handdator

Visa fullständig version : Spinkig kille behöver hjälp


Vetolavman
2012-07-15, 05:48
Hej Kolozzeum
Jag är en kille på 16 år som skulle behöva lite hjälp angående att gå upp i vikt (muskler) och ett bra träningsschema för 3-4 dagar i veckan.

Jag är som jag nämnde tidigare 16 år och jag väger 58kg och är 172cm lång.
Något som jag stör mig på väldigt mycket är att man ser mina revben för att jag är så spinkig så jag skulle vilja gå upp i vikt.

Därför undrar jag om någon kunnig skulle kunna slänga ihop ett bra 3-4 dagar/veckan schema där jag tränar 2-3 muskelgrupper per träningspass t.ex
biceps, rygg och vader dag 1 osv osv.

Men inte nog med det skulle jag även vilja ha hjälp med vad jag ska äta och i vilka mängder. Sen undrar jag också om det finns något bra sätt att veta hur mycket man får i sig och hur mycket kalorier saker innehåller osv.

Tack för hjälpen ;)

lanzal
2012-07-15, 05:58
Börja med detta direkt, det kommer du tjäna på om några månader.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

z_bumbi
2012-07-15, 09:35
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

Du behöver inte räkna några kalorier utan bara äta mer mat. Går du upp i vikt så äter du mer än vad du gör av med, ligger du stilla så behöver du äta mer.

spas
2012-07-15, 09:48
Instämmer med föregående, ta något färdigt schema och ät mer mat om du vill gå upp. Gör det inte svårare än det behöver vara.

Vetolavman
2012-07-15, 10:15
Tack så mycket för eran hjälp, kanske skulle använt sökfunktionen lite bättre jaja, det gör jag nästa gång ;) ska pröva detta och se om jag får något resultat tack än en gång

Latissimus Dorsi
2012-07-15, 10:20
Tjenare, ta vilket schema som helst som är 3-4 dagar i veckan. Sen äter du massor massor massor, håll dig vid 3000 kalorier per dag. Jag garanterar dig att du kommer finfina resultat, när man är såpass ny och i den här åldern så går det så sjukt snabbt. Räkna med att revbenen och allt är borta om några månader om du fortsätter med att äta massor och träna under den perioden. Pröva en gainer också, smidigt att ha bara att ta efter träningen. Lycka till !

z_bumbi
2012-07-15, 10:27
Hur kom du fram till siffran 3000 kcal och varför ska en 16-åring börja räkna kalorier?

Latissimus Dorsi
2012-07-15, 10:45
Hur kom du fram till siffran 3000 kcal och varför ska en 16-åring börja räkna kalorier?

En normal dag för en 16 åring med dom statsen är i grova slängar 2000-2300 kalorier lägg till någon slags fysisk aktivitet såsom styrketräning och du är uppe i 2500-2600. På 3000 kalorier så är han på ett hyfsat bra överskott. Oftast äter man bara när man e hungrig, och det funkar inte alls för då kommer man ingenvart. Så då måste man oftast räkna lite för att se att man faktiskt är på ett överskott för dagen det är ingen stor grej.

Maatteess
2012-07-15, 12:19
Var i din sits för några månader sen. Jag bestämde mig och satsade allt, tog uppehåll från fotbollen och låg på ett jävla kalori överskott. Jag gymmade då runt 4-5 dagar i veckan (splitt). Gick upp runt 10-12kg på 4-5 månader. Av dem kilona var det kanske inte så mycket muskler. Men kroppen blev snyggt fyllig, inte alls degig + Ökade mycket i styrka. Lite bristningar fick man på köpet men det är inget som stör mig. "Go for it, and you will see results! ;)

(Är 16 år jag med, fick nästa betala hem så mycket jag åt :( )

Vetolavman
2012-07-15, 17:55
Ok tack för hjälpen, imorgon ska jag ladda på gymkortet o fylla på med mat ;)

Några tips på hur man ska hålla koll på hur många kalorier man får i sig?

apfel
2012-07-15, 17:57
Ok tack för hjälpen, imorgon ska jag ladda på gymkortet o fylla på med mat ;)

Några tips på hur man ska hålla koll på hur många kalorier man får i sig?
skit i vad dorsi säger. ät mat, är mycket mat och går du inte upp i vikt så ät mer mat. en 16-åring ska fan inte räkna kalorier, vansinne..

Latissimus Dorsi
2012-07-15, 18:20
skit i vad dorsi säger. ät mat, är mycket mat och går du inte upp i vikt så ät mer mat. en 16-åring ska fan inte räkna kalorier, vansinne..

Hade jag gått på det konceptet hade jag inte kommit någonstans, man måste veta var man står. Man behöver inte räkna varenda liten kalori, men man ska absolut veta om man är på ett överskott/underskott/balans för dagen. Och det är inte för mycket begärt för en ''16 åring''

mvh en 16 åring

spas
2012-07-15, 18:27
Hade jag gått på det konceptet hade jag inte kommit någonstans, man måste veta var man står. Man behöver inte räkna varenda liten kalori, men man ska absolut veta om man är på ett överskott/underskott/balans för dagen. Och det är inte för mycket begärt för en ''16 åring''

mvh en 16 åring

Nej man behöver inte veta om man ligger över under eller på balans varje dag. För TS räcker det gott att titta i spegeln samt se om han ökar i styrka. Vill han hålla lite bättre kolla kan han väga sig några gånger i månaden och se så att vikten går uppåt, gör den inte det å äter man mer, börjar spegelbilden se ut som en gris äter man lite mindre.

Börja lätt så kan man hela tiden lägga till saker allt eftersom man känner att man behöver det, om man nu någonsin känner det.

När jag var 16 åt jag mammas mat, skolmat samt käkade ute med kompisar, inte lätt att räkna ut några kalorier i de fallen, och som tur är med största sannolikhet helt onödigt.

Latissimus Dorsi
2012-07-15, 18:40
Nej man behöver inte veta om man ligger över under eller på balans varje dag. För TS räcker det gott att titta i spegeln samt se om han ökar i styrka. Vill han hålla lite bättre kolla kan han väga sig några gånger i månaden och se så att vikten går uppåt, gör den inte det å äter man mer, börjar spegelbilden se ut som en gris äter man lite mindre.

Börja lätt så kan man hela tiden lägga till saker allt eftersom man känner att man behöver det, om man nu någonsin känner det.

När jag var 16 åt jag mammas mat, skolmat samt käkade ute med kompisar, inte lätt att räkna ut några kalorier i de fallen, och som tur är med största sannolikhet helt onödigt.

Tänker inte säga emot dig för du verkar vara mycket mer erfaren inom detta, men personligen hade inte det funkat för mig. Så det jag säger till TS är det som funkade ganska bra för mig, som i praktiken borde fungera för honom. Sen är det ju lite mer fail-proof om man räknar sina kalorier, för då försäkrar man att något ska hända.

Fyllot
2012-07-15, 19:00
Tålamod kommer vara din bästa vän min son

apfel
2012-07-15, 19:05
Hade jag gått på det konceptet hade jag inte kommit någonstans, man måste veta var man står. Man behöver inte räkna varenda liten kalori, men man ska absolut veta om man är på ett överskott/underskott/balans för dagen. Och det är inte för mycket begärt för en ''16 åring''

mvh en 16 åring

varför ska man veta om man är på ett överskott/underskott/balans för dagen då det inte är dagens överskott/underskott/balans som avgör om man går upp eller ner i vikt?

jag kan tänka mig att det är såhär: killen står STILL i vikt, alltså går han varken ner eller upp i vikt. då ligger han, sett över en lång tidsperiod på balans.
om han då börjar äta mer,vi säger 1-3 mellanmål per dag UTÖVER det han i vanliga fall äter, så går han upp i vikt. varför krångla till det och kanske riskera att helt förstöra killens syn på mat när man kan göra det så jävla mycke enklare?

sen ligger ingen normal person likadant från dag till dag så varför ens räkna kalorier för dagen? helt idiotiskt egentligen.

Latissimus Dorsi
2012-07-15, 19:33
varför ska man veta om man är på ett överskott/underskott/balans för dagen då det inte är dagens överskott/underskott/balans som avgör om man går upp eller ner i vikt?

jag kan tänka mig att det är såhär: killen står STILL i vikt, alltså går han varken ner eller upp i vikt. då ligger han, sett över en lång tidsperiod på balans.
om han då börjar äta mer,vi säger 1-3 mellanmål per dag UTÖVER det han i vanliga fall äter, så går han upp i vikt. varför krångla till det och kanske riskera att helt förstöra killens syn på mat när man kan göra det så jävla mycke enklare?

sen ligger ingen normal person likadant från dag till dag så varför ens räkna kalorier för dagen? helt idiotiskt egentligen.

Förstår inte varför ni skyr kaloriräkning som pesten? Kan du nämna en nackdel av att ha en vag upfattning om vad man ätit idag och om det varit tillräckligt istället för att bara hålla tummarna och hoppas på det bästa?

Andy1994
2012-07-15, 20:00
Följande schema kan se ut såhär:

Måndag - triceps,bröst och axlar

bänkpress 5sets x 8 reps
hantelpress 5x 12 reps
hantel flyes 5x 12 reps
bröstpressmaskin 5x12
axelpress 3x12
militärpress 3x12
hantel lyft åt sidan 3x12

Tisdag - vila


Onsdag - biceps & rygg

marklyft 5x8
lat pulldowns 5x12
back row 5x12
biceps curl med stång 5x12
biceps curl med hantlar 5x12
hammer curls med rep/hantlar 5x12
preacher curls 5x12


Torsdag - Vila


Fredag - Ben & Mage

knäböj 5x8
benpress 5x12
sittande benlyft med vikt (maskin) 5x12
sittande benpress neråt (maskin) 5x12
benlyft 5x12 reps
hängande benlyft 5x12
situps 5x 20
crunch maskinen 5x15 med vikt
sidoböj med hantlar 5x15




Så det var ett bra exempel på hur din träningsschema kan vara. Själv har jag kört dess övningar. Tänk på att lägga en vikt så du kan repetera det 8-12 ggr och överbelasta inte musklerna. Kolla in övningarna på google om du inte vet hur de utförs. Tänk också att äta 2g protein per kg kroppsvikt och drick proteinshake på morgonen & efter träning. Träna inte för OFTA utan 1 gång i veckan räcker för varje muskelgrupp.

Lycka till!

spas
2012-07-15, 20:17
Förstår inte varför ni skyr kaloriräkning som pesten? Kan du nämna en nackdel av att ha en vag upfattning om vad man ätit idag och om det varit tillräckligt istället för att bara hålla tummarna och hoppas på det bästa?

Räkna kalorier gör man för att man inte vill ha en vag uppfattning. Sen menar jag att det inte spelar någon roll om man vissa dagar går över och andra dagar går under sitt behov, väger man sig mellan varven så ser man ju om vikten går upp eller inte. Sunt förnuft har de flesta, har man ätit 4 äpplen och en japp på hela dagen så fattar man att en stor middag vore bra. Efter 4 semlor till fikat kanske inte pizza är ideal till kvällsfilmen om brallorna börjar sitta tight.

Jag har inget emot kaloriräkning alls och tror inte någon annan här har det heller men det är i min mening helt onödigt för en 16årig kille som vill lägga på sig några kilo muskler.

Jag tror dessutom att börja nojja för mycket kring kosten i den åldern kan vara direkt farligt för många beroende på vad man har för självbild osv. I värsta fall en genväg till ätstörningar och det känns onödigt inte minst med tanke på något som glöms bort väldigt ofta idag. Nämligen att för vanliga människor som inte siktar på Olympiascenen eller OS i Rio är helt vanlig styrketräning skitenkelt. Lyft mer än förra passet så blir du starkare.

Tänkte skriva en halv roman här men kände mig gammal så jag skiter i det . Poängen hade i alla fall varit. Gör det inte så svårt i onödan. När man är 16 tycker jag inte man ska stå och väga kesella då ska man jaga fruntimmer all sin vakna tid =)

apfel
2012-07-15, 23:06
Räkna kalorier gör man för att man inte vill ha en vag uppfattning. Sen menar jag att det inte spelar någon roll om man vissa dagar går över och andra dagar går under sitt behov, väger man sig mellan varven så ser man ju om vikten går upp eller inte. Sunt förnuft har de flesta, har man ätit 4 äpplen och en japp på hela dagen så fattar man att en stor middag vore bra. Efter 4 semlor till fikat kanske inte pizza är ideal till kvällsfilmen om brallorna börjar sitta tight.

Jag har inget emot kaloriräkning alls och tror inte någon annan här har det heller men det är i min mening helt onödigt för en 16årig kille som vill lägga på sig några kilo muskler.

Jag tror dessutom att börja nojja för mycket kring kosten i den åldern kan vara direkt farligt för många beroende på vad man har för självbild osv. I värsta fall en genväg till ätstörningar och det känns onödigt inte minst med tanke på något som glöms bort väldigt ofta idag. Nämligen att för vanliga människor som inte siktar på Olympiascenen eller OS i Rio är helt vanlig styrketräning skitenkelt. Lyft mer än förra passet så blir du starkare.

Tänkte skriva en halv roman här men kände mig gammal så jag skiter i det . Poängen hade i alla fall varit. Gör det inte så svårt i onödan. När man är 16 tycker jag inte man ska stå och väga kesella då ska man jaga fruntimmer all sin vakna tid =)
+1 på det fetstilta. nu slipper jag skriva något långt svar själv till Dorsi som han ändå troligtvis inte hade förstått.

dream_theater_
2012-07-15, 23:20
Dödsschemat

Jag tror att Arne har missat den här tråden :naughty: