handdator

Visa fullständig version : 26 vs 29er, hardtail eller heldämpad?


Troll
2012-07-17, 15:37
Nu blir det nog inte i år, men antagligen kommer jag köpa ny mtb till våren!
Har då några frågor på om man ska gå på 26 eller 29" hjul, och vad ni har för synpunkter på de båda? (har i dagsläget 26)

Sen det där med hardtail eller heldämpad?

Här är några jag kikat lite på som alla ligger i samma prisklass, frågan är bara vilken som är bästa köpet??

https://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2750

https://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2540

https://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2555


Kom gärna med synpunkter även på märket / komponenterna och om ni har andra förslag på cyklar!

grondahl
2012-07-17, 17:43
Vad ska du du använda den till? Heldämpat är snabbare för 99% av alla cyklister i mer teknisk terräng.

slafs
2012-07-17, 17:45
Jag kan rekomendera scott genius 50, ligger kanske något högre i pris. 140 mm slag både fram o bak, väger runt 12 kg har jag för mig.

Den har ett vred vid handtagen så man kan låst dämparna halvt oxh även helt så den blir stum, underlättar mycket när man cyklar i backar! Hojen fungerar även oväntat bra i dh, lätt o smidig som tusan!

Jag skulle inte köpa 29", men det beror vad du tänker använda cykeln till, är det mycket cross country? Kommer du även köra utför också?

Stryc9
2012-07-17, 18:01
Är du lång kan 29" definitivt vara värt att kika på. Är själv sugen på en 29", inte för att jag är lång men i alla fall :)

Hardtail vs heldämpat... Personligen tror jag man klarar sig med hardtail och man får mer pengar över till resten av komponenterna i stället för en extra dämpare.

exor
2012-07-17, 18:46
Hade satsat på en 26" heldämpat.

grondahl
2012-07-17, 19:36
Hardtail vs heldämpat... Personligen tror jag man klarar sig med hardtail och man får mer pengar över till resten av komponenterna i stället för en extra dämpare.

Man klarar sig med en helstel singlespeed. Frågan är vad man är ute efter.

kberg
2012-07-17, 19:56
29er verkar väldigt populärt i cykelklubben här iaf

Troll
2012-07-17, 20:06
Tack för alla svar, uppskattas! :)


Vad ska du du använda den till? Heldämpat är snabbare för 99% av alla cyklister i mer teknisk terräng.

Antar att heldämpat egentligen är lite överkurs för min del, men tänkte ändå höra folks åsikter även om dom, då jag är lite vilsen inför valet.


Jag kan rekomendera scott genius 50, ligger kanske något högre i pris. 140 mm slag både fram o bak, väger runt 12 kg har jag för mig.

Den har ett vred vid handtagen så man kan låst dämparna halvt oxh även helt så den blir stum, underlättar mycket när man cyklar i backar! Hojen fungerar även oväntat bra i dh, lätt o smidig som tusan!

Jag skulle inte köpa 29", men det beror vad du tänker använda cykeln till, är det mycket cross country? Kommer du även köra utför också?

Tack för tipset, ska kolla upp den!
Utför blir det nog inte så mycket av, inga rejäla backar här i närheten.
Rundorna jag cyklar är blandad landsväg, skogsslingor och stigar.


Är du lång kan 29" definitivt vara värt att kika på. Är själv sugen på en 29", inte för att jag är lång men i alla fall :)

Hardtail vs heldämpat... Personligen tror jag man klarar sig med hardtail och man får mer pengar över till resten av komponenterna i stället för en extra dämpare.

Inte lång. (179cm)
Men ramen görs utefter min längd, så för den delen så spelar det nog mindre roll.

grondahl
2012-07-18, 16:51
Tack för tipset, ska kolla upp den!
Utför blir det nog inte så mycket av, inga rejäla backar här i närheten.
Rundorna jag cyklar är blandad landsväg, skogsslingor och stigar.


Då skulle jag själv försöka provcykla en 29 "" HT och se hur det känns, verkar rätt optimalt för den sortens cykling.

Tanman
2012-07-18, 19:12
29 HT absolut! Har själv en Giant XTC Carbon 29, sjukt mycket bättre i skogen än min tidigare 26a. Är 178cm.

Bjern
2012-07-18, 22:19
Vad har du tänkt att göra med cykeln? Heldämpat är ganska dumt, om du inte enbart cyklar i skogen dvs. Hardtail med en bra framgaffel kommer du långt på.

Troll
2012-07-19, 00:34
29er verkar väldigt populärt i cykelklubben här iaf

Har du provat båda delar?


Då skulle jag själv försöka provcykla en 29 "" HT och se hur det känns, verkar rätt optimalt för den sortens cykling.

29 HT absolut! Har själv en Giant XTC Carbon 29, sjukt mycket bättre i skogen än min tidigare 26a. Är 178cm.

Är nog den jag är mest inne på, känns som ett bra val med tanke på den växlande terrängen.
Borde ju även fungera bättre på landsväg mot en 26a?


Vad har du tänkt att göra med cykeln? Heldämpat är ganska dumt, om du inte enbart cyklar i skogen dvs. Hardtail med en bra framgaffel kommer du långt på.

Tror heldämpat blir överkurs för min del.