handdator

Visa fullständig version : Dricka protein osv _under_ träningspasset?


Flex Jackson
2004-01-30, 22:02
Är det nån vits med att dricka en protein /kreatin/glutamin dryck medans man tränar? Jag gjorde så förut och inbillade mig iaf att passen gick bättre:)

Läste nu på Thomas Stellanders hemsida:

"Under trening: 25-30 gr. Whey Tech, 30 gr. Carbo Fuel, 15-20 gr. Druesukker, 10 gr. Glutamin, 10 gr. Kreatin, 7 dl. Vann."

Edit: aargh, skulle satt detta på kosttillskott:smash:

Korgull
2004-01-30, 22:37
Protein, Nej.
Snabba kolh, Ja.

Sverker
2004-01-31, 09:17
Kallas " bracketing " ( tror jag ) och bygger på att näringen du äter under passet kommer fram till musklerna direkt efter du släppt hantlarna och vandrar in i duschen.
Desto fortare näringen kommer fram till de utmattade musklerna desto fortare återhämtar de sig.

En enkel teori som säkert fungerar för de flesta. Det gäller bara att inte få ett för starkt insulinpåslag från snabba kolhydrater som sänker blodsockret och får dig att gå in i väggen.
Själv gillar jag inte heller att träna med mat i magen men det är säkert olika från person till person.

För mig fungerar det betydligt bättre att använda kreatin/glutamin före träningen och en efterträningen drink med snabba kolhydrat, vassle-hydrolysat och kreatin.

WHITEFOLKS
2004-01-31, 12:21
jo risken är väl att man får en insulinspik och sen faller blodsockret, om man håller inte kör alltför länge borde det funka, brukar börja smutta på shaken under de sista seten ibland men har aldrig provat att dricka tidigare än så.

z_bumbi
2004-01-31, 14:10
Originally posted by Flex Jackson
Är det nån vits med att dricka en protein /kreatin/glutamin dryck medans man tränar? Jag gjorde så förut och inbillade mig iaf att passen gick bättre:)

Läste nu på Thomas Stellanders hemsida:

"Under trening: 25-30 gr. Whey Tech, 30 gr. Carbo Fuel, 15-20 gr. Druesukker, 10 gr. Glutamin, 10 gr. Kreatin, 7 dl. Vann."

Edit: aargh, skulle satt detta på kosttillskott:smash:

Vassleprotein. Ökar tillsammans med kolhydrater uthålligheten under långlopp. Att stoppa i sig en del under ett styrkepass gör nog ingen skillnad för träningsresultatet men det skadar ju inte heller.

Maltodextrinet och druvsockret. Ger energi under hela passet och håller man en jämn tillförsel medans man tränar så får man oftast ingen dipp pga insulin/blocksocker regleringen.

Glutamin. Bättre att ta mer vassle om man tror sig få brist på den här fronten, det tycker jag ju iofs nästan alltid så det blir ingen skillnad här.

Kreatin. Tveksamt vid styrketräning, vid långa konditionslopp så kanske det har en prestationshöjande effekt.
Finns en terori om att om man tillför kreatinet en stund innan träningen så hinner just det kreatinet som är fritt i kroppen ut till musklerna när de börjar få slut på atp:n och man får därför en snabbare återladdning av muskeln under träningspasset Jag har inte sett någon som har testat det på något sätt och det är antagligen bara en teori.
Det går antagligen minst lika bra att ta en del innan passet och en del efter och då slipper man risken för att kreatinet försämras i vätskan också.

Vatten. Det är lite vatten för den mängden kolhydrater, kreatin och protein, ska man dricka det under ett pass så ska det vara betydligt mer vatten då man ju även ska se till att tillföra vattnet man svettas ut. Problem som kan uppstå är att man mår illa om man dricker en så stark lösning.
Har man en vattenflaska vid sidan av är det dock inget problem.

Den stora fördelen att hälla i sig saker under träningen är att man slipper dra i sig en stor gainer på en gång efter träningen då i alla fall jag lätt mår illa av det, en nackdel kan vara att man mår illa pga att man håller i sig saker under träningen. :)
Enklast är att testa och se vad som händer.

Jag brukar köra med ca 60-70g vassle, 25g kassein, maltodextrin och vanligt bordsocker a ca 150 g kolhydrater totalt, jag gör ungefär slut på halva den drinken under passet och andra halvan efter passet medans jag stretchar.

Den skillnaden jag har märkt är att målet innan träningen kan vara lite sämre och man orkar i alla fall träna på som vanligt samt så får jag aldrig "slut på kolhydrater blicken" som jag tidigare kunde få under vissa pass.
I det stora hela är det ju bara en detalj när man tillför energin men jag har en känsla av att man kan få i sig en skaplig mängd mer energi om man börjar köra gainer under passet så på sätt kan det ju vara praktiskt.

Bracketing är väl AST:s namn på när man tar en halv gainer innan passet och en efter. Det var ju någon rapport som kom ut i samma veva som de "fick" den idén.

Flex Jackson
2004-01-31, 18:16
Tack för svaren:bow: