handdator

Visa fullständig version : Flyttas bäst-före-datumet efter man tillagat köttet?


Barbastark
2012-07-16, 19:47
Har alltid tänkt att om man låt säga köper en köttbit som går ut samma dag, men även tillagar den den dagen, så kommer man ha lika lång tid på sig att äta upp biten som om den haft längre bäst före datum.

Dvs, bäst före datumet "nollställs" i samband med tillagning.

Men det slog mig idag att så kanske inte är fallet?

Så hur ligger det till?

Vunnis
2012-07-16, 19:50
Det ligger till som så att köttbiten i ditt exempel blir dålig när den blir dålig och inte när bäst före-stämpeln säger det. :)

deadich
2012-07-16, 19:51
Det ligger till som så att köttbiten i ditt exempel blir dålig när den blir dålig och inte när bäst före-stämpeln säger det. :)

Det han undrar är väl att om man har en köttbit som går ut om 1 dygn. Kan man då tillaga den, käka och sedan spara resterna i mer än 1 dygn utan att de blir dåliga?

Sverker
2012-07-16, 19:52
Antalet dagar du vinner på att tillaga går inte att säga. Det är beroende på hur du tillagat köttet.

Men helt klart vinner du några dagar till. Du avdödar alla levande bakterier i köttbiten.

vicarious
2012-07-16, 19:52
Det tror jag absolut. Dessutom blir inte en produkt dålig så fort den passerat bäst-före datum.

Barbastark
2012-07-16, 19:57
Det han undrar är väl att om man har en köttbit som går ut om 1 dygn. Kan man då tillaga den, käka och sedan spara resterna i mer än 1 dygn utan att de blir dåliga?

Precis, det är så jag menar.

Antalet dagar du vinner på att tillaga går inte att säga. Det är beroende på hur du tillagat köttet.

Men helt klart vinner du några dagar till. Du avdödar alla levande bakterier i köttbiten.

Okok. Brukar hinna äta upp dem innom ett par 3 dagar.

Anledningen till frågan är att det brukar vara en del kött som går ut där jag brukar handla, och är ju synd att inte ta till vara på de trevliga 50% lapparna *drool*

Fishtank
2012-07-16, 20:04
Luktar det dåligt, ät ej annars är det ok kör jag på och har aldrig märkt problem iaf.

Sniggel
2012-07-16, 20:23
Jag brukar köpa kött med kort datum, tillaga det när jag kommer hem och göra matlådor. Ställa 1-2 i kylskåpet o frysa in resten.

Sniggel
2012-07-16, 20:29
Kanske kan tillaga att jag aldrig blivit sjuk av kött med kort datum, trots att jag äter det regelbundet. Men jag minns att jag blev sjuk en gång av kött (eller ris, osäker på vilket), men köttet hade långt kvar på bäst-föredatum och det luktade helelr aldrig suspekt. Men fy fan va Örjan (eller vad han nu heter) och jag spenderade tid natten/morgonen/dagen därpå. *spy*

Sagolikt
2012-07-17, 20:11
Utångsdatum vs. bäst-före-datum måste vara de mest missuppfattade termerna i matlagning :)