handdator

Visa fullständig version : Knäböj, benpress och vikten på hälen. Viktigt?


exevision
2012-07-13, 11:11
När man knäböjer så ska man ju försöka få vikten på hälen och inte på den främre delen av foten. Varför? Är det lägre skaderisk då eller? Gäller det även vid benpress?

Ballt
2012-07-13, 11:17
Dels för att inte hälen ska lyfta från marken, är en av andledningarna iaf.

mikaelj
2012-07-13, 11:33
När man knäböjer så ska man ju försöka få vikten på hälen och inte på den främre delen av foten. Varför?

För att inte tappa balansen.

Tolkia
2012-07-13, 11:46
Rimligen utnyttjar man ju också sin benstyrka bättre när man står stabilt?

Mauriice
2012-07-13, 12:05
Gluteus och hamstring aktiveras bättre, vilket leder till mer kraft! Mer kraft = tyngre böjar!

Supermicke
2012-07-13, 12:17
ska det verkligen vara på hälen då menar ni? :) jag har aldrig mestadels av tyngden där nämligen, snarare mitten av foten. Jag tvivlar ;o

tumme
2012-07-13, 12:20
ska det verkligen vara på hälen då menar ni? :) jag har aldrig mestadels av tyngden där nämligen, snarare mitten av foten. Jag tvivlar ;o

Samma här. Står jag brett i knäböj så blir det mitten/utsidan.

Spetälsk
2012-07-13, 12:28
ska det verkligen vara på hälen då menar ni? :) jag har aldrig mestadels av tyngden där nämligen, snarare mitten av foten. Jag tvivlar ;oHur tungt kör du då? lättare vikter kvittar det men när det blir tungt "på riktigt" så måste man trycka från hälarna annars "balanserar man på vaderna" och tappar enormt med stabilitet och kraft. så är det för mig iaf.

Forseti
2012-07-13, 12:50
Lånar tråden lite!

Jag hamnar ofta i mitten eller främre delen för att inte tappa balansen, känns som jag kommer ramla bakåt om jag skulle komma bak mot hälen, teknikfel? Eller är jag bara för stel kanske? Kommer ner i 90 grader utan problem.

Fetknoppen
2012-07-13, 12:55
Tyngdpunkten ska INTE vara på hälarna. Exakt var tyngdpunkten ska ligga i foten är högst individuellt och beror på längdförhållanden (rygg/lårben/underben etc). Ska man säga något generellt så är det att tyngdpunkten ska ligga mitt i hålfoten.

Rusk
2012-07-13, 17:58
Stabilare, i början när jag inte visste hur man böjde eller benpressade så lade jag vikten på främre delen av fötterna och under denna perioden så växte inte mina ben ett smack, fanns ingen "kontakt" heller.

Sniggel
2012-07-13, 18:39
Jag har också tyngden "mitt på foten" ungefär. Då har jag bäst balans under hela lyftet, även på tunga vikter.

Loke
2012-07-13, 18:47
Lånar tråden lite!

Jag hamnar ofta i mitten eller främre delen för att inte tappa balansen, känns som jag kommer ramla bakåt om jag skulle komma bak mot hälen, teknikfel? Eller är jag bara för stel kanske? Kommer ner i 90 grader utan problem.

Det är inte stelhet. Träna på att alltid ha vikten långt bakåt på foten, du kommer inte falla bakåt, man kan stå mycket längre bak på hälen än man tror. Ha gärna ordentlig passning, men ha inte för låg vikt, det blir svårare då.

Tyngdpunkten ska INTE vara på hälarna. Exakt var tyngdpunkten ska ligga i foten är högst individuellt och beror på längdförhållanden (rygg/lårben/underben etc). Ska man säga något generellt så är det att tyngdpunkten ska ligga mitt i hålfoten.

Men hur ofta händer det att du behöver säga åt någon att stå längre fram på foten? Känns som att det löser självt betydligt oftare än att folk automatiskt står tillräckligt långt bak. Därför funkar "stå på hälen" som en generell uppmaning.

Tolkia
2012-07-13, 19:08
Men hur ofta händer det att du behöver säga åt någon att stå längre fram på foten? Känns som att det löser självt betydligt oftare än att folk automatiskt står tillräckligt långt bak. Därför funkar "stå på hälen" som en generell uppmaning.
I princip håller jag med Fetknoppen, men jag tror som Loke att uppmaningen att lägga tyngd på hälarna syftar till att få folk att inte lägga tyngden mest på tårna utan på hela foten. Tror också att de flesta som behöver ett påpekande om var de skall lägga vikten lutar så pass mycket framåt av sig själva att den lilla justering bakåt som de gör om de uppmanas att tänka på att lägga vikten även på hälarna gör att vikten hamnar någorlunda på hela foten, och inte balanserande på hälarna.

Silencer
2012-07-13, 20:37
I benpress lägger jag tyngden på tårna för att verkligen jobba med quadsen. Är det skadligt menar ni?

EeJay
2012-07-14, 08:51
I princip håller jag med Fetknoppen, men jag tror som Loke att uppmaningen att lägga tyngd på hälarna syftar till att få folk att inte lägga tyngden mest på tårna utan på hela foten. Tror också att de flesta som behöver ett påpekande om var de skall lägga vikten lutar så pass mycket framåt av sig själva att den lilla justering bakåt som de gör om de uppmanas att tänka på att lägga vikten även på hälarna gör att vikten hamnar någorlunda på hela foten, och inte balanserande på hälarna.

Njaaaaaa... Om det hade varit en duktig coach som hade sagt "lägg tyngden på hälarna" för att få en lyftare att fördela vikten på foten så hade jag kunnat köpa det. Eftersom de allra flesta är mer eller mindre självlärda gymmare utan direkt rörelseanalytiska förmågor så blir "tyngden på hälarna" snarare en dogma som folk strävar efter.

Loke
2012-07-14, 09:41
Njaaaaaa... Om det hade varit en duktig coach som hade sagt "lägg tyngden på hälarna" för att få en lyftare att fördela vikten på foten så hade jag kunnat köpa det. Eftersom de allra flesta är mer eller mindre självlärda gymmare utan direkt rörelseanalytiska förmågor så blir "tyngden på hälarna" snarare en dogma som folk strävar efter.

Så är det ju med allt som skrivs här?

Tomas W
2012-07-14, 15:54
Tycker jag får bättre balans om jag försöker lägga vikten på hälarna, men har själva tyngdpunkten lite framför hälen. Tror det sägs för folk brukar ha en tendens att luta sig för mycket framöver och få vikten för långt fram på tårna.