handdator

Visa fullständig version : Några enkla frågor om kosttillskott


Doolie
2012-07-16, 01:25
Tjena jag har några enkla frågor angående kosttillskott som jag kommer numrera för att förenkla svar, tack på förhand :)

1: Vad exakt gör bcaa?

2: kan man ta kreatin, vassleprotein, eaa samt bcaa samtidigt?

3: Är bcaa prestationshöjande?

4: Kan man ta bara ett av de proteinformerna för fullt effekt eller är alla nödvändiga?

Tack på förhand :D :hbang:

kettlebellGuden
2012-07-16, 01:34
1. De tre aminosyrorna du hittar i BCAA är involverade i lite olika kroppsliga mekanismer. Att gå in exakt på vad de gör är rätt mycket. Läs wikipedia-sida eller så om det.

2. Ja, det går utmärkt.

3. Har du brist på de tre aminosyrorna så får du nog bättre prestation genom att tillsätta dem.

4. Ska du ha ett proteintillskott så kör på bara vassle. Vasslen innehåller alla aminosyror du hittar i EAA eller BCAA.

Doolie
2012-07-16, 02:08
1. De tre aminosyrorna du hittar i BCAA är involverade i lite olika kroppsliga mekanismer. Att gå in exakt på vad de gör är rätt mycket. Läs wikipedia-sida eller så om det.

2. Ja, det går utmärkt.

3. Har du brist på de tre aminosyrorna så får du nog bättre prestation genom att tillsätta dem.

4. Ska du ha ett proteintillskott så kör på bara vassle. Vasslen innehåller alla aminosyror du hittar i EAA eller BCAA.

Angående punkt 4, i tråden om EAA så står de att EAA fungerar som vassle fast snabbare och effektivare vid träning.

Fishtank
2012-07-16, 02:20
Minimal skillnad men sure vill du lägga pengarna på det så kör hårt.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2

kettlebellGuden
2012-07-16, 08:50
Angående punkt 4, i tråden om EAA så står de att EAA fungerar som vassle fast snabbare och effektivare vid träning.

Har du pejlat in allt annat rörande din träning så du har något att vinna på smådetaljer? Är du på en nivå där det har betydelse? Finns det ens forskning på mycket mer än akut proteinsyntes... dvs. vet någon om det ens gör skillnad om man ser det på årsbasis?

Doolie
2012-07-16, 10:57
Har du pejlat in allt annat rörande din träning så du har något att vinna på smådetaljer? Är du på en nivå där det har betydelse? Finns det ens forskning på mycket mer än akut proteinsyntes... dvs. vet någon om det ens gör skillnad om man ser det på årsbasis?

Ni kanske har rätt, det var bara att i EAA tråden här på kolo så framstod det som något som man bör totalt ersätta vassle med så jag blev bara förvirrad.
Så man behöver bara köpa de om man vill lägga pengar på en minimal marginell skillnad?

Sheogorath
2012-07-16, 11:07
Ni kanske har rätt, det var bara att i EAA tråden här på kolo så framstod det som något som man bör totalt ersätta vassle med så jag blev bara förvirrad.
Så man behöver bara köpa de om man vill lägga pengar på en minimal marginell skillnad?

Det finns inte ens bra stöd för att det är någon skillnad. Se på EAA och BCAA som sätt att spara kalorier. Har du inget behov att att spara kalorier så kör på det du tycker är smidigast, smakar bäst etc. Det kan vara kasein eller vassle eller t.o.m. mat i nära anslutning till träning. "Effekt" av att tillföra aminosyror är ingenting som någon styrketränande på någon nivå behöver ha huvudbry om.

KycklingBen
2012-07-18, 07:36
Jag ser den stora fördelen med BCAA/EAA jämfört med vassle framför allt är att man slipper laktosen.
Sen blir iaf jag med tiden rätt less på billigare vassle, spec om man blandar det med vatten.

Jag blir rätt varm när jag tränar med och töööörstig. Att klämma i mig någon sötsliskig mjölkliknande dryck i samband med detta är jag sällan sugen på.