handdator

Visa fullständig version : Tappa ~ 5kg [Hjälp]


Kokongen
2012-07-15, 08:14
Tjenare!

Inviger min första tråd på ett par råd med en förfrågan på tips/hjälp med att tappa 5 Kilo på så kort tid som möjligt. Jag har precis återhämtat mig från en ûberdeff som innebär att jag bara får äta EAA pulver samt multivitaminer + Fiskolja om dagarna, INGEN MAT! Men jag vill trilla ner 5 kilo till. Jag har lite fett på kinderna, rumpan, samt lite överallt men framför allt på tuttarna! Tuttarna är viktigast att få bort mitt fett på. Jag ber er, träningsgurus att hjälpa mig då jag är i väldig nöd. Jag ber er gärna om metoder/tips/tricks. Jag har Gymkort och går dit flera gånger i veckan och kör 15-30 min cardio efter varje pass. Jag ska börja en normal deff (skriver tidsplan och kost nedan) nu igen medans jag tränar. Men jag vill VÄLDIGT gärna att dessa 5-6 kilo går fort. Kan tillägga att jag är 18 år, väger runt 70-72 och är runt 175 cm lång.



Tidsplan & Kost


07:00 Frukost : Gröt, 2 dl havre, 4 dl vatten.
09:00 Mål 2 : Proteindrink ca 60 gram protein med vatten.
11:00 Mål 3 : Tonfisk / kyckling, 200-250 gram,
15.00 Mål 4 : Proteindrink ca 60 gram protein med vatten.
17:00 Mål 5 : Tonfisk / kyckling 200-250 gram med 100 gram ris ( om det är efter träning )
20:00 Mål 6 : Proteindrink ca 60 gram protein med vatten.

LilMack
2012-07-16, 09:09
Tycker uppläggningen ser vettig ut. Har du räknat vad det landar på i kcal?
Du kan mycket väl lägga till mjölk till gröten och ett par ägg.

Allting kretsar ju kring vad du / dag får i dig i kcal. Kcal in och kcal ut.

prOtotype
2012-07-16, 09:21
Ditt matupplägg ser skittråkigt ut och en deff behöver inte innebära att man plågar sig med bara pulver. Kolla runt i deffdelen och se vad du kan laga som innehåller bra näringsvärde och verkar gott så kommer de sista fem kilona att gå som en dans. Ju lägre du kommer i kroppsfett desto viktigare är det att göra det "rätt" för att inte tappa mest muskelmassa.

PureGeneration
2012-07-16, 10:31
Hej! Först och främst bra kämpat med disciplinen att hålla en så hård kost!

Det är jätte bra att du har listat i gram hur mycket du äter. Dock så har du inte skrivit ut hur många kcal/dag du äter och vad dina nuvarande macronutrients är (carbs,fett,protein)

Om jag satte upp din kost skulle jag göra såhär. Vi tar din vikt i pounds 72 kg=158 lbs. 158lbs x 15(faktor för en medel ämnesomsättning) = 2370 kcal.

För att gå ner i vikt så behöver du ett underskott. Vi säger 600/dag,
600-2370= 1770. Så ungefär 1800 kcal/dag.

När man har räknat ut detta så vill man skapa en bra ratio av protein,fett och kolhydrater. Jag skulle lagt en stor majoritet på långsamma kolhydrater som kan stötta din träning och en annan stor del på ditt protein intag för att kroppen ska få dom byggstenarna den behöver och fettet skulle jag lägga på en nivå så att din hormonproduktion blir optimal.

Så som det ser ut nu så lägger du väldigt stort fokus på proteinet och jag är osäker om du får i dig tillräckligt mycket fett?

Om du vill ha tips om kost eller träning så tveka inte att skicka ett PM eller maila till Purebylr@gmail.com

Mvh Pure Generation Lifestyle

Pretorian
2012-07-16, 20:33
Smaksak men jag gillar inte din kost. Gör om, gör rätt. Ta bort tonfisk och minska drinkarna. Ät ett kilo kött per dygn så tror jag du klarar deffen lättare.

Kokongen
2012-07-18, 02:34
Du menar mer att jag ska byta ut drinkarna mot kyckling och grönsaker?

Pretorian
2012-07-19, 17:22
Nja, inte nödvändigtvis just kyckling men mer fast föda än flytande. Godare och mättar bättre.

elegantmachine
2012-07-20, 05:21
Om du skippar spannmål (framförallt det ljusa som kroppen snabbt omvanlar till fett och som går rakt ut i blodsockret), kommer du tappa åtminstone det i vikt i form av vätska första veckan.
Spannmål binder sjukt mycket vätska.
Hört talas om carb face? ;)

elegantmachine
2012-07-20, 05:22
http://freetheanimal.com/2009/05/carb-face-wheat-belly.html

begt
2012-07-20, 06:02
Om du skippar spannmål (framförallt det ljusa som kroppen snabbt omvanlar till fett och som går rakt ut i blodsockret), kommer du tappa åtminstone det i vikt i form av vätska första veckan.
Spannmål binder sjukt mycket vätska.
Hört talas om carb face? ;)

Det ljusa spannmålen omvandlas inte alls snabbt till fett. Det krävs kraftig överätning av kolhydrater, ~500 g, för att det ska kunna bli någon fettinlagring av kolhydrater överhuvudtaget. Så stora glykogendepåer är svåra att upprätthålla p.ga. ökad spontanaktivitet och termogenes. Om man äter mycket vitt bröd, och ej förbränner de extra kalorierna, är det fettet man ätit som gjort att man gått upp i vikt. Bortsett från vattnet som glykogenet binder (men det räknas inte riktigt). På kort sikt (några dagar) lägger du inte på dig mer fett än vanligt om du överäter ens så mycket kolhydrater. Över ett längre perspektiv än några dagar är det ingen skillnad mellan fett och kolhydrater.

elegantmachine
2012-07-20, 06:15
Det ljusa spannmålen omvandlas inte alls snabbt till fett. Det krävs kraftig överätning av kolhydrater, ~500 g, för att det ska kunna bli någon fettinlagring av kolhydrater överhuvudtaget. Så stora glykogendepåer är svåra att upprätthålla p.ga. ökad spontanaktivitet och termogenes. Om man äter mycket vitt bröd, och ej förbränner de extra kalorierna, är det fettet man ätit som gjort att man gått upp i vikt. Bortsett från vattnet som glykogenet binder (men det räknas inte riktigt). På kort sikt (några dagar) lägger du inte på dig mer fett än vanligt om du överäter ens så mycket kolhydrater. Över ett längre perspektiv än några dagar är det ingen skillnad mellan fett och kolhydrater.

Nu överkonsumerar ju medelsvensken kolhydrater, eftersom den inte kan leva utan sitt socker.
I dokumentären 'The men who made us fat' tar de upp bl.a majssirap och dess påverkan på våra matsmältningshormoner.

Kischen
2012-07-20, 07:39
Om du skippar spannmål (framförallt det ljusa som kroppen snabbt omvanlar till fett och som går rakt ut i blodsockret), kommer du tappa åtminstone det i vikt i form av vätska första veckan.
Spannmål binder sjukt mycket vätska.
Hört talas om carb face? ;)

Vad dillar du om? Kolhydrater blir ytterst sällan fett.

Dags att revidera dina källor till information.
Du blir lika missledd som "medelsvensken" blev på 80-talet och hela "man blir fet av fett-tänket"

elegantmachine
2012-07-20, 07:46
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2008/08/14/some-carbs-turn-to-fat-fast-in-your-body.aspx

Kischen
2012-07-20, 09:02
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2008/08/14/some-carbs-turn-to-fat-fast-in-your-body.aspx

Vad vill du säga? Först pratar du om stärkelse för att sedan svänga in på fruktosspåret.

elegantmachine
2012-07-20, 12:56
Vad vill du säga? Först pratar du om stärkelse för att sedan svänga in på fruktosspåret.

Jag pratade om kolhydrater (om du försöker läsa igen). Aldrig nämnt källan, utan enbart de källor JAG undviker.
Äter man mycket hel-halvfabrikat, får mani sig majssirap = fuckar med hormonerna = fet. Om man nu äter det till överdrift, vill säga.

Kischen
2012-07-20, 14:09
Jag pratade om kolhydrater (om du försöker läsa igen). Aldrig nämnt källan


"om du skippar spannmål (framförallt det ljusa som kroppen snabbt omvanlar till fett och som går rakt ut i blodsockret)"

*bs*