handdator

Visa fullständig version : När blir volymen för stor?


Shirt
2012-07-13, 01:48
Hej

Volymen/pass varierar enormt mellan individer beroende på massvis utav faktorer. Men borde det inte finnas någon ungefärlig gräns (gissning?) oavsett, då volymen blir för stor d.v.s. att en utökad volym inte leder till en ökad mängd muskelmassa, utan endast förlänger återhämtningen. Har ni experimenterat något med volymen själva? Om ja, har ni dragit någon personlig slutsats?

Stefan J
2012-07-13, 09:16
Hej

Volymen/pass varierar enormt mellan individer beroende på massvis utav faktorer. Men borde det inte finnas någon ungefärlig gräns (gissning?) oavsett, då volymen blir för stor d.v.s. att en utökad volym inte leder till en ökad mängd muskelmassa, utan endast förlänger återhämtningen. Har ni experimenterat något med volymen själva? Om ja, har ni dragit någon personlig slutsats?

När du börjar få små inflammationer och värk i leder och muskler och du långsamt presterar sämre och sämre från pass till pass och således inte verkar kunna vänja dig vid träningsvolymen, då är volymen för stor.

Jockelofberg
2012-07-13, 11:25
När du börjar få små inflammationer och värk i leder och muskler och du långsamt presterar sämre och sämre från pass till pass och således inte verkar kunna vänja dig vid träningsvolymen, då är volymen för stor.

Precis. Tränar man för mycket så känns det. tror det är rätt individuellt..

z_bumbi
2012-07-13, 16:53
De flesta bör ligga en bra bit från att ha ont när de tränar. Det ger nämligen väldigt lite att ligga så nära gränsen och för de allra flesta tjänar de på att ligger längre ifrån och därmed kunna träna mer återhämtad varje pass.

sumialic
2012-07-13, 17:24
De flesta bör ligga en bra bit från att ha ont när de tränar. Det ger nämligen väldigt lite att ligga så nära gränsen och för de allra flesta tjänar de på att ligger längre ifrån och därmed kunna träna mer återhämtad varje pass.

Jag har en ganska sjuk volym tror jag...

Deffar nu och kör två helkroppspass i veckan där jag på varje pass kör totalt 60 reps på varje muskelgrupp genom 5-8 reppare. Jag är verkligen helt sönderkörd i hela kroppen efter dessa passen, MEN än så länge har jag ökat i reps/vikt VARJE pass. Jag tror knappt det själv, men jag bara ökar och ökar och ökar.

Om så är fallet så torde det väl inte spela någon roll att min kropp är helt sönderkörd när jag är klar?

Kör sjukt intensivt också. Passen tar 2½ timme, jag kör totalt runt 100 set på denna tiden. Så 1 set var 1½ minut i 2½ timme i snitt blir det.

Jockelofberg
2012-07-13, 17:34
Känns det bra så och ger resultat på något sätt om inte negativt så förstår jag inte varför något skulle ändras?