handdator

Visa fullständig version : Kost vid konditionsträning

Sentax
2012-07-12, 14:15
Hej!

Jag sökte runt lite på kost vid konditionsträning och insåg att det fanns väldigt lite på google.

Jag har dock hittat några saker. Jag har några kompletterande frågor.

Före

1. 4-5 g kolhydrater per kg 4 timmar innan konditionsträning. Långsamma kolhydrater.

2. 1-2 g kolhydrater 1-2 timmar innan konditionsträning. Snabba / medelsnabba kolhydrater.

Men vid att konditionsträning som inte är intensiv, tar väl kroppen av både protein och fett också? Så det jag nämnde ovan, om det stämmer, stämmer det för all typ av konditionsträning?

Efter

Hur ligger det till med kost efter konditionsträning? Är den lik den efter styrketräningen?

Resten av dagen

Hur ser det ut resten av dagen? Är det 50% kolhydrater, 20% fett och 30% protein?

Tacksam för svar!

Spetälsk
2012-07-12, 14:30
Efter

Hur ligger det till med kost efter konditionsträning? Är den lik den efter styrketräningen?Nej lite kolhydrater räcker men är inte nödvändigt. tränar du som de flesta som konditionstränar behöver du inte fundera på kosten om du äter vettigt redan. när du börjar ställa krav på prestationen blir det viktigare men det är inte en lika stor sak då heller som vid styrketräning.

tjing
2012-07-12, 14:41
Beror helt på om du lallar runt på löpbandet i måttligt tempo eller kör hård konditionsträning flera gånger i veckan. Om det förstnämnda, ät som vanligt. Det sistnämnda fallet kräver mer kolhydrater kring träningen.

Sentax
2012-07-12, 16:22
Ja, okej. Har ni några studier eller någon hemsida som reder ut detta bra?