handdator

Visa fullständig version : Svettas ammoniak. Dåligt?

BlötSnö
2012-07-18, 12:40
Nu har jag läst igenom de trådar som rörde ämnet här och sökt lite på google, men jag får inte svar på följande fråga:

Jag har sedan 2-3 veckor tillbaka börjat äta skapligt mycket mindre, samt börjat köra fler cardio-pass. Jag ser dock fortfarande till att få i mig tillräckligt med protein. Efter viss läsning kunde jag konstatera att kroppen vid kolhydratsunderskott började plocka aminosyror och förbränna som energi (om jag förstod det hela korrekt). En av bieffekterna av detta är att kroppen börjar producera något ämne som, när det svettas ut och kommer ut i luften, bildar ammoniak. Tydligen så kan det faktum att jag svettas ganska mycket också bero på ett underskott av kolhydrater.
Min t-shirt luktar med andra ord surt stall efter en vända på crosstrainer och cykel. Urinet är som det brukar vara.

Jag hittade en väldig massa svar och förslag på vad man kan göra åt det, om man som i mitt fall vet att det kommer från underskott av kalorier/äter för lite och att det inte är någonting relaterat till diabetes, keto-någonting m.m, men ingenting om huruvida det är riskabelt eller inte.

Inför varje pass äter jag en liten måltid 2-3 timmar innan, samt häller i mig lite BCAA precis innan och protein efter.

Min fråga är följande: Skall jag vara oroad? Håller jag på att köra mig själv i fördärvet?
Till saken hör att jag inbillar mig att svetten som uppstår utanför träningspassen knappt luktar ammoniak alls. Är det i så fall bara i anslutning till träningspassen som jag skall vidta några extra åtgärder?

difaren
2012-07-18, 12:45
Ät mer, lärde mig i skolan att när man börjar svettas(lukta) ammoniak så har man näringsbrist och bör äta mer.

Det är i alla fall vad jag har lärt mig.

Old Nick
2012-07-18, 12:50
Du är förmodligen i ketos. Vilket egentligen bara betyder att de primära energikällorna din kropps drivs av är fett och protein istället för kolhydrater.

Samma fenomen inträffar vid svält men det betyder inte att det på något sätt är farligt.

Lychgate
2012-07-18, 14:40
Ligger jag lågt på kolhydrater luktar även jag kattlåda, har en hel drös tshirts som är obrukbara pga detta. Dat dere ketos. Lägg dig på mindre underskott med mer carbs eller träna inte tillräckligt intensivt för att börja svettas om det är extremt störande.

Som Nick säger behöver du inte vara orolig då det inte är farligt.

Dreas
2012-07-18, 14:43
När jag drog ner på kolhydraterna så började även jag att lukta.

Under 30g kolhydrater och ett proteinintag på minst 250g dagligen och många skjortor började lukta curry typ.

Ola Wallengren
2012-07-18, 15:15
Som redan nämts är det förmodligen en kombination av urea och ammonium i svetten och ketoner i främst utandningen som är upphov till lukten. Kan tänkas att detta förstärks om man inte tvättar sina kläder i tillräckligt hög temperatur.

Kombinationen av lågt energiintag högt proteinintag och inte minst BCAA direkt före träningen gör att en stor del avproteinet används som bränsle under träningen, vilket bildar urea och till viss del ammonium, vilka kan svettas ut. Ketonkroppsproduktionen kan komma igång under träningen och spä på det hela.
Detta är med ganska stor säkerhet inte farligt men vissa data tyder på att höga halter ammonium i blodet kan sänka prestationsförmågan. En mindre dos BCAA och 20g kolhydrater innan eller under passet kan minska dessa symptom.

BlötSnö
2012-07-18, 16:53
Ligger jag lågt på kolhydrater luktar även jag kattlåda, har en hel drös tshirts som är obrukbara pga detta.

Under 30g kolhydrater och ett proteinintag på minst 250g dagligen och många skjortor började lukta curry typ.

Ett tips som jag hittade angående detta med illaluktande tröjor var att köra en tvättmaskin med förtvättsprogram och hälla ner ättikssprit i förtvättsfacket. Skulle tydligen fungera bra.

Som redan nämts är det förmodligen en kombination av urea och ammonium i svetten och ketoner i främst utandningen som är upphov till lukten. Kan tänkas att detta förstärks om man inte tvättar sina kläder i tillräckligt hög temperatur.

Kombinationen av lågt energiintag högt proteinintag och inte minst BCAA direkt före träningen gör att en stor del avproteinet används som bränsle under träningen, vilket bildar urea och till viss del ammonium, vilka kan svettas ut. Ketonkroppsproduktionen kan komma igång under träningen och spä på det hela.
Detta är med ganska stor säkerhet inte farligt men vissa data tyder på att höga halter ammonium i blodet kan sänka prestationsförmågan. En mindre dos BCAA och 20g kolhydrater innan eller under passet kan minska dessa symptom.

Andedräkten är det inget fel på. Den är lika dålig som vanligt. Men jag tar till mig det där med tvätt i högre temperatur. Det gör ju inget om kläderna krymper lite, eftersom jag har för avsikt att göra det själv också.

Okej, då får det bli lite extra kolhydrater vid passen då. Symptomen stör mig inte direkt, men det skadar ju inte att vara på den säkra sidan.

1684_
2012-07-18, 16:57
Hur e de med detta och farlig, ja onormal låg undervikt då? Att överäta protein, ligga lågt på carbs och stinka ammoniak? Inte farligt? Å nu snackar vi ett antal år också... Ska jag vara b ekrymrad över min starkars lever/njurar å höja drastiskt kolhydratsintaget kanske...

vuxenkolik
2012-07-19, 11:16
Men jag tar till mig det där med tvätt i högre temperatur. Det gör ju inget om kläderna krymper lite, eftersom jag har för avsikt att göra det själv också.

*cry* Nej det kommer inte bli bra.