handdator

Visa fullständig version : Magen gillar inte grönsaker, vitaminer istället?


paatrik
2012-07-18, 11:45
Hej
Har upplevt att magen blir dålig då jag äter grönsaker (främst paprika, sallad, gurka, tomat). Plockade då bort ovan nämnda livsmedel och upplever nu sämre energinivåer. Dumt av mig att inte komplettera med något annat men likväl, tänkte fråga om frysta är snällare mot magen? Ska givetvis testa men visar sig oftast på längre sikt och sitter i ett tag varför jag gärna tar emot andras erfarenheter för att undvika detta.
Hur är det med vitaminer? För höga RDI-värden? Någon produkt ni rekommenderar? Tacksam för alla svar :)

Sniggel
2012-07-18, 11:48
Skumt att du blir dålig i magen av dessa grönsaker då de är rätt "snälla" mot magen (och även ganska fattiga på näring, förutom paprikan). Tomat och gurka är ju nästan bara vatten.
Vilka mängder har du ätit och hur länge?
Blir du dålig i magen av frukt också?

paatrik
2012-07-18, 11:57
Nej, klarar frukt bra. Har helt klart ätit stora mängder så kan ju haft inverkan, ska nog testa broccoli, blomkål, paprika, majs, ärtor (allt fryst). Bör väl vara rätt täckande? Funderar annars på vitaminer i en övergångsperiod då. Tack för svar!

1684_
2012-07-18, 12:17
Paprika, speciellt rå e INTE snällt emot magen! Äter jag det, kan jag rapa å få ett helvete 1 dygns efter, samma sak gäller lök, bönor, majs...

Mitt tips: Broccoli, blomkål, vanliga gröna ärtor, rödbeta, brysselkål (gärna kokta) grönkål, spenat, avokado, tomat, gurka, rädisor... Morot?

paatrik
2012-07-18, 12:33
Tack för din feedback! Paprika har ju mycket C-vitamin, något annat man bör tänka på om just paprika utesluts? Täcker Broccoli, tomat, blomkål, morot upp för den?

begt
2012-07-18, 12:36
100 g broccoli täcker upp för hela dagsbehovet av C-vitamin.

paatrik
2012-07-18, 12:45
100 g broccoli täcker upp för hela dagsbehovet av C-vitamin.

Och paprika döljer inget annat av vikt (som är svårt att få annars)? Antar att det är lugnt men ska man utesluta något helt är det bra att finna alternativ.

BlötSnö
2012-07-18, 12:45
Jag kom ganska direkt att tänka på detta: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Tjocktarmsbesvar/
Inte för att komma här och leka Nostradamus, men det vore helt klart en idé att titta lite närmare på om du har något knas med magen eller tarmsystemet, för som Sniggel säger så är det här ganska snälla grönsaker (fast du kan ju kanske vara allergisk mot tomat eller paprika. Inte helt ovanligt).

paatrik
2012-07-18, 17:00
Magen blir klockren när bland annat paprika utesluts varför jag inte misstänker ibs. Men tack för svaret!