blir en hel del glass dock :D

Luca Brasi
2016-04-09, 15:33
Vad är glukosbaserat godis exakt?

Sheogorath
2016-04-09, 15:34
Godis som har mer glukos (stärkelsesirap, glukossirap) än socker (eller glukos-fruktos-sirap).

JHilding
2016-04-09, 16:25
Vad är glukosbaserat godis exakt?

9/10 av alla sorter i godishyllorna =P

Sheogorath
2016-04-09, 16:36
Tyvärr inte :( Man kan lite löst säga att mjukt gelégodis är glukosbaserat medan hårdare sorter (t.ex. Fruxo, Gott & Blandat) inte är det. Finns många godissorter som innehåller mer socker än glukossirap.

PureWhey
2016-04-09, 16:59
9/10 i hyllorna? Not even close.

1/8 möjligtvis.

JHilding
2016-04-09, 17:07
Tji fick jag. Tittade på innehållsförteckningarna i hyllan men måste kikat fel då. Fruxo o Gott o Blandat är för övrigt äckelpäckel.

Sheogorath
2016-04-09, 17:46
Haribo Stjerne Mix (eller Haribo Star Mix - de är olika) är det glukosbaserade godiset som stått sig bäst hos mig. T.o.m. Carletti-bananer har jag förätit mig på. :(

PureWhey
2016-04-09, 18:00
Brukar köra på nappar eller dom där goda i papper som finns i mint, mint/choklad & fruktsmaker.

Max
2016-04-10, 09:37
Är inne i en glassperiod nu, 150-250 g nästan varje dag. Dagar utan glass blir det något annat från kategorin godis/snask.

exevision
2016-04-10, 10:27
Vill man ha mindre mängd socker i godiset så finns karamell guf.
Vetemjöl, glukossirap, socker, glukos-fruktossirap, arom, vegetabiliska oljor kokos, palm*, ytbehandlingsmedel bivax, färgämnen E100, E120.
http://www.happycandy.se/images/Karamell_Guf.jpg?osCsid=85f79f5be8e0e97a58435c673d f4cb6f

AlexGBG
2016-04-10, 13:45
Inte så ofta, och det är egentligen ingen uppoffring att låta bli för egen del, kan komma lite sug ibland på slutet av en fastedag (som jag kör någon gång i veckan som ett komplement till 18/6)

Har dock inte ätit godis eller chips på ett par veckor, däremot tänkte jag unna mig lite popcorn ikväll :)

Sägas skall nog också att jag bor i Thailand, och deras godissortiment är inte alls i klass med det i Sverige, saknar t.ex. Tyrkisk Peppar och andra salta, hårda godisar. Inte heller chipssmakerna är några höjdare här (även om OLW finns att köpa importerat, men då kostar en 200g påse runt 50kr :/ )

Inte heller finns samma utbud av dip-pulver här, så denna brist på godsaker hjälper ju till lite...

Sheogorath
2016-04-10, 14:18
Dålig tillgång till dålig mat är ett säkert sätt för en befolkning att hålla sig smal och smärt. ;)

Luca Brasi
2016-04-10, 14:45
Jag tror att Fazers likörpraliner är glukos baserade.

AlexGBG
2016-04-10, 16:15
Dålig tillgång till dålig mat är ett säkert sätt för en befolkning att hålla sig smal och smärt. ;)

Med risk för att gå lite OT nu, men;

Ja, verkligen sant! Dock håller detta på att förändras här, vilket märks tydligt, bara dom senaste fem åren har kraftigt överviktiga ökat, och måttligt överviktiga likaså. Mycket beror såklart på ökad tillgång på onyttig mat, McD, KFC, BK och så vidare finns över allt, dessutom dricker den vuxna befolkningen oerhört mycket läsk här, vilket kanske inte gjorde så mycket för ett 30-tal år sen när dom flesta jobbade med fysiska jobb.

Dessutom är vardagsmotionen nästan obefintlig här, dom som inte har moppe tar moppetaxi, även för sträckor på typ 500 meter, och 7/11 finns överallt.

Dessutom är det många som äter massa skräpmat från 7/11, billiga nudlar, korv med kötthalt lägre än Dennis Hotdogs och så vidare. Och sist men inte minst, så äter dom alldeles för mycket rent socker i mat och dryck här (104g i snitt per person...)

PureWhey
2016-04-10, 16:38
Du beskrev just utvecklingen i Mexiko de senaste x åren samt alla amerikanska ghetton etc.

Luca Brasi
2016-04-10, 16:40
De röker ju oerhört mycket också.

Tobbey
2016-04-10, 17:02
Äter rätt mycket sötsaker. Inte godis som i lösgodis och väldigt sällan chips eller liknande men proteinbars, glass, bullar/kakor när det bjuds på jobbet (tårta inkluderat). Sötat kvarg, sötade flingor/crunch med mera.

wilhelmblomgren
2016-04-10, 17:30
Är nästan alltid tvungen att ha något sött till kaffet, efter plugget. Det ger den där lilla extra skjutsen i kombination till kaffet, så man orkar de sista läxorna. :D cofffee

caelus
2016-04-11, 19:44
Brukar hålla mig till 1-2 gånger i veckan (framförallt glass och godis). Mitt problem är att jag inte kan sluta äta sötsaker när jag väl börjat. Har jag väl börjat äta godis t.ex. är det svårt att låta bli att äta hela påsen.

Wzup2u
2016-04-11, 19:54
Kör mestadels snask baserat på sötningsmedel, annars äts det mkt dadlar, fikon, banan & nötter =) det är mitt elixir =)...Mackor med smör/margarin och ost är också perfekt snacks till fredagsmyset & klockrent ihop med chips.

Sen blir det chips ibland när jag känner för det...
& lite pajer hit och dit osv gillar när man gör pajerna själv, då blir det godare och naturligare =P...

ostkaka m sylt är också en höjdare näfan nu slutar ja skriva.... När jag känner för det helt enkelt =)

Lipservice
2016-04-11, 20:50
Chips i allt för stora mängder, och hembakt fikabröd är svårt att hålla sig ifrån. Resten är inga problem, men vi pratar väl om 2-3 dagar i veckan.. Tyvärr.

Grotesk
2016-04-11, 22:07
När jag vill. Nu har det blivit tre dagar i följd.:)

skattefusk
2016-04-12, 20:36
När jag vill. Nu har det blivit tre dagar i följd.:)

Vilket bra svar, för vi vet ju annars precis hur ofta du vill det.

Donkens
2016-04-14, 13:55
Ett stort paket Ben & Jerrys fudge trycker jag in då och då men håller koll på mitt övriga intag.

Beemel
2016-04-14, 14:32
Vilket bra svar, för vi vet ju annars precis hur ofta du vill det.

Det är ett utmärkt svar. Jag skulle svarat detsamma. Hur ofta det är kan jag inte ens själv svara på. Ibland 4 gånger i veckan ibland 4 gånger om året. Kort sagt, när jag vill.