handdator

Visa fullständig version : Deff eller bulk?


Keviiin
2012-07-13, 03:52
Tja

Nu är det såhär att jag börjat dra igång med att träna lite seriösare. Har genom de sista 3åren tränat till och från under veckor/månader. Men har nu dem senaste 2 månaderna verkligen följt ett schema som jag lagt upp.

Jag har själv märkt av att jag ökat i muskler och börjar bli grövre. Innan jag började träna var jag rätt liten, inte direkt smal men ändå allmänt tunn om bland annat armarna. Dock så har jag relativt mycket underhudsfett och jag vill nu gärna få bort min mage. Men jag vill även bygga mer muskler och bli större.

Så min fråga är nu vad ska jag göra först? Ska jag börja med att deffa och få bort fettet kring magen för att sedan återuppta byggandet? Eller ska jag helt enkelt bygga muskler till den nivå då jag känner mig nöjd med min storlek, för att sedan släta till magen och bli slimmad?

Jag är inte direkt experten när det kommer till kost, och jag skulle inte vilja påstå att jag sköter den jättebra för stunden. Då det kan bli lite läsk på kvällarna och diverse sötsaker när suget kallar. Om jag då byter ut min nuvarande kost till en mer hälsosam, dvs inga sötsaker och mycket mer frukt och grönt. Skulle det då vara möjligt för mig att gå ner i vikt och minska mitt fett runt magen utan att gå in på någon "hardcore" deffning?

Vet att det blev lite mycket text, men skulle gärna uppskatta om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig med mitt beslut.

Tack på förhand:)

AronP
2012-07-13, 07:59
Du kan lätt gå ned i vikt utan någon hardcore deff, ligger du still i vikt nu och plockar bort sötsakerna (läsk kan bytas mot light) och inte ersätter dom av något annat (frukt kommer inte göra något positivt för viktnedgången) så kommer du förlora fettet. Att fylla upp måltiderna med grönsaker kan hjälpa med mättnaden men för mkt grönsaker så kommer du inte gå ned.

Vill du bli större så börjar du med att bygga, känner du dig plufsig så går du ned lite först.