handdator

Visa fullständig version : Nytt bilköp - hjälp!


StarkeMats
2012-07-12, 11:03
Som rubriken lyder så är det bilköp på gång. Vi väntar tillökning i familjen och måste köpa en Kombi/SUV - Men vad för något!?
Det är alltså inget nyköp utan en begangnad bil det gäller.
Kvalitet är viktigare än utseende och budget är 0-60tkr.

Det här med att köpa bil är alltid ett "göra". Tänkte att det kanske är någon här som har en bil kombi/suv i den prisklassen och kan komma med tips.
Det finns en massa biltillverkare och vad gör det ena bättre än det andra?
Mina ögon har just nu fastnat för huyndai santa fe och googlar man så finns det en del tester, men alldeles för få hittade..

Nocturnal
2012-07-12, 11:11
I den prisklassen hade jag rekommenderat Saab 9-5. Visst inte världens snyggaste och grannen har ju definitivt en likadan men mer bil för pengarna får du inte idag.

StarkeMats
2012-07-12, 11:18
I den prisklassen hade jag rekommenderat Saab 9-5. Visst inte världens snyggaste och grannen har ju definitivt en likadan men mer bil för pengarna får du inte idag.

som sagt, kvalitet och en bil som är värda pengarna är vad jag efterfrågar.
har kollat en del på saab också och prismässigt så ligger dom rätt.
låt säg att jag tittar på en saab, vad ska jag se upp med som köpare?
brukar finns en del mer typiska fel på dom olika bilarna..

Nocturnal
2012-07-12, 11:30
Med Saab 9-5 är det otroligt viktigt att serviceboken är korrekt ifylld. Finns den inte eller en service har hoppats över hade jag struntat i den bilen direkt. Utbudet är så stort ändå.
Motorn är av den lite känsligare trionic 7 serien som har problem med oilsludge så oljebyten måste vara skötta. Kolla även så att den senaste vevhusventilationsuppgraderingen (puh, långt ord) är monterad. Motorn ska inte ticka eller skramla.
Kolla bakdäcken, är de snedslitna är bussningarna slut i bakvagnen.
Rost förekommer i hundbenen (där bakdörr och bakskärm möts).
Färddatorn brukar ha pixelfel men det kan man åtgärda själv med en varmluftspistol eller strykjärn.
Kolla så att alla rutor går att köra upp/ner ordentligt. Händer att det blir glapp i knapparna.
Annars är det väl som med alla andra bilar, det ska kännas rätt vid köp helt enkelt :)

shut teh face
2012-07-12, 11:45
Att servicebok finns är alltid ett krav, köp ingenting som inte är servad som den ska.

Jag var i samma sits som dig och kom fram till att man ska köpa en Skoda, en tråkig bil men ett bra köp.

Jag kollade på en himla massa bilar och man googlade runt och det var allt möjligt skitfel. Den enda felet med skodan var att den va tråkig ;)

Köp en skoda octavia, för 60k får du en 2005-2006 troligtvis.

StarkeMats
2012-07-12, 11:57
Med Saab 9-5 är det otroligt viktigt att serviceboken är korrekt ifylld. Finns den inte eller en service har hoppats över hade jag struntat i den bilen direkt. Utbudet är så stort ändå.
Motorn är av den lite känsligare trionic 7 serien som har problem med oilsludge så oljebyten måste vara skötta. Kolla även så att den senaste vevhusventilationsuppgraderingen (puh, långt ord) är monterad. Motorn ska inte ticka eller skramla.
Kolla bakdäcken, är de snedslitna är bussningarna slut i bakvagnen.
Rost förekommer i hundbenen (där bakdörr och bakskärm möts).
Färddatorn brukar ha pixelfel men det kan man åtgärda själv med en varmluftspistol eller strykjärn.
Kolla så att alla rutor går att köra upp/ner ordentligt. Händer att det blir glapp i knapparna.
Annars är det väl som med alla andra bilar, det ska kännas rätt vid köp helt enkelt :)

Där var en gedigen lista på saker som bör undersökas, tack som f-n fr du tog dig tiden!

StarkeMats
2012-07-12, 11:58
Att servicebok finns är alltid ett krav, köp ingenting som inte är servad som den ska.

Jag var i samma sits som dig och kom fram till att man ska köpa en Skoda, en tråkig bil men ett bra köp.

Jag kollade på en himla massa bilar och man googlade runt och det var allt möjligt skitfel. Den enda felet med skodan var att den va tråkig ;)

Köp en skoda octavia, för 60k får du en 2005-2006 troligtvis.

Nä, serviceboken är ett måste och med det sagt vet jag att min egen inte är särkillt bra ifylld ;/
Skoda är väl en bil som fortfarande har ett lågt värde med tanke på att den inte är lika erkänd som Volvo och andra mer erkända bilmärken. Ska defintivt kolla på Skoda också.

StarkeMats
2012-07-12, 12:00
Rekommenderas manuell växellåda framför automatare?

shut teh face
2012-07-12, 12:03
Nä, serviceboken är ett måste och med det sagt vet jag att min egen inte är särkillt bra ifylld ;/
Skoda är väl en bil som fortfarande har ett lågt värde med tanke på att den inte är lika erkänd som Volvo och andra mer erkända bilmärken. Ska defintivt kolla på Skoda också.
Volvo har ett överpris tycker jag. De enda som kan vara bra är högre komfort jämfört med billigare märken. Ska man ha riktig kvalite så får man gå upp ännu mer i pris och köra BMW.

Skoda har ju skitdåligt rykte, sen tidigare. Nu är det ju i princip samma bil som VW fast billigare. Billig skatt, billig service, billig delar, billig försäkring.

shut teh face
2012-07-12, 12:03
Rekommenderas manuell växellåda framför automatare?
Det är väl inget som är rekommenderat något av dem, vad vill du ha?
Jag kör automat för jag ser inget värde i att sitta och jucka med en spak. :)