handdator

Visa fullständig version : Varför misslyckas viktminskningsförsök? (data önskas)


ducedo
2012-07-16, 17:41
Letar information/data/undersökningar (för att undvika spekulation) kring varför så många viktminskningsförsök misslyckas och man börjar konsumera mer än sin energibalans.

Den uppenbara anledningen är naturligtvis att man har kört på med en diet (pulver, etc) för att sedan falla tillbaka till gamla vanor.

Jag inbillar mig dock att det finns mycket mer information om varför viktminskningsförsök misslyckas. T.ex. "emotional eating", försvarsmekanism mot övergrepp (troligtvis ytterst ovanligt), etc.

Vill helst undvika spekulation och istället titta på insamlad information.

Pretorian
2012-07-16, 19:58
Man hoppas på snabba resultat vilket sällan lyckas och då tröttnar man. Fact!

vicarious
2012-07-16, 20:01
Man hoppas på snabba resultat vilket sällan lyckas och då tröttnar man. Fact!

+1, man har inte tillräckligt med tålamod.

Doolie
2012-07-16, 20:05
Jag tror att många fastnar på en viss vikt, går 2-3 veckor sen ger upp

Akada
2012-07-16, 20:06
Folk är väl inte tillräckligt motiverade, och många kör på dåliga metoder.

AronP
2012-07-16, 20:25
Folk är i allmänhet viljesvaga. När suget väl sätter in så äter man.

Ronn
2012-07-16, 20:44
Tror inte det har så mycket med vilja att göra, det finns allmänt en allt eller ingen mentalitet, man går från att äta som man gör och en stillasittande livsstil till att "nä nu ska jag bara äta sallad/nyttigt", "nu ska jag springa varje dag" eller vad det kan vara för ohållbart upplägg, det är nog inte så vanligt att man läser på innan och lär sig om kaloriintag och förbrukning.

Har själv stött på ovanstående flera gånger i vänskapskretsar och hos jobbarkollegor, självklart så har man så ödmjukt som möjligt försökt hjälpa till och lära ut lite basala kunskaper men det brukar inte tas emot, det brukar vara "jag vet bäst själv" som gäller.

agent0range67
2012-07-16, 21:37
Det är lätt ligga på underskott en dag men att göra det dag in dag ut tär på psyket. Därför orkar väldigt få. Dessutom är det väldigt svårt att ändra vanor/rutiner

AronP
2012-07-16, 21:41
Tror inte det har så mycket med vilja att göra, det finns allmänt en allt eller ingen mentalitet, man går från att äta som man gör och en stillasittande livsstil till att "nä nu ska jag bara äta sallad/nyttigt", "nu ska jag springa varje dag" eller vad det kan vara för ohållbart upplägg, det är nog inte så vanligt att man läser på innan och lär sig om kaloriintag och förbrukning.

Visst kan man göra det lättare eller svårare genom att välja en bra metod men grunden handlar det ändå om viljestyrka. Det är du som måste ta den där godisbiten och stoppa in den i din mun. Precis som rökningen eller allt annat man ska göra så är det viljestyrka. Du kanske mår kasst men du kommer inte dö av det.

Ronn
2012-07-16, 21:49
Visst kan man göra det lättare eller svårare genom att välja en bra metod men grunden handlar det ändå om viljestyrka. Det är du som måste ta den där godisbiten och stoppa in den i din mun. Precis som rökningen eller allt annat man ska göra så är det viljestyrka. Du kanske mår kasst men du kommer inte dö av det.

Men den initiala viljan finns ju där men det går inte att fullfölja för att man väljer ett omöjligt tillvägagångssätt, man väljer att skära ner något extremt på kalorierna ibland i kombination med att börja springa maraton, det håller inte och man ger snabbt upp vilket inte är så konstigt.

Muskedunder
2012-07-16, 22:00
Men den initiala viljan finns ju där men det går inte att fullfölja för att man väljer ett omöjligt tillvägagångssätt, man väljer att skära ner något extremt på kalorierna ibland i kombination med att börja springa maraton, det håller inte och man ger snabbt upp vilket inte är så konstigt.

Jag tror det ligger mycket i det. Många vill ha allt nu och späker sig på alla möjliga ohållbara sätt. Sen när det till sist går åt helvete intalar man sig att det helt enkelt inte var meant to be. Jag har själv varit där :)

Jag har lärt mig många saker här på Kolozzeum. Vikten av att skynda långsamt är nog den mest betydelsefulla insikten.

Acidcrow
2012-07-16, 22:20
Det här är väl egentligen bara spekulation, men som jag ser det finns det bara ett par logiska orsaker till att en planerad viktminskning misslyckas;

* För lite kunskap. Man får i sig för mycket energi, trots att man tror att man ligger på underskott.

* Motivation. Ofta att man går ut för hårt och sen inte orkar mer. Kan också lätt bli sjuk på för stort underskott, vilket lätt leder till avbruten diet.

För min egen del så minns jag att det ofta var en fylla som förstörde dieten, eller kebaben på fyllan, pizzan dagen efter, och den där chipspåsen som slank ned för att "den här veckan är förstörd ändå"..

AronP
2012-07-16, 22:40
Men den initiala viljan finns ju där men det går inte att fullfölja för att man väljer ett omöjligt tillvägagångssätt, man väljer att skära ner något extremt på kalorierna ibland i kombination med att börja springa maraton, det håller inte och man ger snabbt upp vilket inte är så konstigt.

Vad är det som inte går? Folk kan både svälta ihjäl och och dö av uttorkning på ren vilja. Jag håller absolut med att folk gör det jobbigt för sig och att man skulle kunna underlätta det för sig men om man bara biter ihop så går det även på ett korkat upplägg. Det är på tok för mkt folk som viker ned sig så fort dom blir lite sugna. Hur ofta hör man inte lite överviktiga människor som säger "jag ska bara unna mig den här chokladbiten".

Ronn
2012-07-16, 22:47
Vad är det som inte går? Folk kan både svälta ihjäl och och dö av uttorkning på ren vilja. Jag håller absolut med att folk gör det jobbigt för sig och att man skulle kunna underlätta det för sig men om man bara biter ihop så går det även på ett korkat upplägg. Det är på tok för mkt folk som viker ned sig så fort dom blir lite sugna. Hur ofta hör man inte lite överviktiga människor som säger "jag ska bara unna mig den här chokladbiten".

Fast jag håller inte med, jag tror inte att det ofta är frestelsen för något gott som gör att folk i allmänhet misslyckas, för stora energiunderskott i kombination med dödstrist diet gör att man blir orkeslös, hungrig och allmänt less på tillvaron och ger upp efter ett tag, det blir alldeles för påfrestande att fortsätta på grund av dessa faktorer, inte för att man är sugen på choklad.

Åsberg
2012-07-16, 22:54
TS frågade efter data och inte efter spekulationer, står ganska tydligt i första posten.

AronP
2012-07-16, 22:57
Fast jag håller inte med, jag tror inte att det ofta är frestelsen för något gott som gör att folk i allmänhet misslyckas, för stora energiunderskott i kombination med dödstrist diet gör att man blir orkeslös, hungrig och allmänt less på tillvaron och ger upp efter ett tag, det blir alldeles för påfrestande att fortsätta på grund av dessa faktorer, inte för att man är sugen på choklad.
Fortfarande viljestyrkan som avgör om man klarar av det eller ej, vissa personer har mer av den och andra mindre. Många hoppar på en kort men intensiv diet vilket resulterar i att dom bara orkar hålla ihop en vecka eller två. Andra går på en längre diet med mindre underskott, efter en 2 månader så tycker man man ser för lite resultat och ger upp av den anledningen. Borrar man istället ned huvudet och kör så kommer båda ge effekt.

Men jag tror vi släpper det, vi kommer nog inte komma fram till så mkt.

Maine_Cat
2012-07-17, 07:43
Skulle påstå att det hänger ofta ihop med dels okunskap om nutrition men också en stor del var individen befinner sig i KASAM (känsla av sammanhang) vilket kan variera stort över tid.

z_bumbi
2012-07-17, 08:00
Jag skulle rekommendera några sökningar på pubmed om viktminskning och varför de misslyckas.
Det vanliga är nog att folk återgår till sina gamla vanor pga för lite stöd under viktminskningsperioder. Att ha en kontakt en gång i månaden eller t o m bara ha en app som man följer underlättar enormt efter den initiala perioder med tätare kontakter.
En stor bidragande orsakar verkar vara att man ställer upp för höga mål och när man inte når dessa känns det som ett misslyckande. Går man t ex in på ett forum som kolozzeum och får man dessutom läsa att man är viljesvag och har dålig karaktär vilket inte direkt underlättar. Ffa om man redan fått stopp på ökningarna, börjat röra på sig och dessutom kanske gått ner några kilon. Förvånande ofta från folk som kan uppfattas ha egna problem med kosten om man tittar på det med andra glasögon än att räkna ådror på kroppen...

Klein
2012-07-17, 08:15
De som inte lyckas gå ner i vikt till att börja med misslyckas så klart för att de är osystematiska och viljesvaga.

Det vanliga är dock att folk lyckas gå ner i vikt men sedan går upp igen till ursprungsvikten. Anledningen till detta är till största delen hormonell (1). Hungerhormonerna är uppskruvade efter viktförlust.

1. Priya Sumithran, Luke A. Prendergast, Elizabeth Delbridge, Katrina Purcell, Arthur Shulkes, Adamandia Kriketos, Joseph Proietto. Long-Term Persistence of Hormonal Adaptations to Weight Loss. New England Journal of Medicine, 2011; 365 (17): 1597 DOI: 10.1056/NEJMoa1105816.[/I]

tjing
2012-07-17, 10:27
Letar information/data/undersökningar (för att undvika spekulation) kring varför så många viktminskningsförsök misslyckas och man börjar konsumera mer än sin energibalans.

Den uppenbara anledningen är naturligtvis att man har kört på med en diet (pulver, etc) för att sedan falla tillbaka till gamla vanor.

Jag inbillar mig dock att det finns mycket mer information om varför viktminskningsförsök misslyckas. T.ex. "emotional eating", försvarsmekanism mot övergrepp (troligtvis ytterst ovanligt), etc.

Vill helst undvika spekulation och istället titta på insamlad information.

Mättnad och dåliga livsmedelsval spelar också in.

leptinresistens.

Duran
2012-07-18, 08:00
Jag tror att självbild och erfarenhet spelar in hos många. Om man alltid har känt sig tjock och hoppat på ett par äppeldieter i tonåren som var dömda att misslyckas så kan man tro att man helt enkelt är en tjock sorts person. Då ger man lättare upp. Jag själv kände så tills jag började styrketräna och för första gången inte ogillade min spegelbild. Nu har jag påverkat min kropp tillräckligt många ggr för att veta att jag kan och inte är dömd att se ut på ett visst sätt för alltid. Därför är det lätt att motivera mig nuförtiden. Innan kändes det liksom som att min kropp inte kunde gå ner i vikt.

Old Nick
2012-07-18, 09:51
Personligen tror jag starkt på att deras setpoint är vad den är och att de i längden inte klarar av att stå emot kroppens strävan att nå en viss vikt.