handdator

Visa fullständig version : Olympiska sommarspelen 2012


cirkelrak
2012-07-16, 08:01
http://bestmoviesevernews.com/wp-content/uploads/2012/07/london-2012-olympic-games-animated-trailer-ggnoads.jpg

Vilka svenskar har medaljchans? Vilka tävlingar bör man inte missa? De enda jag har spikat är 105:an i tyngdlyftning 6:e augusti och 100m-finalen 5:e augusti för att se om Bolt tjuvstartar :D

Everest
2012-07-16, 08:02
Alshammar!

bigtraps
2012-07-16, 08:15
Alshammar borde bli fanbärare. Ska bli intressant att se vem som tänder elden

olle lindblad
2012-07-16, 08:29
Det finns ett par brottare som bra medaljchans. Hänger kanske lite på vem som är kompis med domarna dock.

MrPowa
2012-07-16, 08:37
Michel Tornéus ser jag som medaljkandidat.

Tryman
2012-07-16, 08:41
Känslor är att Alshammar, Nordén, R-G Bengtsson och kanske någon seglare tar medalj.

Klüft floppar och missar final.

Enligt tidningarna floppar damfotbollen när de egentligen inte är bättre i dagsläget.

Kanske att någon seglare tar någon medalj oxå.

grondahl
2012-07-16, 08:47
Det finns ju ett par starka paddlare som borde kunna ta medalj.

Tryman
2012-07-16, 08:51
Det finns ju ett par starka paddlare som borde kunna ta medalj.

Lasse Karhonen kanske :cool:

grondahl
2012-07-16, 08:53
Och en roddare då.

DanielF
2012-07-16, 08:57
Någon jag vill ska ta medalj är Jörgen Persson. Han gör sitt sjunde OS!

Herr Oberst
2012-07-16, 09:56
Någon jag vill ska ta medalj är Jörgen Persson. Han gör sitt sjunde OS!

Ja där har vi en gifven pfanbärare.
Men Jögga är väl antagligen en lite för ful utövare i en lite för ful sport. Alshammar är nog mer trolig. Dessutom är hon tjej.

Herr Oberst
2012-07-16, 10:15
Antal medaljer då?
Brottningen bör ta minst 1, som bäst kan man rimligen ta 3

Silver-Emma på cykeln kanske kan knipa en

Fotbollsflatorna? Kanske brons?

Friidrotten lär inte vara i närheten, men kunde varit kul om Moa Hjelmer kan knipa en finalplats. Hon är så jävla imponerande.

Min gamla sport kanot tror jag lätt på Anders Gustafsson, kanske kan även Nilsson/Oscarsson köra en repris på Aten om dom orkar. Paldanuis kanske kan knipa ett brons också.

Ridsporten känns skitsamma, Rolf-Göran och gänget får göra vad dom vill

I rodden känns väl Lassi Karonen sådär, lite för dålig teknik för att gå hela vägen. Frida Svensson däremot kanske.

Alshammars femte OS. Låtom oss se glädjetårar nu för fan. Megafavorit och superstjärna, nu ska hon ha sitt guld. Sjöström kniper nog en medalj också

Hinner Lisa Nordén komma i form till sitt triathlon?

Totalt
9 medaljer?

Tryman
2012-07-16, 10:22
Antal medaljer då?
Brottningen bör ta minst 1, som bäst kan man rimligen ta 3

Silver-Emma på cykeln kanske kan knipa en

Fotbollsflatorna? Kanske brons?

Friidrotten lär inte vara i närheten, men kunde varit kul om Moa Hjelmer kan knipa en finalplats. Hon är så jävla imponerande.

Min gamla sport kanot tror jag lätt på Anders Gustafsson, kanske kan även Nilsson/Oscarsson köra en repris på Aten om dom orkar. Paldanuis kanske kan knipa ett brons också.

Ridsporten känns skitsamma, Rolf-Göran och gänget får göra vad dom vill

I rodden känns väl Lassi Karonen sådär, lite för dålig teknik för att gå hela vägen. Frida Svensson däremot kanske.

Alshammars femte OS. Låtom oss se glädjetårar nu för fan. Megafavorit och superstjärna, nu ska hon ha sitt guld. Sjöström kniper nog en medalj också

Hinner Lisa Nordén komma i form till sitt triathlon?

Totalt
9 medaljer?

Silver-Emma behöver likt de andra svenska cyklisterna rätt sorts lopp för att lyckas.
Fotbollsdamerna USA, Japan och Tyskland är i en klass för sig och det ska mycket till om det ska bli medalj.
Friidrotten kan vi nog bara hoppas på finalplatser, vi har nog blivit lite bortskämda.
Kanoten har jag dålig koll på men det finns väl bra svenska traditioner inom sporten.
Lisa Nordén var 2:a i senaste världscupen som gick i slutet av Juni.

Herr Oberst
2012-07-16, 10:28
Silver-Emma behöver likt de andra svenska cyklisterna rätt sorts lopp för att lyckas.
Fotbollsdamerna USA, Japan och Tyskland är i en klass för sig och det ska mycket till om det ska bli medalj.
Friidrotten kan vi nog bara hoppas på finalplatser, vi har nog blivit lite bortskämda.
Kanoten har jag dålig koll på men det finns väl bra svenska traditioner inom sporten.
Lisa Nordén var 2:a i senaste världscupen som gick i slutet av Juni.

Stämmer bra överlag. Lisa Nordén slog upp en skada för några dagar sedan men säger själv att hon borde vara OK till OS, dock hämmas hennes träning något nu.

thatkrillesshow
2012-07-16, 10:28
Värmningsmöjligheterna verkar rätt goda.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/555940_438906026143922_1089378812_n.jpg

Herr Oberst
2012-07-16, 10:28
Porr!!

cirkelrak
2012-07-16, 11:16
EY7O9B73NqU

Tryman
2012-07-16, 12:17
Stämmer bra överlag. Lisa Nordén slog upp en skada för några dagar sedan men säger själv att hon borde vara OK till OS, dock hämmas hennes träning något nu.

Tror inte Lisas skada ska vara något allvarligt eller ska störa nämnvärt.


Edit: Hon var ju dessutom 2:a på tävlingen i Zurich lördags...

O_Wao
2012-07-16, 12:25
Jag tror på en ridsportmedalj (hoppning) till Rolf-Göran Bengtsson. Sen vore det kul om stavhopps-Angelica tog en medalj, hon verkar vara i fin form nu.

Tryman
2012-07-16, 12:29
Jag tror på en ridsportmedalj (hoppning) till Rolf-Göran Bengtsson. Sen vore det kul om stavhopps-Angelica tog en medalj, hon verkar vara i fin form nu.

Ja, R-G är nog hästsportens hopp till medalj. De vart väl ordentligt försvagade för lagtävlingen när inte Malin B-J kan vara med.

Angelica har för långt upp till medalj tyvärr (17:e bästa i världen i år och 18 cm upp till 3:e bästa från sitt PB). Hon gör det bra om hon tar sig till final med tanke på att hon är så ung...

O_Wao
2012-07-16, 12:36
Ja, R-G är nog hästsportens hopp till medalj. De vart väl ordentligt försvagade för lagtävlingen när inte Malin B-J kan vara med.

Angelica har för långt upp till medalj tyvärr (17:e bästa i världen i år och 18 cm upp till 3:e bästa från sitt PB). Hon gör det bra om hon tar sig till final med tanke på att hon är så ung...

Jag har inte stenkoll på stavhopp, men det kanske märks? ^^

Ja det är jättetråkigt att Tornesch är skadad, Lisen Bratt-Fredricson som ersätter har förvisso erfarenhet av OS men hästen känner jag inte till alls. Hoppas Patrik Kittel och Minna Telde kommer till final i dressyren, det vore kul.

Tryman
2012-07-16, 12:41
Jag har inte stenkoll på stavhopp, men det kanske märks? ^^

Ja det är jättetråkigt att Tornesch är skadad, Lisen Bratt-Fredricson som ersätter har förvisso erfarenhet av OS men hästen känner jag inte till alls. Hoppas Patrik Kittel och Minna Telde kommer till final i dressyren, det vore kul.

Inte många som har stenkoll på stav utan hon blir upphausad av media rätt ordentligt. Det är ju först nästa OS hon ska vara som bäst. Förhoppningsvis som världsårsbästa i bagaget :)

Jag kan däremot inte så mycket om hästhoppning egentligen. Däremot har jag förstått att svenskarna har en relativt bra topp på sin "elit". Är det en bra bredd i Sverige eller är det "hejkomochhjälpmmig"?

O_Wao
2012-07-16, 12:47
Inte många som har stenkoll på stav utan hon blir upphausad av media rätt ordentligt. Det är ju först nästa OS hon ska vara som bäst. Förhoppningsvis som världsårsbästa i bagaget :)

Jag kan däremot inte så mycket om hästhoppning egentligen. Däremot har jag förstått att svenskarna har en relativt bra topp på sin "elit". Är det en bra bredd i Sverige eller är det "hejkomochhjälpmmig"?

Svenskarnas stora problem i alla discipliner består i att få tag i bra hästar som de får behålla. Man kan förstå en svensk hästägare som fött upp en bra häst att de säljer när de får bud på flera hundra miljoner, men det är ju jättesynd för den ryttaren.

Jag tycker väl det finns en ganska god bredd i elitskiktet under den absoluta toppen, jag kan iaf räkna upp en fem-sex bra ryttare utöver OS-laget iaf i hoppning som rider och tävlar i Europa. Däremot så är det väl hästmaterialet som kan vara ett aber för dem.

För att kunna slåss i absoluta Europatoppen (och därmed världstoppen) behöver du nästan två riktigt bra hästar. RGB som är den som är bäst och lyckas har två fantastiska hästar som han kan varva.

Tryman
2012-07-16, 12:54
Svenskarnas stora problem i alla discipliner består i att få tag i bra hästar som de får behålla. Man kan förstå en svensk hästägare som fött upp en bra häst att de säljer när de får bud på flera hundra miljoner, men det är ju jättesynd för den ryttaren.

Jag tycker väl det finns en ganska god bredd i elitskiktet under den absoluta toppen, jag kan iaf räkna upp en fem-sex bra ryttare utöver OS-laget iaf i hoppning som rider och tävlar i Europa. Däremot så är det väl hästmaterialet som kan vara ett aber för dem.

För att kunna slåss i absoluta Europatoppen (och därmed världstoppen) behöver du nästan två riktigt bra hästar. RGB som är den som är bäst och lyckas har två fantastiska hästar som han kan varva.

Dvs, det är en skitsport i bemärkelsen att pengar ger stor fördel.
Kul att svenskarna verkar hålla sig framme i täten ryttarmässigt iaf.

O_Wao
2012-07-16, 12:56
Dvs, det är en skitsport i bemärkelsen att pengar ger stor fördel.
Kul att svenskarna verkar hålla sig framme i täten ryttarmässigt iaf.

Ja, det är en materialsport, en bra jämförelse är motorsporten. Men en skitsport vill jag inte säga att det är. ;)

z_bumbi
2012-07-16, 13:13
Dvs, det är en skitsport i bemärkelsen att pengar ger stor fördel.

Precis som i alla andra sporter, jag kan i alla fall inte komma på någon där pengar inte ger en stor fördel och för majoriteten så är det direkt avgörande.

Tryman
2012-07-16, 13:40
Ja, det är en materialsport, en bra jämförelse är motorsporten. Men en skitsport vill jag inte säga att det är. ;)

Precis som i alla andra sporter, jag kan i alla fall inte komma på någon där pengar inte ger en stor fördel och för majoriteten så är det direkt avgörande.


Ta och lugna ner er ett par hekto. Jag hoppar inte på hästsport i sig utan bara fenomenet att pengar ska styra så mycket.

Ja, motorsporten samma problem. Där löser man det väl i en del klasser på samma sätt som i galopp med vikter.

Att pengar ger större fördel i hästhoppning än i de flesta andra sporter kan de inte komma ifrån. Finns säkert sporter utöver motorsport som är lika utslagsgivande beroende på plånbok i några andra sporter också men att jämställa det med de alla andra idrotterna håller jag absolut inte med om.


Edit: Back to topic.

Det jag gillar med Os är att se lite annan idrott än de vanliga man kollar på.

O_Wao
2012-07-16, 13:57
Ta och lugna ner er ett par hekto. Jag hoppar inte på hästsport i sig.

*badum tish*

:laugh:


Förlåt, jag umgås för mycket med göteborgare. ;)

No offense taken here. Pengar och tradition är starka maktfaktorer i hästsportvärlden. :)

Tryman
2012-07-16, 13:59
*badum tish*

:laugh:


Förlåt, jag umgås för mycket med göteborgare. ;)

:Virro

ekmanc
2012-07-16, 14:10
Jag har biljetter bland annat till bronsmatchen i damfotbollen så den får svenskorna gärna knipa :)

WHITEFOLKS
2012-07-16, 14:51
Precis som i alla andra sporter, jag kan i alla fall inte komma på någon där pengar inte ger en stor fördel och för majoriteten så är det direkt avgörande.

Långdistanslöpning.

Pudzianovski
2012-07-16, 14:59
Långdistanslöpning.

Hur menar du då?

Det är väl självklart att pengar ger stor fördel i denna sport också?

WHITEFOLKS
2012-07-16, 15:31
Hur menar du då?

Det är väl självklart att pengar ger stor fördel i denna sport också?

Ja det är ju inget negativt med pengar men det finns en del idrotter där det krävs ett minimum med resurser innan generna spelar 99% av resultatet.

De bästa långsdistanslöparna i världen produceras inte i de rikaste länderna.

Herr Oberst
2012-07-16, 15:47
Jag har biljetter bland annat till bronsmatchen i damfotbollen

Hoppas du inte dör av uttråkning.
Fast å andra sidan, du kanske är en sån som kan se humorn i spelet?

Ame
2012-07-16, 15:48
Tornéus skulle faktiskt kunna ta en medalj om han får till ett liknande hopp som på tävlingen för ett tag sedan där han hade ett övertrampshopp på över 8.50m vad det såg ut! Givetvis inget man ska förvänta sig att han gör men kapaciteten att hoppa långt finns där. Om vi ska ta någon medalj i friidrott så är det här största chansen.

Klüft tror jag inte kommer till start.

Moa Hjelmer kan gå till semi-final men final är nog tyvärr inte rimligt detta OS, 8e tid i världen är just nu 50.06 efter att ha räknat bort 1 ryska p g a landskvoten.

Alhaji kan riva ut sig i kvalet eller slåss om topplaceringar, hade han hoppat 2cm högre senaste tävlingen hade han varit 6a i världen i år. Nu ligger han på delad 8e placering med runt 10 andra hoppare, väldigt jämnt alltså. Medalj är nog inte rimligt om inte några av topphopparna gör bort sig.

Emma Green tror jag inte tar medalj men jag skulle inte räkna bort henne helt, hon har faktiskt hoppat bra på just mästerskap tidigare och kan hon gå felfri över 2m så kan det räcka långt. Tyvärr har hon inte visat någon direkt form den här säsongen. Ebba Ljungmark tror jag tyvärr inte heller på, final är väl möjligt dock.

Angelica behöver höja sig lite för att nå final vilket känns som rimligt, nästa OS slåss hon om medaljer om hon är frisk och hel tills dess.

Kim Amb (Spjut) är också ett eventuellt framtidsnamn om han kan hålla axeln hel. Tror inte han går till final nu dock.

Jessica Samuelsson kan nog göra en bra insats och kanske komma top-10, men mer än så känns inte troligt.

WHITEFOLKS
2012-07-16, 15:49
Ja det är ju inget negativt med pengar men det finns en del idrotter där det krävs ett minimum med resurser innan generna spelar 99% av resultatet.

De bästa långsdistanslöparna i världen produceras inte i de rikaste länderna.

Insåg att det kanske såg ut som jag menade att i vissa sporter så är det hur man är född som avgör jag menar mer att efter en viss minimumnivå av resurser så är det nästan bara upp till personen att träna, ha psyke, talang osv.

Inte att kenyaner inte behöver träna :D

Eddie Vedder
2012-07-16, 15:50
Jag hoppas att det blir lite tittande på tyngdlyftning, triathlon och gymnastik. Just gymnastiken är verkligen "OS-sporten" för mig. Den där som jag tittar på, fascineras av, och sedan inte ägnar en minut på fyra år. :)

Utöver de tre blir det antagligen lite slötittande på friidrott, cykling och fotboll kanske. Förr var ju handbollen en stor grej men inte längre.

bigtraps
2012-07-16, 16:43
Nästan all friidrott för mej och naturligtvis lyftningen

ekmanc
2012-07-16, 18:24
Hoppas du inte dör av uttråkning.
Fast å andra sidan, du kanske är en sån som kan se humorn i spelet?

Haha lite risk är det väl faktiskt, jag gillar inte ens vanlig fotboll speciellt mycket:D

Men är det OS så är det... och biljetter var ordentligt svåra att få tag på ändå, man fick ta det man kom över i princip.

Herr Oberst
2012-07-16, 22:20
Haha lite risk är det väl faktiskt, jag gillar inte ens vanlig fotboll speciellt mycket:D

Men är det OS så är det... och biljetter var ordentligt svåra att få tag på ändå, man fick ta det man kom över i princip.

Nåja, även om jag aldrig skulle få för mig att se en dam-match så är man ju ändå lite avis. Bara att vara i London i sommar lär vara magiskt

Petoria
2012-07-16, 22:25
Lyftning, brottning, gymnastik och friidrott blir kul att se.