handdator

Visa fullständig version : Kasein, ett snabbt protein?

Barbastark
2012-07-15, 17:22
Hejhej

Enligt denna artikel så är ju kasein ett ganska snabbt protein: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921

Inte riktigt i klass med vassle, men nära inpå.

Så, kan någon upplysa mig om vart jag missuppfattat arikeln, eller varför alla menar att kasein är långsamt?

Sverker
2012-07-15, 17:41
Fel abstrakt ?

Barbastark
2012-07-15, 17:51
Fel abstrakt ?

Här har vi fullängdaren: http://home.exetel.com.au/surreality/health/A%20Review%20of%20Issues%20of%20Dietary%20Protein% 20Intake%20in%20Humans.pdf

För snabb överblick så har dem listat upptagshastigheter på s 136

King Grub
2012-07-15, 18:03
Ser väl långsamt ut. 6 gram per timme är inte direkt snabbt. Vasslets 8-10 gram per timme skulle antagligen bli betydligt högre om dosen man använde i dom refererade studierna inte var så liten.

Barbastark
2012-07-15, 18:38
Ser väl långsamt ut. 6 gram per timme är inte direkt snabbt. Vasslets 8-10 gram per timme skulle antagligen bli betydligt högre om dosen man använde i dom refererade studierna inte var så liten.

Men om man jämför med de andra källorna så är det ju rätt snabbt. Nu vet inte jag om jag kommer ihåg rätt, men kött är väll runt 3g/h tex?

King Grub
2012-07-15, 18:44
Vältuggat rött kött är en av dom få snabba proteinkällorna.

Barbastark
2012-07-15, 18:58
Vältuggat rött kött är en av dom få snabba proteinkällorna.

Okok. Har du några siffror på upptagshastighet?

Skulle gärna vilja veta kyckling, magert nöt och gris, samt lite fetare nöt och gris.

King Grub
2012-07-15, 19:02
Så många studier på alla olika sorters köttproteiners hastighet finns det inte.

http://www.ajcn.org/content/85/5/1286.long

Barbastark
2012-07-15, 19:24
Så många studier på alla olika sorters köttproteiners hastighet finns det inte.

http://www.ajcn.org/content/85/5/1286.long

Hmm, verkar bara som dem säger att köttproteinet kan klassas som snabbt, närmare vassle än kasein. Inga upptagshastigheter i g/h dock.

Men då vet jag i alla fall att vältuggat kött kan klassas som snabbare än kasein.

krubkungen
2012-07-15, 19:55
Är kaseinprotein mot kvällen ett "måste" eller skulle det funka lika bra med en måltid med nötfärs tex? Fettet i nötfärs borde göra proteinet "långsamt" väl?

Zizou
2012-07-15, 20:00
Är kaseinprotein mot kvällen ett "måste" eller skulle det funka lika bra med en måltid med nötfärs tex? Fettet i nötfärs borde göra proteinet "långsamt" väl?

Du behöver inte äta någonting på kvällen om du inte vill. Så nej det är inget måste.

vicarious
2012-07-15, 21:44

Det skulle nog fungera alldeles utmärkt. Släng in lite fiberrika grönsaker i måltiden också så borde det bli ännu långsammare. Annars så finns det ju dom som inte håller på och pillar med långsamt protein på kvällen och ändå får bra resultat :) Så nej, det är inget måste med varken kasein eller nåt annat innan man går isäng.

Old Nick
2012-07-17, 08:04
Ser väl långsamt ut. 6 gram per timme är inte direkt snabbt.

Men vassle skall ju vara snabbt och det ligger bara snäppet över? Om kasein absorberas i takten 6 g/h och kallas långsamt och vassle absorberas i takten 8 g/h och kallas snabbt, då är inte skillnaden mellan långsamt och snabbt speciellt stor och medeltalet för alla övriga proteiner borde rimligen ligga på 7 g/h. Men enligt den där tabellen verkar de flesta absorberas betydligt långsammare än så.

Vad är det jag missförstår här? Är kasein långsamt eller är det bara typ lite, lite mindre snabbt än vassle?

vicarious
2012-07-17, 08:05
Det man kan tänka på är väl att kasein oftast kommer blandat med annat och sällan ensamt. I t ex kvarg, cottage cheese eller ost finns det ju mycket annat med i produkterna som gör att det antagligen blir långsammare. Och är det dessutom en del av en komplett måltid blir det än långsammare.

Old Nick
2012-07-17, 08:11
Absolut, men det marknadsförs ju som långsamt även i pulverform.

Barbastark
2012-07-17, 08:18
Absolut, men det marknadsförs ju som långsamt även i pulverform.

Ställde denna fråga till ett kosttillskottstillverkande företag för ett tag sedan, varför kasein marknadsförs som lååångsamt i tex deras vassle, ägg och kaseinblandningar, och refererade till studien ovan samt frågade efter källor som dem baserade sitt info ang upptagshastighet på produkten. Men fick inget svar..

Old Nick
2012-07-17, 08:26
Men är det inte en snubbe från något av kosttillskottsföretagen som hänger här? Någon från Eiselt om jag inte minns fel? Han kanske kan svara.

Ola Wallengren
2012-07-17, 08:32
Vad är det jag missförstår här? Är kasein långsamt eller är det bara typ lite, lite mindre snabbt än vassle?

Tabellen i studien är missvisande eftersom värdena inte bör jämföras mellan studier då bland annat dos, analysmetod och population skiljer sig åt.

I brist på annat så kan man hellre titta på tiden till maximal AA nivå i blodet.

Tex, i studien ovan på kött så är Tmax ca 95-134 min, inte jätte snabbt.

När det gäller kasein så har det ett bifasiskt upptagsmönster i många studier, dvs det kommer ganska snabbt en första topp följt av ett mer utdraget upptag.