Visa fullständig version : Hur lågt BMR är möjligt?
Fredrik_S
2012-07-17, 16:19
Hur mycket sparlåga kan kroppen egentligen gå på? Och vad händer är det som händer?
De män som väger kring 80 kilo och som inför tävlingar dietar på så lågt som under 2000 kcal har jag svårt att få ihop rent matematiskt hur kroppen klarar sig.
De lever ju går runt och tränar.
Jag menar kroppstemperaturen hjärnan blodet organen kan väl inte bara halvera mängden energi de använder på något magiskt sätt bara för att kosten är kraftigt restrikterad?
Sheogorath
2012-07-17, 16:22
Hur mycket sparlåga kan kroppen egentligen gå på? Och vad händer är det som händer?
De män som väger kring 80 kilo och som inför tävlingar dietar på så lågt som under 2000 kcal har jag svårt att få ihop rent matematiskt hur kroppen klarar sig.
De lever ju går runt och tränar.
Jag menar kroppstemperaturen hjärnan blodet organen kan väl inte bara halvera mängden energi de använder på något magiskt sätt bara för att kosten är kraftigt restrikterad?
Hjärnan funkar inte, kroppstemperaturen upprätthålls inte, blodtrycket upprätthålls inte. Det är som du säger mycket som fuckar sig efter en längre tid på underskott. Jag var nere på 2600 kcal när de här sakerna började hända. Omkring 80 kg kroppsvikt. Du kanske överskattar hur mycket andra behöver för "balans"? Alla är inte högenergiförbrukare som du och jag (och ffa du). ;)
Leversjukdomar kan rubba ämnesomsättningen rätt rejält utan att det märks särskilt mycket.
Men det är ju för att upprätthålla funktionerna som man går ner i vikt?
Fettdepåerna agerar ju som en stor buffert och en större del av energin kommer ju därifrån när man är på ett underskott.
Kanske inte fungerar på "full effekt" dock.
vicarious
2012-07-17, 16:54
Men det är ju för att upprätthålla funktionerna som man går ner i vikt?
Fettdepåerna agerar ju som en stor buffert och en större del av energin kommer ju därifrån när man är på ett underskott.
Kanske inte fungerar på "full effekt" dock.
Fredrik nämnde ju iofs t ex de som tävlingsdietar. De har väl oftast inte så mycket fett att ta av. Ryker väl tyvärr lite muskelmassa där också på slutet kan jag tänka mig.
Fredrik_S
2012-07-17, 17:15
Min fråga är hur det på kemisk(eller vad man ska säga) nivå fungerar. Hur kan kroppstemperaturen fortfarande vara ca 37 grader, långt under 36 lär den väl inte sjunka..., det måste väl kosta typ lika mycket energi oavsett. Hjärnans celler behöver väl sina kalorier för att leva vidare, bara för att man tänker sämre kan väl inte cellerna kräva så väldigt mycket mindre energi. Röda blodkropparna måste ju fortfarande göra det dom gör etc....
Så jäkla mycket kan väl inte blodtryck puls gå ner att det sparar massvis med kalorier osv...
Om vi säger att 1800 är normalt BMR hur många procent kan man tänka sig att den maximalt går ner till vid kraftigt kaloriunderskott.
Springer
2012-07-17, 18:04
"There were marked declines in physiological processes indicative of decreases in each subject’s basal metabolic rate (the energy required by the body in a state of rest), reflected in reduced body temperature, respiration and heart rate. Some of the subjects exhibited edema (swelling) in their extremities, presumably due to the massive quantities of water the participants consumed attempting to fill their stomachs during the starvation period."
http://en.wikipedia.org/wiki/Minnesota_Starvation_Experiment#Results
(Mer här http://jn.nutrition.org/content/135/6/1347.full )
Väger man 80 kg så är väl under 2000 kcal inte jättelågt för att gå ner i vikt?
Edit: Hittade det här.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11430776?dopt=Abstract
Min fråga är hur det på kemisk(eller vad man ska säga) nivå fungerar. Hur kan kroppstemperaturen fortfarande vara ca 37 grader, långt under 36 lär den väl inte sjunka..., det måste väl kosta typ lika mycket energi oavsett. Hjärnans celler behöver väl sina kalorier för att leva vidare, bara för att man tänker sämre kan väl inte cellerna kräva så väldigt mycket mindre energi. Röda blodkropparna måste ju fortfarande göra det dom gör etc....
Så jäkla mycket kan väl inte blodtryck puls gå ner att det sparar massvis med kalorier osv...
Om vi säger att 1800 är normalt BMR hur många procent kan man tänka sig att den maximalt går ner till vid kraftigt kaloriunderskott.
Svårt att säga exakt, men liksom kroniskt energiunderskott existerar gör motsatsen också. Snömannen utanför Umeå överlevde tack vare att kroppen stängde av sig självt succesivt för att spara energi.
Kroniskt energiunderskott kan uppstå p.ga. extrem undervikt eller extrema prestationer som Spartathlon. Då går kroppen på högvarv (och försöker antagligen reparera sig självt) även vid vila så att trots att kaloriintaget rent teoretiskt är överdrivet behöver inte det resultera i någon större viktuppgång.
Fredrik nämnde ju iofs t ex de som tävlingsdietar. De har väl oftast inte så mycket fett att ta av. Ryker väl tyvärr lite muskelmassa där också på slutet kan jag tänka mig.
Ja men vilken kropp behöver spara på all muskelmassa för att överleva? Kan kroppen plocka av muskler också så är det ju bara bra. Allt för att upprätthålla livsfunktionerna.
Ja men det ändrar väl ingenting. Säg att du har ett energibehov på 2500 kcal dagligen. Du äter 1800 och det saknas därmed 700. Fettdepåerna är små och man kan inte frisätta mer än 400 kcal därifrån. Resten (300) tas från muskler och annan vävnad som man kan avvara antar jag.
Räcker det inte till kan säkert kroppen tillåta temperaturen att minska nån halv grad till för att spara energi (sänka BMR ytterligare). Samt göra dig slö så att du inte gör av med för mycket energi.
Jag ser inga problem så länge det finns energidepåer att ta av i kroppen. Men visst blir det mer och mer farligt ju lägre bf% man får.
Som sagt, fettdepåerna töms för att uppnå mellanskillnaden, och det är det som leder till viktnedgången.
JohnVoid
2012-07-18, 02:55
Sniggel, skulle du kunna länka lite källor som säger att kroppen bara kan frisätta 400kcal från fett. Blev väldigt nyfiken då jag inte hört något så specifikt innan! (Vill inte låta dryg eller så, är verkligen bara nyfiken)
Tack på förhand,
John
prOtotype
2012-07-18, 07:31
Sniggel, skulle du kunna länka lite källor som säger att kroppen bara kan frisätta 400kcal från fett. Blev väldigt nyfiken då jag inte hört något så specifikt innan! (Vill inte låta dryg eller så, är verkligen bara nyfiken)
Tack på förhand,
John
Siffran 400 var bara ett påhittat exempel på om man har väldigt lite fett kvar och depåerna inte klarar av att tillgodose kroppen med energi. Det går att överleva på sitt fett en längre tid helt utan mat, så då får man räkna med att kroppen klarar av att använda minst 1500-2000 om dagen från fett, och kanske mer än så om man har gott om det.
Ola Wallengren
2012-07-18, 08:26
Om jag minns rätt så var det en person i Minnesota-studien som minskade sin relative BMR med hela 36%. ca 10% är annars en ganska typisk siffra (i medeltal) för underviktiga anorexipatienter tex.
http://www.ajcn.org/content/68/3/599.long
Tack på förhand,
John
Siffran 400 var bara ett påhittat exempel på om man har väldigt lite fett kvar och depåerna inte klarar av att tillgodose kroppen med energi. Det går att överleva på sitt fett en längre tid helt utan mat, så då får man räkna med att kroppen klarar av att använda minst 1500-2000 om dagen från fett, och kanske mer än så om man har gott om det.
+1
Jag räknade lite snabbt i huvudet på 70 kcal / kg fettvävnad * och höftade ett antal kilon fett, cirka 6 kilon tydligen. Och 6 kilo är hyfsat lågt för en individ, oftast en bit under 10% om man inte väger väldigt lite.
* Där är bara en studie gjord på hur mycket fett som kan frisättas per dygn. Denna studie innefattar inte alla möjliga scenarion så den är inte satt i sten. Värt att nämna, speciellt i den här tråden.
Springer
2012-07-18, 17:39
* Där är bara en studie gjord på hur mycket fett som kan frisättas per dygn. Denna studie innefattar inte alla möjliga scenarion så den är inte satt i sten. Värt att nämna, speciellt i den här tråden.
Du råkar inte veta om ett scenario är en konditionsidrottare, som gör tex av med 3000 kcal på ett marathon, hur mycket fett som kan förbrännas då? Det låter inte helt rimligt att det bara rör sig om 15-20% från fett.
Fredrik_S
2012-07-18, 17:44
Men det är siffror som behov på 2500 kcal jag inte kan förstå hur en 80 kg man kan komma ner i som tränar. Det är ju inte en timmes träning och 23 timmars stillaliggande i en säng folk sysslar med, de går prommenader, står, sitter på en stol dushar gå till affären, håller sig vakna etc, all denna aktivitet måste ju bränna på braaa mycket mer än vad totalt stillaliggande gör, även för någon som är hyfsat inaktiv.
Alltså det jag inte förstår är alla dessa byggare som går runt 10-15 veckor på kaloriintag på under 2500 kcal, har hört siffror på 1500-2000 i vissa fall.....
De måste ju ligga på underskott på minst 1000 kcal per dag..... Eof har dom 10 kg fett på kroppen kanske så är ju det 70000 kcal det delat på 10 veckor ger ju 1000 kcal om dan
Ahaa aja dåså.. det förklarar saken
Fredrik_S
2012-07-18, 17:47
Om jag minns rätt så var det en person i Minnesota-studien som minskade sin relative BMR med hela 36%. ca 10% är annars en ganska typisk siffra (i medeltal) för underviktiga anorexipatienter tex.
http://www.ajcn.org/content/68/3/599.long
Hur mycket kom din ner i under 700 kcal experimentet och hur länge höll det på? (du nämde det på body radio)
Ola Wallengren
2012-07-18, 20:42
Hur mycket kom din ner i under 700 kcal experimentet och hur länge höll det på? (du nämde det på body radio)
Jag mätte inte vid de tillfällena. Har mätt två gånger, ena gången 1976 kcal, andra gången 1975 kcal/d. Mellan dessa gånger hade jag både gått upp och ner i vikt men vägde nästan samma vid mätningarna, så när som på ca 3kg.
Latissimus Dorsi
2012-07-18, 21:12
Du råkar inte veta om ett scenario är en konditionsidrottare, som gör tex av med 3000 kcal på ett marathon, hur mycket fett som kan förbrännas då? Det låter inte helt rimligt att det bara rör sig om 15-20% från fett.
På ett iron man triathlon bränner man ju mellan 8000 och 10000 kalorier, har för mig att jag läste någonstans att det kräver en förbränning av 1.5g fett/minut eller så är jag helt ute och cyklar. Stört mycket är det iallafall
Jag syftade på "per dygn" inte per timme eller liknande. Dessutom blir jag lite förvånad över frågan då jag inte tycker den riktigt har med ämnet att göra... eller ja kanske.
Jag vet ej heller svaret men en hel del glykogen kan sparas i musklerna och kan stå för en hel del av de där 3000 kcal. Parallellt med det kan ju fett förbrännas. Hur mycket vet jag som sagt inte.
På ett iron man triathlon bränner man ju mellan 8000 och 10000 kalorier, har för mig att jag läste någonstans att det kräver en förbränning av 1.5g fett/minut eller så är jag helt ute och cyklar. Stört mycket är det iallafall
Tar man inte hänsyn till att kolhydrater också förbränns, eller det gör man?
vicarious
2012-07-19, 07:39
Jag mätte inte vid de tillfällena. Har mätt två gånger, ena gången 1976 kcal, andra gången 1975 kcal/d. Mellan dessa gånger hade jag både gått upp och ner i vikt men vägde nästan samma vid mätningarna, så när som på ca 3kg.
Vad vägde du vid dessa tillfällen? Runt 85?
Ola Wallengren
2012-07-19, 08:18
ca 92-93 resp 89-90 har jag för mig.
Man fyller ju kolhydrater innan, och tankar med energi under loppets gång. Gel, bar, sportdryck, banan, etc. Allt som magen klarar.
vicarious
2012-07-19, 08:33
Ok, hur mätte du?
Ola Wallengren
2012-07-19, 08:41
Indirekt kalorimetri
http://www.uoguelph.ca/bodycomp/images/BCML-ic-Jenifer-Andrea.jpg
Man fyller ju kolhydrater innan, och tankar med energi under loppets gång. Gel, bar, sportdryck, banan, etc. Allt som magen klarar.
Hur mycket kalorier från glykogen har kroppen att ta av, typ 1000? Det tar fort slut iaf.
Hur mycket kalorier från glykogen har kroppen att ta av, typ 1000? Det tar fort slut iaf.
Har sett siffror på 2000 och 4000 kcal. Tror mer på det senare eftersom jag varit jävligt vätskefylld några gånger :D
Springer
2012-07-20, 12:37
Det beror ju såklart på hur mycket muskler man har. En långdistanslöpare har tex inte så värst mycket, medan jag tror roddare har betydligt mer. Runt 500g glykogen är en siffra jag har sett, vilket då skulle motsvara 2000 kcal?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.