handdator

Visa fullständig version : Råd sökes!


Davidbg
2012-07-13, 10:44
Hej,

Jag har under snart 2 månader försökt gå ner i vikt och få mer definierade muskler men har hopplöst misslyckats.

Jag är 182cm och väger 90kg. När jag började för 2 mån sen vägde jag lika mcket, vikten har pendlat mellan 90kg och 90,7kg... Min målvikt är ~85kg och tycker inte det borde vara omöjligt då jag ser på mig själv att jag har fett att tappa.


En träningsdag för mig ser ut så här ungefär:
6.30 5,5km promenad - ca 45min

8.00 Frukost - brukar bli lite vattenmelon, 2 ägg och en liten tallrik yoghurt med fullkornsflingor.

9.00 Gympass med inriktning styrka-kör 2 muskelgrupper, 3 övningar per muskelgrupp med ca 6 reps, 3 set. Därefter Whey 100. Har provat med Kre Alkalyn innan några ggr men känner ingen direkt skillnad annat än att jag rapar mer..

11.00 Lunch - kan inte styra över vad som bjuds på men brukar ha ung halva tallriken med grönsaker t.ex. paprika, morötter, ärtor, majs, broccoli mm. Utöver det så tar jag en knytnävsstor portion med den proteinkälla som finns och ytterst lite kolhydrater kanske en halv knytnäve ris eller 1 potatis..

17.00 Middag - samma som lunch

19.00 Gympass- kör en version av 300 Spartan Workout/crossfit som jag hittade på nätet http://www.mensworkoutguide.com/home.html scrolla ner till 300 Spartan Workout Program and Workout Routine. Brukar köra 1 veckas övningar en dag för att nästa dag köra en annan veckas. Efter detta pass försöker jag om det inte blir för sent gå ca 5km i rask takt.
Kör jag inte 300 så brukar jag försöka lägga in ett intervallpass löpning där jag kör korta intervaller, löper 100% i 30 sek, vilar 30sek och kör så ialf 10 ggr. Går några km även om jag kör detta.

Efter detta tar jag en Whey 100 shake och Anabolic ZMA för att sedan lägga mig för att sova vid 22/23.


Mina begränsningar är att jag är i utlandet och bara har asfalt att springa på, något mina knän snabbt tar stryk av så de vill jag inte göra. Samt i veckorna tar jobbet upp 1-2 dagar då jag inte kan göra nån form av träning.

Men jag har hållt disciplin tycker jag själv. (Inte ätit godis eller annat liknande då det inte direkt finns). Snusar inte, röker inte, dricker inte.

Jag tycker att nåt resultat borde ha nåtts men jag känner ingen förändring alls. Ska tilläggas att det är ca 40-60 grader varmt här också(därför jag sällan tränar mitt på dagen) och även om de inte är bastutemperatur så borde de väl öka förbränningen?

Nån som kan se vad jag gör helt fel eller nåt jag kan göra bättre/annorlunda? Det är inte en regelrätt deff detta och det är svårt att få till men på nåt sätt vill jag gärna få fram definition och bli lättare.
Något jag vet är att jag är stor runt är benen då jag cyklat extremt mycke när jag var mindre, så tips för att få mindre ben när mycket är muskler??

Uppskattar all hjälp jag kan få!

//David

vicarious
2012-07-13, 10:53
Jadu, det korta svaret är att du behöver antingen äta mindre eller röra på dig mer - eller en kombination av båda.

Av det du beskriver låter det som att du äter ganska lite men det är förstås svårt att veta.

Nutrid
2012-07-13, 11:01
Testa att räkna dina kalorier på en vanlig dag för att se vad du får i dig.

Resultatet kanske blir att du stoppar i dig mer än vad du själv tror.

Chrbo
2012-07-13, 12:35
Nu vet jag inte hur mycket flingor och yoghurt du äter till frukost men det finns betydligt bättre saker att stoppa i sig. Rotfrukter har överlag ett betydligt högre energiinnehåll än grönsaker, tänk på det. En halv tallrik med morötter är således inte särskilt energifattigt. Vad dricker du? Om vatten så finns det inget att spara in på där men om saft/läsk/mjölk så finns där mycket besparingspotential.

Davidbg
2012-07-14, 08:12
Ja tycker att jag äter precis på gränsen så att jag fortfarande orkar träna med bra resultat.
Har svårt att räkna kalorier här men ja kan ju dra ner lite till på maten och se om de funkar. Kan skippa yoghurt och flingorna till frukosten också, är ingen jätteportion men de verkar som jag får gå ner på smådetaljer!
Jag dricker bara vatten, en och annan resorbblandning för att inte få vätskebrist pga värmen här.

Vad sägs om själva träningsupplägget i sig? Kan man göra några förbättringar där? Jag kör mycket med fria vikter när jag styrketränar. Jag är inte helt novis men inte heller nån expert.

dannyM
2012-07-14, 09:15
Om du inte vill dra ner på maten så kan du kanske ta en till 45min promenad på kvällen eller så testar du periodisk fasta där du fastar 16h om dygnet och sedan äter mat resterande delen av dygnet (simplifierat). Jag går aldrig hungrig, äter gott hela tiden och tappar vikt så funkar kanon för mig. De kan vara ett alternativ!

Lycka till!

abstract
2012-07-14, 10:13
eller så testar du periodisk fasta där du fastar 16h om dygnet och sedan äter mat resterande delen av dygnet (simplifierat). Jag går aldrig hungrig, äter gott hela tiden och tappar vikt så funkar kanon för mig. De kan vara ett alternativ!

Hells to the yes!

Pretorian
2012-07-15, 07:47
En knytnäve protein låter lite enligt mig.

LilMack
2012-07-16, 09:16
Majs i konservburk innehåller ca 20g kolhydrater/100g.
Morot innehåller ca 9g kol/100g.

Sen kan du väl byta ut frukosten till havregrynsgröt med lite mjöl o 2 kokta ägg.

PureGeneration
2012-07-16, 10:54
Först och främst måste jag säga att det är awesome att du kör på så hårt med kosten och träningen trots at du jobbar så hårt. Det låter som du har bra vanor med träningen och att du ändå försöker hålla kosten tight.

Dock så handlar viktnedgång/uppgång om korrekt kalorinivå för din kropp och rätt näringsfördelning (carbs,fett,protein)
I slutändan så måste man ligga i negativ energibalans för att bränna fett.

Nuvarande så var det inga specifika mått på dina mål och därför kan du omöjligt veta om du kommer gå ner i vikt.

Här är exempel som jag har tagit för andra forum medlemmar när jag har hjälpt dom.

Det första vi vill göra är att lista ut vad du har för grundnivå av kalorier för att bibehålla din nuvarande vikt.

Vi tar som exempel en kille på 90 kg (200lbs) 200x15(faktor för en mesomorph) = 3000kcal/dag för att bibehålla sin vikt.
För att bränna fett sÅ behöver man ett kaloriunderskott, vi säger ca 600kcal/dag.

Då hamnar personen på 2400kcal/dag för att han ska gå ner i vikt.

När man har listat ut detta gäller Det bara att fördela ut kalorierna i en bra ratio av protein/fett/kolhydrater beroende på kropptyp (ecto,meso,endo).



Om du vill ha hjälp med kosten/träningen så tveka inte att skicka ett PM eller maila mig på purebylr@gmail.com!

Gå gärna in och gilla våran FB sida facebook.com/purebyluzonromare/info

Mvh Mattias Romare

Davidbg
2012-07-21, 08:23
Tack för alla tips!

Man vet så mycket mindre än man tror.

Tack Mattias för din hjälp och ditt erbjudande om hjälp(kan va så att jag tar kontakt med dig och tar din hjälp snart!)

Jag får komma hem under 3v till Sverige om 2v och ska då lägga lite tid på att lära mig mer om kosthållning så att jag bättre vet vad jag ska undvika att hamna i för fällor.

Jag har förstått det att man behöver kunna räkna och verkligen va noggrann med kosten för att uppnå det jag vill. Då detta är svårt för mig i min nuvarande sits får jag försöka göra det bästa av situationen och sen när jag är hemma på heltid göra ett 100%:igt försök!

Ska göra upp ett lite mer organiserat träningsschema också så att jag lättare kan följa upp hur det går samt inte behöva fundera ut samma dag vilka muskler jag ska köra.

Kommer säkert återkomma med fler frågor men tills dess tackar jag för hjälpen och önskar er alla ett riktigt bra träningspass idag!

PureGeneration
2012-07-23, 10:41
Awesome David!

Grejen är den att jag tycker inte man ska behöva göra det svårare för sig än vad det redan är. Så om man har räknat på sin plan en gång så vet man ju vad man får i sig dagligen. Sen finns det andra taktiker som IIFYM (IF it fits your macros) där man räknar allt efter dagens gång vad man får i sig och att i slutet av dagen ska man ha "träffat" sina Macronutrients och kcal.

Du kan läsa mer om det här: http://www.3dmusclejourney.com/articles-clean-eating-vs-iifym.php