handdator

Visa fullständig version : Spelar det ens nagon roll?

Pinoy
2012-07-15, 07:18
Om man ater nyttigt, ska ligga runt 2800 kcal & far i sig 2g/kv i protein, ar det da nodvandigt att rakna vart resterande kalorier (dvs kolhydrater och fett) kommer ifran? spelar det ens nagon roll? Nyss borjat tanka pa kosten sa vet inte alls mycket om detta. :)

Fantasten
2012-07-15, 07:27
2g/kv protein och 1g/kv fett brukar vara riktmärken. Resten kan fyllas ut med kolhydrater.

Pinoy
2012-07-15, 07:31
2g/kv protein och 1g/kv fett brukar vara riktmärken. Resten kan fyllas ut med kolhydrater.

Jaha, tack!
Men om man t.ex. rakar fa i sig mer fett an normalt och mindre kolhydrater an normalt, gor det nagot? For nu nar jag ska borja trana igen sa hade jag tankt att mer kora pa kansla, och bara rikta mig pa att fa i tillrackligt med protein, darefter ata mig matt. Om jag gar upp for mycket en vecka, sa minskar jag intaget, och vice versa. :)

Sheogorath
2012-07-15, 08:43
Jaha, tack!
Men om man t.ex. rakar fa i sig mer fett an normalt och mindre kolhydrater an normalt, gor det nagot? For nu nar jag ska borja trana igen sa hade jag tankt att mer kora pa kansla, och bara rikta mig pa att fa i tillrackligt med protein, darefter ata mig matt. Om jag gar upp for mycket en vecka, sa minskar jag intaget, och vice versa. :)

Nej det gör inte något så länge du får i dig tillräckligt med kolhydrater för att prestera maximalt och tillräckligt med fett för att upprätthålla normala hormonnivåer. Din plan låter vettig.

Det du kan undvika är stora mängder socker (sackaros) på en samma gång, om det inte är i anslutning till träning. Sackaros, som till hälften utgörs av fruktos har negativa hälsoeffekter om det intas på det sättet.

Edit: det kan också vara vettigt att kasta ett getöga på fettfördelningen så att du åtminstone får i dig tillräckligt med Omega-3. För de allra flesta är Omega-3 i tillskottsform bra eftersom man inte äter fet fisk så ofta som man hade behövt. Rapsolja också bra källa till Omega-3: Innehåller mycket Alfa-linolensyra och har en bra fettfördelning i övrigt.

Sniggel
2012-07-15, 18:56
Spelar ingen större roll så länge du inte ligger "för lågt" på fett eller på kolhydrater.

Pintan
2012-07-15, 19:23
Beror mycket på vilken typ av träning du skall bedriva. Om du tänkt träna mycket konditionsträning kan det nog vara bra att äta lite mer kolhydrater, vilket i sin tur leder till lite mindre fett om du vill hålla dig inom ett visst antal kalorier och 2g prot kg/kv.

kettlebellGuden
2012-07-15, 20:17
Detta riktmärke på 1g fett / kg kv. Är det så viktigt att man når opp till så stor mängd?

Zizou
2012-07-15, 20:35
Detta riktmärke på 1g fett / kg kv. Är det så viktigt att man når opp till så stor mängd?

Man behöver inte ligga på 1g/kv eller mer om man inte vill. Räcker säkerligen med lite lägre, men jag tror att man bör ligga på minst 0.5g/kv iallafall.

Sen kan man ju tillägga att den rekommendationen till större del gäller när det pratas om deff.

kettlebellGuden
2012-07-15, 20:45
Ser att SLV rekommenderar 1/3 av energiintaget från fett. Låter minst sagt otrevligt.

Sheogorath
2012-07-15, 20:58
Ser att SLV rekommenderar 1/3 av energiintaget från fett. Låter minst sagt otrevligt.

När jag äter fritt efter eget val äter jag utan problem 30-40E% fett per dygn. Säkert mer vissa dagar. Vad är det för otrevligt med det? Pizza, hamburgare, glass efter träning, ostmackor osv osv. Det mesta som är gott och som inte är godis innehåller ganska mycket fett.

kettlebellGuden
2012-07-15, 21:04
När jag äter fritt efter eget val äter jag utan problem 30-40E% fett per dygn. Säkert mer vissa dagar. Vad är det för otrevligt med det? Pizza, hamburgare, glass efter träning, ostmackor osv osv. Det mesta som är gott och som inte är godis innehåller ganska mycket fett.

Smaken är som baken. Mat är generellt godare med lägre fett. Men det är rätt irrellevant. Frågan är vad som är lagom lägsta gräns.

vicarious
2012-07-15, 21:46
Smaken är som baken. Mat är generellt godare med lägre fett. Men det är rätt irrellevant. Frågan är vad som är lagom lägsta gräns.

Du säger först att smaken är som baken och använder sedan ordet "generellt" :laugh: Dom flesta skulle nog hålla med om raka motsatsen dessutom, fettet ger smak. Men som vi redan kommit fram till - man tycker olika och tur är väl det.

Pinoy
2012-07-16, 06:28
Tack för alla svaren, uppskattas!

Sheogorath; Eftersom du nämnde socker, är det dåligt att få i sig för mycket mjölksocker? Hade tänkt dricka mycket mjölk under min viktuppgångs-period så detta kommer vara en av mina källor till kolhydrater.

Pinoy
2012-07-16, 06:30
Har även en till fråga: Är det dåligt med råa ägg? kan man ha detta i en proteinshake för extra protein? :)

begt
2012-07-16, 06:32
Har även en till fråga: Är det dåligt med råa ägg? kan man ha detta i en proteinshake för extra protein? :)

http://traningslara.se/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

Proteinupptaget blir halverat om du inte tillagar ägget. Du måste koka/steka/micra det så att äggproteinet stelnar.

vicarious
2012-07-16, 10:11

Finns även en liten risk för salmonellasmitta.

Sheogorath
2012-07-16, 10:24
Tack för alla svaren, uppskattas!

Sheogorath; Eftersom du nämnde socker, är det dåligt att få i sig för mycket mjölksocker? Hade tänkt dricka mycket mjölk under min viktuppgångs-period så detta kommer vara en av mina källor till kolhydrater.

Nej, mjölksocker är laktos (glukos+galaktos). "Socker" är sackaros (glukos+fruktos). Det är fruktosdelen av sockret som kan innebära problem. Laktos, mjölksocker, innehåller som du ser ingen fruktos.

kettlebellGuden
2012-07-16, 11:09
Du säger först att smaken är som baken och använder sedan ordet "generellt" :laugh: Dom flesta skulle nog hålla med om raka motsatsen dessutom, fettet ger smak. Men som vi redan kommit fram till - man tycker olika och tur är väl det.

Självklart menar jag generellt för egen del. Frågan kvarstår vad som är hälsosam minimigräns.