handdator

Visa fullständig version : Värk från ryggraden ut i skuldran/axel


Wirre
2012-07-13, 18:00
Hej,

Jag har fått en väldig värk i min vänstra skuldra, oftast ligger värken precis till vänster om ryggraden men ibland ligger den nedanför axeln och ibland ut mot utsidan av axeln. Jag har även känt av det ner i vänsterarmen, i armvecket. Då inte värk utan mer som om man stryper blodflödet lite.

Jag har varit hos sjukgymnast, massör och naprapat nu. Naprapaten tror att det är en muskel som fäster i ryggraden och går upp i axel. Ryggraden har krökt sig och han tror att det är muskeln som är ihopdragen/för kort och ligger och drar. Jag har även fått små låsningar i bröstkorgen, i mitten. Jag har fått en stretchövning som inte känns nått alls. Den klassiska vänsterarmen framför böstkorgen och ut åt höger.

Problemet började för ca 1 år sen men har blivit mycket värre nu, jobbar framför dator.

Jag har hittat några egna strechövningar nu där man tar vänsterhand om höger fot och strechar ut så. Det känns på rätt ställe men jag tycker inte att det händer nått. Strechar och strechar.

Problemet uppstod efter jag slutade styrketräna och började sitta i kontor.
träna baksida axlar och mycket rodd tänkte jag men naprapaten sa att det inte skulle hjälpa, stretcha på bara. Ska försöka gå till en annan naprapat och be om en till åsikt, jag och den förra klickade inte riktigt. Ville få fler strechövningar men han tyckte att den han gett räckte (den "sträcker" inget om man jämför med vad vanlig streching känns som)

är det någon som har upplevt nått liknande? tips?

Nadreas
2012-07-13, 19:40
Väldigt ofta kommer intraskapulär smärta från nacken. Och om du sitter mycket vid skrivbord med dålig hållning så är det troligen din ergonomi som är problemet. Försök få ett höj och sänkbart skivbord och stå mer upp på jobbet. Sen måste någon behandla din nacke också. Men om du inte ändrar på din arbetssituation så kommer du inte komma ifrån problemet troligen.

Wirre
2012-07-15, 14:48
Jag har redan fått det, har inte hunnit märka om det blivit någon skillnad.