handdator

Visa fullständig version : Magrutor? Fettprocent?


asgft
2012-07-16, 15:27
Hej har börjat styrketräna 7 veckor nu 5-6gng per veckan.
Längd: 167cm
Ålder: 23 år
Kön: kvinna
Nu varande vikt: 64kg
Fett: vet ej tills v.32

20 juni
Vikt: 66kg
Fett: 22%

När får man synliga magrutor?

Ballt
2012-07-16, 15:30
det är mycket individuellt.

Duckdown86
2012-07-16, 15:32
Det kan nog ingen svara på med exakthet. Beror ju på vad du menar med "när får man magrutor". Du kan ju ha magrutor som syns, men som inte är hårda nog att använda som tvättbräda.


Så om du, utefter ålder, längd och vikt + informationen om att du tränat i snart 2 månader (hur du nu har tränat :) ) undrar vilket datum du kommer få dina (förmodat) önskade magrutor, så kan nog ingen ge svar på den frågan.

En liten hint dock, vill du ha magrutor är det ju mage du ska träna. Med det menar jag, att du "styrketränar 5-6 dagar i veckan" inte säger så mkt om hur pass bra utveckling dina abs kan/kommer få. iaf inte för oss andra. :)

Äta rätt och träna smart + tålamod så kommer dina magrutor fram sakta men säkert! ;)

asgft
2012-07-16, 16:28
Det kan nog ingen svara på med exakthet. Beror ju på vad du menar med "när får man magrutor". Du kan ju ha magrutor som syns, men som inte är hårda nog att använda som tvättbräda.


Så om du, utefter ålder, längd och vikt + informationen om att du tränat i snart 2 månader (hur du nu har tränat :) ) undrar vilket datum du kommer få dina (förmodat) önskade magrutor, så kan nog ingen ge svar på den frågan.

En liten hint dock, vill du ha magrutor är det ju mage du ska träna. Med det menar jag, att du "styrketränar 5-6 dagar i veckan" inte säger så mkt om hur pass bra utveckling dina abs kan/kommer få. iaf inte för oss andra. :)

Äta rätt och träna smart + tålamod så kommer dina magrutor fram sakta men säkert! ;)

brist på förklaring från mig sorry! vill helst veta i vilket fall fettprocent måste man ha som kvinna få synliga rutor och biceps o allt annat. de känns lite obalans medan överkroppen ser normal ut inget synlig och ben å vader synliga och vältränad (om du tittar min profilbild) :/

Duckdown86
2012-07-16, 16:35
brist på förklaring från mig sorry! vill helst veta i vilket fall fettprocent måste man ha som kvinna få synliga rutor och biceps o allt annat. de känns lite obalans medan överkroppen ser normal ut inget synlig och ben å vader synliga och vältränad (om du tittar min profilbild) :/

Återigen är det en högst individuell fråga. Beror ju helt på utvecklingen på respektive område. Du kan ju ha en relativt hög fett procent och därmed inte ha några jättesynliga magrutor (eller inte synliga alls) pga av bukfett men ha bra form och muskeldefinition (i relation till BF) på armarna.

Du kan ju ha en fettprocent på 10 utan att ha några "bra" muskler för det. Misstänker att du inte vill se ut som en marathon-löpare? Och dom har ju inte så mkt BF... Get my point?

Jag tycker inte du ska bry dig så mkt om vid vilken BF% du kommer se ett visst resultat och istället fokusera på bra kost, träning och vila, så ska du se att spegelbilden kommer behaga dig, med lite tid och tålamod! :)

Edit: Att dina ben/vader är bättre utvecklade än din överkropp betyder förmodligen bara att du tränat benen bättre än överkroppen, något som killar brukar göra tvärtom eftersom man inte flexar hamstrings på klubben ;)

asgft
2012-07-16, 17:43
Återigen är det en högst individuell fråga. Beror ju helt på utvecklingen på respektive område. Du kan ju ha en relativt hög fett procent och därmed inte ha några jättesynliga magrutor (eller inte synliga alls) pga av bukfett men ha bra form och muskeldefinition (i relation till BF) på armarna.

Du kan ju ha en fettprocent på 10 utan att ha några "bra" muskler för det. Misstänker att du inte vill se ut som en marathon-löpare? Och dom har ju inte så mkt BF... Get my point?

Jag tycker inte du ska bry dig så mkt om vid vilken BF% du kommer se ett visst resultat och istället fokusera på bra kost, träning och vila, så ska du se att spegelbilden kommer behaga dig, med lite tid och tålamod! :)

Edit: Att dina ben/vader är bättre utvecklade än din överkropp betyder förmodligen bara att du tränat benen bättre än överkroppen, något som killar brukar göra tvärtom eftersom man inte flexar hamstrings på klubben ;)

så jag borde bara fokusera på träna alla muskelgrupperna och sen sköter tiden :)
Är jävlig stolt över mina ben/vader, backträning å tusen sparka på säcken ;)
juste för kunna bygga muskler måste man äta mer än man förbrukar och högre kolhydrat intag? gäller även för tjejer + kör tunga vikter?

Duckdown86
2012-07-16, 17:58
så jag borde bara fokusera på träna alla muskelgrupperna och sen sköter tiden :)
Är jävlig stolt över mina ben/vader, backträning å tusen sparka på säcken ;)
juste för kunna bygga muskler måste man äta mer än man förbrukar och högre kolhydrat intag? gäller även för tjejer + kör tunga vikter?

Kolla din inbox för PM! :)

exevision
2012-07-16, 18:10
http://www.leighpeele.com/body-fat-pictures-and-percentages

stajv
2012-07-16, 18:11
beror på hur stora magrutor du har

willtjam
2012-07-16, 18:19
Det kan nog ingen svara på med exakthet. Beror ju på vad du menar med "när får man magrutor". Du kan ju ha magrutor som syns, men som inte är hårda nog att använda som tvättbräda.


Så om du, utefter ålder, längd och vikt + informationen om att du tränat i snart 2 månader (hur du nu har tränat :) ) undrar vilket datum du kommer få dina (förmodat) önskade magrutor, så kan nog ingen ge svar på den frågan.

En liten hint dock, vill du ha magrutor är det ju mage du ska träna. Med det menar jag, att du "styrketränar 5-6 dagar i veckan" inte säger så mkt om hur pass bra utveckling dina abs kan/kommer få. iaf inte för oss andra. :)

Äta rätt och träna smart + tålamod så kommer dina magrutor fram sakta men säkert! ;)

Alla människor har magrutor under fettet, oavsett om man tränar mage eller ej.

Duckdown86
2012-07-16, 18:25
Alla människor har magrutor under fettet, oavsett om man tränar mage eller ej.

Är det sant? Jag trodde folk som inte tränade magen var helt befriade från magmuskulatur?! :O Anledningen att jag hänvisade till träning av magen, känns rätt logisk när vi snackar om synligare magmuskler, eller citerade du mig bara för att påpeka något du, jag och alla andra vet?

Eller det kanske var fel av mig att säga till henne att hon ska träna mage om hon vill ha magrutor. Tydligen borde jag skrivit, "Om du vill ha TYDLIGARE magrutor är det ju mage du ska träna" (Måste jag tilläga kost och kalroiunderskott på det? Eller kan vi förbise det? Om inte, känn dig fri att märka på oväsntligheter.

Puss

willtjam
2012-07-16, 18:26
Du skrev att man måste träna mage för att få magrutor, men det är inte sant, så tydligen visste du inte det.

stajv
2012-07-16, 18:29
Är det sant? Jag trodde folk som inte tränade magen var helt befriade från magmuskulatur?! :O Anledningen att jag hänvisade till träning av magen, känns rätt logisk när vi snackar om synligare magmuskler, eller citerade du mig bara för att påpeka något du, jag och alla andra vet?

Eller det kanske var fel av mig att säga till henne att hon ska träna mage om hon vill ha magrutor. Tydligen borde jag skrivit, "Om du vill ha TYDLIGARE magrutor är det ju mage du ska träna" (Måste jag tilläga kost och kalroiunderskott på det? Eller kan vi förbise det? Om inte, känn dig fri att märka på oväsntligheter.

Puss


brukar dock räcka med att man tränar tunga basövningar och har låg fettprocent. Tror han syfta på att man inte får magrutor av att bara träna en massa mage utan att man måste ha låg bf%

Duckdown86
2012-07-16, 18:29
Du skrev att man måste träna mage för att få magrutor, men det är inte sant, så tydligen visste du inte det.

Nej, vi säger så. Tack för upplysningen!

Edit: Jag skrev inte att man måste, någonstans.

willtjam
2012-07-16, 18:35
Nej, vi säger så. Tack för upplysningen!

Edit: Jag skrev inte att man måste, någonstans.

Du skrev "vill du ha magrutor är det ju mage du ska träna". Var i den meningen framgår det att magträning är frivilligt och inte ett måste?

Duckdown86
2012-07-16, 18:38
Du skrev att man måste träna mage för att få magrutor, men det är inte sant, så tydligen visste du inte det.

Och, om vi ska dra det till sin spets, så är ju inte ordet "magruta" det samma som en magmuskel. Då en "magruta" är den synliga definitonen av en magmuskel. Så, hela din grej med att märka meningsformuleringar faila ändå. ;)

Duckdown86
2012-07-16, 18:42
Du skrev "vill du ha magrutor är det ju mage du ska träna". Var i den meningen framgår det att magträning är frivilligt och inte ett måste?

Men snälla, lägg ned. Du var den enda som VALDE att tolka det som om att jag påstått att magmuskulatur är något folk som inte tränar magen helt saknar. Shit..

stajv
2012-07-16, 18:48
martin Berkhan tränar väl inte mage?:cool:

Duckdown86
2012-07-16, 18:53
Nej han slutade med det efter att willtjam upplyst honom om att han redan hade magmuskler och drf itne behövde träna dom för att få synligare magRUTOR....

stajv
2012-07-16, 18:55
Nej jag tror att han själv förespråkar det

Duckdown86
2012-07-16, 19:04
Nej jag tror att han själv förespråkar det

Haha ok, ja fan då har jag haft fel hela tiden som trott att min magträning hjälpt mina magmusklers tillväxt och därmed synlighet (självklart i kombination med lågt BF och bra kost)

Tänker iof inte sluta med min magträning för det, får väl vara en av alla som gör fel som tror att magövningar hjälper sexpacker på traven. :)

strikt
2012-07-16, 19:39
Man får ju magträning varje discopass!

Untz Untz DISCO UNTZ!

Ultra
2012-07-16, 20:39
Förstår att det givetvis är individuellt när magrutorna syns men visst borde
det väl gå att ge något slags uppskattat ungefärligt fettprocentvärde där
majoriteten av tjejer i samma storlek har synliga magmuskler.

Inget exakt går ju att säga men kanske någon som vågar ge en
ungefärlig gissning?

stajv
2012-07-16, 20:48
14-16% kanske?

stajv
2012-07-16, 20:54
Hittade nån random-sida när jag googla lite nu. 14-18% enligt dom iaf

http://takefit.com/212/how-low-does-my-body-fat-percentage-need-to-be-before-my-abs-will-become-visible/

justi
2012-07-17, 11:01
Jag har BF på 19%, men det känns som hela 10% av sitter på mage för mina rutor syns inte riktig, ok lite grann, dock inte känns det som jag måste få bort några % enheter till om det ska synas på riktigt.

stajv
2012-07-17, 11:23
Jag har BF på 19%, men det känns som hela 10% av sitter på mage för mina rutor syns inte riktig, ok lite grann, dock inte känns det som jag måste få bort några % enheter till om det ska synas på riktigt.

Man eller kvinna?
Män behöver lägre fett% än kvinnor för att få bort fettet runt magen

justi
2012-07-17, 12:00
Man eller kvinna?


Kvinna. Så klart ;)

stajv
2012-07-17, 12:04
Kvinna. Så klart ;)

Okej :) jag antar att det är individuellt. du kanske måste gå ner till 14% nånting. Sen kan ju fettmätning diffa en del också

justi
2012-07-17, 12:11
ja, kanske inte 14%, men jag gissar på att jag behöver gå ner 1-2% till, är så där på gränsen precis. Dock inte genom att få bort fet utan öka muskelmassan, och det tar ju tid...

Absolutabs
2012-07-17, 20:59
Massor av lösa spekulationer och smågräl om möjligen nästan betydelselösa detaljer. så var det nyligen med en kille också - tills han hostade upp en bild. Då kunde man göra vettiga bedömningar och förslag. Ladda upp en bild på magen, snälla damen, så kanske några av oss kan ge vettiga råd!