handdator

Visa fullständig version : Hur gör man med kycklingfille, kokt vikt ang. näringsvärde?

timoat
2012-07-12, 10:23
Jag äter som alla andra mycket kycklingfilé, men har märkt att tinad väger en filé kanske 240 g, och stekt i en matsked olivolja väger den 140g. Räknar man näringsvärdet på den tinade eller stekta vikten, eller är näringsvärden samma,bara att den väger mindre efter stekning?

(Alltså man räknar ut hur mycket näringsvärdet blir på den tinade vikten, och efter stekning kommer denvara densamme)

Mycket av den tinade vikten är ju insprutat vatten och sockerlösning.

begt
2012-07-12, 10:24
Utgå alltid ifrån otillagad vikt om inget annat anges. Är kycklingen frusen är det 100 g frusen vikt som avses när det gäller näringsinnehåll och tvärtom.

timoat
2012-07-12, 10:29
Ok, det låter ju bra! Tack!

Ballt
2012-07-12, 10:31
Utgå alltid ifrån otillagad vikt om inget annat anges. Är kycklingen frusen är det 100 g frusen vikt som avses när det gäller näringsinnehåll och tvärtom.

Fast nu har jag för mig att man har i tidigare trådar kommit fram till det motsatta, med tanke på hur mycket vätska det är som försvinner när man tinar och steker kycklingen.

Har tyvärr ingen källa än så länge, men ska ta och leta upp det.

begt
2012-07-12, 10:34
Fast nu har jag för mig att man har i tidigare trådar kommit fram till det motsatta, med tanke på hur mycket vätska det är som försvinner när man tinar och steker kycklingen.

Har tyvärr ingen källa än så länge, men ska ta och leta upp det.

Det är fel i såna fall, vet inte vad du har fått det ifrån.

Alltid otillagad vikt, som produkten levererats, som gäller om inget annat anges.

Ballt
2012-07-12, 10:41
Det är fel i såna fall, vet inte vad du har fått det ifrån.

Alltid otillagad vikt, som produkten levererats, som gäller om inget annat anges.

Har ingen aning vart jag har fått det ifrån heller, tack för att du rättade mig :)

Albin Eriksson
2012-07-12, 11:54
Det avser otillagad vikt, men frusen ställer jag mig tveksam till.
Då är dom frysta superkycklingar med helt exeptionella näringsvärden jmf med en färsk...

Adama
2012-07-12, 12:00
När det gäller just kyckling finns ju de flesta varianter inlagt i lvs databas:

http://www7.slv.se/Naringssok/

Bara att välja om den nu är kokt, stekt, ugnsstek eller rå.

begt
2012-07-12, 12:56
Det avser otillagad vikt, men frusen ställer jag mig tveksam till.
Då är dom frysta superkycklingar med helt exeptionella näringsvärden jmf med en färsk...

Du kan ju ringa Kronfågeln, Guldfågeln osv. om du inte tror mig.

Lätt att jämföra och se att det stämmer på Guldfågelns hemsida. Även den färska kycklingfilén innehåller lite vatten, men inte riktigt lika mycket som den frusna (87% kött).

Färsk: 120 kcal 23 protein 3 fett
Frusen: 100 kcal 21 protein 2 fett.

Inga exceptionella skillnader i näringsvärden mao.

Albin Eriksson
2012-07-12, 21:13
Du kan ju ringa Kronfågeln, Guldfågeln osv. om du inte tror mig.

Lätt att jämföra och se att det stämmer på Guldfågelns hemsida. Även den färska kycklingfilén innehåller lite vatten, men inte riktigt lika mycket som den frusna (87% kött).

Färsk: 120 kcal 23 protein 3 fett
Frusen: 100 kcal 21 protein 2 fett.

Inga exceptionella skillnader i näringsvärden mao.

Nej men det varierar i vart fall kraftigt mellan olika leverantörer då, ibland väger ju en tinad kycklingfilé säkert 30%mindre än då den var frusen...give or take.
Och att den då skulle innehålla 28gram protein per 100gram finner jag för tveksamt...