handdator

Visa fullständig version : Varför blir man godissugen?


Amöban
2012-07-14, 21:25
Ja, varför? De flesta dagar är jag stark som tusan och har inga problem att tacka nej till fika och godis, det lockar inte ens. Men ett par, tre dagar i månaden så är jag helt omättlig (och nej, jag tror inte det är pms, är inte så regelbundet). Äter allt som kommer i min väg när det gäller sött och kan liksom inte sluta. Känns inte som att det har med hoppande blodsocker att göra heller, eftersom jag äter bra och regelbundet i övrigt. Dessutom borde väl godissuget ge sig om det bara var blodsockret som kroppen vill få upp? Är godissug bara ett psykiskt fenomen?

Akada
2012-07-14, 21:28
Funkar t.ex. lightläsk för att minska suget?

Amöban
2012-07-14, 21:31
Nej, jag tycker inget funkar utom just socker. :/

stajv
2012-07-14, 21:32
vet inte vad det kan bero på men om det är ett par dagar i månaden bara så kan det väl knappast skada eller? Om det beror på blodsockerfall så kan du ju pröva äta något bättre för att få upp blodsockret och se om suget avtar. Själv tror jag dock att godissug ofta är en psykisk grej

Februari
2012-07-14, 21:38
Kan det bero på att godis är gott? ;)

Beelz
2012-07-14, 21:39
Vissa gillar söta saker, vissa gillar salta, vissa gillar fett, vissa gillar inget. Sitter i psyket tror jag

Sir Beef A Lot
2012-07-14, 21:48
Du är antagligen hungrig, ät mer mat istället.

kampsporttjej
2012-07-14, 22:05
Jag tror lite som sistnämda, att det kan ha att göra med att du behöver äta mer mat, framförallt om det är så att du annars äter nyttigt.
Tränar man på det kan det lätt bli så att kroppen säger till om "mera kolhydrater tack" och då önskar sig den riktigt snabba snaskiga sorten :)

Samtidigt så är det ju gott, och jag har upptäckt att ju oftare man äter godis desto mer sugen blir man... så nog kan det finnas en "belöningsfaktor" inbakat i det.

Ristretto
2012-07-14, 22:50
Vissa gillar söta saker, vissa gillar salta, vissa gillar fett, vissa gillar inget. Sitter i psyket tror jag

Och när man blandar allt blir det opti!:(

Akada
2012-07-14, 23:17
Och när man blandar allt blir det opti!:(
Man köper sig en påse chips för helgmys. När man väl sitter där med påsen, närmar sig slutet och det inte smakar lika gott längre blir man sugen på godis..fan att man inte köpte det!

Nästa gång köper man godis, mot slutet blir det samma sak: det är inte så gott längre, vill ju ha chips, nåt salt!

Det går inte vad man än gör. :D

Eddie Vedder
2012-07-15, 08:46
Ja, varför? De flesta dagar är jag stark som tusan och har inga problem att tacka nej till fika och godis, det lockar inte ens. Men ett par, tre dagar i månaden så är jag helt omättlig (och nej, jag tror inte det är pms, är inte så regelbundet). Äter allt som kommer i min väg när det gäller sött och kan liksom inte sluta. Känns inte som att det har med hoppande blodsocker att göra heller, eftersom jag äter bra och regelbundet i övrigt. Dessutom borde väl godissuget ge sig om det bara var blodsockret som kroppen vill få upp? Är godissug bara ett psykiskt fenomen?

Hur äter du då? Att leva på tråkig och torr mat i flera månader, kanske till och med energiunderskott, kan resultera i cravings. Du vore inte den första om man säger så. Vissa klarar helt asketisk kosthållning hur länge som helst (det finns ingen fördel med det men de trivs väl med det antar jag) och vissa inte. Musklerna kommer liksom inte förtvina och fettmassan explodera bara för att man väljer en klick majonnäs eller remouladsås till fisken istället för de "optimala" 15 kapslarna med fiskolja.

Christbait
2012-07-15, 13:38
Hur äter du då? Att leva på tråkig och torr mat i flera månader, kanske till och med energiunderskott, kan resultera i cravings. Du vore inte den första om man säger så. Vissa klarar helt asketisk kosthållning hur länge som helst (det finns ingen fördel med det men de trivs väl med det antar jag) och vissa inte. Musklerna kommer liksom inte förtvina och fettmassan explodera bara för att man väljer en klick majonnäs eller remouladsås till fisken istället för de "optimala" 15 kapslarna med fiskolja.

Lånar tråden lite och passar på att fråga om ni behandlar fenomenet "cravings" i Forma kroppen-boken?

tjing
2012-07-15, 14:01
Psykologiska faktorer; stimulans (katekolaminer, dopamin etc), samt förändringar i blodsockernivån som ofta sker av mycket kolhydrater i en måltid.

Där har du svaret på din fråga och övriga svar känns tyvärr antingen flummiga eller som egna påhitt.

mattilainen
2012-07-15, 14:33
varför blir jag alltid godissugen efter jag ätit? Jag kan äta mig proppmätt med mycket ris/pasta med god kyckling och sås men jag kan alltid få i mig godis efteråt om jag väl har något hemma :) Alltid godissugen efter mat :p

Eddie Vedder
2012-07-15, 14:34
Lånar tråden lite och passar på att fråga om ni behandlar fenomenet "cravings" i Forma kroppen-boken?

Nej inget om cravings i den. Men en del om faktorer som berör aptit och människors olika benägenhet att bli nöjda och belåtna.

Librish
2012-07-15, 14:48
Hur äter du då? Att leva på tråkig och torr mat i flera månader, kanske till och med energiunderskott, kan resultera i cravings. Du vore inte den första om man säger så. Vissa klarar helt asketisk kosthållning hur länge som helst (det finns ingen fördel med det men de trivs väl med det antar jag) och vissa inte. Musklerna kommer liksom inte förtvina och fettmassan explodera bara för att man väljer en klick majonnäs eller remouladsås till fisken istället för de "optimala" 15 kapslarna med fiskolja.

Jag tycker att du slåss lite mot väderkvarnar här, tycker mig aldrig se någon påstå det. Iallafall så är de i stor minoritet jämfört med de som gillar att berätta att man faktiskt kan äta det det mesta och få bra resultat ändå.

Eddie Vedder
2012-07-15, 14:52
Iallafall så är de i stor minoritet jämfört med de som gillar att berätta att man faktiskt kan äta det det mesta och få bra resultat ändå.

Många berättar det ja. Jag inkluderad. Men det ändrar inte på det faktum att det startas tråd efter tråd efter tråd med oro för att äta lite onyttigt och det saknas inte direkt svammel om att "äta clean" om du letar lite på internet. Så nej det är ingen fight mot väderkvarnar.

abstract
2012-07-15, 15:58
Jag måste verkligen hålla koll på mitt kolhydratintag för att kontrollera suget. Jag är verkligen ingen förespråkare för LC utåt, tvärtom. Försöker få seriöst tränande personer som rådfrågar att öka sitt intag, då de flesta gör kors med fingrarna så fort de hör ordet. Men personligen, då jag går lite för högt någon gång, sätter det igång en reaktion i mig som gör att hjärnan skriker efter mer. Då är det RIKTIGT svårt att säga nej.

KalleTeodor
2012-07-15, 16:28
Du är antagligen hungrig, ät mer mat istället.

this.

Ät mer mat istället. Om du är mätt blir du inte sugen på godis och dylikt. Om jag äter mig halv mätt kan jag lätt trycka i mig godis och chips efter maten men trycker ja i mi mer mat så försvinner mitt sug efter godis/chips iaf :)

älskarcola
2012-07-15, 16:30
Jag har varit jättesugen på godis dom här 2 dagarna på kvällen och då åt jag 3 knäckebröd mackor med ost och det hjälpte ;D
Bättre spenderade kalorier iallafall!

tjing
2012-07-15, 17:42
Nej inget om cravings i den. Men en del om faktorer som berör aptit och människors olika benägenhet att bli nöjda och belåtna.

Vilket inte nödvändigtvis hänger ihop med just sötsug.

Men visst finns det (som du säkerligen vet) en mängd hormoner kopplade till mättnad och nöjdhet/belåtenhet; leptin t ex, samt andra små magsäckspeptider som på olika vis rapporterar till hjärnan.

Librish
2012-07-15, 22:05
Många berättar det ja. Jag inkluderad. Men det ändrar inte på det faktum att det startas tråd efter tråd efter tråd med oro för att äta lite onyttigt och det saknas inte direkt svammel om att "äta clean" om du letar lite på internet. Så nej det är ingen fight mot väderkvarnar.

Vet fortfarande inte om jag kan hålla med. Kollade igenom några sidor nu och tycker inte att jag ser några riktiga exempel på det.

Att äta cleant eller starta en tråd där man undrar om ens "cleana" kostschema är bra inte samma sak (dessa ser jag en hel del av). Det finns många anledningar att äta vad som anses som "clean" mat annat än någon övertro på dess optitivitet (nytt ord, myntas här).

Danieel
2012-07-15, 22:06
Bara jag som har "problemet" som aldrig blir sugen på godis?

mattilainen
2012-07-15, 22:26
Bara jag som har "problemet" som aldrig blir sugen på godis?

ofta har man andra laster. GLass, chips etc etc?

krubkungen
2012-07-15, 22:49
ofta har man andra laster. GLass, chips etc etc?

GB sandwich eller nutella eller jordnötssmörs macka *drool*

tjing
2012-07-16, 10:47
Bara jag som har "problemet" som aldrig blir sugen på godis?

Jag blir sällan det heller faktiskt. Däremot blir jag det om jag börjar äta det, vilket jag sällan gör av den anledningen.

Däremot snusar jag ibland på kvällarna, vilket lär fungera ypperligt mot sötsuget.

Old Nick
2012-07-17, 08:10
Själv är jag övertygad om att socker är fysiskt beroendeframkallande. Äter jag inget får jag inget godissug alls. Äter jag lite grann en kväll kan suget komma tillbaka som en jävla stormvind och nästan bli oövervinnerligt. Känslan är fullt jämförbar med hur det var att vara rök- eller snussugen på den tiden jag var nikotinist.

tjing
2012-07-17, 09:57
Själv är jag övertygad om att socker är fysiskt beroendeframkallande. Äter jag inget får jag inget godissug alls. Äter jag lite grann en kväll kan suget komma tillbaka som en jävla stormvind och nästan bli oövervinnerligt. Känslan är fullt jämförbar med hur det var att vara rök- eller snussugen på den tiden jag var nikotinist.

Japp. Det är hemskt, men socker är väldigt belönande. Jag har svårt att stoppa mig själv från att köpa med lösgodis om jag väl börjat äta.

Springer
2012-07-17, 10:28
Mat är i det stora hela belönande. Och det är väl kanske tur det.

För mig sätts sötsuget igång av kaffe. Får mig att tro att det är väldigt mycket inlärt. ;)

tjing
2012-07-17, 10:32
Mat är i det stora hela belönande. Och det är väl kanske tur det.


Mer eller mindre; det finns rejält stora skillnader i hur belönande mat är beroende på vad du äter och delvis personliga preferenser.

Jämför en kebabtallrik med torrt ris och tonfisk, för gemene man.

Springer
2012-07-17, 13:58
Givetvis varierar det, en blandning av fett och socker är väl det som genererar den största belöningen.

tjing
2012-07-17, 15:05
Givetvis varierar det, en blandning av fett och socker är väl det som genererar den största belöningen.

Ja. Socker är direkt belönande i dopaminerga delar av hjärnan, fett stimulerar utsöndring av endogena cannabinoider osv. Båda är trevligt.

Springer
2012-07-17, 18:10
Det var väl Charlotte Erlanson-Albertsson som myntade begreppet supersmaklig mat om en blanding av fett och socker. i boken "Hunger och mättnad". Hade aldrig hört det förut. Teorin är alltså att detta ger mer belöning än vad kroppen kan hantera.

tjing
2012-07-17, 18:13
Låter som en stöld av typ "super palatable" eller dylikt engelskspråkigt uttryck.

Ja, alltså frånsett att socker som vi är vana vid inte går att hitta kilovis naturligt så är det så att det är väldigt belönande för många människor. Socker stimulerar ju belöningsaktiviteten direkt i mesolimbiska delen av hjärnan, vilket gör att man vill ha mer och mer. Det går givetvis att sluta, men det är inte helt lätt alla gånger, som bekant.

Socker och fett är verkligen en two-hit combo för oss människor. Mängder av energi som våra kroppar strävar efter att stoppa i oss. Att vi sedan har estetiska och "hälsomässiga" skäl till att vara smala struntar vår hypotalamus i.

Ett nyttigt alternativ för att må gött är annars konditionsträning; det boostar i stort sett allt man vill boosta; kroppslig rörelse aktiverar serotonerga neuroner och skickat upp tryptofan (innan dess bundet till albumin i plasma) till hjärnan (pga en ökad mängd FFA), ökar dopamin, katekolaminer, kortisol (beroende på längd/intensitet), beta-endorfiner osv.

begt
2012-07-17, 18:34
Socker+fett+umami (t.ex. från ost, tomater) är nog den kombon som triggar hjärnans belöningscentrum mest. Med andra ord hamburgare och läsk, eller pizza med läsk m.m.

BioTechnican
2012-07-21, 20:39
Låter som en stöld av typ "super palatable" eller dylikt engelskspråkigt uttryck.

Ja, alltså frånsett att socker som vi är vana vid inte går att hitta kilovis naturligt så är det så att det är väldigt belönande för många människor. Socker stimulerar ju belöningsaktiviteten direkt i mesolimbiska delen av hjärnan, vilket gör att man vill ha mer och mer. Det går givetvis att sluta, men det är inte helt lätt alla gånger, som bekant.

Socker och fett är verkligen en two-hit combo för oss människor. Mängder av energi som våra kroppar strävar efter att stoppa i oss. Att vi sedan har estetiska och "hälsomässiga" skäl till att vara smala struntar vår hypotalamus i.

Ett nyttigt alternativ för att må gött är annars konditionsträning; det boostar i stort sett allt man vill boosta; kroppslig rörelse aktiverar serotonerga neuroner och skickat upp tryptofan (innan dess bundet till albumin i plasma) till hjärnan (pga en ökad mängd FFA), ökar dopamin, katekolaminer, kortisol (beroende på längd/intensitet), beta-endorfiner osv.

Intressant tråd.

Lika lustigt varje gång en sådan här tråd dyker upp - många tar för givet att de fungerar exakt som de själva - att suget slutar om man äter mer mat.
Har själv problemet och kan absolut säga att så inte är.

hjärnan lärs in att belöna dig rikligt om du äter socker - så den kan få mer socker. även om det betyder stora hälsorisker i längden. Olycklig programmering helt enkelt av sig själv och sin hjärna.