handdator

Visa fullständig version : Tredagarstävling - äta innan?

Springer
2012-07-12, 23:46
Okej, dags för Hallands 3-dagars. Orientering, med tävlingstid på ca 35 (fre em), 60 (lö fm) resp 60 (sö fm) minuter per dag. Inte allt för tömmande lopp, alltså.

Försöker hålla mig på kaloribalans, kanske något under. Idag var det vilodag för löpträning (ovanligt för mig), och samtidigt passade jag på att frossa i kött, korv och efterrätter. Blev väl en 2000 kcal mer än balans kanske? Jag vet inte. ;)

Är det rimligt att tänka sig att jag egentligen inte behöver äta så mycket mer innan tävling imorgon för att maximera min prestation? Det som ligger i magen nu borde ju räcka långt, bränslemässigt. Kanske något lätt vid 13-14-tiden för hungerns skull? Eller bör jag trots dagens "laddning" äta stadig frukost och lunch?

Efter tävling imorgon blir det ett par mackor och sedan en middag hemma.

Limpanz
2012-07-13, 04:55
Okej, dags för Hallands 3-dagars. Orientering, med tävlingstid på ca 35 (fre em), 60 (lö fm) resp 60 (sö fm) minuter per dag. Inte allt för tömmande lopp, alltså.

Försöker hålla mig på kaloribalans, kanske något under. Idag var det vilodag för löpträning (ovanligt för mig), och samtidigt passade jag på att frossa i kött, korv och efterrätter. Blev väl en 2000 kcal mer än balans kanske? Jag vet inte. ;)

Är det rimligt att tänka sig att jag egentligen inte behöver äta så mycket mer innan tävling imorgon för att maximera min prestation? Det som ligger i magen nu borde ju räcka långt, bränslemässigt. Kanske något lätt vid 13-14-tiden för hungerns skull? Eller bör jag trots dagens "laddning" äta stadig frukost och lunch?

Efter tävling imorgon blir det ett par mackor och sedan en middag hemma.

Nu har ju jag inte tävlat så mycket fler dagar i rad, mest långa sträckor på en och samma dag, men jag försöker att inte göra något annorlunda före en tävling i matväg. Vanligtvis blir det något lite mindre än vad jag brukar äta plus att det främst består till 80% av kolhydrater och protein.

Dock så funkar det ju olika för alla, men jag tycker näringsmässigt sett inte att det någonsin har gjort någon skillnad. Har det gjort någon skillnad så har det inneburit tung och risig kista. För mig känns det mest som något för det psykiska att äta någon timma före tävling. Att man brukar göra det, liksom.

Just my 2 cents, lycka till :-)

King Grub
2012-07-13, 11:23
Så korta lopp behöver du inte kolhydratladda inför; snarare skulle det göra att du känner dig tung av den extra glykogen- och vattenvikten. Fyll på normalt snabbt efter loppen och håll en allmän högkolhydratkost så skall du hinna lagra in tillräckligt för en timmes prestation ett dygn senare.

Springer
2012-07-13, 13:22
Nej, någon kolhydratladdning hade jag inte tänkt mig. Den "laddningen" jag pratade om var gårdagens frosseri (som inte var tävlingsrelaterat). Min fråga är kanske mer om det spelar någon roll om jag äter mindre än vanligt eller som vanligt idag, med tanke på hur mycket jag åt igår.

begt
2012-07-13, 13:27
Du kan nog lugnt hålla igen lite med tanke på att du åt så mycket igår.

Springer
2012-07-13, 13:51
Ja, nu blev det kanske inte så återhållsamt idag som jag hade föreställt mig när jag skrev första inlägget. :D Totalt 1200 kcal under dagen innan start halv 6, 400 kcal direkt efter (mest kolhydrater).