handdator

Visa fullständig version : En nybörjares väg mot en fit kropp.


snoflinga
2012-07-13, 14:37
Hej allihopa! Jag är en tjej som började styrketräna för ca 3 veckor sedan. Motivationen är på topp och jag älskar gymtiden. Nu tänkte jag börja skriva här för att kanske få lite tips och råd och feedback på min träning! :-)

Körde tidigare idag ett axel/benpass som gick hyfsat. Testade idag köra squats med 12.5 kg stång (har tidigare bara kört benpress) och det kändes och gick riktigt bra. Fortfarande lite osäker på tekniken men sambon sa att det såg bra ut.
Lårcurl 3*8 på 10 kg
Benpress 75 kg * 8 rep sedan 2*8 på 70 kg
Benspark 3*8 15 kg
Körde sparkar bakåt i cable (vet inte vad övningen heter) på lite olika vikter och 5*10 på vardera ben.

Axelpress i maskin 3*8 15kg
Hantellyft sida 3*8 4kg
Hantellyft fram 3*8 5kg
Baksida axlar brukar jag köra på ryggpasset.

Så nu har jag påbörjat min träningsjournal kom gärna med tips, råd, konstruktiv kritik!

snoflinga
2012-07-13, 14:58
Slänger in en liten bild också.

snoflinga
2012-07-13, 23:43
Hittar ingen funktion för att redigera tidigare inlägg, finns det?
Tänkte uppdatera med lite ytterligare info om mig..Är 161 cm lång och väger 57 kg. Har på ganska kort tid gått upp 10 kg och vill nu tappa i fett och samtidigt tighta till kroppen. Äter nu 1300 kcal/dag och 2*kroppsvikten protein. Blir mycket kyckling, ägg och kvarg :-)

Nu peppar jag redan inför söndagens biceps/ryggpass. Ökade ganska mycket i latsdragen i veckan och jag hoppas jag orkar ännu mer nu!

Lycka till med träning och kost allihopa!

snoflinga
2012-07-14, 22:27
Blev biceps/rygg idag istället för på söndag :-)
Latsdrag 3*8 med 6 viktplattor
ryggups 3*10 med 10 kg vikt
omvända flyes 3*8 20 kg
hantelrodd 1*8 10kg, 3*8 12.5 kg

bicepscurl med stång 3*8 12.5 kg
bicepscurl med hantlar 3*8 5 kg
hammercurl 1*10 3kg, 2*8 4 kg

bicepscurl till pannan liggande i cable
1*8 på 6 viktplattor sedan
1*8 på 4 plattor
sedan 40 repetitioner på 2 viktplattor och sedan 8 rep på 3 viktplattor. Detta alltså enbart med vila medan min medhjälpare ändrade i vikterna. Det var lite jobbigt:-)

Nästa pass blir bröst/triceps. längtar:-)

frong
2012-07-14, 22:31
Du verkar ha koll på kosten och träningen, hur ser schemat ut?

snoflinga
2012-07-15, 09:09
Schemat ser ut såhär:
Biceps/rygg
Bröst/ triceps
Axlar/mage
Ben/vader

Tänkte väl försöka slänga in lite cardio nånstans också men det har jag inte börjat med än ;-)

alva
2012-07-15, 12:10
Kul att du börjat med styrketräning! Det ÄR sjukt roligt, och så härligt att se hur kroppen formas.

Din kropp ser dock redan ut att ha en del muskelmassa, så jag antar att du har tränat något annat tidigare? :)

Heja heja!

snoflinga
2012-07-15, 14:21
hej alva! ja och sån skön känsla när man klarar av att öka vikterna :-)
nja för flera år sedan gick jag på mycket på bodystep. och de senaste åren har jag joggat en del. Förra sommaren var jag dock lite väl liten och inte alls speciellt sund. låg väl på 45 kg som minst... väldigt viktfixerad mao men nu tänkte jag försöka bli sunt fit hellre än bara mager:-)
tack för peppen! :-)

har varit på bröllopsfest idag så jag frångick från min kost lite. hehe. Nya tag imorgon istället. Det blir vilodag för mig idag. imorgon bröst/triceps!

alva
2012-07-15, 16:09
hej alva! ja och sån skön känsla när man klarar av att öka vikterna :-)
nja för flera år sedan gick jag på mycket på bodystep. och de senaste åren har jag joggat en del. Förra sommaren var jag dock lite väl liten och inte alls speciellt sund. låg väl på 45 kg som minst... väldigt viktfixerad mao men nu tänkte jag försöka bli sunt fit hellre än bara mager:-)
tack för peppen! :-)

har varit på bröllopsfest idag så jag frångick från min kost lite. hehe. Nya tag imorgon istället. Det blir vilodag för mig idag. imorgon bröst/triceps!

Härligt att du har en sundare inställning till träningen nu :)

Äh, så blir det ju ibland. Man måste ju unna sig lite också ;) Ja, bröst och triceps är riktigt nice.. det körde jag idag!

211
2012-07-15, 20:39
Kul att du har hittat styrketräningen! Det ser ut som att du har tränat i mer än tre veckor! Ge järnet! =)

NordKD
2012-07-15, 21:42
Lycka till med träningen då :) På din fråga om redigeringen så finns det ingen sån funktion här vilket är väldigt dåligt.