handdator

Visa fullständig version : Löpning: Vad är snabbast, intervaller eller jämn fart?


Aping
2012-07-14, 19:39
Hej!

Ja, svaret på frågan är förstås att om man vill springa en sträcka så fort som möjligt så håller man en jämn hastighet och spurtar ev mot slutet av loppet, så gör uppenbarligen eliten.

Skulle ändå vilja att ni kunniga löpare resonerar lite runt ämnet. Som start kan jag ställa en direkt fråga:

Säg att du kör någon typisk intervall (berätta vilken typ du kör), hur mycket tid förlorar du per km jämfört med om du legat på mjölksyratröskeln (som jag antar är det man strävar efter för att få så bra tid som möjligt om jämn fart?) givet att loppet är 3000 m? Samma fråga; 1000 m, 5000 m, 10 000 m?

Morty
2012-07-14, 19:41
Intervaller tränar man ju för att få upp sin tröskel så att man kan springa snabbare i jämn fart. Att göra 3x1000 meter med joggvila på ett 3000-meterslopp är lika med garanterad sistaplats, och att göra 42x1000 meter över en mara är ett skämt.

Everest
2012-07-14, 19:56
Hårda 1000m-intervaller +1min vila mellan varje intervall blir ungefär samma tid/km som mitt lugna distanstempo

Aping
2012-07-14, 20:19
Hårda 1000m-intervaller +1min vila mellan varje intervall blir ungefär samma tid/km som mitt lugna distanstempo
Intressant! Med vila menar du gång eller lätt jogg?

Everest
2012-07-14, 20:20
Intressant! Med vila menar du gång eller lätt jogg?

Ståvila, annars är det något snabbare än distanstempo

Aping
2012-07-14, 21:30
Ståvila, annars är det något snabbare än distanstempo
I see... Är det inte effektivare att i alla fall gå för att få lite mer flöde att transportera bort syran med mellan intervallerna, eller blir det att du står och ruskar loss låren i vilan istället?

Om du har något sådant pass i framtiden, skulle du kunna notera tid och sträcka för ett av dina intervallpass när du har gåvila och posta här i jämförelse med vad du skulle gjort som bäst om du sprang samma sträcka "på riktigt", det vore superintressant!

Spetälsk
2012-07-14, 21:35
man strävar alltid efter jämn fart om bästa sluttid är målet. vill man vinna lopp/klå kompisen kan man variera farten. man ligger långt över syratröskeln på 3000 m.

Everest
2012-07-14, 21:35
I see... Är det inte effektivare att i alla fall gå för att få lite mer flöde att transportera bort syran med mellan intervallerna, eller blir det att du står och ruskar loss låren i vilan istället?

Om du har något sådant pass i framtiden, skulle du kunna notera tid och sträcka för ett av dina intervallpass när du har gåvila och posta här i jämförelse med vad du skulle gjort som bäst om du sprang samma sträcka "på riktigt", det vore superintressant!

Helt stilla står jag inte, går lite fram och tillbaka.

Förstår inte varför det skulle va intressant?

Aping
2012-07-14, 22:05
Helt stilla står jag inte, går lite fram och tillbaka.

Förstår inte varför det skulle va intressant?
Jag vill veta hur snabb man kan bli (eller rättare sagt hur mycket sämre man presterar) genom att förskjuta arbetet mot anaerobt jämfört med aerobt över en lite längre distans än sprint!

Om det inte är så stor skillnad kanske jag kan tänka mig att börja löpa lite, i dagsläget hatar jag verkligen att röra mig längre tid under lidande men har via styrketräningen lärt mig att stå ut med stötvis ansträngning. Jag har också exempelvis haft en innebandyspecifik kondition som varit vida överlägsen min "springa i spår" kondition. Eventuellt kan jag via intervaller lura mig själv att gilla längre distanser också :)

man strävar alltid efter jämn fart om bästa sluttid är målet. vill man vinna lopp/klå kompisen kan man variera farten. man ligger långt över syratröskeln på 3000 m.
Aha, ligger man alltså redan tidigt i loppet över syragränsen eller syftar du på en spurt?

Tanman
2012-07-15, 06:48
Jag har ett nära maxpass för mig som innebär 5*1000m i 3.25-fart med 1,5 min ståvila. Det passet klarar jag precis. Kan hålla 3.40 i 5 km. Jämförelsen blir alltså:

Intervallfart: 4:55
Jämn fart: 3:40

Stor skillnad alltså. Jag tycker att du ska börja träna löpning ändå :) din förmåga att variera fart är ändå bra att besitta då du kan skaka av dig eventuella hänglöpare med små korta ruscher och ha en bra spurt.

Aping
2012-07-15, 07:14
Jag har ett nära maxpass för mig som innebär 5*1000m i 3.25-fart med 1,5 min ståvila. Det passet klarar jag precis. Kan hålla 3.40 i 5 km. Jämförelsen blir alltså:

Intervallfart: 4:55
Jämn fart: 3:40

Stor skillnad alltså. Jag tycker att du ska börja träna löpning ändå :) din förmåga att variera fart är ändå bra att besitta då du kan skaka av dig eventuella hänglöpare med små korta ruscher och ha en bra spurt.
Oj, det är väldigt stor skillnad! Tack!

Aping
2012-07-15, 07:36
Om du hade gått istället under tiden du ståvilat hade du tillryggalagt ca 500 m räknat på 5k, så din intervalltid hade då kanske hamnat ca 10 % under din jämna tid, tufft!

nisse1976
2012-07-15, 09:17
Jag har ett nära maxpass för mig som innebär 5*1000m i 3.25-fart med 1,5 min ståvila. Det passet klarar jag precis. Kan hålla 3.40 i 5 km.

Och det är väl det där som gör att det går väldigt mycket långsammare att köra nån form av intervall. Om man tar kilometertiden man kan hållai säg 5-10 kilometer så tar man slut ganska fort bara man ökar takten litegrann.

Spetälsk
2012-07-15, 14:19
Aha, ligger man alltså redan tidigt i loppet över syragränsen eller syftar du på en spurt?Hela loppet. tidigt i loppet har hjärtat inte kommit igång på allvar ännu och därför är syranivåerna ofta högre än "mitt i loppet". viktigt att värma upp ordentligt och lätt att gå ut för hårt och sen inte bli av med tillräckligt med syra under loppet för att prestera som man faktiskt är kapabel till.