handdator

Visa fullständig version : Ny på Kolozzeum - Hjälp med bröst


Weidz
2012-07-18, 15:52
Tjo allihopa, min första post här trots att jag läst en del...

Jag har tränat seriöst nu i ungefär ett halvår, innan dess har jag halvtränat fram och tillbaka... Jag är en föredetta simmare som kommit igång nu och har börjat igen efter 4 års uppehåll. Hoppas på att simma sprintgrenar på SM, så jag är framförallt ute efter styrka men vill även se bra ut...

Jag är 22 år gammal och väger just nu runt 97 kilo (191 cm) med en uppskattad fettprocent på ungefär 10%. Är ganska nöjd överlag även om jag har långt långt kvar dit jag vill. Målvikten är runt 100 men med bättre former än nu, vill ha en låg fettprocent och framförallt stora bröstmuskler.

Bröstmusklerna är bland de absolut viktigaste för att simma fort på 50 meter ryggsim, som är min specialdistans. Tyvärr så släpar jag i bröst och skulle behöva tips från er ruttade killar..!

Jag gymmar varje dag, har inga planerade vilodagar men det dyker väl upp någonting som gör att jag missar ett pass kanske 1 gång varannan vecka eller så.

Jag tränar brösten 3 gånger i veckan och kör då:
Bänk: Uppvärmingsset 1x12 på 60 kilo, därefter ~4x8 på 70 kilo.
Därefter lätt lutande hantelpress: ~4x8 med 32,5-kiloshantlar

Har inte tränat bänk i mer än ett par månader och mitt max där är för min storlek blygsamma 90 kilo. Dessutom är mina bröst mycket mindre än jag önskar. Jag tar nästan lika mycket i lutande hantelpress som i bänken, antagligen eftersom jag har tränat det längre... Jag kör alltid kontrollerade reps och slarvar inte.

Gör jag något stort fel när jag kör bröst eller borde volymen komma? Brösten har absolut vuxit sen jag började träna, men inte alls lika fort som t.ex. armarna/latissimus dorsi/trapzen... Kanske borde jag bara träna bröst 2 gånger i veckan? Köra någon mer övning? Någonting annat?


Är mycket tacksam för svar av alla slag!

Khalenko
2012-07-19, 01:48
Släng in hantelflys för att bredda, släng in ett extra bröst pass på fredagen, om du kör axlar på onsdag. Testa dropsets med hantlar. Såhär gjorde jag för att öka ruskigt snabbt när jag kände att mina bröst släpar.

Offtopic, är lika lång/gammal som du, väger dock 85 och har kanske 12-15 % bf. Du råkar inte ha någon motiverande bild? Siktar på 10%bf, Deffar just nu:-)

Määng
2012-07-19, 05:40
Släng in hantelflys för att bredda, släng in ett extra bröst pass på fredagen, om du kör axlar på onsdag. Testa dropsets med hantlar. Såhär gjorde jag för att öka ruskigt snabbt när jag kände att mina bröst släpar.



Hur breddar man brösten med flyes? Han tränar bröst tre dagar i veckan och du tycker han bör slänga in ett extra bröstpass på fredagen? Varför just fredag han kanske redan tränar bröst fredag?

Victuhh
2012-07-19, 06:13
Kör du bänk och hantelpress 3 gånger i veckan?

Mina tuttar började växa när jag såg till att lära mig tekniken i bänkpress och hantelpress, skuldror ihop och axlar bakåt för att involvera mer bröst i övningen, sedan gick jag från 5 till bara 3 övningar för bröst och 2 gånger i veckan.

Som Khalenko säger skulle jag slänga in flies, och kanske lite mer lutning på bänken ca 35 grader, kommer bli tyngre att utföra lutande hantelpressar med 30+ kilos då.

Måndag och Torsdag tror jag blir perfekt.

Dreas
2012-07-19, 06:22
Släng in hantelflys för att breddaSå nu slutar kroppen vara byggd som den är också?

Förklara gärna hur du skulle kunna få en bredare bröstmuskulatur av just flyes tack.

Det som hjälpt mina tuttar är progression. Se till att öka samtidigt som tekniken ser bra ut. Victuhh tar upp det centrala, bak med axlarna. Släng gärna in lite brygga också.

Khalenko
2012-07-19, 06:35
Haha sorry, skumläste. Missade att du redan tränade bröst 3 ggr:-)

Jag vet inte hur ni tränar men jag har breddat brösten med flyes- 90 och 45 grader. Om vi nu inte tänker på olika övningar så syftar jag på mer isolera yttersida bröst, har tom, tyvärr, fått en väldigt stor bristning bröst till armhålan.

Dreas
2012-07-19, 06:38
Haha sorry, skumläste. Missade att du redan tränade bröst 3 ggr:-)

Jag vet inte hur ni tränar men jag har breddat brösten med flyes- 90 och 45 grader. Om vi nu inte tänker på olika övningar så syftar jag på mer isolera yttersida bröst, har tom, tyvärr, fått en väldigt stor bristning bröst till armhålan.Bredden kommer med träning. Du kan inte påverka just bredden med specifika övningar mig veterligen :)

Khalenko
2012-07-19, 06:52
Ok, jag vet inte hurvida det kanske är diskutabelt om man breddar via flies, jag tror på det! Sen bredare grepp i bänken är väl också ett sätt. Man får testa sig fram helt enkelt:-)

Dreas
2012-07-19, 07:24
Ok, jag vet inte hurvida det kanske är diskutabelt om man breddar via flies, jag tror på det! Sen bredare grepp i bänken är väl också ett sätt. Man får testa sig fram helt enkelt:-)Kolla på hur bröstmuskeln ser ut.

Har du kollat på Milovitch filmer eller vad han heter? Det där är vad som kallas Broscience!

Finns många trådar om det hela, en av dom: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=128887

Fyllot
2012-07-19, 09:32
MILOS SARCEV.

Länge sen jag såg hans videos men om jag inte missminner mig säger han väl: "wider grip elbows out to stimulate inner chest". Dessutom verkar han förväxlat "yttre" bröst med "övre". Grym fysik oavsett.

Mina bröst började växa när jag bytte bänkpress mot hantlar och lite mer kontrollerade rörelser. Det brukar lätt bli att hela kroppen hjälper till när man försöker impa på kompisar eller brudar och då blir det inga bröst byggda.

Weidz
2012-07-19, 10:27
Tack för svar! Ska nog gå ner på 2 bröstpass i veckan... Det här med flies, är det viktigt för bröstmusklerna? Igår såg jag faktiskt en riktig monsterbyggare på gymmet som körde det, vilket han antagligen gjorde av en anledning. Ska nog testa det nästa bröstpass.

Förutom att volymen inte är vad jag vill att den ska vara när det gäller brösten är mitt problem att de ser ut så här:
http://www.lamuscle.com/world/press/riis-men-only <-- Undre bilden

Snarare än så här:
http://www.howtogetpecs.net/

Vill ha sånna bröstplattor, inte sånna "runda" bröst med lätt sluttning nedåt. Några tips på hur man borde träna för att uppnå det? Det verkar inte komma automatiskt med volymen eftersom vissa killar med stora bröst ändå har den första, mindre attraktiva, sorten...

Dreas
2012-07-19, 10:28
Hur bröst växer och kommer att se ut beror på dina gener. Ät, träna, sov. Repeat.

Weidz
2012-07-19, 14:01
Hur bröst växer och kommer att se ut beror på dina gener. Ät, träna, sov. Repeat.

Var rädd för det... Blir spännande att se då tills nästa sommar. Kanske lite för tidigt för att avgöra nu även om jag är långt ifrån plattbröstad nuläget.

Tack för att du tog dig tid..!