handdator

Visa fullständig version : Vad skulle hända om alla syrsor dog?


Fugly
2012-07-16, 16:02
Fyller syrsor någon funktion för ekosystemet? Dvs förutom att vara irriterande.

BelowAverage
2012-07-16, 16:07
Det skulle gå att sova utomhus.

ceejay
2012-07-16, 16:14
mat till fåglar

begt
2012-07-16, 16:16
De livnär sig på döda växtdelar m.m. så nog fyller de en funktion. Sen så livnär sig andra djur på dem.

Fugly
2012-07-16, 16:39
Vad bra, jag har nämligen bestämt mig för att döda alla syrsor i världen och ville inte att det skulle finnas några konsekvenser till det.

stridis
2012-07-16, 16:54
Vad bra, jag har nämligen bestämt mig för att döda alla syrsor i världen och ville inte att det skulle finnas några konsekvenser till det.

Du vill inte bli straffad av Gud Fader, eller varför?

Ps Akta dig för att bli förvandlad till saltstod.

Doctor Snuggles
2012-07-16, 17:07
Du vet att syrsor kan lukta sig till rädsla? De är på väg. Ja.

Aping
2012-07-16, 18:07
En tröst om du har lite tålamod (jag vet inte hur gammal du är iofs) är att de flesta mister fömågan att höra syrsor när de blir gamla. Minns ett sorgligt avsnitt ur Mitt i Naturen när skäggubben som programledde tidigare delade med sig att han inte längre kunde höra dem :-(

specimen
2012-07-16, 18:25
Fyller syrsor någon funktion för ekosystemet? Dvs förutom att vara irriterande.

Syrsor finns för att de är bra på att överleva och föröka sig. Det finns ingen "gudomlig ordning" där alla organismer har ett syfte :) Det är kyrkans bild av naturen och en föreställning som än idag är djupt rotad hos folk.

begt
2012-07-16, 18:37
Syrsor finns för att de är bra på att överleva och föröka sig. Det finns ingen "gudomlig ordning" där alla organismer har ett syfte :) Det är kyrkans bild av naturen och en föreställning som än idag är djupt rotad hos folk.

De finns för att de är bra på att överleva och fortplanta sig, men vissa arter är mer viktiga för vissa ekosystem än andra. Dessa benämns nyckelarter och är särskilt viktiga för näringskedjan/näringsväven i fråga.

snej
2012-07-16, 18:38
Sluta nu. Det är trevligt

Fugly
2012-07-16, 18:40
Så, då var det klart. Mitt mål att utplåna alla syrsor i hela världen har kommit till ett slut, och uppdraget blev lyckat.

Jag skulle vilja tacka alla medlemmar i Kolozzeum som har fått mig att vara anabol och opti at all costs samt King Grub för hans höga postcount (mycket inspirerande).

begt
2012-07-16, 18:43
Så, då var det klart. Mitt mål att utplåna alla syrsor i hela världen har kommit till ett slut, och uppdraget blev lyckat.


Hjälp mig att utrota mygg, bromsar och knott istället.

specimen
2012-07-16, 18:46
De finns för att de är bra på att överleva och fortplanta sig, men vissa arter är mer viktiga för vissa ekosystem än andra. Dessa benämns nyckelarter och är särskilt viktiga för näringskedjan/näringsväven i fråga.

Ja. Men organismen i sig existerar ju inte för att fylla någon sorts syfte :)

Fugly
2012-07-16, 18:46
Hjälp mig att utrota mygg, bromsar och knott istället.

Jag får återkomma imorgon eftersom att jag måste först studera dessa djur intensivt för att kunna lista ut deras svagheter och sedan hitta ett sätt att använda dem mot dem. För att göra det här så måste jag leva exakt som det respektive djur jag vill utrota i 24 timmar. Detta kan vara en utmaning med tanke på att jag inte kan flyga, men det ska inte vara några större problem med tanke på att jag gjort det förut med flygplan.

begt
2012-07-16, 18:49
Ja. Men organismen i sig existerar ju inte för att fylla någon sorts syfte :)

Vem har påstått det?

specimen
2012-07-16, 18:58
Vem har påstått det?

Det kändes som att du inte höll med mig? :)

Erik Eriksson
2012-07-16, 19:00
Det skulle bli avsevärt svårare att ljudmässigt illustrera hur ett skämt fallit pladask.

snej
2012-07-16, 19:07
Syrsor bidrar till en känsla av sommar med sitt trevliga läte. Utrota äckliga skadedjur som mygg, fästingar knott osv istället. Var på Gotland i förra veckan, var ute på Fårö en dag och badade. På vägen från stranden till parkeringen fick vi springa igenom en skogsdunge för att vi blev attackerade av muterade dötsmyggor. Stora som flugor och fullkomligt rabiata, smällde ett par st och det sprutade blod flera meter. Myggbetten var värre än något myggbett jag nånsin haft kan jag säga, svällde upp med 10cm omkrets och kliade helt galet i 3 dar.. Sånt otyg finns det inte på västkusten!

Så åk till Fårö och utplåna dötsmygg istället.

Matsa
2012-07-16, 19:13
Vem har påstått det?

Ingen, han tycks jaga väderkvarnar.

begt
2012-07-16, 19:18
Det kändes som att du inte höll med mig? :)

Det är skillnad på funktion och syfte i det här fallet.

Doctor Snuggles
2012-07-16, 19:31
http://bucharestexpat.com/wp-content/uploads/2011/01/cricketshot.jpg

The crickets are here.

David Brent
2012-07-16, 20:04
Så, då var det klart. Mitt mål att utplåna alla syrsor i hela världen har kommit till ett slut, och uppdraget blev lyckat.

Jag skulle vilja tacka alla medlemmar i Kolozzeum som har fått mig att vara anabol och opti at all costs samt King Grub för hans höga postcount (mycket inspirerande).

Tack! Jag hörde inte en enda i natt.