handdator

Visa fullständig version : Knäböj - Tekniskt rätt?


ffiirraatt
2012-07-18, 12:36
Hej! Mina smalben och mina knän vinklar några grader inåt( Normalt ska dem vinkla några grader utåt). Det gör att när jag gör knäböj så är det nästintill omöjligt för mig att gå ner djupt i en knäböjs ställning utan att fötterna lutar lite utåt. Kan det vara farligt för mig att göra knäböj då när fötterna pekar utåt?

Gabzteryo
2012-07-18, 12:51
fötterna ska ju peka utåt? 45grader

ffiirraatt
2012-07-18, 12:53
fötterna ska ju peka utåt? 45grader

Är det inte så att man pajar knäna då?

Dreas
2012-07-18, 12:55
fötterna ska ju peka utåt? 45graderNågot gradantal tycker jag man ska se upp med att rekommendera.

Det beror på hur man får bäst skjut ifrån benen, är byggd mm.

mikaelj
2012-07-18, 13:15
Är det inte så att man pajar knäna då?

Nej. Tårna skall vara svagt vinklade utåt och knäet skall gå i samma riktning som tårna pekar.

Mapa
2012-07-18, 13:27
Det är inte farligt att vinkla ut fötterna, se bara till att knäna går över tårna och inte innanför

ffiirraatt
2012-07-18, 13:29
Det är inte farligt att vinkla ut fötterna, se bara till att knäna går över tårna och inte innanför

Okej tack, sen är det så att mina knän låter och knäcks varje gång jag går ner i ett knäböj, kan det vara farligt?

hertzman
2012-07-18, 13:52
Okej tack, sen är det så att mina knän låter och knäcks varje gång jag går ner i ett knäböj, kan det vara farligt?

Kan kan det säkert. Men vi är många med knän som låter. Mina låter lite som knäckebröd de första böjarna. Gör det inte ont är det ingen fara.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Ristretto
2012-07-18, 15:24
Nej. Tårna skall vara svagt vinklade utåt och knäet skall gå i samma riktning som tårna pekar.

Jaså? Varför ska de vara just svagt vinklade?

mikaelj
2012-07-18, 15:26
Jaså? Varför ska de vara just svagt vinklade?

För att komma emellan benen. Jag kom dock på att de inte alls behöver vinklade.

Man kan ha dem rätt ordentligt vinklade om man vill. För mycket blir det instabilt för de flesta. Det Beror På(tm)

Ristretto
2012-07-18, 15:28
För att komma emellan benen. Jag kom dock på att de inte alls behöver vinklade.

Man kan ha dem rätt ordentligt vinklade om man vill. För mycket blir det instabilt för de flesta. Det Beror På(tm)

Precis. Vissa kan behöva vrida ut fötterna ganska ordentligt för att komma ner mellan lårbenen. Ex. Jag.

emi23j
2012-07-18, 17:00
Detta är min "take" på det hela med utåtrotation av fötterna vid knäböj.
Har för mig att någon på kolo postade en studie där en normal utåtrotation av fötterna var 8-12 grader. Rimligtvis bör man med fullgod rörlighet komma ned mellan benen med denna utåtrotation av fötterna.

Dock så är ofta fötternas utåtrotation av sekundär betydelse då det handlar om knäböj. Av primär betydelse är att undvika en inåtrotation av knäet (eller knäna) eftersom att man är oerhört svag och utsatt i denna position. Fötternas vinkel har dock en inverkan eftersom att en större grad av utåtrotation av fötterna gör att knäet lämnas större utrymme åt att röra sig inåt vilket talar emot en grov utåtvinkling av fötterna.

Många kan nog med lite stretching minska utåtvinklingen av fötterna och därmed även minska risken för att knäet kommer inåt. Förbättrad rörlighet, eller fullgod rörlighet, är troligtvis även viktigt för förmågan att kunna pressa knäna utåt i en starkare position.

mikaelj
2012-07-18, 17:12
Dock så är ofta fötternas utåtrotation av sekundär betydelse då det handlar om knäböj. Av primär betydelse är att undvika en inåtrotation av knäet (eller knäna) eftersom att man är oerhört svag och utsatt i denna position.

Det beror på vad man pratar om. Att hålla ute knäna är till för att kunna flytta isär benen så att man får plats med lilla magen när man går ned, så att den inte slår ned i framsida lår. Såvida man inte gör en frontböj, för då är magen ur vägen.

en större grad av utåtrotation av fötterna gör att knäet lämnas större utrymme åt att röra sig inåt vilket talar emot en grov utåtvinkling av fötterna.

Det där låter helt konstigt. Problemet med för kraftig utåtrotation är att du får sämre kraftutveckling där.

emi23j
2012-07-18, 17:54
Det beror på vad man pratar om. Att hålla ute knäna är till för att kunna flytta isär benen så att man får plats med lilla magen när man går ned, så att den inte slår ned i framsida lår. Såvida man inte gör en frontböj, för då är magen ur vägen.



Det där låter helt konstigt. Problemet med för kraftig utåtrotation är att du får sämre kraftutveckling där.


Ja. Och som du skriver nedan så är det bättre kraftutveckling där (man är starkare när man trycker ut knäna).

Varför tycker du det låter konstigt??
Visserligen är det nog som du säger att det beror på att man inte är lika bra på att utveckla kraft där, men det blir ju som ändå ett större "område" där knäet kan röra sig.

Sätt dig ned i en djup böj. Ena benet med tårna pekandes utåt eller väldigt lått utåtrotation och den andra väldigt kraftig utåtrotation. Se vilket av benen som går att röra mest och notera vad som händer med foten och fotvalvet.

Min förklaring är nog inte komplett och kan vara bristfällig. Men en kortare summering kan det väl ändå utgöra imo.

Om du inte orkar kan du kolla denna länk http://www.mobilitywod.com/2012/03/foot-position-test-breaking-diane.html

och video
IAmO8AerhWY

ffiirraatt
2012-07-18, 18:34
Så vad kan vi nu dra för slutsats?

mikaelj
2012-07-18, 18:45
Problemet med för kraftig utåtrotation är att du får sämre kraftutveckling där.

Visserligen är det nog som du säger att det beror på att man inte är lika bra på att utveckla kraft där

Då är vi överens, alltså. Bra!

Så vad kan vi nu dra för slutsats?

1. Vinkla ut fötterna så mycket som du behöver. Ju längre ned på ryggen du har stången, desto större vinkel och/eller bredare isär med benen måste du stå.
2. Se till att knäet alltid går i tårnas riktning, specifikt får knäet inte gå innanför tårnas riktning, utanför är inte lika stort problem. (Men då bör du antagligen bredda/öka vinkeln.)

train4win
2012-07-18, 19:01
http://www.youtube.com/watch?v=2ME8gEN54Ao
Ett lärorik klipp på 5 delar, med Matt Wenning.

emi23j
2012-07-18, 19:05
Då är vi överens, alltså. Bra!



1. Vinkla ut fötterna så mycket som du behöver. Ju längre ned på ryggen du har stången, desto större vinkel och/eller bredare isär med benen måste du stå.
2. Se till att knäet alltid går i tårnas riktning, specifikt får knäet inte gå innanför tårnas riktning, utanför är inte lika stort problem. (Men då bör du antagligen bredda/öka vinkeln.)

Till viss del är vi nog det.
Sämre kraftutveckling med större utåtvinkling av fötterna. Samtidigt så ökar även knäets avstånd från medellinjen vilket gör att knäet får ett större "omfång" att röra sig i, vilket i samband med den nedsatta förmågan att utveckla kraft bör kunna innebära allvarligare skador?!
Större utåtvinkling av fötterna bör alltså undvikas i så stor mån det är möjligt.

Beelz
2012-07-18, 19:18
Om man kan böja med fötterna rakt fram och så att knäna och bena går rakt ner, är det dåligt?

davvvan
2012-07-18, 19:24
Bygger man sämre utsida lår av att vinkla ut fötterna mer?

ffiirraatt
2012-07-18, 23:26
Om man kan böja med fötterna rakt fram och så att knäna och bena går rakt ner, är det dåligt?

Tror ju rakare fötterna är desto bättre :)

mikaelj
2012-07-19, 06:35
Tror ju rakare fötterna är desto bättre :)

Exakt hur du har fötterna spelar ingen roll, så länge de inte pekar inåt, och du följer knäna i tårnas riktning.

nyvaken
2012-07-19, 20:00
Såg ett klipp som jag inte kan argumentera emot. Gå ner på huk som om citat "you're about to take a shit in the woods". Vad är det stadigaste läget med bra djup? Det är din bästa böjposition, hur den än ser ut.

Rahf
2012-07-19, 20:30
Jag vinklar fötterna något gröndjävulskt motför alla gradantal som nämns här. Knäna håller än.

toaoo
2012-07-19, 20:48
http://www.youtube.com/watch?v=2ME8gEN54Ao
Ett lärorik klipp på 5 delar, med Matt Wenning.Är han erkänd duktig?

Latissimus Dorsi
2012-07-19, 21:19
Jag vinklar fötterna något gröndjävulskt motför alla gradantal som nämns här. Knäna håller än.

Pelle på gatan har rökt och druckit i 40 år, och än är han frisk som en nötkärna.
Betyder det att det inte är skadligt?

Rahf
2012-07-19, 21:21
Jag tror att det är lite väl mycket teori just nu. Bästa tipset jag såg här var att knäna går i samma led som tårna, samtidigt som man kommer ner i ett bra djup.

ByggBobbarna
2012-07-20, 01:52
Är han erkänd duktig?

Vad menar du med erkänd duktig? Om du antyder på att han måste ha någon speciell utbildning för att lära ut knäböj är du ute och cyklar. Jag lär mig hellre över internet av någon som böjt 500+ än någon PT med ett diplom på sin hylla.

ffiirraatt
2012-07-20, 10:03
I Vilka muskler ska man vara rörlig i för att komma ner djupare?

train4win
2012-07-20, 10:15
Är han erkänd duktig?


"He has set powerlifting records at every stage of his career. He has trained Army Rangers, NFL athletes.
I’ve been in the top five of the world rankings for the past 10 years."



http://www.columbusalive.com/content/stories/2011/11/10/qa-powerlifter-matt-wenning.html

Nebuchadnezzar
2012-07-20, 10:16
Jag lär mig hellre över internet av någon som böjt 500+ än någon PT med ett diplom på sin hylla.

Ett halvt ton är minsann ingen dålig böj.

emi23j
2012-07-20, 12:11
Jag vinklar fötterna något gröndjävulskt motför alla gradantal som nämns här. Knäna håller än.

Som Starett skriver i ovan givna länk.

Funktionellt är det, men inte optimalt.

Rahf
2012-07-21, 22:23
Som Starett skriver i ovan givna länk.

Funktionellt är det, men inte optimalt.

Jag har böjt i ett flertal år nu. Måhända att det inte är optimalt, men det skiter jag tammefan fullständigt i. Personligen vill jag nå ett djup som min standard anser korrekt och riskfritt. Med mina långa lårben så är det svårt att sätta sig ner med fötterna i en väldigt svag vinkel. Resultatet blir alltså att jag vinklar fötterna rätt kraftigt, och undviker problem som lyft med hälarna.

Tro mig, jag har experimenterat något djävulusiskt med vinklar och optimala gradantal. Jag brydde mig trots allt något överdjävulskt en gång i tiden också.

arthax
2012-07-21, 23:36
Mycket jäveluskiteter i dina poster Rahf ;)

Rahf
2012-07-22, 01:29
Japp. Jag är en barbar med fingertoppskänsla.

Ristretto
2012-07-22, 10:25
Pelle på gatan har rökt och druckit i 40 år, och än är han frisk som en nötkärna.
Betyder det att det inte är skadligt?

Menar du att det är skadligt att vrida ut fötterna?

ceejay
2012-08-21, 12:18
q3UGl2rHz18

exevision
2012-12-05, 17:46
Vinklar hit och dit. Hur brett ska man ha fötterna då?

Mapa
2012-12-05, 22:55
Vinklar hit och dit. Hur brett ska man ha fötterna då?

Det beror på dina vinklar ;)

Skämtåsido. Ha dem så du bekvämt kan nå djup. Det varierar från person till person. Finns inga "alla ska" imo


Sent from my iPhone using Tapatalk

NNIF
2012-12-06, 08:11
I Vilka muskler ska man vara rörlig i för att komma ner djupare?

insida lår, baksida lår, vader, höftens muskler (höftböjare, -sträckare)