handdator

Visa fullständig version : Problem med ryggen


avvarn
2012-07-12, 18:54
Tjena tjena :)
Det är så att efter hockeysäsongen iår har jag fått problem med ländryggen, längst ner, lite till vänster om ryggraden.

När jag gör marklyft och benböj så brukar jag få problem, är det någon som har haft samma sak eller har något tips på vad jag kan göra?

Har provat det mesta som sjukgymnaster och vila och sånt, det blir bättre av vila men sen efter ett tag blir det samma sak igen, även provat att köra på låga vikter, då har det funkat bra, sen då jag lagt på minsta lilla så har det blivit bakslag efter bakslag. Börjar bli en aning less nu.

Kan det vara att jag är stel i baksida lår? eller är jag svag i benen eller ryggen? eller är det helt enkelt kört för mig? :furious:
Ser mig faktiskt som rätt ok tränat förövrigt

Väldigt tacksam för svar!
Avve

tjing
2012-07-12, 19:04
Har haft samma. Sitta ordentligt framför datorn skadar inte... Jag hade så mycket att jag inte kunde springa. Nu tre år senare kan jag det igen, så ge inte upp ;)

Stärk bålen. Plankan, baksida lår, höftböjarstretch osv.

Rusk
2012-07-12, 19:13
eller är jag svag i benen eller ryggen?

Eller magen.

burkmannen
2012-07-12, 19:26
Tror nog du måste ge en lite mer detaljerad beskrivning om du vill få hjälp. Det kan inte vara en överspänd quadratus lumborum? Jag hade förmodligen det förr på ena sidan men när jag slutade sitta ner så försvann det har jag för mig.

Annars är standardtipsen vid ryggont att ta rikligt med promenader, undvik att sitta så mycket som möjligt och ta det lugnt med saker som provocerar ryggen, till exempel tung styrketräning och så vidare.

Som jag alltid säger får någon mer kunnig komma med bättre hjälp och du bör hitta en kunnig sjukgymnast snarast möjligt så att du inte drar ut på tiden i onödan.

Vunnis
2012-07-12, 19:31
Har någon kikat på din hållning? Man har en tendens till att inte stå riktigt helt rakt hela tiden när man spelar hockey. :rolleyes:

aranada05
2012-07-12, 19:33
Hur rörlig är du i fotled / hamstrings?

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Supermicke
2012-07-12, 19:35
strålar det ner typ? om du googlar falsk ischias smärta. För sådant brukar jag ofta få när jag lyfter tungt, går över rättså snabbt.. jag gör då denna stretchövning som jag upplever hjälpa. Benet håller jag däremot på en upphöjning.


http://i.ytimg.com/vi/FJ4exDo_3ew/0.jpg

Vunnis
2012-07-12, 19:38
Hur rörlig är du i fotled / hamstrings?

... och i rectus femoris, iliopsoas, adduktorer, quadratus lumborum, piriformis, gluteus medius/minimus? Styrka i sistnämnda? Hur är fotnedsättningen? Bilaterala skillnader?
Man kan fråga om många saker som kan påverka lumbalen. :rolleyes:

burkmannen
2012-07-12, 20:58
strålar det ner typ? om du googlar falsk ischias smärta. För sådant brukar jag ofta få när jag lyfter tungt, går över rättså snabbt.. jag gör då denna stretchövning som jag upplever hjälpa. Benet håller jag däremot på en upphöjning.


http://i.ytimg.com/vi/FJ4exDo_3ew/0.jpg

Är du säker på att det inte har något med diskarna att göra om du får det efter tunga lyft?

avvarn
2012-07-12, 21:03
Tack så mycket för svar!

Ska förklara lite mer utförligt:
Lirade hockey i vintras, fick mer och mer ont efter träning/match i ryggen, i ländryggen längst ner och lite till vänster (förmodligen för jag är leftare och böjd ditåt)

Får ont då jag gör marklyft och benböj (och om jag fått ont har jag ont i en vecka typ, och under den veckan gör allt ont då jag böjer mig framåt, det gör inte ont om jag böjer mig fram och stödjer mig med armarna (obelastad)

Jag är väldigt stel i hamstrings, vilket kanske påverkar?

Jag tror själv att det beror på att jag är svag i ryggen eller benen, eller stel i hamstrings då. Kan inte se att det är magen som påverkar.

Jag kan springa fritt och göra allting i stående (upprätt) läge.

avvarn
2012-07-12, 21:04
Är du säker på att det inte har något med diskarna att göra om du får det efter tunga lyft?

Alltså det strålar inte, men gör ont inne i ryggen, inte i musklerna så.. hm

deadich
2012-07-12, 21:05
Till vänster om ryggraden? då är det väl ingen disk eller? Kan det vara muskeln bredvid ryggraden som är trött? Brukar brännas i muskler normalt när man blir trött, vilket muskeln speciellt blir när man böjer eftersom att den hela tiden arbetar när man har stången på axlarna. kan väl också vara träningsvärk? poängen är att bara för att det är ryggen så behöver det itne betyda skada bara för att det bränns lite. Det är inget som man reagerar på någon annanstans på kroppen liksom, om det inte faktiskt gör ont på riktigt.

avvarn
2012-07-12, 21:05
Hur rörlig är du i fotled / hamstrings?

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Nej jag är rätt stel, når bara till smalbenen om jag böjer mig framåt stående, om du förstår

avvarn
2012-07-12, 21:06
Till vänster om ryggraden? då är det väl ingen disk eller? Kan det vara muskeln bredvid ryggraden som är trött? Brukar brännas i muskler normalt när man blir trött, vilket muskeln speciellt blir när man böjer eftersom att den hela tiden arbetar när man har stången på axlarna. kan väl också vara träningsvärk?

Mja det är alltså bara några millimeter till vänster. men du kanske ha rätt ändå.
Men är rätt säker på att det inte är musklerna jag har ont i

avvarn
2012-07-12, 21:07
Har någon kikat på din hållning? Man har en tendens till att inte stå riktigt helt rakt hela tiden när man spelar hockey. :rolleyes:

Normalhållningen är bra, men är väl kanske av snehållningen med klubban som gjort det

Supermicke
2012-07-12, 21:14
iofs är det inte riktigt ryggen för mig utan mer.. övre röv åt sidan.. men verkar inte vara det problemet för avvarn iaf.

Kappman
2012-07-12, 21:34
Få det magnetröntgat. Jag tycker det låter som ett brock så du stressar vid ansträngning. Om så är fallet så skulle jag anpassa aktiviteterna därefter eftersom du då kan vara helt symptomfri. Själv är jag rökt.

avvarn
2012-07-15, 12:49
Jo magnetröntgen kanske skulle vara något, är rätt säker på att det är någon diskbuktning/bråck.

Borde jag vila totalt, ta promenader osv eller köra lite lätt, kanske typ rygglyft/ryggresningar. och kanske testa lite mark på typ 30-40kg?

yEk
2012-07-15, 13:02
Jag fick också rejäla problem som uppstod för cirka 4 veckor sen. Kunde inte ens böja mig framåt trots att jag tog ut rörelsen i höften istället för i ryggen. Blev bättre efter några dagar bara för att bli sämre igen och sedan bli åter igen bli bättre.
Nu är vardagssmärtan borta sen en vecka tillbaks och jag prövade mark och böj på 30 kg och det var helt utan smärta eller känningar. :)

Mitt problem enligt sjukgymnasten; Benlängsskillnad. Fick aldrig veta hur min rygg var skadad, dvs om det var diskskada, sträckning eller något. Det brukade däremot uppstå smärtor i nedre rygg/röven om jag satt ner och sträckte ut vänstra benet maximalt.
Det är dock borta idag.

Att nysa provocerade också ryggen då det högg till lite lätt men nu idag så är det typ helt borta det med. Tror jag.

Stel i hamstrings är jag btw. Om det hjälper.


Just ja, smärtan uppstod alltid vid knäböj och marklyft, dvs rörelser där man böjer sig framåt. Kunde böja mig bakåt helt utan besvär.

mikaelj
2012-07-15, 13:10
Töj, töj, töj, töj.

Vrid och bänd alla muskler kring höftpartiet samt rumpa.

marcussalman
2012-07-15, 14:29
Töj, töj, töj, töj.

Vrid och bänd alla muskler kring höftpartiet samt rumpa.
En fråga kring detta, är det muskler som drar och är stela i ryggraden som orsakar värken eller är det själva skadan i ryggraden? Är det en skada i ryggraden borde det väll således inte spela någon roll om man stretchar och töjer musklerna, skadan är ju fortfarande där?

Tacksam för svar då jag själv har haft problem med korsryggen ett bra tag nu och man börjar känna sig desperat...

burkmannen
2012-07-15, 14:51
En fråga kring detta, är det muskler som drar och är stela i ryggraden som orsakar värken eller är det själva skadan i ryggraden? Är det en skada i ryggraden borde det väll således inte spela någon roll om man stretchar och töjer musklerna, skadan är ju fortfarande där?

Tacksam för svar då jag själv har haft problem med korsryggen ett bra tag nu och man börjar känna sig desperat...


Det beror nog på vad skadan är. Men visst är det vanligt att muskler blir tighta och att man börjar snedbelasta vissa delar på grund av långvarig smärta?

Har du besökt sjukgymnast? Annars gör det så snabbt som möjligt, det blir inte bättre av att skjuta på det.

marcussalman
2012-07-15, 18:48
Det beror nog på vad skadan är. Men visst är det vanligt att muskler blir tighta och att man börjar snedbelasta vissa delar på grund av långvarig smärta?

Har du besökt sjukgymnast? Annars gör det så snabbt som möjligt, det blir inte bättre av att skjuta på det.

Det har gått ca 3 månader nu, i början kunde jag inte böja mig fram alls. Besökte kiropraktor 4 gånger och han konstaterade första gången att några kotor längst ner hade förflyttat sig så han knäckte dem rätt. Sedan kändes det inte som han gjorde någon nytta utan bara försökte mjölka pengar.

Nu har jag tid hos läkaren nästa vecka så jag hoppas jag kan få en remiss till röntgen. Tror du att en sjukgymnast hade varit bättre?

Har ont i min korsrygg, mest på vänster sida. Försöker stretcha alla omkringliggande muskler...

Tack för svar!

burkmannen
2012-07-15, 19:17
Det har gått ca 3 månader nu, i början kunde jag inte böja mig fram alls. Besökte kiropraktor 4 gånger och han konstaterade första gången att några kotor längst ner hade förflyttat sig så han knäckte dem rätt. Sedan kändes det inte som han gjorde någon nytta utan bara försökte mjölka pengar.

Nu har jag tid hos läkaren nästa vecka så jag hoppas jag kan få en remiss till röntgen. Tror du att en sjukgymnast hade varit bättre?

Har ont i min korsrygg, mest på vänster sida. Försöker stretcha alla omkringliggande muskler...

Tack för svar!


Det spelar nog ingen roll vilken arbetsgrupp man söker sig till, bara man har turen att hitta någon kompetent. Jag tror inte att diskar och kotor kan hoppa snett om man inte har spondylolistes. (?)

Alltså röntgen ger bara en bättre bild av din skada så det är inget måste eller något som minskar din smärta. Försök först hitta en kompetent sjukgymnast/kiropraktor/etc i ditt område. Vars bor du?

mattilainen
2012-07-15, 19:40
du har inte åkt på diskbråck?

marcussalman
2012-07-15, 20:47
Det spelar nog ingen roll vilken arbetsgrupp man söker sig till, bara man har turen att hitta någon kompetent. Jag tror inte att diskar och kotor kan hoppa snett om man inte har spondylolistes. (?)

Alltså röntgen ger bara en bättre bild av din skada så det är inget måste eller något som minskar din smärta. Försök först hitta en kompetent sjukgymnast/kiropraktor/etc i ditt område. Vars bor du?

du har inte åkt på diskbråck?

Det har du rätt i, kanske ska ta och söka upp en vettig sjukgymnast. Jag bor i Lund.

Det kan säkert vara diskbråck, i nuläget känns det bra när jag tränar och är varm, det är efteråt och när jag sitter en längre stund som smärtan kommer. Mark och böj finns inte på kartan längre :-(

mikaelj
2012-07-15, 21:18
En fråga kring detta, är det muskler som drar och är stela i ryggraden som orsakar värken eller är det själva skadan i ryggraden? Är det en skada i ryggraden borde det väll således inte spela någon roll om man stretchar och töjer musklerna, skadan är ju fortfarande där?

Tacksam för svar då jag själv har haft problem med korsryggen ett bra tag nu och man börjar känna sig desperat...

Jag har haft ont i ländryggen tidigare och har märkt markant skillnad av att töja musklerna. Då har jag inte haft något problem med själva ryggen i sig, trots att jag har trott det, utan det har bara varit att musklerna dragit i ryggen.

Det kan förstås vara en skada också... men det är nog inte helt ovanligt att man har en stelhet som man kan börja att titta i. Gör man inte det kan det till slut /bli/ en skada.

Illopsoas-töjning gav fantastisk effekt för mig. För andra sitter kanske stelheten någon annanstans. Det är alltid bra att ha god rörlighet!

avvarn
2012-07-16, 08:27
Jag fick också rejäla problem som uppstod för cirka 4 veckor sen. Kunde inte ens böja mig framåt trots att jag tog ut rörelsen i höften istället för i ryggen. Blev bättre efter några dagar bara för att bli sämre igen och sedan bli åter igen bli bättre.
Nu är vardagssmärtan borta sen en vecka tillbaks och jag prövade mark och böj på 30 kg och det var helt utan smärta eller känningar. :)

Mitt problem enligt sjukgymnasten; Benlängsskillnad. Fick aldrig veta hur min rygg var skadad, dvs om det var diskskada, sträckning eller något. Det brukade däremot uppstå smärtor i nedre rygg/röven om jag satt ner och sträckte ut vänstra benet maximalt.
Det är dock borta idag.

Att nysa provocerade också ryggen då det högg till lite lätt men nu idag så är det typ helt borta det med. Tror jag.

Stel i hamstrings är jag btw. Om det hjälper.


Just ja, smärtan uppstod alltid vid knäböj och marklyft, dvs rörelser där man böjer sig framåt. Kunde böja mig bakåt helt utan besvär.


Precis så jag har! Gör ont att nysa, tar då man sitter och sträcker ut benet. Det behövs kanske inget geni för att förstå att det har med baksida lår att göra då det känns i ryggen då man sträcker ut vänster ben sittandes? Jag har däremot lika långa ben

avvarn
2012-07-16, 08:28
Illopsoas-töjning gav fantastisk effekt för mig. För andra sitter kanske stelheten någon annanstans. Det är alltid bra att ha god rörlighet!

Illoposoas-töjning?

killenigrillen
2012-07-16, 10:44
Höftböjarna

mikaelj
2012-07-16, 10:50
"Illiopsoas stretch"

http://chiropractorkeller.com/wp-content/uploads/2010/07/Iliopsoas-Stretch-1.gif

burkmannen
2012-07-16, 11:18
Precis så jag har! Gör ont att nysa, tar då man sitter och sträcker ut benet. Det behövs kanske inget geni för att förstå att det har med baksida lår att göra då det känns i ryggen då man sträcker ut vänster ben sittandes? Jag har däremot lika långa ben

Jag tycker som sagt att du ska söka en sjukgymnast så snabbt som möjligt, bor inte Sheo och Guddi i Lund?

avvarn
2012-07-16, 12:16
"Illiopsoas stretch"

http://chiropractorkeller.com/wp-content/uploads/2010/07/Iliopsoas-Stretch-1.gif

okej okej :) Vad tänker ni att den ska göra för effekt?

avvarn
2012-07-16, 12:17
Jag tycker som sagt att du ska söka en sjukgymnast så snabbt som möjligt, bor inte Sheo och Guddi i Lund?

Jag bor i Örnsköldsvik (norrland :hbang: ) har varit hos sjukgymnast och hon gav mig bara stretchövningar för baksida lår typ. Gav inte nån vidare effekt faktiskt :/

marcussalman
2012-07-16, 12:54
Jag har haft ont i ländryggen tidigare och har märkt markant skillnad av att töja musklerna. Då har jag inte haft något problem med själva ryggen i sig, trots att jag har trott det, utan det har bara varit att musklerna dragit i ryggen.

Det kan förstås vara en skada också... men det är nog inte helt ovanligt att man har en stelhet som man kan börja att titta i. Gör man inte det kan det till slut /bli/ en skada.

Illopsoas-töjning gav fantastisk effekt för mig. För andra sitter kanske stelheten någon annanstans. Det är alltid bra att ha god rörlighet!

Okej tack för svar:) Räcker 1 gång per dag?

avvarn
2012-07-16, 14:16
Jag har haft ont i ländryggen tidigare och har märkt markant skillnad av att töja musklerna. Då har jag inte haft något problem med själva ryggen i sig, trots att jag har trott det, utan det har bara varit att musklerna dragit i ryggen.

Det kan förstås vara en skada också... men det är nog inte helt ovanligt att man har en stelhet som man kan börja att titta i. Gör man inte det kan det till slut /bli/ en skada.

Illopsoas-töjning gav fantastisk effekt för mig. För andra sitter kanske stelheten någon annanstans. Det är alltid bra att ha god rörlighet!


Kan du beskriva lite utförligare hur du gjorde?


Tack för alla svar! :)

Kappman
2012-07-22, 21:35
Om det tar ont att nysa, när du råkar ta snedsteg osv. så har du troligen diskbråck som trycker på nerv. När du lyfter håller vänster ben rakt och lyfter det så provocerar du nervroten i ländryggen. Så sluta gå till sjukgymnaster, naprapater och kiropraktorer. De tjänar sina pengar på att folk som du springer där i hopp om att bli bra. Gå till din husläkare och KRÄV att få göra en magnetröntgen och att en erfaren ryggkirurg tittar närmare på det.

avvarn
2012-07-23, 07:28
Det ligger säkert något i det du säger kappman. Ska nog söka upp och försöka få tid för magnetröntgen, annars då, går diskbråck till sig om man vilar och inte får några bakslag?