handdator

Visa fullständig version : Överträning


madz
2012-07-15, 18:49
Hej!

Har en rätt "enkel" fråga. Om man har blivit övertränad genom att inte låta benen vila tillräckligt, dvs fått överträningen via benen. Kan man fortfarande träna resten av kroppen och återhämta sig från överträningen? Och annars, hur vet man säkert om man är botad från överträningen och inte bara har blivit slö i från vilan?

Tacksam för svar!

frong
2012-07-15, 18:50
Hur märker du att du är övertränad?

madz
2012-07-15, 18:56
Ständigt trött, vaknar 1-3 gånger per natt, irriterad, deprimerade episoder, känner mig tung framsida lår och bara att gå är jobbigt för den muskeln och minskad hunger. Jag minskade dock aldrig i vikter, utan kunde ständigt öka på gymmet. Så antagligen hamnade jag snarare på bristningsgränsen. Och är det inte överträning över huvudtaget, så är jag redigt nyfiken på vad jag annars har råkat ut för?

Everest
2012-07-15, 18:58
Om du samtidigt ökar i vikterna så lär det vara någon annan bakomliggande orsak till symtomen.

madz
2012-07-15, 18:59
inga idéer? För har vilat en vecka och är fortfarande knäpp i framsida lår! :/

ceejay
2012-07-15, 19:00
tränar man mycket är det vanligt att man känner sig som skit ibland men det är inga problem. Dock verkar det kunna vara något annat i detta fall.

frong
2012-07-15, 19:13
Dålig sömn får jag rätt ofta när jag tränar mycket :>

tuthpicker
2012-07-15, 19:19
inga idéer? För har vilat en vecka och är fortfarande knäpp i framsida lår! :/

Låter som för lite mat dom oftast är boven när man pratar träning men visst kan man få vissa utmattninssymptom v
Som vid tex utbrändhet men ät mer, vila mer och sov mer så ser du om det hhälper annars iväg till f doktorn med dig, var själv "övertränad" ca ett år när jag började träna en massa år sedan, det var pga att jag låg på kcal- större delen av veckan för att sedan grisäta upp mig i vikt under ett par dagar, det enda det gav mig var massa fett och panikångest resten av mitt liv,

Bagu
2012-07-16, 02:14
Detta är min personliga uppfatting om överträning:

Överträning är extremt svårt att uppnå och kräver att man tränar minst 2ggr per dag. Dvs det krävs en absurd nivå av träning som kroppen omöjligt kan anpassa sig till oavsett hur mycket man äter eller sover under ett dygn. Min uppfatting är att överträning i princip endast förekommer bland elitsatsande atleter som har träning som sitt jobb.

Jag tror att många tillskriver sig själva att vara övertränade därför att det låter bra, de har haft disciplinen att träna så jävla hårt att de gått ner sig. Det är rätt mycket coolare att ha tränat för mycket än att lida av en tillfällig deppression eller nedstämdhet, vilket är den troligaste orsaken till att de mår dåligt och kroppen känns som en trasa.

prOtotype
2012-07-16, 07:29
Detta är min personliga uppfatting om överträning:

Överträning är extremt svårt att uppnå och kräver att man tränar minst 2ggr per dag. Dvs det krävs en absurd nivå av träning som kroppen omöjligt kan anpassa sig till oavsett hur mycket man äter eller sover under ett dygn. Min uppfatting är att överträning i princip endast förekommer bland elitsatsande atleter som har träning som sitt jobb.

Jag tror att många tillskriver sig själva att vara övertränade därför att det låter bra, de har haft disciplinen att träna så jävla hårt att de gått ner sig. Det är rätt mycket coolare att ha tränat för mycket än att lida av en tillfällig deppression eller nedstämdhet, vilket är den troligaste orsaken till att de mår dåligt och kroppen känns som en trasa.

Vad ska krävas för att man ska få kalla sig övertränad då? För jag har sett folk få diverse överträningssymptom på en nivå klart under elitsatsningar. Och att säga sov mer funkar inte riktigt när sömnbrist är ett av symptomen.

Ladugårdsdörr
2012-07-16, 08:17
Ständigt trött, vaknar 1-3 gånger per natt, irriterad, deprimerade episoder, känner mig tung framsida lår och bara att gå är jobbigt för den muskeln och minskad hunger. Jag minskade dock aldrig i vikter, utan kunde ständigt öka på gymmet. Så antagligen hamnade jag snarare på bristningsgränsen. Och är det inte överträning över huvudtaget, så är jag redigt nyfiken på vad jag annars har råkat ut för?

Jag känner igen mig i dina "symptom", undantaget deppigheten. Trötthet, kort stubin, seg i kroppen men samtidigt ökade vikter tolkar jag som att jag ligger ganska rätt vad gäller belastning och volym. Muskelbyggande är nämligen energikrävande verksamhet så det är inte så konstigt att kroppen försöker få dig att ligga i soffan och ta det lugnt. Lyssna på kroppen, använd irritationen som tändväska inför passen och fundera inte på överträning så länge du blir starkare och starkare.
Notera att jag inte alls följer den högvolymshype som för tillfället sveper över gymmen utan håller mig till ganska få träningsdagar/övningar/set/reps men med för mig tunga vikter.

Spetälsk
2012-07-16, 09:06
Om du samtidigt ökar i vikterna så lär det vara någon annan bakomliggande orsak till symtomen.+1 överträning betyder att prestationen försämras med ökande träningsvolym.

z_bumbi
2012-07-16, 09:29
Hur man återhämtar sig från överträning beror på flera faktorer men är det inte en skada så är det sällan att det bara är en del som är drabbad utan allt som kroppen gör och utsätts för påverkar.

+1 överträning betyder att prestationen försämras med ökande träningsvolym.

Överträning betyder bara att man tränat för mycket för den egna återhämtningen. Försämrad prestation kan vara en faktor som tyder på en överträning men det går också att prestera bättre fast man är övertränad så det är ingen enskilt avgörande faktor. Kolla bara på hur många som lyckats dra på sig en stressfraktur när de "är i sin livs form".

Spetälsk
2012-07-16, 10:06
Hur man återhämtar sig från överträning beror på flera faktorer men 1. är det inte en skada så är det sällan att det bara är en del som är drabbad utan allt som kroppen gör och utsätts för påverkar.

Överträning betyder bara att man tränat för mycket för den egna återhämtningen. Försämrad prestation kan vara en faktor som tyder på en överträning men det går också att prestera bättre fast man är övertränad så det är ingen enskilt avgörande faktor. 2. Kolla bara på hur många som lyckats dra på sig en stressfraktur när de "är i sin livs form".Ah, Z_bumbi, väntade faktiskt på din rättelse. men du är för ospecifik och inkonsistent. det går bra att träna axlar trots stressfaktur i underbenet. att du stressat den specifika delen av skelettet mer än den klarar behöver inte ha något med överträning att göra, ett felaktigt löpsteg kan räcka för stressfraktur utan att man är övertränad. överträning betyder alltså inte "mer träning på det sätt som du bedriver den nu än din kropp klarar", det är för ospecifikt.

fetstilt 1 och 2 i citatet är svårförenliga enligt ditt synsätt men förenliga enligt mitt.

utan att vilja fördjupa mig mer än nödvändigt här, hur tänker du dig att man mäter om någon är övertränad? jag tänker mig tidiga varningssignaler som förhöjd vilopuls och bekräftelse i form av försämrad prestation trots minst lika hög volym och intensitet som vid tidigare bättre prestationer.

anabåla
2012-07-16, 10:08
Detta är min personliga uppfatting om överträning:

Överträning är extremt svårt att uppnå och kräver att man tränar minst 2ggr per dag. Dvs det krävs en absurd nivå av träning som kroppen omöjligt kan anpassa sig till oavsett hur mycket man äter eller sover under ett dygn. Min uppfatting är att överträning i princip endast förekommer bland elitsatsande atleter som har träning som sitt jobb.

Jag tror att många tillskriver sig själva att vara övertränade därför att det låter bra, de har haft disciplinen att träna så jävla hårt att de gått ner sig. Det är rätt mycket coolare att ha tränat för mycket än att lida av en tillfällig deppression eller nedstämdhet, vilket är den troligaste orsaken till att de mår dåligt och kroppen känns som en trasa.

Överträning är inte alls svår att uppnå enligt mig. Ät lite, träna mkt, sov lite, då tar det inte många dagar innan din kropp säger nej,

tjing
2012-07-16, 10:33
Hej!

Har en rätt "enkel" fråga. Om man har blivit övertränad genom att inte låta benen vila tillräckligt, dvs fått överträningen via benen. Kan man fortfarande träna resten av kroppen och återhämta sig från överträningen? Och annars, hur vet man säkert om man är botad från överträningen och inte bara har blivit slö i från vilan?

Tacksam för svar!

Överträning är för mycket systemisk belastning och för lite vila och inte lokaliserad till enbart benen.

Om du menar överträning per se och inte att du är trött i benen.

tjing
2012-07-16, 10:37
Detta är min personliga uppfatting om överträning:

Överträning är extremt svårt att uppnå och kräver att man tränar minst 2ggr per dag. Dvs det krävs en absurd nivå av träning som kroppen omöjligt kan anpassa sig till oavsett hur mycket man äter eller sover under ett dygn. Min uppfatting är att överträning i princip endast förekommer bland elitsatsande atleter som har träning som sitt jobb.

Jag tror att många tillskriver sig själva att vara övertränade därför att det låter bra, de har haft disciplinen att träna så jävla hårt att de gått ner sig. Det är rätt mycket coolare att ha tränat för mycket än att lida av en tillfällig deppression eller nedstämdhet, vilket är den troligaste orsaken till att de mår dåligt och kroppen känns som en trasa.

Jag tror det där är skitsnack.

Det beror på förutsättningar och din återhämtning; stressnivå, kost och sömn. Dessutom finns inga superbra definitioner på egentlig överträning. Ibland ser man förhöjt kortisol ibland sänkt osv. Men att man kan må dåligt att "för mycket" (< relativt för personen i fråga) träning och att det kan ge symptom som dålig sömn, irritabilitet, orkeslöshet, nedstämdhet osv är ett faktum och jag själv med många andra har upplevt det.

Särskilt konstant tung/intensiv styrketräning/konditionsträning i mängder skapar problem. Lätt/medeltung träning tror jag inte någon blir övertränad på, men då kommer man å andra sidan sällan någonvart.

nyahamd
2012-07-16, 10:45
Du ska inte träna ngn del av kroppen när du är övertränad, det är VÄLDIGT sällan musklerna är övertränade. Tro mig det känner du av.

Vila 5 dar elr ngt och kör på igen. Ät mycket under tiden, det hjälper till lite om du är på kaloriöverskott.

Spetälsk
2012-07-16, 10:51
Dessutom finns inga superbra definitioner på egentlig överträning.Överträning är ett akut sjukdomstillstånd orsakat av större fysiologiska påfrestningar än kroppen klarar av att anpassa sig till och som resulterar i försämrad prestationsförmåga. bör ej förväxlas med normal av träning orsakad fysiologisk och psykologisk trötthet. botemedlet är reducerad träningsvolym. i lindriga fall räcker måttlig reducering av träningsvolym och intensitet. i svåra fall ordineras total träningsvila. nu finns det en ;)

tjing
2012-07-16, 10:51
Överträning är ett akut sjukdomstillstånd orsakat av större fysiologiska påfrestningar än kroppen klarar av att anpassa sig till och som resulterar i försämrad prestationsförmåga. bör ej förväxlas med normal av träning orsakad fysiologisk och psykologisk trötthet. botemedlet är reducerad träningsvolym. i lindriga fall räcker måttlig reducering av träningsvolym och intensitet. i svåra fall ordineras total träningsvila. nu finns det en ;)

Jo men jag menade såklart exakta värden och definitioner som går att uppmäta och standardisera.

Det var inget jag bara slängde ur mig.

För övrigt ger "overreaching" samma symptom men mindre uttalade och vilket är klart vanligare i vardagssammanhang.

Spetälsk
2012-07-16, 10:59
Tro mig det känner du av.njaaa, den vanligaste responsen är ökad träningsvolym. man tränar målmedvetet och stenhårt, resultaten uteblir. vad gör man? jo eftersom resultaten uteblir så måste man så klart träna ännu mer och ännu hårdare. det tror jag är det vanligaste reaktionsmönstret. så hände det mig. det kommer smygande när man är som mest sårbar (när man är totalt insnöad på träningen, när man ständigt har den i tankarna). men visst känner man av det när man "kliver av". det är rätt tufft mentalt.

madz
2012-07-16, 11:58
Tack för alla svar! Jag hoppar på nu efter 1 veckas vila men tar det lite lugnt med benen några dagar till dock!