handdator

Visa fullständig version : C-Vitamin och Träningsvärk


Wilt the Stilt
2012-07-16, 16:53
Har läst svar som säger både ja och nej.. Så jag tänkte fråga expertisen om vad ni tror.

Att ta C-Vitamin för att lindra träningsvärken. Fungerar det?

dddanne
2012-07-16, 16:59
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16948483&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

fenzyn
2012-07-16, 17:22
Jag tar 10-15 gram c-vitamin om dagen och har inte haft nån som helst värk i mina muskler under flera år med styrketräning iaf.

Fishtank
2012-07-16, 17:38
10-15 gram?
Det är kopiöst mycket är du väl medveten om.
en C-vitamintablett innehåller 1000 mg(1 gram alltså) och kroppen kan bara ta till sig runt 400 mg per dag.

Akada
2012-07-16, 17:42
Jag tar 10-15 gram c-vitamin om dagen och har inte haft nån som helst värk i mina muskler under flera år med styrketräning iaf.
Vad händer när du hoppar över C-vitaminen, all other things being equal?

fenzyn
2012-07-16, 18:12
10-15 gram?
Det är kopiöst mycket är du väl medveten om.
en C-vitamintablett innehåller 1000 mg(1 gram alltså) och kroppen kan bara ta till sig runt 400 mg per dag.

Hitta du på det där själv?

begt
2012-07-16, 18:16
Hitta du på det där själv?

Nej, det stämmer. All vävnad är mättad vid 400 mg, resten pinkar du ut. Fast mycket stora doser C-vitamin kan vara skadligt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177410

Dreas
2012-07-16, 18:21
Hitta du på det där själv?Varför i hela friden tar du så mycket?

fenzyn
2012-07-16, 18:28
Nej, det stämmer. All vävnad är mättad vid 400 mg, resten pinkar du ut. Fast mycket stora doser C-vitamin kan vara skadligt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177410

Fast att man pinkar ut resten är ju dock inte sant. Men alla får tro vad man vill!

Dreas
2012-07-16, 18:29
Fast att man pinkar ut resten är ju dock inte sant. Men alla får tro vad man vill!Det klassiska argumentet ifrån personer som valt att tro på något och blir motbevisade.

Hur har du fått för dig att 10-15g C-vitamin per dag är bra?

King Grub
2012-07-16, 18:29
Vadå inte sant?

Plasma and circulating cells saturated at 400 mg daily, with urinary elimination of higher doses. Biomarkers of endogenous oxidant stress, plasma and urine F(2)-isoprostanes, and urine levels of a major metabolite of F(2)-isoprostanes were unchanged by vitamin C at all doses.

Proc Natl Acad Sci U S A. 2001 Aug 14;98(17):9842-6.

begt
2012-07-16, 18:32
Fast att man pinkar ut resten är ju dock inte sant. Men alla får tro vad man vill!

King Grub postade samma studie i den tråden (sida 2) som här ovan (inlägg #11).

fenzyn
2012-07-16, 18:46
Varför i hela friden tar du så mycket?

Jag har läst och experimenterat otroligt mycket med vitaminer och just c-vitamin är nått som jag får många benefits av. Jag har under större delen av mitt liv haft väldigt dåligt immunförsvar och varit sjuk oftare än normalt. Sen jag började dosera c-vitamin i höga doser har jag inte ens haft en en rinnande näsa.. Och jag har knappast varit rädd för att umgås med sjuka människor.

Sen har jag även lidit av problemhy (finnig, torr, irriterad, röd, flagig) hela mitt liv men idag är jag problemfri. Jag använder inte ens schampo längre då död hud inte existerar på min kropp. Jag bränner mig aldrig i solen och har fin jämn hudfärg.

Och anledningen till att jag tar så hög dos är just för att effekterna blir bättre. Jag märker stor skillnad på 1 gram och 10 gram. Så finns inget som kan övertyga mig om att kroppen inte skulle ta upp mer än 400mg.

Men sen inser jag att det kan låta helt sjukt, farligt och fel i öronen på folk som inte har någon egen erfarenhet och inte vågar experimentera själva utan bara lyssnar på vad andra säger.

Dreas
2012-07-16, 18:49
Men sen inser jag att det kan låta helt sjukt, farligt och fel i öronen på folk som inte har någon egen erfarenhet och inte vågar experimentera själva utan bara lyssnar på vad andra säger.Så forskningen är fel?

Att du har blivit bättre är kul för dig. Men utan superkoll kanske du inte ska tillskriva det till just C-vitamin?

fenzyn
2012-07-16, 18:52
Så forskningen är fel?

Att du har blivit bättre är kul för dig. Men utan superkoll kanske du inte ska tillskriva det till just C-vitamin?

Jag tror kroppen tar upp den mängd c-vitamin som den behöver vilket annan forskning tyder på (och min kropp har användning för bra mycket mer än 400mg). Jag har faktiskt väldigt bra koll på mina resultat och vad dom beror på :)

begt
2012-07-16, 19:33
Jag tror kroppen tar upp den mängd c-vitamin som den behöver vilket annan forskning tyder på (och min kropp har användning för bra mycket mer än 400mg). Jag har faktiskt väldigt bra koll på mina resultat och vad dom beror på :)

Har du fått din kropp undersökt? Kan du ta upp 10-15 g? Om du inte har kollat upp det så väger en forskningsstudie mycket tyngre...

wo0ord
2012-07-16, 19:34
Bro-science väger alltid tyngst!

Fishtank
2012-07-16, 20:02
Jag tror kroppen tar upp den mängd c-vitamin som den behöver vilket annan forskning tyder på (och min kropp har användning för bra mycket mer än 400mg). Jag har faktiskt väldigt bra koll på mina resultat och vad dom beror på :)

Du tar din c-vitamin med vatten, du dricker mer, vatten ger bättre hy.
Profit?

fenzyn
2012-07-16, 20:05
Har du fått din kropp undersökt? Kan du ta upp 10-15 g? Om du inte har kollat upp det så väger en forskningsstudie mycket tyngre...

Mmm för alla världens forskningsstudier är 100% sanning på allt och alla och ingenting ang forskningen i den medicinska världen ändras nånsin. ALLT som var sant för 10 år sen är ju helt definitivt sant idag!! Sen är ju den där studien verkligen den enda studien som finns om c-vitamin också!

fenzyn
2012-07-16, 20:07
Du tar din c-vitamin med vatten, du dricker mer, vatten ger bättre hy.
Profit?

tablettform utan vatten.

mattilainen
2012-07-16, 20:09
varför gör du en tråd och frågar när du själv redan har bestämt dig för att du har rätt angående c-vitamin?

sorry ts. trodde det var du som argumenterade för c-vitamin.

begt
2012-07-16, 20:09
Mmm för alla världens forskningsstudier är 100% sanning på allt och alla och ingenting ang forskningen i den medicinska världen ändras nånsin. ALLT som var sant för 10 år sen är ju helt definitivt sant idag!! Sen är ju den där studien verkligen den enda studien som finns om c-vitamin också!

Förklara vad som är fel med studien och/eller varför din kropp är så annorlunda. Vetenskapliga studier är temporära "sanningar" tills det kommer fram ny information som pekar i någon annan riktning.

Vox
2012-07-16, 20:11
http://www.keeptalkinggreece.com/wp-content/uploads/2011/09/tin-foil-hat.jpg

Det är klart att du inte skall lita på vetenskapliga studier framför dina egna erfarenheter och slutsatser.

fenzyn
2012-07-16, 20:23
Förklara vad som är fel med studien och/eller varför din kropp är så annorlunda. Vetenskapliga studier är temporära "sanningar" tills det kommer fram ny information som pekar i någon annan riktning.

Jag har aldrig motsatt mig studien. Det kan mycket väl vara så att kroppen bara tar upp 400mg på en fullt frisk människa då kroppen inte har nått behov av mera c-vitamin. Däremot tror jag att kroppen kan anpassa sig och ta upp mycket mer vid behov (som i mitt fall).

http://www.seanet.com/~alexs/ascorbate/198x/smith-lh-clinical_guide_1988.htm

Dreas
2012-07-16, 20:36
Jag har aldrig motsatt mig studien. Det kan mycket väl vara så att kroppen bara tar upp 400mg på en fullt frisk människa då kroppen inte har nått behov av mera c-vitamin. Däremot tror jag att kroppen kan anpassa sig och ta upp mycket mer vid behov (som i mitt fall).

http://www.seanet.com/~alexs/ascorbate/198x/smith-lh-clinical_guide_1988.htmVar det där verkligen en bra källa?

Allmänt ställd fråga.

fenzyn
2012-07-16, 20:51
Var det där verkligen en bra källa?

Allmänt ställd fråga.

Nu vet jag inte om du känner till Frederick Robert Klenner och Linus Pauling men om inte så kolla upp dom och bilda din egen uppfattning om du är intresserad. Deras forskning samt mina och andras erfarenheter av c-vitamin är vad jag har bildat min uppfattning på iaf.

Akada
2012-07-16, 21:08
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16948483&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum Kanske intressant?

Wilt the Stilt
2012-07-16, 22:54
Ska testa att lägga till C-Vitamin-tillskott i rimliga doser. Så får vi se.. Ty för länken.

cruzzade
2012-07-17, 05:51
Sen har jag även lidit av problemhy (finnig, torr, irriterad, röd, flagig) hela mitt liv men idag är jag problemfri. Jag använder inte ens schampo längre då död hud inte existerar på min kropp. Jag bränner mig aldrig i solen och har fin jämn hudfärg.

Haha vänta nu, VA? Dina hudceller har alltså slutat att dö (Din hud har med andra ord blivit odödlig?) och den har uppnått ett permanent 100% skydd mot skadliga solstrålar genom att du doserar enorma mängder C-vitamin? *screwy*

Ram Dass
2012-07-17, 07:32
Jag har aldrig motsatt mig studien. Det kan mycket väl vara så att kroppen bara tar upp 400mg på en fullt frisk människa då kroppen inte har nått behov av mera c-vitamin. Däremot tror jag att kroppen kan anpassa sig och ta upp mycket mer vid behov (som i mitt fall).

http://www.seanet.com/~alexs/ascorbate/198x/smith-lh-clinical_guide_1988.htm

Jag vill inte sätta mig emot dina upplevda positiva effekter som du tycks få av C-vitamin.

Däremot frågar jag mig om inte studien är lite väl gammal, med de flesta källor från 50/60-talet. Dock har jag inte läst den och kan inte bedöma om den är föråldrad eller inte.

fenzyn
2012-07-17, 13:22
Jag vill inte sätta mig emot dina upplevda positiva effekter som du tycks få av C-vitamin.

Däremot frågar jag mig om inte studien är lite väl gammal, med de flesta källor från 50/60-talet. Dock har jag inte läst den och kan inte bedöma om den är föråldrad eller inte.

Just den länken är en sammanfattning av Frederick Robert Klenners forskning om c-vitamin m.m., vilket är grunden till Linus Paulings forskning. http://en.wikipedia.org/wiki/Linus_Pauling.

Vox
2012-07-17, 14:39
Klenners och Paulings studier på c-vitamin (jag tänker inte uttala mig om övrig forskning) gränsar till kvacksalveri och förpassas som bäst till alternativmedicin.

Vad ska du lyfta fram härnäst, trepanation?

Kischen
2012-07-17, 15:01
Jag har läst och experimenterat otroligt mycket med vitaminer och just c-vitamin är nått som jag får många benefits av. Jag har under större delen av mitt liv haft väldigt dåligt immunförsvar och varit sjuk oftare än normalt. Sen jag började dosera c-vitamin i höga doser har jag inte ens haft en en rinnande näsa.. Och jag har knappast varit rädd för att umgås med sjuka människor.

C-vitamin skyddar mot virus?

Nobelpriset i medicin till dig!
http://www.alltomvetenskap.se/index.aspx?article=737

fenzyn
2012-07-17, 16:43
Klenners och Paulings studier på c-vitamin (jag tänker inte uttala mig om övrig forskning) gränsar till kvacksalveri och förpassas som bäst till alternativmedicin.

Vad ska du lyfta fram härnäst, trepanation?

Så du tror att all alternativmedicin är bs?

mij82
2012-07-17, 16:47
Så du tror att all alternativmedicin är bs?

Du vet väl vad alternativmedicin som fungerar kallas?

Old Nick
2012-07-17, 17:07
Det är väl mycket möjligt att kroppen tar till sig större mängder C-vitamin om den lider brist på det? Vid skörbjugg ger man betydligt större doser än 400 mg om dagen.