handdator

Visa fullständig version : Träning med vikter!


Tilda92
2012-07-18, 10:23
Hej!

Jag är en tjej på 20 år som nyss börjat träna lite med vikter, dock vet jag inte riktigt hur jag ska träna, hur tungt osv för bästa resultat! Jag vill inte bli biffig utan helt slank med kanske en antydan till lite magmuskler! Är det någon som har lite tips till en nybörjare?:D

Mvh Matilda

Pjotor
2012-07-18, 11:00
Tjejer har normalt svårare att bygga muskler än killar, så om du inte är vanskapt eller dopar dig så kommer du inte att bli "biffig" ens efter flera års träning. Och träning för tjejer och killar utövas på samma sätt, det är inga skillnader mellan könen. Och vill du att musklerna ska synas så behöver du i första hand minska mängden underhudsfett.

Med det sagt så skulle jag rekommendera det första programmet här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Gör som det står, d.v.s. träna med hanterliga vikter den första månaden och försök först under månad två att öka. Om du sedan trivs med träningen så kan du fortsätta med samma program eller byta till något annat.

Sniggel
2012-07-18, 11:06
+1 på pjotor. Att hela tiden öka vikterna (vecka efter vecka), även när du tror att du inte kan öka dem mer, kommer att ta dig snabbast till ditt mål.
Sen kanske du eventuellt behöver kombinera det med kalorirestriktion ifall du inte är tillräckligt smal för att se några muskler.
Det är snudd på omöjligt för en tjej att bli "biffig". För det behövs mer än 5 år med nära 100% dedikation att bli så stor som det bara går, samt rätt typ av gener. Har man inte rätt gener får man kanske lägga 10 år eller mer. Vissa kan inte bli biffiga hur mycket tid de än lägger ner, det problemet kan vissa killar också ha, så länge de håller sig borta från steroider dvs.

Tilda92
2012-07-18, 11:23
Hej!

Okej tack för svar! Men hur ofta bör jag träna med vikter och så? För tillfället tränar jag i princip varje dag mest kondition blandat med olika styrkeövningar! Jag väger 65 kg och är 179 lång så jag har inte så mycket fett att ta av! Ungefär hur lång tid borde det ta för mig att få den kropp som jag vill ha? Om man nu kan svara på det!:)

r1kkie
2012-07-18, 11:24
Va inte rädd för att träna tungt eller lägga på dig lite synliga muskler. Det är bara snyggt. :D

Eftersom vi varken vet hur du ser ut i dag eller vilken "kropp" du vill ha är det omöjligt att säga. :)

65 kg på 179cm är inte mycket.

Jag tror det viktigaste är att hitta en träningsform som man tycker är ROLIG. Annars är det lätt att det efter 1 månad falerar och man slutar.
Men styrketräning 2-3 ggr/veckan 1-2 kondition kanske. Allting beror ju på hur mycket tid man kan och vill lägga ner. För många här på forumet tycker man det är kul och träna och då gör man det gärna. Nästan svårare att hålla sig borta än att gå dit. :)

Tilda92
2012-07-18, 11:27
Okej! Jag vet inte om jag missuppfattade men ska man bara träna styrka 1-2 ggr i veckan? Det låter ju lite lite haha! Men har som sagt inte riktigt koll på det här med styrketräning!:)

Tilda92
2012-07-18, 11:29
Haha ja det är klart men jag jag har läst på flera ställen att det tar flera år att nå sin drömkropp och det låter ju som väääldigt lång tid! Stämmer det eller hur är det?:) Jo det är fint med synliga muskler, det skulle jag gärna ha i kombination med en slankare kropp!:P

Tilda92
2012-07-18, 11:35
Ja absolut! Jag har tränat och tävlat i löpning under största delen av mitt liv så det är något som jag verkligen trivs med! Jag skulle vilja testa typ boxning eller något också för det verkar riktigt kul! Somsagt så tränar jag iaf 6 dagar i veckan och har försökt köra lite styrka vid alla dessa tillfällen, är det för mycket eller går det bra? Jag har kört med 2-3 kg hantlar(är väldigt klen haha) men förstår inte riktigt det här med hur många repetitioner som man ska göra osv! Hur lägger man upp det egentligen?:D

wcanka
2012-07-18, 11:41
Hej Tilda92, att ge dig specifika råd på hur du ska få din drömkropp är svårt, blir lättare om du lägger upp en bild på dig + en bild på någon som har ungefär den kroppen du önskar.

Hur mycket ska du träna?

Månad 1:
Bänkpress 3*10-15
Axelpress 3*10-15
Sittande rodd 3*10-15
Latsdrag 3*10-15
Benpress 3*10-15
Lårcurl 3*10-15
Situps 3*10-15
Ryggresningar 3*mindre än max.

Detta kör du 1 gång i veckan, lär dig utföra övningarna korrekt, du kör inte allt för tungt här för att vänja kroppen vid dessa nya rörelser.
Vill du träna kondition så hade jag lagt in 2-3 löppass på 20-25minuter, har du tidigare erfarenhet av löpning så kan du ju springa längre sträckor såklart.

När du följt detta program i 1 månad så kan du byta till 2 eller 3-dagarsprogrammet, kör sedan det i minst 1 år, tycker du då att du vill utvecklas mer inom träning så kan du ju exprimentera med olika scheman, kostupplägg osv

Här hittar du 2 & 3-dagarsprogrammet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454


Mvh Wiktor :)

Tilda92
2012-07-18, 11:52
Hej Wiktor!
Tack för svar! Jag vet inte om det är för att jag inte har så mkt koll på detta så det kanske är en dum fråga, men det låter så lite att bara köra detta 1 gång i veckan! Borde jag inte få snabbare resultat om jag kör som jag brukar, dvs ca 6 ggr i veckan?:) eftersom att jag inte har så mycket fett på kroppen borde det väl teoretiskt sett inte ta så lång tid att nå den kropp som jag vill ha? Jag skulle vilja gå ner till 60 kg så det är ju bara ca 5 kg dit! Vilken vikt är det bra att köra på gällande hantlar, ska jag höja varje vecka eller hur gör jag?:)
Tack så mycket för all hjälp det är verkligen till stor nytta!:D

Fishtank
2012-07-18, 11:56
Träna med vikter som alla andra sagt och läs igenom den här tråden och se vad som anses realistiskt för tjejer som styrketränar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=186746

r1kkie
2012-07-18, 11:58
Ja absolut! Jag har tränat och tävlat i löpning under största delen av mitt liv så det är något som jag verkligen trivs med! Jag skulle vilja testa typ boxning eller något också för det verkar riktigt kul! Somsagt så tränar jag iaf 6 dagar i veckan och har försökt köra lite styrka vid alla dessa tillfällen, är det för mycket eller går det bra? Jag har kört med 2-3 kg hantlar(är väldigt klen haha) men förstår inte riktigt det här med hur många repetitioner som man ska göra osv! Hur lägger man upp det egentligen?:D

Enkelt sagt:

Styrka: 1-5 repetitioner
Volym: 8-12 repetitioner
Uthållighet: 15+

Det ena ger ju självklart det andra men kanske inte på bästa sätt.

Bra start kan vara att börja köra 12-15 rep för att lära sig övningar teknikmässigt. Få in rörelsebanan för att sedan gå ner i antal rep beroende på mål osv.

I ditt fall skulle jag lägga mig i rep intervallet 8-12. Tanken är ju då att du ska använda en vikt som du klarar av att göra så många repetitioner men inte fler, då har du för lätta vikt. :)

z_bumbi
2012-07-18, 11:58
Om du redan har styrketränat ett tag så kanske du inte är nybörjare även om man kommer bra långt på två pass i veckan även om man tränat ett tag. Det handlar betydligt mindre om hur mycket och mer om vad man gör av tiden när det gäller styrketräning och det framför allt i början.

wcanka
2012-07-18, 12:03
Har vart en stor del tjejer här som frågat om råd hur de ska gå ner i vikt, fast de redan är väldigt smala, så en bild på din nuvarande form hade hjälpt, på 179cm & 65kg så tycker jag inte du ska ner i vikt.

Tilda92
2012-07-18, 12:03
Okej tack så jättemycket för all er hjälp, nu ska jag börja bygga snygga muskler!:D

Tilda92
2012-07-18, 12:06
Ja jag är redan väldigt smal men skulle så gärna vilja gå ner de där sista kilona sen skulle jag vara helt nöjd! Men jag vill absolut inte se sjuklig ut utan bara mer vältränad och slimmad lixom!:)

Spetälsk
2012-07-18, 12:15
men det låter så lite att bara köra detta 1 gång i veckan! Borde jag inte få snabbare resultat om jag kör som jag brukar, dvs ca 6 ggr i veckan?:) eftersom att jag inte har så mycket fett på kroppen borde det väl teoretiskt sett inte ta så lång tid att nå den kropp som jag vill ha? Jag skulle vilja gå ner till 60 kg så det är ju bara ca 5 kg dit! Vilken vikt är det bra att köra på gällande hantlar, ska jag höja varje vecka eller hur gör jag?:)
Tack så mycket för all hjälp det är verkligen till stor nytta!:D1 gång/v är för lite för dig. låt träningsvärken styra och bygg upp träningsfrekvensen därifrån. en skillnad mellan styrketräning och löpträning är att de flesta/alla styrkepass är som kvalitetspass i löpning. det finns inga lugna återhämtningspass (återhämtningsperioder finns), det är "intervaller" hela tiden. sin vila får man genom att träna en kroppsdel i sänder och låta resten vila. med ett splitprogram. men börja med hela kroppen varje pass, 2-3 dagar/v och jobba dig upp mot högre frekvens. om ett par tre månader kan du köra 6 dar/v eftersom du redan har ordentlig träningsvana och kan tolka kroppens signaler.

det här är riktigt bra riktlinjer http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 du behöver bara korta ner tiden så passar det dig.

Tilda92
2012-07-18, 12:18
Hej!

Jag tyckte väl att det verkade rätt lite med så få pass! Tack så jättemycket!:D

Sniggel
2012-07-18, 12:32
Tycker också 1g/v känns dumt. 2-4 känns mer rimligt.

Tilda92
2012-07-18, 12:49
Ja det känns som att det passar mig bättre att köra flera ggr i veckan, men det är ju som allt annat väldigt individuellt vad som passar ens kropp!:)

Tilda92
2012-07-18, 14:15
Tänkte passa på att fråga lite om det här med proteinpulver och liknande också! Är det något man borde börja med eller är det bara för de som verkligen vill bygga muskler? Fungerar de om man vill gå ner i vikt också? Jag äter inte så mycket kalorier per dag så jag vill inte få i mig något som förstör det, utan något som istället hjälper mig att forma musklerna och så!:-)

r1kkie
2012-07-18, 16:45
Tänkte passa på att fråga lite om det här med proteinpulver och liknande också! Är det något man borde börja med eller är det bara för de som verkligen vill bygga muskler? Fungerar de om man vill gå ner i vikt också? Jag äter inte så mycket kalorier per dag så jag vill inte få i mig något som förstör det, utan något som istället hjälper mig att forma musklerna och så!:-)

Kosttillskott ska används om man inte klarar av att få i sig tillräckligt med mat. Aldrig som en ersättare.
Tror nog du kan spara pengarna och ät mat istället. Om du inte vill ha i dig för mycket kcal, är proteinrikt då det är en viktig byggsten för att få musklerna att växa.

Tilda92
2012-07-18, 17:07
Okej! Tyckte att det verkade onödigt men tänkte att det var lika bra att fråga de dom vet!:-) jag äter vanlig mat, skippar bara socker mm och håller mig till ett underskott på kalorier (1300-1500) per dag och det funkar fint för tillfället iaf!:-) Men vad är proteinpulver bra för då egentligen?

r1kkie
2012-07-18, 17:15
Okej! Tyckte att det verkade onödigt men tänkte att det var lika bra att fråga de dom vet!:-) jag äter vanlig mat, skippar bara socker mm och håller mig till ett underskott på kalorier (1300-1500) per dag och det funkar fint för tillfället iaf!:-) Men vad är proteinpulver bra för då egentligen?

:)
Det är fortfarande bra för muskeltillväxt. Men om man får i sig tillräckligt med protein genom mat finns det ingen anledning att ta tillskott.

pezrulezhaakon
2012-07-18, 17:15
Tilda92

Proteinpulver är absolut inte nödvändigt, men är ett sätt som kan vara lättare att veta sin mängd protein per dag. Lättare att hålla koll på kaloriintaget.

Tilda92
2012-07-18, 17:21
Ah okej då fattar jag!:) Tack så mycket, då fortsätter jag som jag gör nu!:)

r1kkie
2012-07-18, 19:03
Ah okej då fattar jag!:) Tack så mycket, då fortsätter jag som jag gör nu!:)

Låter bra, Lycka till!