handdator

Visa fullständig version : Fasta är man tränar


Shoyan
2012-07-18, 01:46
Hej !
Snart börjar fastningmånaden för muslimer, det betyder att under en hel månad så kommer man inte få äta eller dricka något när solen är uppe.
Hur ska man göra för att kunna träna samtidigt ?
Mitt gym öppettider :
Mån-Torsd : 7-21:00
Fredag: 7-18:00
Lör : 7-17:00
Sönd : 7-19:00

Jag undrar hur jag ska göra för att köra mest opti.
Solen kommer ju gå ner vid halv 10 typ nu under sommaren, så det bästa är väl att träna måndag-torsdag sedan efter det få i sig mat, då det är dagarna gymmet stänger senast.
Hur skulle ni gjort ?
Finns det något bättre sätt ?

Tack på förhand !

kettlebellGuden
2012-07-18, 01:59
Vad jag skulle gjort är att överge islam och helt sonika struntat i ramadan. Är det "inget alternativ" så finns alternativ som att träna på annat ställe än ditt valda gym (exempelvis hemma, eller utomhus) eller då träna tills du blir utslängd från gymmet och sen köra maten dårå. En halvtimme väntan efter passet är inte hela världen.

Beelz
2012-07-18, 05:59
Alt 1: överge islam
Alt 2: träna så sent som möjligt för att minska tiden mellan träning->måltid
Alt 3: fuska, träna sen dosera med EAA varje timma fram tills måltid. Skaffa kapslar och svälj, lite drygt utan vatten men det går

Även fast det kommer gå timmar innan du får äta så är der bättre än att skita i träningen helt :)

z_bumbi
2012-07-18, 06:48
Det är bara en månad så kör det som funkar med vardagen.

m5h
2012-07-18, 07:50
Kör på periodisk fasta :)

hugok
2012-07-18, 08:01
Stänger gymmet 21:00 kan du säkert vara där några minuter längre. En timme mellan träning och måltid är inte hela världen. Problemet som jag ser är mest vätskeintaget under träning. Jag vet inte hur du är men jag behöver mycket vatten när jag tränar. Hur illa är det att fuska lite med vätskan?

manekin
2012-07-18, 08:02
Hej !
Snart börjar fastningmånaden för muslimer, det betyder att under en hel månad så kommer man inte få äta eller dricka något när solen är uppe.
Hur ska man göra för att kunna träna samtidigt ?
Mitt gym öppettider :
Mån-Torsd : 7-21:00
Fredag: 7-18:00
Lör : 7-17:00
Sönd : 7-19:00

Jag undrar hur jag ska göra för att köra mest opti.
Solen kommer ju gå ner vid halv 10 typ nu under sommaren, så det bästa är väl att träna måndag-torsdag sedan efter det få i sig mat, då det är dagarna gymmet stänger senast.
Hur skulle ni gjort ?
Finns det något bättre sätt ?

Tack på förhand !
Ja, i och med att du ställer en fråga på ett forum där många är är "GrovaÅgrymmaMedKedjaRuntHalsenOchArgHund" så får du invalidsvar som de två första...
Jag skulle nog följt en periodisk fastarutin, dock så får du ju en liten lucka då mat kan intas (om du inte har möjlighet att lägga dig sent och ändå få tillräckligt med sömn). Kanske är alternativet att köpa ett bindningsfritt kort på 24/7 och köra där i en månad runt 21..äta efter det...

StampChamp
2012-07-18, 08:09
Som sagt kör på perodisk fasta, det är ju trots allt bara en månad. Försök få i dig två stora måltider med alla kalorier som behövs efter träningspasset och träna mån-tors.

z_bumbi
2012-07-18, 08:24
Att föreslå någon som har ramadan att köra periodisk fasta känns lite som att säga till en fisk i sjön att den borde simma i vatten.

StampChamp
2012-07-18, 08:34
Att föreslå någon som har ramadan att köra periodisk fasta känns lite som att säga till en fisk i sjön att den borde simma i vatten.

True true, men han kanske inte känner till perodisk fasta hur det funkar och att det funkar?

StampChamp
2012-07-18, 08:35
Hur som helst, träna mellan 19-21.00 mån-tors. Åk hem, ät som fan mellan 21.30-00.00.

kettlebellGuden
2012-07-18, 08:37
Ja, i och med att du ställer en fråga på ett forum där många är är "GrovaÅgrymmaMedKedjaRuntHalsenOchArgHund" så får du invalidsvar som de två första...
Jag skulle nog följt en periodisk fastarutin, dock så får du ju en liten lucka då mat kan intas (om du inte har möjlighet att lägga dig sent och ändå få tillräckligt med sömn). Kanske är alternativet att köpa ett bindningsfritt kort på 24/7 och köra där i en månad runt 21..äta efter det...

Du får gärna förklara vad i mitt svar som fick dig till att räkna det som invalidsvar.

Ditt svar verkar ju annars vara en exakt kopia av mitt svar, undantag förslaget om att låta bli fastan.

hugok
2012-07-18, 08:48
Du får gärna förklara vad i mitt svar som fick dig till att räkna det som invalidsvar.

Ditt svar verkar ju annars vara en exakt kopia av mitt svar, undantag förslaget om att låta bli fastan.

Du kan ju gissa vad dom två första inläggen har gemensamt som inget annat inlägg har skrivit om. TS startade knappast tråden för att få höra att han ska överge sin religion för att det skulle vara opti för träningen, han har säkert redan räknat ut att fasta inte är opti för träningen.

manekin
2012-07-18, 08:59
true true, men han kanske inte känner till perodisk fasta hur det funkar och att det funkar?

du kan ju gissa vad dom två första inläggen har gemensamt som inget annat inlägg har skrivit om. Ts startade knappast tråden för att få höra att han ska överge sin religion för att det skulle vara opti för träningen, han har säkert redan räknat ut att fasta inte är opti för träningen.

+1

Manta
2012-07-18, 09:18
Träna så sent som möjligt, och se till att få i dig tillräckligt med mat när du kan äta. Såvida du inte tränar på elitnivå lär du knappast märka skillnad.

tjing
2012-07-18, 09:45
True true, men han kanske inte känner till perodisk fasta hur det funkar och att det funkar?

Ramadan är periodisk fasta, StampChamp.

LillisJ
2012-07-18, 09:54
Kasein är att rekommendera. ;)

filmjölk
2012-07-18, 10:10
Man kan ju fira Ramadan på mer sätt än att fasta. Styrketräning är viktigt för dig, och då är det viktigt att äta ordentligt. Så fasta inte.

Ramadan handlar om att man skall försaka sig för att utveckla sinnet, det finns annat än mat du kan avstå. Röker eller snusar du? Rök eller snusa inte under ramadan. Du kan även avstå från sex eller andra nöjen, som tex. tv-tittande, datorspel.

Jag är inte muslim, men några muslimer jag känner gör så. Ingen sex (inte ens onani) på en månad är också en stor uppoffring.

ChuckTesta
2012-07-18, 10:12
Ramadan är periodisk fasta, StampChamp.

Nej. Eller vill man så kan man ju få allting till periodisk fasta.

Robbmeister
2012-07-18, 10:12
Byt gym till ett som har öppet dygnet runt om det är ett alternativ.

Rakanichy
2012-07-18, 10:30
Fuska är nog det bästa skulle jag säga.

Drick lite EAA varje timma som tidigare har sagts, fram tills att det är måltidsdags.

stajv
2012-07-18, 10:58
Ät när inte mamma och pappa ser. *wink wink*

nattzor
2012-07-18, 18:16
Nej. Eller vill man så kan man ju få allting till periodisk fasta.

Hur är det inte periodisk fasta? Du fastar från solen går upp tills den går ner, antagligen under en längre tid än vad leangains gör. Skillnaden här är att man inte får dricka vatten, det betyder dock inte att det helt magiskt slutar att vara periodisk fasta.

ChuckTesta
2012-07-18, 19:02
Hur är det inte periodisk fasta? Du fastar från solen går upp tills den går ner, antagligen under en längre tid än vad leangains gör. Skillnaden här är att man inte får dricka vatten, det betyder dock inte att det helt magiskt slutar att vara periodisk fasta.

Alla dieter är periodisk fasta med ditt resonemang.

nattzor
2012-07-18, 19:09
Alla dieter är periodisk fasta med ditt resonemang.

Definition
Fasting is voluntarily not eating food for varying lengths of time. Fasting is used as a medical therapy for many conditions. It is also a spiritual practice in many religions.



Intermittent fasting (IF) is a pattern of eating that alternates between periods of fasting (usually meaning consumption of water only) and non-fasting.

Du fastar mellan måltiderna. Periodisk fasta är när du har perioder av att äta och att fasta (inom "block" av tidsperioder).

Snälla förklara hur ramadan inte är periodisk fasta om ni tror det.

mikaelj
2012-07-18, 19:29
True true, men han kanske inte känner till perodisk fasta hur det funkar och att det funkar?

wat

KalleTeodor
2012-07-18, 19:38
Ser gud om du äter eller?

mikaelj
2012-07-18, 19:43
Ser gud om du äter eller?

Nej, inte Jehova, men Allah ser.

tjing
2012-07-19, 01:07
Nej. Eller vill man så kan man ju få allting till periodisk fasta.

Ramadan innebär periodisk fasta. Vad är svårt att förstå?

Du äter en period och äter inte en period. En hel del forskning kring periodisk fasta hos människor har för övrigt gjorts på muslimer under ramadan.

Och ja, eftersom tiden för vad som ska räknas som fasta är lite odefinierad blir alla avbrott mellan måltider "fasta" efter den post-absorptiva fasen. Men i regel ska det väl gärna uppgå till i alla fall 8-10 timmar, d v s samma längd som den nattliga fastan och lite till om det ska kännas relevant.

gustafffsson
2012-07-19, 04:43
Om an frågar vad som är mesy opti så kommer han ju självklart få svaret att överge sin religion efter som atg det är den som är den stora flaskhalsen i hansträningså fattar inte varför folk klagar på att folk ger det förslaget eller vaft ni tappade som barn och förstår inte vaf han frågar efter?

manekin
2012-07-19, 08:50
Om an frågar vad som är mesy opti så kommer han ju självklart få svaret att överge sin religion efter som atg det är den som är den stora flaskhalsen i hansträningså fattar inte varför folk klagar på att folk ger det förslaget eller vaft ni tappade som barn och förstår inte vaf han frågar efter?

Jag blev inte tappad som barn och av att döma ur texten du skrivit förstår jag att du kanske är lågbegåvad och jag skall därför försöka formulera mig enkelt....

1) trådskaparen har ett problem då hans religionsutövning påverkar hans träning och träningsresultat negativt
2) trådskaparen vill ha tips på hur han eventuellt skulle kunna lägga upp sin träning
3) trådkaparen vill ha tips på hur han skall tänka kring mat och näringsintag kring sin religionsutövning

Att ge trådskaparen tips om att skippa sin religion är lika intelligent som att ge en vegetarian tipset att tonfisk och kyckling faktiskt är bra proteinkällor...

Forqie
2012-07-19, 09:49
TS: Muslimerna som fastar i min umgängeskrets tränar relativt lätt(dvs alla set långt ifrån max) under ramadan och upplever att dom inte blir svagare under denna period. De flesta spelar dessutom fotboll samtidigt, vilket kanske inte är något som är bra för hälsan, men det är starkt gjort, tycker jag.

tjing
2012-07-19, 10:04
TS: Muslimerna som fastar i min umgängeskrets tränar relativt lätt(dvs alla set långt ifrån max) under ramadan och upplever att dom inte blir svagare under denna period. De flesta spelar dessutom fotboll samtidigt, vilket kanske inte är något som är bra för hälsan, men det är starkt gjort, tycker jag.

Nja, det kanske snarare är bra för hälsan.

ChuckTesta
2012-07-19, 15:06
Ramadan innebär periodisk fasta. Vad är svårt att förstå?

Du äter en period och äter inte en period. En hel del forskning kring periodisk fasta hos människor har för övrigt gjorts på muslimer under ramadan.

Och ja, eftersom tiden för vad som ska räknas som fasta är lite odefinierad blir alla avbrott mellan måltider "fasta" efter den post-absorptiva fasen. Men i regel ska det väl gärna uppgå till i alla fall 8-10 timmar, d v s samma längd som den nattliga fastan och lite till om det ska kännas relevant.

Ska inte du skriva ett inlägg om rotatorcuffen och posta en bild på dina kosttillskott på din blogg istället? *whatever*

rosto
2012-07-21, 17:16
http://muslimskaperspektiv.blogspot.se/2011/07/forkortade-dagar-under-ramadan-for.html

KalleTeodor
2012-07-21, 17:35
är det inte 2012? tror på man sånt där fortfarande?

lite ont: ät så nära inpå som möjligt bara, gör det bästa av situationen.

Olaaa
2012-07-21, 17:43
Det enda jag ser problem med är att man inte får dricka vatten, men träna gärna en timme eller två innan du bryter fastan så kommer du hem och kan äta mer eller mindre direkt. Se till att dricka tillräckligt med vatten när du får för att hålla dig hydrerad. Skulle du känna av vätskebrist så antar jag att man får dricka lite.

Lycka till!

Fugly
2012-07-21, 17:53
Man kan ju fira Ramadan på mer sätt än att fasta. Styrketräning är viktigt för dig, och då är det viktigt att äta ordentligt. Så fasta inte.

Ramadan handlar om att man skall försaka sig för att utveckla sinnet, det finns annat än mat du kan avstå. Röker eller snusar du? Rök eller snusa inte under ramadan. Du kan även avstå från sex eller andra nöjen, som tex. tv-tittande, datorspel.

Jag är inte muslim, men några muslimer jag känner gör så. Ingen sex (inte ens onani) på en månad är också en stor uppoffring.

Det är inte heller tillåtet under ramadan.

Om du är så fast vid att hålla din fasta så finns bara ett alternativ, att träna sent och äta senare.