handdator

Visa fullständig version : Hjälp med ekonomin!


Loccii
2012-07-17, 09:48
Hej!

Har jobbat nu i va 1 år och allt flyter på som de ska, men efter någon månad tillbaka så har jag gått in för träning väldigt hårt. Pengarna liksom bara sprutar i väg. Hade vart super om någon kunde ge tips på billigare matvaror. Tråkigt att de ska vara så satans dyrt. Eller kanske jag som är snål, vad vet jag.

Och en andra fråga; hur mycket pengar lägger ni på mat i månaden?

Tack för svaren kära kolo!

Holmeros
2012-07-17, 09:57
Jag har lite samma problem. Jag misstänker att mitt matkonto är ungefär lika stort som för en familj på 4 pers.

Min närmsta plan är att sammanställa ALLA matköp under nästa månad, för att få koll på hur mycket det egentligen ligger på. Och framförallt; jag måste sluta äta lunch ute 5 dagar i veckan... :/

Pudzianovski
2012-07-17, 09:58
Ungefär 2500-3000 kr i månaden. Ibland mindre och ibland mer.

O_Wao
2012-07-17, 10:00
Äta ute är ju en gigantisk fälla rent ekonomiskt, dessutom får man dålig koll på vad man stoppar i sig. Att laga storkok med matlådor på helgen inför veckan är ett bra tips för att hålla koll på kostnader.

Kosttillskott är väldigt dyrt och du kommer rätt långt på att bara äta vanlig mat, så det är ett sätt att hålla nere kostnaderna också.

Akada
2012-07-17, 10:00
Ca 1500-2000. Kolla på tidningarnas reklamblad, sluta handla på det ica som ligger närmast (typ :D).

Morty
2012-07-17, 10:09
Under 1000:- per månad. Dock exklusive kosttillskott på runt 300 per månad, typ.

Mina tricks:
Mycket havre (förtjänar en egen punkt)
Stora mängder billiga kolhydratskällor såsom pasta, bröd, potatis på sommaren, etc
Beställt stora mängder (25kg) vegetabiliskt protein för en rätt billig peng (strax över 1k) som jag lever på länge.
Äter väldigt lite färska grönsaker, frysta är billigare. Broccoli är värd att köpa färsk, så mycket godare.
Jag har en sojamjölksmaskin som ger mig dryck med samma proteinmängd som vanlig komjölk men råvarupriset per liter är väl 2:-.
Matlådor+storkok, försöker att så ofta som möjligt ha med mig en matlåda. Om det krisar köper jag något billigt på ICA. En sked i väskan underlättar. Exempelvis en burk med vita bönor kostar väldigt lite.

z_bumbi
2012-07-17, 10:10
Det enklaste är att kolla vad du köper som är så dyrt och sluta köpa det.

Nästa grej är att söka på forumet och så hittar du 20-30-trådar om att äta billigt...

willtjam
2012-07-17, 10:13
Äta ute är ju en gigantisk fälla rent ekonomiskt, dessutom får man dålig koll på vad man stoppar i sig. Att laga storkok med matlådor på helgen inför veckan är ett bra tips för att hålla koll på kostnader.

Kosttillskott är väldigt dyrt och du kommer rätt långt på att bara äta vanlig mat, så det är ett sätt att hålla nere kostnaderna också.

Nja, i förhållande till matpriserna så är proteinpulver rätt billigt.
http://proteinperkrona.se/

O_Wao
2012-07-17, 10:14
Jag skulle väl inte ha öppnat munnen kring det. I stand corrected.

mela
2012-07-17, 10:20
Tillsammans med förra sambon låg vårt matkonto på ca 3000 i månaden. Vilket är rätt så lite med tanke på alla glutenfria produkter jag köper.

Men, jag kollar kilopriset på allt, och köper alltid det billigaste. Sitter och kollar reklamblad och kan åka mellan 3-4 olika affärer för att köpa olika kött&ostprodukter.

Sedan gäller det att undvika sådant som är dyrt, typ tacos, pizza och annat där man måste gå och handla en massa nya råvaror för att kunna tillaga måltiden.

Rakanichy
2012-07-17, 10:25
www.matpriskollen.se

Denna hemsida kan nog hjälpa dig.

tjing
2012-07-17, 10:29
Ät mindre protein.

Jag vet att det går emot all bro-science, men prova.

Olegh
2012-07-17, 10:33
Tillsammans med förra sambon låg vårt matkonto på ca 3000 i månaden. Vilket är rätt så lite med tanke på alla glutenfria produkter jag köper.

Men, jag kollar kilopriset på allt, och köper alltid det billigaste. Sitter och kollar reklamblad och kan åka mellan 3-4 olika affärer för att köpa olika kött&ostprodukter.

Sedan gäller det att undvika sådant som är dyrt, typ tacos, pizza och annat där man måste gå och handla en massa nya råvaror för att kunna tillaga måltiden.

Kött och ost kan man nog spara hundralappar på om man äter hyffsat mycket och är lite smart. Sedan hjälper det ju rätt mycket om man kan låta bli den där entrecoten för 200 kr/kg. Nöt är i princip alltid dyrt, trots extrapriser. Helt ok fläsk och färs får man för 40-50 kr/kg...

För ost gäller det att passa på. Bäst före datum kan ni börja med att ignorera helt på ost, den blir inte dålig. Så om det är extrapris på vettig ost, ex. 40-50 kr/kg, bunkra upp i kylen. Köp så det räcker en månad eller två.

Pepparkakssmurfen
2012-07-17, 10:39
Undvik att storhandla i lilla matbutiken nere vid hörnet.
När du jämför priser kolla på jämförelsepris,inte på vad produkten kostar.
Matlådor till jobbet.
T.ex. 2st köpkaffe/dag blir många kronor per år.

Själv handlar jag mat för 5-6000/månad (och då är jag prismedveten)

feyin
2012-07-17, 11:11
Det finns studenter som tränar och ligger i så det går!

Kyckling och köttfärs + solroskärnor brukar jag lägga kosten runt. Beroende på vad som är på kampanj för tillfället! Kolhydrater är jag inte mycket för men ris är ju billigt. Ris + turkisk yoghurt + sötsur sås + kyckling/köttfärs + solroskärnor = bra skit

ceejay
2012-07-17, 11:20
mjölk är bra

Loccii
2012-07-17, 11:25
Tack för alla svar, måste verkligen börja kolla priser bättre. Fattar inte hur folk kan leva så billigt!

Ännu en gång tack för tipsen!:D

Oxe
2012-07-17, 11:28
Vad ligger du själv på per månad ? mat + protein tillskott

Fishtank
2012-07-17, 11:30
Du lär dig fort om du tittar lite i annonser och jämförelsepriserna.
En sak man måste lära sig då man börjar lägga större krav på kosten som man kanske inte gör när man inte tränar.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2

Loccii
2012-07-17, 12:11
Vet inte men ungefär som en familj med 4 per(sa pappa) vet inte ens själv hur mkt pengar jag gör åt i månaden(på kosten)

Den 25 lär de bli skillnad, börja skriva ner vad jag handlar mm.

Kosttillskott: bcaa samt protien~ 500 kr i månaden.

Fishtank
2012-07-17, 12:12
500 i månaden på bara protein?
Äter mer mat.
Tror jag lägger kanske 100 kronor i månaden i snitt på proteinpulver.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2

shut teh face
2012-07-17, 12:14
4500-5000 kr för två vuxna, ett barn och två katter

Då äter katterna riktigt foder, och det inkluderar barnets alla behov.

Och vi vuxna äter inget halv- eller helfabrikat alls.

Är väl inte helt prismedveten kanske, kunde säkert dra ned på lite, men jag kollar aldrig vad saker kostar utan köper det jag vill ha. :)

begt
2012-07-17, 12:21
Beställt stora mängder (25kg) vegetabiliskt protein för en rätt billig peng (strax över 1k) som jag lever på länge.
Äter väldigt lite färska grönsaker, frysta är billigare.

Frysta grönsaker har ofta blivit kokade en vända innan frysning, så näringsinnehållet är lägre än för färska grönsaker.

z_bumbi
2012-07-17, 12:27
Frysta grönsaker har ofta blivit kokade en vända innan frysning, så näringsinnehållet är lägre än för färska grönsaker.

Inte så att det märks och i många fall kan det vara precis tvärt om dvs att de är mer skonsamt behandlade då de skördats i exakt rätt tid och sedan snabbt fryst ner. Om man äter runt 500 g frukt och grönt per dag så spelar det iofs inte heller någon roll då sådana variationer är medräknande och att det finns en rejäl marginal.

timoat
2012-07-17, 12:38
Gjorde själv en egen protein koll, blir inte riktigt klok på den där listan. Jag räknade ut vad 1g protein kostar i de billigaste livsmedeln som inte innehåller annat än protein och käkar ofta. Resultatet var
Whey 100 1 kg 0,31 kr per 1 g protein
Ica Basic Alaska pollock 0,29 kr per 1 g protein
Ica Basic Kycklingfile 0,29 kr per 1 g protein
Whey 80 1 kg 0,21 kr per 1 g protein
Whey 80 4 kg 0,19 kr per 1 kg Protein
Whey 80 16 kg 0,15 kr per 1 g Protein

BelowAverage
2012-07-17, 12:56
Protein-intaget från billigt protein, kalorier från pasta, näringsämnen från grönsaker som broccoli, spenat och ärtor samt lite extra mjölk och ägg.
Tråkigt men lätt och billigt.
Gör matlådor under helgen eller när du har tid över.

hugok
2012-07-17, 13:21
Jag har alla odds mot mej att äta billigt, men kommer undan med ca 2000 kr per månad, sedan kanske 100-200 för proteinpulver. Jag äter mycket, gillar kött och älskar mjölk.
1. För det första handlar jag på Lidl, när dom har extrapris på pasta handlar jag löjligt mycket pasta och lagrar längst in i skåpet.
2. Jag äter havregrynsgröt till frukost, det tar inte mycket extratid att göra, jag fixar allt annat medans den kokar.
3. Jag köper nästan allting på extrapris.
4. Mjölken på Lidl kostar typ 6 kr/L.
5. Falukorv är billigt.
6. I princip inga kryddor eller andra konstigheter. Jag gillar inte kryddor, bara salt och peppar.
7. Jag köper proteinpulver (whey 100) för ca 100 kr/kg.

Loccii
2012-07-17, 18:38
Jag har alla odds mot mej att äta billigt, men kommer undan med ca 2000 kr per månad, sedan kanske 100-200 för proteinpulver. Jag äter mycket, gillar kött och älskar mjölk.
1. För det första handlar jag på Lidl, när dom har extrapris på pasta handlar jag löjligt mycket pasta och lagrar längst in i skåpet.
2. Jag äter havregrynsgröt till frukost, det tar inte mycket extratid att göra, jag fixar allt annat medans den kokar.
3. Jag köper nästan allting på extrapris.
4. Mjölken på Lidl kostar typ 6 kr/L.
5. Falukorv är billigt.
6. I princip inga kryddor eller andra konstigheter. Jag gillar inte kryddor, bara salt och peppar.
7. Jag köper proteinpulver (whey 100) för ca 100 kr/kg.

Thansk, får bli att dra ner till lidl. Måste ha kvar ;) btw hur fan kan ni dricka whey100? smakar de inte lika illa ssom 80?

Jockefoten
2012-07-17, 18:44
Ligger på kanske 5tusen för en person. Ett tag var det riktigt jävligt då brände jag nästan 5tusen på en vecka på mat...

Jonte12
2012-07-17, 18:46
> Storhandla
> Välj billiga butiker, tex willys, prisextra osv (beroende på ort)
> Sätt dig in i vad som egentligen är billigt och vad som är dyrt
> Matlådor
> Planera måltider i förväg, och gör mkt mat på en ggn
> Skippa vissa dyrare vanor. Sådant med mkt högt kilopris, exempelvis ost
> Satsa på billigare proteinkällor tex kyckling (men köp för h-te frigående)
> Var konsekvent och realistisk, mer mat = mer pengar, men det ska inte få skena. Tänk även på att mer inte nödv. är bättre. tex kanske du inte behöver mer proteiner, utan räcker med att öka kolisar...

Jag är bra på att handla billigt, men gillar god mat (vilket är något av en floskel, lite som att säga att jag gillar det jag gillar.. men iaf ). I viss mån får det kosta imo, men det ska alltid vara prisvärt. Det blir det om man köper rätt varor på rätt butiker. Personligen handlar jag inte på Lidl för jag ogillar den sk-t butiken och vill inte stödja deras usla personalpolitik heller. Men annars är jag all-for stora billiga butiker.

Jonte12
2012-07-17, 18:51
Ligger på kanske 5tusen för en person. Ett tag var det riktigt jävligt då brände jag nästan 5tusen på en vecka på mat...
20 papp i månaden på käk är sjukt mkt...

kettlebellGuden
2012-07-17, 19:19
Dumpster diving drygar ut kassan en del.

hugok
2012-07-17, 19:28
Thansk, får bli att dra ner till lidl. Måste ha kvar ;) btw hur fan kan ni dricka whey100? smakar de inte lika illa ssom 80?

Smaken är som baken, jag gillar whey 80 och 100 men ogillar tomater.

BlötSnö
2012-07-17, 19:49
20 papp i månaden på käk är sjukt mkt...

Det var nog bara en vecka det gällde och den veckan satt personen och rökte gräs på Sweden Rock och köpte churros för hela matkassan. ;)

En vild gissning på mina matkostnader är väl någonstans runt 2-3000. Protein, EAA och vitaminer utöver det för kanske en tusenlapp. Jag är vegeterian, så det är ju lite dyrare att införskaffa quorn m.m istället för en bit med gris och bönor är ju kanske inte den optimalaste källan för protein, så det blir en del pulver. Utöver det så är jag även laktoskänslig, så det brukar bli lite dyrare pulver. Nötter är ju också lite dyrt om man inte köper i bulk (var man nu kan göra det till et bra pris. Några tips?)

Morty
2012-07-18, 12:31
Dumpster diving drygar ut kassan en del.

+1 men det är inte så najs på sommaren. När medeltemperaturen per dygn är under 10 grader kan man börja imo.

svag74
2012-07-31, 19:48
Tack för alla svar, måste verkligen börja kolla priser bättre. Fattar inte hur folk kan leva så billigt!


Stora biffar som säger sig äta för 1000-1500kr/månad är oftast inte helt realistiska när de räknar.
Många räknar nog bara det de äter hemma, eller räknar under deff.
Kanske skippar glassen/godiset de käkar ute, öl på krogen, gratisfrukten på jobbet, gratismaten hos föräldrarna o.s.v.

Om jag skulle leva uteslutande på stuvade makaroner och falukorv, bland det billigaste man kan äta, så skulle det landa på drygt 1100kr/månad för min del.
Ingen öl, ingen läsk, inga grönsaker - bara stuvade makaroner, falukorv, och vatten. Och då VET jag hur man räknar på kalorier och matpriser!
Go figure ...

agazza
2012-07-31, 19:53
Åk på citygross och handla är punkt ett

Det andra är ät mycket ägg i storpack, rapsolja och mjölk, billiga produkter som är bra.

Gröt drygar ut budgeten bra också.

Lellan
2012-07-31, 22:08
SMÅhandla är mitt tips! Iaf om du inte vill köpa på dig sånt du ändå inte behöver, samt slippa slänga mat. Lär känna dig själv; vad är viktigt? Och handla efter säsong; bara googla så ser du vad som är billigt när, då kan du dessutom hitta bra närodlat billigt.

Har skaffat vissa "riktlinjer" i huvudet så när jag handlar fylls allt automatiskt på, typ vad jag "alltid" behöver (= alltid köper om det är bra pris), och vad som är för dyrt fast jag tror mig behöva:

Havregryn är i princip alltid billigt, men ca 9 kr/kg är riktlinje. Potatis, ris, pasta = också nästan alltid billigt; på varje kedja kan du hitta bra pris. Mjölk är bara drygt att bära hem långt i värmen, skiljer inte många kr och hellre köpa hem lite istället för att slänga tex.

Kött; till vardags kommer det inte in kött som kostar lägre än 50 kr/kg i skrala tider. Det här är det 1a jag unnar mig svenskt o ekologiskt om plånbok tillåter. Många mindre butiker rear ut finfint kött som de inte får sålt ett par dagar innan sista förbrukningsdatum. Har hänt att jag köpt fin naturentrécote för 30 kr kg, då är det en dötssynd att inte köpa, så billigt får inte djur dö.
Grönsaker; att köpa fryst grönt för 130 kr kg på lokala lilla affärn är absurt, fryst grönt ska kosta max 30 kr kg. Men är det ngt du gillar, återigen, man behöver inte bli dumsnål. Äter du glass max en gång i kvartalet så kanske B&J core á 80 pix är värt det jämfört med att ta upp plats i frysen med ett par billiga bicpac a 15 kr/2 liter.

Färska grönsaker; ingen paprika är så delikat att den kan kosta 80 kr kg, smärtgräns 30 kr kg funkar finfint. Däremot gillas ekologiska bananer = pris därefter. Kostar broccolibuketterna "2 för 10" så är det på menyn helt enkelt, för ofta kostar de 13 kr st.

Sötmandlar (snittar 40 g/dag) - inga á hutlösa 240 kr kg här inte, 60 kr/kg är max (=köper ngra kg:n på ö&b åt gången). Frysta bär; ska inte kosta 100- 150 kr/kg utan 50-60 kr/kg (=Lidls el Willys). Frukt; all frukt är dyr över 20 kr kg, men kvalité kan ibland göra det värt det. En vattemelon ska inte kosta över 6 kr kg - kostar den tredubbelt ska man VETA att den är bra liksom. Kryddor; skillnaden på vitpepparn á 5 kr burk (Ö&B, Lidl) och lokala dyrhakets 18 spänn känner du inte, dessutom livar kryddor upp - tom färska kan vara värt det om mat är viktigt för dig. Odla själv kanske? Ägg: slänger du mkt gulor? Då kan det vara smidigt med en dunk äggula. Kvittar kvalitén? Köp billigt storpack; men just ägg kan vara en delikatess el skit beroende på, billig vara även när det är dyrt..

Bdu brukar köpa; en frys el förvaringsplats kan vara bra om du vill kunna variera dig. Jag brukar få till mina promenader genom att helt enkelt promenera och "hämta" (ok, betala) lockvaror. Är det 4 tomatkross för 10 spänn så känns det ju vettigare än att köpa den burk man behöver på lokala affärn för 9 spänn/st. Hela tomater ska vara bättre kvalite än kross har jag hört, vet inte om det stämmer men tycker "såsen" i dem brukar vara godare av ngn anledning..

Att kunna hoppa över tuggummin (alt endast köpa storpack på typ lidl el köpa på ö&b, så många kr som bara är luft annars), smaksatt vatten, tidningar sparar jag massor på om jag vill. Men det är inte alltid jag vill, unnar mig lätt kalorier då istället, viktigast är väl att det känns "värt" det.. varken dumslösa el dumsnåla är melodin. :) Storhandla massa grönt och slänga är inte min tekopp, småhandla hellre sånt man vet går åt; tex hellre EN dyr grapefrukt á 5-10 kr än en korg nektariner fast den känns billig: sparar pengar + att man slipper fruktflugor och ngt slags fruktöverätning för att man inte vill slänga dålig mat.. :D Däremot en flerkgs äppelpåse till billigt pris - håller längre och kan väl vara värt, genererar inte flugor o ogillat kcalöverskott på samma sätt som tex nektariner, vindruvor.

Insåg att min kapselmaskin kaffe faktiskt sparar mig pengar då jag dricker 1 kopp/dag hemma (resten på jobb) och således inte behöver perkulatorns minimum på 4 koppar - så allt som verkar dyrt är det inte. Lär känna dina behov och ha huvudet med dig när du handlar kan man summera allt ordbajs i min post till.. :P

Och som du är inne på - ät inte ute! Oftast sämre kvalité än det du kan fixa själv såå mkt billigare; ska man äta ute är det något som är gott och man är lat och lyxar anser iaf jag.. slentrianköpa skit känns dumt. Orkar du inte matlådor funkar "rulle" ärtsoppa, köp ett 6 pack ägg och koka så du har, ett paket knäcke kan vara bra att ha på jobb förresten för de gånger du bara har tid/lust att slänga på ett paket hamburgerkött å dricka ett glas mjölk. Bättre näring o samma pris som om du köper mackens korv med bröd.

Vad gäller kosttillskott; har du svårt för billigt basic halvdant - inse det. Beställ smakprover om det finns när du beställer ditt basbehov el testa kompisars (bytlåna) så du har hum om vad du gillar. Tex köper jag Myofusion glatt trots priset, men orbilox skitprotte för samma pris skulle aldrig falla mig in - där köper jag billigare, godare Body Sciense istället (som dessutom inte klumpar sig). Lätt att sila mygg o svälja kameler; har köpt mkt skitprotte som helt enkelt inte är så kul att få ner och sväljs ner utan den där glada känslan som sånt man sväljer ska generera. :) Kolozzeums päron-vanilj protte skakad med is har räddat mången krona o kalori från att gå till Gb´s piggelin alt päronsplitt!*cupid*

Chrulle
2012-07-31, 22:17
Jag har som princip att åka och storhandla varje månad vid löning, då öser jag ner allt jag vill ha och det jag tror att jag behöver, bättre för mycket frysvaror än för lite. I värsta fall finns det kvar tills nästa månad.

Försöker att iallafall prova lågprisprodukterna en gång, smakar det ok så kör jag på det, annars provar jag något annat. Att inte vara speciellt kräsen hjälper också till :)

Storhandlar nog för 1500kr i snitt varje månad, sen tillkommer nog 500-1000kr för färskvaror, lite restaurangbesök och sånt.

Dock blivit restaurangbesök för säkert 2000-3000kr senaste månaderna, men nu är det diet, så slut på det.