handdator

Visa fullständig version : Proteinfluff= for mye antioksidanter?


Batistuta
2012-07-17, 14:54
Jeg er på deff for tiden og spiser veldig mye proteinfluff. Noen dager blir det oppimot 1kg med jordbær og i det siste har jeg fått litt optinoia som dere kaller det:cool:
Det jeg lurer på er om det vil ha noen slags påvirkning på resultatene av treninga mi med tanke på at det kan bli for mye antioksidanter. Har lest at spesielt c-vitamin i store mengder kan være dårlig for oss som trener. Jeg spiller fotball 4 ganger i uka og trener styrke 4-5. Jeg spiser en del grønnsaker i tillegg, så det blir jo noen antioksidanter der også.

Batistuta
2012-07-17, 18:26
Jeg er på deff for tiden og spiser veldig mye proteinfluff. Noen dager blir det oppimot 1kg med jordbær og i det siste har jeg fått litt optinoia som dere kaller det:cool:
Det jeg lurer på er om det vil ha noen slags påvirkning på resultatene av treninga mi med tanke på at det kan bli for mye antioksidanter. Har lest at spesielt c-vitamin i store mengder kan være dårlig for oss som trener. Jeg spiller fotball 4 ganger i uka og trener styrke 4-5. Jeg spiser en del grønnsaker i tillegg, så det blir jo noen antioksidanter der også.
Bumpcofffee

tjing
2012-07-17, 18:32
Det kommer inte att göra märkbar skillnad i din träning, med all sannolikhet.

Din oro för det kommer sannolikt att påverka din träning mer negativt än ditt intag av c-vitamin. Det är nog skillnad på antioxidanter i tillskottsform och matform också.

Batistuta
2012-07-18, 00:38
Det kommer inte att göra märkbar skillnad i din träning, med all sannolikhet.

Din oro för det kommer sannolikt att påverka din träning mer negativt än ditt intag av c-vitamin. Det är nog skillnad på antioxidanter i tillskottsform och matform också.

Jeg er ikke så sikker på det, forskning tyder jo på at for mye antioksidanter fører til at kroppen ikke brytes ned i like stor grad og det vil føre til dårligere resultater av treningen.

MrBulk
2012-07-18, 07:25
Antioxidanter som tillskott vid träning = Dåligt

Antioxidanter från naturlig källa vid träning = Bra

Det är vad jag har för mig Grubb visat studier på.

Eddie Vedder
2012-07-18, 08:39
Antioxidanter som tillskott vid träning = Dåligt

Antioxidanter från naturlig källa vid träning = Bra

Det är vad jag har för mig Grubb visat studier på.

Nej det har han inte. Däremot finns det inget som pekar på att en antioxidantrik kost är dåligt. Men det kan ju vara så enkelt som att kosten sällan ger lika stora mängder.

Batistuta
2012-07-18, 17:14
Det er på denne siden jeg leste det med c-vitamin. http://tranastyrka.se/
Hvor går grensen på antioksidantene? Er det noen fare for at det kan bli for mye?

Batistuta
2012-07-18, 23:21
Det er på denne siden jeg leste det med c-vitamin. http://tranastyrka.se/
Hvor går grensen på antioksidantene? Er det noen fare for at det kan bli for mye?

Får vel bumpe igjen:)

tjing
2012-07-19, 01:12
Får vel bumpe igjen:)

Alltså, så vitt jag vet är det framförallt antioxidant-tillskott som kan hindra tränings-"effekten". Inte antioxidanter i kosten.

Betänk för övrigt hur många som stoppar i sig multivitamintillskott dagligen bland tränanden, så kanske din oro minskar något. För att inte nämna vad man får i sig från tillskott av olika slag som är berikade med antioxidanter.

Sniggel
2012-07-19, 14:47
Det handlar nog om mängden. Tillskotten är oftast skyhögt doserade medan t ex jordgubbar är lite mer lagom, även om de kanske har högt värde.

Om anekdoter spelar roll så körde jag mycket grönt té i tidigare dietet, även under passens gång och jag tror inte de gångerna gick sämre än andra. Men nu hade jag inte kunnat tänka mig att dricka grönt té under träning. Det är ju inte opti! :D

Eddie Vedder
2012-07-19, 15:41
Det er på denne siden jeg leste det med c-vitamin. http://tranastyrka.se/

Var?

Batistuta
2012-07-20, 00:40
Var?

Beklager, hadde visst lest det på siden din:)
http://traningslara.se/traning-och-antioxidanttilskott-bra-obetydligt-eller-till-och-med-daligt/

exevision
2012-10-12, 08:25
Om man får i sig 500mg på vilodagar från tillskott. Skulle det då påverka styrketräningen negativt?