handdator

Visa fullständig version : Axel ur led?


Eccoes
2012-07-18, 19:13
Kön: Man
Ålder: 26
Längd och vikt. 175/70kg

Smärtbeskrivning: Inte så mycket smärta just nu, men känningar i framsida axel, se bild där det står "Bursa".
http://orthoinfo.aaos.org/figures/A00032F01.jpg

Har dragit axeln ur led en gång tidigare när jag körde sittande tricepsextentions med hantel, men det var nästan 6 månader sedan, och har försökt träna upp axeln för att det inte ska hända igen.
Tyvärr testade jag pullovers under bröstpasset idag, och då hoppade den ur led igen.

Hoppade ur led är kanske fel ord.
Det är som att armen glider åt sidan på kulan i axeln, och jag tappar helt orken i armen, samtidigt som den bara ramlar ned.
När den ramlade ned så knäppte det till och sedan var den på plats igen.

Det jag skulle vilja ha hjälp med, är att plocka fram övningar som stärker upp axeln så jag inte drabbas igen.

Har senaste tiden kört följande övningar för att träna upp den:
Inåtrotation
Utåtrotation
Axellyft åt sidan
Axellyft framåt
Upprätt rodd

Har ni några bra tips?

Jonte12
2012-07-18, 19:43
Jag har haft stora problem med axel som hoppade ur led under flera år. Min hoppade kanske 40 ggr under en period av 4 år helt. Innan jag opererade den. Sen följde en intensiv rehab som var bland det längsta jag varit med om, tog kanske 2 år innan jag var hyggligt ok igen. Nu 4 år efter detta så är jag mkt mkt bättre än innan.

Nåväl nog om mig.

Om den verkligen dislokerade, helt eller delvis, så ska du för det första göra allt för att den inte ska göra det igen, för det blir mer och mer löst och tillslut väldigt illa. Om den dislokerar helt så gör det ont utav helvete, som en indikator, ofta med resultat att man måste till sjukhuset för att föra tillbaka den.

Du bör framförallt köra övningar som stärker rotatorkuffarna. Inåt och utåt. Tänk även på att de inre musklerna som håller leden på plats, inte är de större yttre starka musklerna. För att nå stabilitet så måste man köra axlar lätt, vi snackar strikta 20 reppare med fail typ. Tänk även på att för att få stabilitet i kroppen, så är inte statiska gymövningar alltid det bästa, eller ja, sällan egentligen. Armhävningar på såndär stabiliseringsplatta som har ett halvklot under osv, är lämpliga.

Eccoes
2012-07-18, 20:37
Tack för tipsen.

Trodde jag stärkt den tillräckligt då jag inte haft några problem alls med den sista tiden, men jag har inte kört några övningar där handen/armen är bakom huvudet.
Då problemet hittills endast uppstått på övningar där armen är bakom huvudet, kanske jag måste börja köra väldigt lätta pullovers, för att stärka upp musklerna som är inblandad då?

Kör mycket utåt och inåtrotationer redan, men ska försöka tänka på att köra högreppare.
Har kört 12-15 förut, men ska öka upp det till 20 istället.

Har sedan tidigare kört rehab på ett knä där ledbandet lossnade från benet, och där var det också mycket stabilitetsövningar på balansplattor osv.

Det kanske är lika bra att skaffa en balansplatta så man kan köra armhävningar hemma.

Jonte12
2012-07-19, 16:58
Tack för tipsen.

Trodde jag stärkt den tillräckligt då jag inte haft några problem alls med den sista tiden, men jag har inte kört några övningar där handen/armen är bakom huvudet.
Då problemet hittills endast uppstått på övningar där armen är bakom huvudet, kanske jag måste börja köra väldigt lätta pullovers, för att stärka upp musklerna som är inblandad då?

Kör mycket utåt och inåtrotationer redan, men ska försöka tänka på att köra högreppare.
Har kört 12-15 förut, men ska öka upp det till 20 istället.

Har sedan tidigare kört rehab på ett knä där ledbandet lossnade från benet, och där var det också mycket stabilitetsövningar på balansplattor osv.

Det kanske är lika bra att skaffa en balansplatta så man kan köra armhävningar hemma.

Då armen är bakom huvudet och även armbågen, så är det ofta situationer då leden är i sitt ytterläge. Jag kan tex efter operationen inte köra militärpressar med stång, för jag inte är vig nog åt det hållet. Jag hade inte alls kört den typen av övningar om jag var dig. Tänk även på att bara köra fria vikter. Då det kräver och ger mer stabilitet.

mattilainen
2012-07-19, 19:21
rotatorcuffträning är en väldigt viktig del i det hela skulle jag säga.

Eccoes
2012-07-20, 08:31
Ska köra mycket rotatorcuffar, och ska testa armhävningar med såna där handtag som hänger i taket.

Har märkt att jag har sämre rörlighet i utåtrotation på vänsterarmen som jag har problem med.
Tippar att det skiljer ca 15° mellan höger och vänster, så jag ska försöka få en tid hos sjukgymnasten för att se vad det kan vara.

Jonte12
2012-07-20, 16:50
Ska köra mycket rotatorcuffar, och ska testa armhävningar med såna där handtag som hänger i taket.

Har märkt att jag har sämre rörlighet i utåtrotation på vänsterarmen som jag har problem med.
Tippar att det skiljer ca 15° mellan höger och vänster, så jag ska försöka få en tid hos sjukgymnasten för att se vad det kan vara.

Att du har mindre rörlighet utåt betyder att du är tight i senorna som håller leden på plats. Motsatsen är sämre. Iaf om målsättningen är att inte få dislokation.

Eccoes
2012-07-20, 17:22
Skumt att högern är rörligare än vänstern, då det är vänstern jag har problem med!


Dagens axelpass var inriktat mot rehab, och körde enligt nedan:
Inåt/utåtrotationer 20x5
Axellyft åt sidan i kabelmaskin 20x5
Armhävningar med en medicinboll under ena handen, och armhävningar i band från taket. Totalt kanske 60-70 armhävningar
Axellyft framåt med rotation åt sidorna 15x5
Axelflyes 15x5

Jag kände lite obehag vid axelflyes liggandes på en bänk (15° lutning), då det knäppte till en gång i axeln.
Tog och sänkte vikten och då gick det hur bra som helst.
Sedan knäpper det till under vänstra skulderbladet när jag kör inåtrotationer, men det tror jag beror på en muskelknut som vägrar ge med sig.

Håller på att stretcha ut den, så det blir nog bättre.

Men eftersom det gick så pass bra att träna utan någon smärta, så tror jag att axeln bara gled lite snett när jag gjorde illa mig, för sist jag drog den riktigt ur led kunde jag inte lyfta upp armen riktigt på ett par dagar.

killenigrillen
2012-07-20, 17:41
Det låter som att du eventuellt tenderar att luxera framåt
http://cdn.publishdev.se/cdn/8-2/587613/images/2009/apprehension_66561798.jpg
Denna bild är på ett test för främre luxering.
Om du fortsätter att utsätta din axel för liknande rörelser, även efter rehab, så kommer du troligtvis även i fortsättningen att riskera att få axeln ur led.

Eccoes
2012-07-20, 18:19
Det låter som att du eventuellt tenderar att luxera framåt
http://cdn.publishdev.se/cdn/8-2/587613/images/2009/apprehension_66561798.jpg
Denna bild är på ett test för främre luxering.
Om du fortsätter att utsätta din axel för liknande rörelser, även efter rehab, så kommer du troligtvis även i fortsättningen att riskera att få axeln ur led.

Nej, en framåtluxation tvivlar jag på att det är.
Om jag lägger upp armen på ex ett bord och har armbågen vinklad 90°, och sedan lägger tyngd på den känns det som att den skulle glida ur upp och sedan dras bakåt. (Om jag slappnar av i axeln och lägger tyngd på den)

Det som är konstigt är att jag absolut inte har några problem att köra ex. bänkpress, militärpress och armhävningar.
Dessa övningar borde vara ett problem om det är bakåt den glider.

Hittade en film på en sida, och precis så här ser det ut när min axel har glidit iväg.

http://vimeo.com/9372989#at=0