handdator

Visa fullständig version : Viktök + muskekök.


sk1tz
2012-07-14, 12:41
Hej!

Länge sen man hängde här på forumet...

Har verkligen pushat träningen åtsidan de närmsta året vilket inte alls känns bra.

Hade tänkt att komma igång nu igen och verkligen satsa till 100%.
Och då menar jag verkligen 100%.

När min motivation är på topp så är det verkligen all in or nothing, och jag känner att jag har kommit till det stadiet att jag verkligen vill göra detta. Motivationen är alltså på topp.

Lite om mig:

23år gammal
1,79cm lång
vikt 63kg

målvikt: 80kg och en jävla massa muskler

Mitt problem är följande (när det gäller kost):

1. Äta någorlunda bra mat utan att få dålig hy för att gå upp i vikt och skapa ett kostschema/rutin på saker man kan käka för att öka i vikt och muskler.

2. Jag har ingen kunskap i om hur jag lägger upp ett kostschema för att kunna öka i muskler och samtidigt i vikt. Jag vill alltså på något sätt bli typ fet fast samtidigt få muskler, alltså en kombination mellan överskott på kalorier och bra mängd proteiner.

Ska inte dra ut på frågan , men jag skulle verkligen behöva ett skräddarsytt kostschema.

Jag har börjat räkna kalorier via en app på mobilen samt en dietvåg, men jag har aldrig varit bra på mat..

Ett stort problem är alltså att jag inte VET vilken mat jag ska få i mig eftersom jag själv knappt kan laga mat!

Jag äter för lite, det vet jag. Jag tror att det är lathet blandat med att jag inte riktigt vet vad jag ska laga och ej har koll på vad jag faktiskt får i mig.

Så jag skulle behöva något bra tips på att få i mig en bit över 3000kcal per dag.

Appen jag använder heter "Shape Up Club" och den säger åt mig att jag behöver få i mig 3180kalorier per dag för att gå upp 10kg. Den säger också att jag kan nå detta inom 10 veckor. (ha i åtanke att jag har räknat in träningen och så i detta).

Hur hade ni fått i er 3180kalorier på ett bra och billigt sätt? Vill liksom få ett schema som går på rutin för mig så att jag kan kötta på utav bara tusan.

Det jag äter just nu är:

Frukost


1st kokt ägg

1st Jubileums kaka polarbröd (300kcal per 100g), har mätt här och 1 polarbröd är 100g
4st skivor färdigskivad Heinrichsthaler ost fetthalt 27% (335kcal per 100g), enligt min dietvåg är 4st skivor ca 85g

alternativt jordnötssmör på hela mackan, vilket är bäst?

2st portioner av AXA Great Apple Cinnamon havregröt (380kcal per 100g), har mätt att 2st portioner är 100g
1st extra stort glas fet rödmjölk från Arla
1DL Starnutrition Whey-80


Här är det tänkt att jag ska träna tidigt på morgonen, typ klockan 9.00 i och med att jag inte jobbar förtillfället och har sommarlov från skola. Sedan när jag får jobb kommer ju detta pass att flyttas till efter jobbet istället (troligtvis runt 17.00-18.00 tiden)

Träning

Måndag: ben, vader och mage + lite triceps
Tisdag: Rygg
Onsdag: bröst
Torsdag: axlar och triceps
Fredag: Biceps och underarmar

Kanske är lite extremt att köra varje dag, om så är fallet så kommer jag att köra på detta schema istället:

Måndag: rygg, biceps och underarmar
Onsdag: bröst, axlar och triceps
Torsdag: ben, vader och mage + lite triceps

Hade tänkt att under träning dricka en sportdryck eller en gainer, samt vatten.

Proteinshake a la starnutrition Whey 80 direkt efter träningen i omklädningsrummet.

Mellanmål

1st Axons viktökningsdrink

(2dl vatten
3dl lättmjölk
50gram valnöt/hasselnöt/cashewnöt/paranöt
0.5dl olivolja/rapsolja
Lite färska bär och frukt (valfria)
20gram vassle/keseinprotein)

sägs ska vara runt 1000kcal

Lunch

Fick tips för några år sedan här på forumet ang. att äta fullfet blandfärs med fullfet creme fraiche och X deciliter fullfet mjölk som du tillsatt 1 dl fullfet kakao i. Min fråga är här då, kakao i? det går inte riktigt ihop för mig varför man skulle ha kakao i blandfärsen?

alternativt

1 paket kokt färsk pasta med gräddsås och rivad ost, oliv eller rapsolja och smör i detta samt riven skinka och tomat.

samt en macka till detta med mycket ost och smör på.

Mellanmål

Orkar jag ska jag försöka dra i mig en till Axons viktkökningsdrink här

(2dl vatten
3dl lättmjölk
50gram valnöt/hasselnöt/cashewnöt/paranöt
0.5dl olivolja/rapsolja
Lite färska bär och frukt (valfria)
20gram vassle/keseinprotein)

sägs ska vara runt 1000kcal

Middag

Det som serveras, men har sagt till morsan att laga så fet mat som möjligt samt att jag ska hjälpa till själv och laga så jag lär mig lite i köket ;) skulle behöva tips på middagar som är fet mat som innehåller mycket protein! gillar nästan all mat förutom viss fisk!

Kvällsmat

Brukar bli några kakor samt smörpopcorn eller chips om vi har här, läste att det skulle vara bra att äta 1burk keso 10min innan läggdags. Så tänkte börja med det!

Vad tycker ni om schemat, är det något jag bör ändra samt är det något jag bör komplettera med? Behöver som sagt MYCKET tips på rutin och kost som jag kan få i mig som kommer att hjälpa mig att gå upp i vikt samt bygga muskler samtidigt (protein).

Sedan har jag fått lite problem med dygnsrytmen på sistonde och skippar därför lunchen oftast (ska bli ändring på det). När tycker ni att man senast kan äta frukost, lunch, middag, m.m.? Har ni några bra tips på tider då man bör äta dessa måltider?

Under träning, vad bör man dricka/få i sig då? och direkt när man kommer hem från gymmet (efter att ha dragit i sig en proteinshake på gymmet i omklädningsrummet, bör jag få i mig något när jag kommer hem?)

Sist men inte minst så har jag INGA supplement.

Har läst lite om D-vitamin och liknande.

Vad bör jag ha för supplement tycker ni? Tips och knep här?

Svar skulle uppskattas nådigt mycket, jag är SJUKT taggad på att verkligen komma igång och köra stenhårt!

Oh by the way, jag är riktig nybörjare i gymmet så jag skulle behöva tips och ett slags schema på vad för övningar till respektive muskelgrupper jag bör köra.. jag kan knappt några övningar alls. Borde studera detta mer, men säger ni namnet + antal rep och kg så kan jag ju alltid söka på det och lära mig mer!

Jag har dessutom funderat på om det är värt att springa? det gör ju att jag får upp konditionen (för jag har märkt att jag knappt har någon uthållighet alls på gymmet), men jag vill ju inte gå ner i vikt samtidigt.. jag kan lätt sätta på mig löparskorna och springa ute i naturen då min morsa springer varannan dag med. Men jag vill som sagt inte gå ner i vikt.

Hade iallafall uppskattas sjukt mycket, jag ska bli stor, varesig det kommer ta 4 år eller 10 år. Nu jävlar kör vi gubbs!

Jag skäms inte så slänger upp en bild på min nuvarande form (inte mycket att hänga i julgranen ;D)

syns inte så bra på bilden men lite grunder har jag kvar från träningen förr och är inte extremtpinnsmal som typ zyzz var, men är väldigt smal och liten, det är jag!

http://www2.zippyshare.com/v/37956272/file.html

Alkohol och sånt kan jag hålla mig ifrån, det är inga problem, aldrig varit jätte förtjust i alkohol.

Det jag stör mig otroligt mycket på, på min kropp dock, är mina leverfläckar, så otroligt fult, så jag funderar på att operera bort dem. Det hade iaf för mig ökat självförtroendet något enormt.

Tacksam för svar! :)

Latissimus Dorsi
2012-07-14, 16:13
Faan va svårt du gör det för dig själv, ät 4-5 gånger om dagen alá 500-700 kalorier vilket inte är mycket alls, lägg till en gainer eller dylikt och du är på <3000 kalorier vilket lägger dig på ett överskott. Håll dig på ett proteinintag över 1.5g/kg så är du hemma, mer än det är alltid lite bättre. Träna hårt, sov minst 7 och en halv timme. Svårare är det absolut inte. Vill du ha ett schema så gör det inte svårt för dig heller gå till träning vikter & kondition delen och kör på antingen z_bumbis schema eller sl 5x5 som är två bra beprövade scheman.
Ett bra sätt att fylla ut ditt kaloribehov är jordnötter och mjölk, men var försiktig då just dessa två ger mycket finnar fast det beror på. Så pröva och se, om du inte får några finnar så kör på.
Lycka till and keep it simple!

Morty
2012-07-14, 19:45
Det där kostschemat är mer än 3200 kcal. 3200 kcal är inte supermycket. Du drar ju 2mcal bara på viktökningsdrinkar.

Men det ser bra ut. Träna hårt, mycket mat, öka vikterna varje vecka. Använd de små kakorna för att få jämn viktökning! Jag har tidigare använd 5kgs-hopp, det var för tungt och förstörde för mig. Jag propsar gärna på ett bra styrketräningschema typ Stronglifts eller 5/3/1.

sk1tz
2012-07-14, 22:49
Tack för svar!

Morty, antingne kör jag på detta schemat;

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

dvs z_bumbis schema

eller så kör jag på 5/3/1 metoden som du sa.. har jag förstått mig rätt att detta är 5/3/1?

Vecka 1.
5 rep på 65% (xxkg)
5 rep på 75% (xxkg)
5+ rep 85% (xxkg)

Om vi ovan kört bänkpress som övning så tar vi 50-60% av vårat max (55% av xxkg) och kör enligt följande
5sets x 10 rep på xxkg

Vecka 2.
3 rep på 70% (xxkg)
3 rep på 80% (xxkg)
3+ rep 90% (xxkg)

Om vi ovan kört bänkpress som övning så tar vi 50-60% av vårat max (55% av xxkg) och kör enligt följande
5sets x 10 rep på xxkg

Vecka 3.
5 rep på 75% (xxkg)
3 rep på 85% (xxkg)
1+ rep 95% (xxkg)

Om vi ovan kört bänkpress som övning så tar vi 50-60% av vårat max (55% av xxkg) och kör enligt följande
5sets x 10 rep på xxkg

Vecka 4.
5 rep på 40% (xxkg)
5 rep på 50% (xxkg)
5 rep 60% (xxkg)

I sista settet så ser ni att det stå ett plus (1+, 3+ och 5+) efter. Det betyder alltså att du ska göra så många repetitioner över den siffran som du kan. I fallet 1+ ska du alltså gör fler än ett rep och på 5+ ska du göra över fem repetitioner. Viktigt är att du inte går till failure, utan stannar på repetitionen innan.

Det jag undrar över på 5/3/1 metoden är först och främst när det står 1+

det står t.ex. 3 rep på den veckan. Och det är 85% av totala maxvikten. Om det ändå står att man ska göra 3 rep på t.ex. knäböj, varför finns ens 1+ där? så fort man gjort 2 är man ju förbi 1+, om du förstår vad jag menar?

Dessutom förstår jag inte riktigt dem olika veckorna, t.ex. "vecka1" "vecka2" osv..

det är alltså olika rep och olika % av totalvikten varje vecka?

Hade tänkt testa 5/3/1, folk säger ju att det är en bra metod! vad säger ni? =)

sk1tz
2012-07-14, 23:24
Alternativet är att köra programmet Zyzz körde.. tycker det ser ganska bra ut? Typ som jag kört tidigare, 8-10 reps och ungefär samma övningar:

Monday: Chest/Biceps
4 sets of Incline Dumbbell Press, 8-10 reps
3 sets of Bench Press, 8-10 reps
3 sets of Incline Flies, 8-10 reps
3 sets of Chest Dips until failure
3 sets of Barbell Curls, 8-10 reps
3 sets of Preacher Curls, 8-10 reps, then drop the weight to half, and push out another 8

Tuesday: Legs/Calves
4 sets of Squats 8-10 reps
3 sets of Lunges 8-10 reps
3 sets of Leg Press 8-10 reps
3 sets of Leg Extensions till failure
3 sets of Leg Curls 8-10 reps
Calves are self explanatory, just use some of the machines till failure, a lot of reps, feel the burn.

Wednesday: Back
3 sets of Lat Pulldowns 8-10 reps
4 sets of Deadlifts 8-10 reps
3 sets of Bent Over Rows 8-10 reps
3 sets of Dumbell Rows 8-10 reps
3 sets of Hyperextensions 8-10 reps

Thursday: Shoulders/Triceps
4 sets of Shoulder Press, alternate with Barbell & Dumbell every week 8-10 reps
3 sets of Upright Rows supersetted with Lateral Raises 8-10 reps
3 sets of front raises 8-10 reps
3 sets of Lying Rear Delt Raises 8-10 reps
3 sets of Close-Grip Bench Press 8-10 reps
4 sets of Pulldowns 8-10 reps
3 sets of Skullcrushers 8-10 reps

Saturday: Full Body
3 sets of Deadlifts 8-10 reps
3 sets of Squats 8-10 reps
3 sets of Clean and Jerk 8-10 reps
3 sets of Weighted Pull ups 8-10 reps

vad tror ni om detta?

1684_
2012-07-15, 04:26
Men de e bara å testa dig fram vad du tycker e roligast/trivs med/Funkar bäst å sen byta efter några månader............. De e olika för varje person.