handdator

Visa fullständig version : Kaloriunderskott & Kondition enbart.


Toastmastah
2012-07-16, 23:32
Hej!

Jag har en syster som för tillfället kämpar med att tappa vikt och slimma till kroppen så jag skriver on her behalf.

Vikt: 76kg
Längd: 171cm
Ålder: 29

Faktumet är ju nu att hon inte vill gymma utan hon är mer av en konditionsinriktad person. Jag har i stort sett gett henne grunderna med kost och hur hon bör träna, men jag är osäker på vägen till hennes normalvikt.

Det verkar inte som att hon vill behålla nån större muskelmassa (?) utan vill bara komma ner på rätt vikt, och sedan jobba på musklerna därifrån.


Min fråga är då hur hon skall gå tillväga med just konditionsträning på ett kaloriunderskott. Finns det några nämnvärda för- & nackdelar? Vad är riskerna med just denna typ av träning? Allt som tål att nämnas är bra :)

Har jag glömt lägga till nåt så säg gärna till!

MVH
John

312
2012-07-17, 00:58
Säg åt henne att om hon styrketränar samtidigt som hon går ner i vikt så lär hon inte bygga någon nämnvärd muskelmassa, men däremot hålla kvar den muskeklmassa hon har nu för att viktnedgången för den mesta delen ska innehålla fett, inte muskler.

Har sett en tjej på min flickväns Facebook som gick ner 15kg, men var helt sladdrig. Varför? Hon baserade sin diet på typ bröd och kondition, jag antar att väldigt mycket av vikten var muskelmassa istället för fett.

Toastmastah
2012-07-17, 04:02
Ah, mjo det låter ju ganska rimligt, då kroppen gärna tar muskler som bränsle om dessa inte stimuleras som under styrketräning... Kan tänka mig att det blir ett redigt viktras som då gör huden hängig. Får helt enkelt släpa med henne på gymmet ^^ Bra information! Tackar :)

Sheogorath
2012-07-17, 07:26
Ah, mjo det låter ju ganska rimligt, då kroppen gärna tar muskler som bränsle om dessa inte stimuleras som under styrketräning... Kan tänka mig att det blir ett redigt viktras som då gör huden hängig. Får helt enkelt släpa med henne på gymmet ^^ Bra information! Tackar :)

Presentera den här tanken för henne:


Om vikten du går ner inte är muskler, vad är det då?
Givet svar: fett (och vätska).



Hur får man kroppen att inte tappa muskler?
Givet svar: styrketräning (och högt proteinintag)

tjing
2012-07-17, 09:30
Äsch, det går utmärkt att gå ner i vikt med konditionsträning och kaloriunderskott.

Majoriteten människor bryr sig nog inte så mycket så länge de tappar fett (och muskler). Och många tjejer vill hellre väga en viss vikt än att "bespara muskler". Vilket är helt okej.

StampChamp
2012-07-17, 10:07
Äsch, det går utmärkt att gå ner i vikt med konditionsträning och kaloriunderskott.

Majoriteten människor bryr sig nog inte så mycket så länge de tappar fett (och muskler). Och många tjejer vill hellre väga en viss vikt än att "bespara muskler". Vilket är helt okej.

Ja men då måste dom tappa låt säga gå ner 8kg istället för 5kg om de hade styrketränat, bara idiotiskt och skippa styrketräningen om man vill få en slimmad och tight kropp, även som tjej.

Det är lätt att man blir smalfet med löpning och underskott, du tappar vikt och blir smal men inte särskild tight.

Börjar dom inse detta så kommer de nog börja anamma styrketräning mer!

tjing
2012-07-17, 10:22
Ja men då måste dom tappa låt säga gå ner 8kg istället för 5kg om de hade styrketränat, bara idiotiskt och skippa styrketräningen om man vill få en slimmad och tight kropp, även som tjej.

Det är lätt att man blir smalfet med löpning och underskott, du tappar vikt och blir smal men inte särskild tight.

Börjar dom inse detta så kommer de nog börja anamma styrketräning mer!

Visst, eller så bryr de sig inte alls.

Morty
2012-07-17, 10:41
Äsch, det går utmärkt att gå ner i vikt med konditionsträning och kaloriunderskott.

Majoriteten människor bryr sig nog inte så mycket så länge de tappar fett (och muskler). Och många tjejer vill hellre väga en viss vikt än att "bespara muskler". Vilket är helt okej.

Tror du inte att det är så att de vill gå ner i vikt för att se ut på ett visst sätt, snarare än att se en viss siffra? Sifferhetsen finns såklart där men jag tror att den är sekundär. Den primära drivkraften är nog att bli snyggare, och att gå ner 5-10kg men fortfarande se helt likadan ut är nog trist.

Spetälsk
2012-07-17, 10:52
Det verkar inte som att hon vill behålla nån större muskelmassa (?) utan vill bara komma ner på rätt vikt, och sedan jobba på musklerna därifrån.

Ja men då måste dom tappa låt säga gå ner 8kg istället för 5kg om de hade styrketränat, bara idiotiskt och skippa styrketräningen om man vill få en slimmad och tight kropp, även som tjej.

Det är lätt att man blir smalfet med löpning och underskott, du tappar vikt och blir smal men inte särskild tight.

Börjar dom inse detta så kommer de nog börja anamma styrketräning mer!Lättare göra en sak i sänder med rimliga delmål. att gå från överviktig till perfekt kropp i ett slag är att gapa för stort. jag tycker hennes eget upplägg andas realism. trivs hom med konditionsträning så är det självklart det hon ska syssla med för att komma i bättre form. att locka in henne på gymmet är att överföra egna preferenser på henne -> misslyckande.

ts se till att hon kommer igång med sin konditionsträning och ta det därifrån. vad för konditionsträning kör hon?

Spetälsk
2012-07-17, 10:56
att gå ner 5-10kg men fortfarande se helt likadan ut är nog trist.tvärtom det är roligt att vara först i världen med något, vilket man är om man går ner från 76 till 66 kg på 171 cm utan att det syns alls.

det kan naturligtvis vara bättre om hon dessutom styrketränar men hon måste väl inte göra allt på en gång direkt när hon börjar. realism!

Kalliban
2012-07-17, 11:16
Jag tror precis som spetälsk säger att det viktigaste är att hon kommer igång med träning som hon trivs med. Om det nu är konditionsträning så kan hon ju börja med det. När hon börjar närma sig den vikt hon eftersöker så kommer hon nog dock märka att hon också vill tighta till kroppen. Det lär dock vara lättare att få henne motiverad och intresserad för styrketräning när hon själv ser att det behövs.

tjing
2012-07-17, 11:31
Tror du inte att det är så att de vill gå ner i vikt för att se ut på ett visst sätt, snarare än att se en viss siffra? Sifferhetsen finns såklart där men jag tror att den är sekundär. Den primära drivkraften är nog att bli snyggare, och att gå ner 5-10kg men fortfarande se helt likadan ut är nog trist.

Ingen ser likadan ut om man går ner 5-10 kg eller vad menar du?

Kalliban
2012-07-17, 12:05
Jag tror att Morty menar att många som "vill gå ner 5-10kg" egentligen är ute efter exempelvis en tightare kropp och att de efter viktraset fortfarande kommer att se slappa ut.

tjing
2012-07-17, 12:13
Jag tror att Morty menar att många som "vill gå ner 5-10kg" egentligen är ute efter exempelvis en tightare kropp och att de efter viktraset fortfarande kommer att se slappa ut.

Varför skulle de se slappa ut? Alla kanske inte vill vara stenhårda.

Kalliban
2012-07-17, 12:16
Varför skulle de se slappa ut? Alla kanske inte vill vara stenhårda.

Man blir inte stenhård av att styrketräna lite. Däremot blir man lätt smalfet och slapp om man bara går ner i vikt och inte har några muskler som kan hålla uppe hållningen, hålla in magen osv.

Självklart gäller det inte alla, men jag har själv haft flera tjejkompisar som har tyckt att de måste "gå ner XXX kg" när de egentligen knappt hade något fett att prata om utan snarare hade dålig hållning.

Spetälsk
2012-07-17, 12:51
Däremot blir man lätt smalfet och slapp om man bara går ner i vikt och inte har några muskler som kan hålla uppe hållningen, hålla in magen osv.den risken är obefintlig för en person som konditionstränar på ett rimligt sätt. även om det händer så ska hon ju ta tag i det efter hon gått ner i vikt. det står i trådstarten. det ja (och tjing?) reagerar på är att det anses nästan idiotiskt i tråden att inte styrketräna i hennes läge. motsatsen är mer korrekt om resultatet räknas. styrketräning är inte alltid lösningen på alla problem. det finns massor av tjejer som är fit av bara kardio.

alla är nog egentligen rätt överens. diskussionen uppstår för att man håller med föregående som sa nåt "klokt" utan tanke på kontext. då blir det lätt en idiotdiskussion om nåt alla är överens om.

Toastmastah
2012-07-17, 18:11
Lättare göra en sak i sänder med rimliga delmål. att gå från överviktig till perfekt kropp i ett slag är att gapa för stort. jag tycker hennes eget upplägg andas realism. trivs hom med konditionsträning så är det självklart det hon ska syssla med för att komma i bättre form. att locka in henne på gymmet är att överföra egna preferenser på henne -> misslyckande.

ts se till att hon kommer igång med sin konditionsträning och ta det därifrån. vad för konditionsträning kör hon?

Hon kör främst lågintensiv jogging/PW just nu. Jag tycker som du här faktiskt, ju längre ner i vikt hon kommer/ ju mer det syns i spegeln, desto större pepp blir det att träna. Tror hon kommer upptäcka på vägen att det inte blir perfekt med detsamma. Vet man hur man ska göra så går det smidigt.

tjing
2012-07-17, 18:33
Det är bra att hon tränar och går ner i vikt om hon nu vill och behöver det.

Hon kanske inte gillar att styrketräna och inte bryr sig så värst om muskelförlust (oh god, jorden imploderar!) utan vill bara tappa några kilon. Alla är inte så optimala i det verkliga livet.

Mala
2012-07-18, 01:20
Vad är målet med att gå ner i vikt och "slimma" till kroppen? Kan ju tolkas olika, eller..? Lexikon säger iaf: smal, mager. Då behövs ingen styrketräning.
MEN...!
Är det utseendemässigt (vilket det oftast brukar vara) så tycker jag och (troligen) många andra nog att med styrketräning så får man en betydligt finare och fastare kropp än utan. Sen tycker ju alla olika om olika kroppar. Man kan ju även se väldigt olika ut fastän man tappat lika många kilon.

Lite fantasi:
Efter ett bra tag (läs: hyfsat länge) utan styrketräning kanske hon slutar upp såhär:
http://cdn.thegloss.com/files/2011/03/skinny.jpg
usch....

Efter inte lika lång tid som innan så kanske hon ser ut på detta vis också:
http://3.bp.blogspot.com/-RdZxy0buevo/TXsdoMm9RsI/AAAAAAAABKM/vTsHIFNSiF8/s400/Jessica%2BPerez%2Bbikinis%2BPhotoshoot-05.jpg
Helt ok, inge fel med det.

Efter ett tag med styrketräning kanske hon närmar sig detta
http://epicfitnesstraining.com/wp-content/uploads/2011/11/Resistance-Training-Women.jpg
Grrr, snyggt.

Snyggast av dessa är iaf Kim där några styrkeövningar inte skadar för att behålla den kropp hon har i längden:
http://img101.fansshare.com/celebrity/photos/820_kim-kardashian-body-27800439.jpg
----
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTMvH3r8Tm4sA_Oe0RR2thgH0d3J0c8l hdXFTCI3DiwyxNhKTMvx02YQuVl3A
----
http://backseatcuddler.com/wp-content/uploads/2009/09/kim-kardashian-quicktrim-body-2.jpg
:Virro*gah!**drool**kissass**hug*


En del genetik som avgör också varför dessa kvinnor ser så annorlunda ut.

Toastmastah
2012-07-18, 01:37
text!


Ah Haha, bra inlägg, ska föra vidare informationen ;) Detta är ju då grovt skattat men då får hon ett hum om det hela ^^

sinaui
2012-07-18, 07:57
Tråkigt att många tjejer inte inser "rätt" väg, att vikten inte spelar nämnvärd roll ifall man ligger på "normalt" BMI. Oftast skulle jag säga (med min nästan obefintliga erfarenhet i ämnet) att en given tjej skulle bli snyggare och må bättre om hon lade på sig muskelmassa, om inte för att man blir så enormt mycket snyggare i princip allas mening, (tror inte de flesta utanför kollo vet riktigt hur en styrketränande tjej ser ut) så för att det är ett ganska så bra sett att inte gå av när man blir gammal..
*edit* Blir så jävla sur!!! som om det vore fett som gjorde alla kurvor hos kvinnor?! Som om muskler inte sitter lika naturligt på kvinnor som på män?! GEAHHHH!!!!

Fyllot
2012-07-18, 08:02
http://www.picshag.com/pics/062011/amount-of-work-required-to-look-good--men-vs-women.jpg

sinaui
2012-07-18, 08:08
Bild

Ja? Den där tjejen har grymma gener bara och är assnygg. Antagligen skulle hon se bättre ut också med kanske 5kg~ mer muskelmassa.

Springer
2012-07-18, 09:45
Många här överskattar muskeltappet av konditionsträning, tror jag. Och överskattar behovet av muskler för att i gemene mans ögon se vältränad ut. Herregud, många säger spontant att jag ser stark ut, och då har jag i år hitintills tränat 184 mil löpning och 38 pass styrketräning.

Det viktigaste är att börja träna. Att någon då påpekar att man dessutom måste träna ditten eller datten, är fruktansvärt kontraproduktivt.

tjing
2012-07-18, 09:49
http://www.picshag.com/pics/062011/amount-of-work-required-to-look-good--men-vs-women.jpg

Man undrar ju lite här: Majoriteten kvinnor gissar jag skulle säga att killen till höger har för mycket muskler och bli snudd på äcklade. Helt ärligt.

Så enligt vem så ser han bra ut egentligen? Andra killar på träningsforum?

Kalliban
2012-07-18, 10:07
Man undrar ju lite här: Majoriteten kvinnor gissar jag skulle säga att killen till höger har för mycket muskler och bli snudd på äcklade. Helt ärligt.

Så enligt vem så ser han bra ut egentligen? Andra killar på träningsforum?

Troligtvis tonårsgrabbar som tror att alla tjejer vill att man ska se ut så med MINST så mycket muskler. :smash:

tjing
2012-07-18, 10:11
Troligtvis tonårsgrabbar som tror att alla tjejer vill att man ska se ut så med MINST så mycket muskler. :smash:

Exakt min tanke.

Jag tror att kvinnor ser "för mycket" muskler som kompensatoriskt för manlighet (vilket det kanske i någon mån är), vilket är en stor turnoff.

Sheogorath
2012-07-18, 11:17
Vad man kanske ska komma ihåg är att konditionsträning motverkar den uppbyggande effekten av styrketräning.

Naturligtvis kommer en person som tränar mycket cardio att se mer vältränad ut än en soffpotatis som bara skär ner på snasket.

Sheogorath
2012-07-18, 11:22
http://www.picshag.com/pics/062011/amount-of-work-required-to-look-good--men-vs-women.jpg

Women: Be born be the right parents or you are f-cked no matter what you do.

Spetälsk
2012-07-18, 11:41
Vad man kanske ska komma ihåg är att konditionsträning motverkar den uppbyggande effekten av styrketräning.Det är väl det första man ska glömma? inte katten är det något man ska förvirra någon med som vill börja träna? som om det skulle göra någopn egentlig skillnad..... man ska inte tappa verklighetskontakten, styrketräning är inte generellt överlägset konditionsträning. gäller det viktnedgång är det sämre än konditionsträning. har ni aldrig sett en aerobicsgrupp? brukar inte saknas vältränade snyggingar där.

Sheogorath
2012-07-18, 11:43
Det är väl det första man ska glömma? inte katten är det något man ska förvirra någon med som vill börja träna? som om det skulle göra någopn egentlig skillnad..... man ska inte tappa verklighetskontakten, styrketräning är inte generellt överlägset konditionsträning. gäller det viktnedgång är det sämre än konditionsträning. har ni aldrig sett en aerobicsgrupp? brukar inte saknas vältränade snyggingar där.

Notera hur jag förstärkte ordet "styrketräning" med kursiv text, för att trycka på att det är i just den kontexten det är relevant. Jag menade för oss, här på forumet. Det är så självklart att man styrketränar att man inte tänker på att man kommer vara mer "fit" som konditionstränande än som soffpotatis, trots att konditionsträning motverkar styrketränings uppbyggande effekt. Det är liksom inte relevant om man inte tränar styrka/för att bygga muskler.

Sen har vi nog delade meningar om kvalitén på kroppssammansättningen bland de som kör gruppträning. Jag ser nog mest smalfeta nyårslöften vart jag mig än vänder.

Spetälsk
2012-07-18, 12:00
Sen har vi nog delade meningar om kvalitén på kroppssammansättningen bland de som kör gruppträning. Jag ser nog mest smalfeta nyårslöften vart jag mig än vänder.gäller vanliga gym också. de allra flesta som tränar styrketräning har en kroppsssammansättning av ytterst diskutabel kvalitet. det beror inte på att det är sån man blir av styrketräning. det är inte träningsformerna det är fel på. det räcker inte att bara ställa in träningsskorna på gymmet....

(när jag tänker efter så är det nog bara jag som har kvalitetskropp och jag är gammal konditionsidrottare :cool:)

man ska träna det man tycker är roligt och trivs med. det viktiga är att man tränar, inte vad man tränar. då får man resultat.

Toastmastah
2012-07-18, 17:51
man ska träna det man tycker är roligt och trivs med. det viktiga är att man tränar, inte vad man tränar. då får man resultat.

+1

Bättre att låta henne komma igång, känna efter och utöka efter behov/ork.

Vill tacka alla för era svar och tips, som alltid levererar kolo's folk ;)