handdator

Visa fullständig version : Vad är "effektivast" enligt er? (löpning)


freddan11
2012-07-14, 18:04
hejsan! Anledningen till att jag gör denna tråden är för att jag är osäker på min sak och ville få det klart för mig själv. Tänkte höra med er om mitt "påstående" angående löpning stämmer enligt era åsikter och vad ni har för synpunkter på ämnet löpning.

Saken är den att jag har försökt att hålla igång med löpning (förbränning) så ofta jag kan, eftersom jag är inne på "deff-spåret" lite. Men någonting jag har märkt, är att det är mycket effektivare när jag springer ute i naturen än när jag springer på löpband på gymmet (?) Kan detta stämma, eller är det något jag har fått för mig? Jag vet att det kan vara effektivare att springa ute då "underlaget" man springer på är inte spikrakt som det är på löpbandet, men även om jag springer på en rak väg så tycker jag att jag blir mycket, mycket mer lätt tröttare ute i naturen än på löpbandet?

Är absolut ingen expert på det här området, men tänkte om det finns någon som vet ifall hur mycket mer effektivare det, om det nu är det.

Tack!

Catstyle
2012-07-14, 19:04
Effektivare på vilket sätt?
Syftar du på energiförbrukning skulle jag gissa att på vid ungefär samma upplevda ansträningsnivå så är det ungefär samma förbrukning av energi.
Däremot är det mycket roligare, skönare och friskare att springa ute i naturen.

Morty
2012-07-14, 19:08
Bränner ju klart mer per km i tuff terräng mot 1km asfalt, som i sin tur bränner lite mer än 1km bana (som är helt platt).

Catstyle
2012-07-14, 19:47
Bränner ju klart mer per km i tuff terräng mot 1km asfalt, som i sin tur bränner lite mer än 1km bana (som är helt platt).
Har du några siffror på hur stora skillnaderna skulle kunna vara?

Spetälsk
2012-07-14, 21:10
På löpbandet slipper du förflytta dig framåt. ställ bandet på 2-3 grader lutning så blir det jämförbart = samma syreförbrukning vid lika fart.

Tanman
2012-07-15, 07:07
På löpbandet slipper du förflytta dig framåt.
Spelar enl. fysikens lagar ingen roll. Däremot kan man ev. justera för vindmotstånd genom att luta bandet lite.

freddan11
2012-07-15, 14:56
På löpbandet slipper du förflytta dig framåt. ställ bandet på 2-3 grader lutning så blir det jämförbart = samma syreförbrukning vid lika fart.

Okej tack! :D

freddan11
2012-07-15, 14:56
Bränner ju klart mer per km i tuff terräng mot 1km asfalt, som i sin tur bränner lite mer än 1km bana (som är helt platt).

okejokej, var lite osäker på detta så tänkte va på den säkra sidan, tack! :)