handdator

Visa fullständig version : Klyftpotatis, pommes = transfetter?


tjing
2012-07-12, 09:39
Har börjat käka en massa klyftpotatis och pommes när jag bulkar.

Allmän nyttighet? Och hur står det till med transfetter?

begt
2012-07-12, 09:42
Beror ju på hur de friterats, vilken olja som använts.

Grotesk
2012-07-12, 09:46
Har börjat käka en massa klyftpotatis och pommes när jag bulkar.

Allmän nyttighet? Och hur står det till med transfetter?

Definera "nyttigt"? Föreslår att du läser på förpackningen angående transfetter.

tjing
2012-07-12, 10:04
Jag syftar på standard pommes/klyftpotatis friterade i solrosolja. Typ ICA eller vad som.

Står inget om transfetter på förpackningen såklart, annars hade jag inte frågat. Jag skrev "allmän nyttighet" eftersom jag undrade om det fanns någon random betänklighet; inte exakta värden på vitamininnehållet.

begt
2012-07-12, 10:08
ICAs klyftpotatisar är friterade i rapsolja. Inget onyttigt med det alls, snarare tvärtom. Solrosolja är inget att vara rädd för heller.

I Sverige är det i princip bara vissa kakor som kan innehålla transfett (med reservation för att något gatukök använder dålig olja). En del chipssorter kan innehålla små mängder, men i åtminstone OLWs sortiment finns det inga transfetter.

tjing
2012-07-12, 10:26
Nice!

Så att kränga 1 kg klyftpotatis post-WO är alltså lugnt med andra ord. Det var framförallt transfetter jag oroade mig lite för. Om nu inte potatis skulle vara giftigt på något sätt i mängder?

Vilka oljor bildar transfetter vid fritering?

begt
2012-07-12, 10:32
Vegetabiliska oljor kan bilda transfett, men det handlar om hur de har processats. I Sverige förekommer det inte i någon större utsträckning som sagt. Livsmedelsverket har rätt bra koll på det där och matindustrin har en dialog med dem och försöker successivt eliminera mängden transfett.

OneManArmy
2012-07-12, 10:47
Gör egna :)
Tar lite tid men gör en stor sats och micra

tjing
2012-07-12, 10:53
Vegetabiliska oljor kan bilda transfett, men det handlar om hur de har processats. I Sverige förekommer det inte i någon större utsträckning som sagt. Livsmedelsverket har rätt bra koll på det där och matindustrin har en dialog med dem och försöker successivt eliminera mängden transfett.

Så svaret blir...?

dizzle
2012-07-12, 10:54
Gör egna :)
Tar lite tid men gör en stor sats och micra

Micrade pommes är det vidrigaste, fyfan haha

tjing
2012-07-12, 10:55
Gör egna :)
Tar lite tid men gör en stor sats och micra

Visst har tanken slagit mig en miljard gånger, men i ärlighetens namn är det en hel del pill med att skala och skiva mängder av potatis.

Micra? wtf

begt
2012-07-12, 10:58
Som jag sa så förekommer det i en del kaksorter och små mängder i vissa chipssorter. Inte i några klyftpotatisar (annat än i mycket små, försumbara, mängder möjligen). Rent naturligt förekommer det i små mängder i mejeriprodukter och kött men det är inget att bry sig om.

http://www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Transfett/#finns
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/mat_naring/2009_18_riksprojekt_2008_transfettsyror_i_kakorkex _och_chips.pdf

tjing
2012-07-12, 10:59
Som jag sa så förekommer det i en del kaksorter och små mängder i vissa chipssorter. Inte i några klyftpotatisar (annat än i mycket små, försumbara, mängder möjligen). Rent naturligt förekommer det i små mängder i mejeriprodukter och kött men det är inget att bry sig om.

http://www.slv.se/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Transfett/#finns
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/mat_naring/2009_18_riksprojekt_2008_transfettsyror_i_kakorkex _och_chips.pdf

Tackars.

OneManArmy
2012-07-12, 11:24
Visst har tanken slagit mig en miljard gånger, men i ärlighetens namn är det en hel del pill med att skala och skiva mängder av potatis.

Micra? wtf

Eller kör dem i ugn då :P
Hur lång tid tar det att dela 1kg potatis?

Låt skalet sitta kvar

tjing
2012-07-12, 11:35
Nja, skalet innehåller solanin och känns inte särskilt sunt om man äter mängder av det.

Sniggel
2012-07-12, 11:37
Nja, skalet innehåller solanin och känns inte särskilt sunt om man äter mängder av det.

Gör det? Alltid? Eller endast när det är grönt?

tjing
2012-07-12, 11:44
Gör det? Alltid? Eller endast när det är grönt?

Som jag förstått det innehållet både skalet och det gröna solanin, vilket är potatisens anti-nutrient.

OneManArmy
2012-07-12, 13:16
Äter man sånna mängder päror så kanske det är dags att införskaffa en sådan här manick?
http://www.tretti.se/hushallsapparater/hushallsapparater/ovr-koksapparater/centurion-pe100

tjing
2012-07-12, 14:42
Fy fan vad fint det vore!

Skulle inte kunna använda en sådan dock; det hade känts för töntigt och slappt.

Nebuchadnezzar
2012-07-12, 15:19
Som jag förstått det innehållet både skalet och det gröna solanin, vilket är potatisens anti-nutrient.


Det gröna är klorofyll. Klorofyll indikerar att potatisen utsatts för mycket ljus vilket i sin tur brukar innebära förhöjda solaninnivåer.

Solanin finns för övrigt inte bara i skalet men mängden är avsevärt lägre i skalad potatis än i oskalad.

Fritering ska dock sänka glykoalkoidnivåerna tror jag. Kanske kan bekräfta det när jag kommer hem.

Sverker
2012-07-12, 17:54
Så svaret blir...?

Att det är helt lugnt m a p transfett i svenska produkter av potatis fritterade i olja.

Jag har i alla år skrivit att det inte bildas transfett vid stekning eller frittering utan transfettsyror bildas vid härdning av vegetabilisk olja eller i magen på kor. Nu måste jag det senaste året ändra mig lite:em:. Det verkar vara möjligt att en fleromättad olja kan vid höga temperaturer bilda små mängder transfettsyror. Det finns en del att fördjupa sig i där.
Men man ska inte frittera eller steka i fleromättat fett. Solrosolja verkar vara en acceptabel olja att frittera i. Mest beroende på avsaknaden av linolensyran:(. ..vilket gör solrosoljan sämre m a p balansen Omega-6 : Omega-3.

tjing
2012-07-12, 18:25
Gissar att "m a p" = med avseende på?

Okej. Det verkar för övrigt som att all klyftpotatis jag stött på är friterad i solrosolja. Bra att veta! Idag blir det 1,8 kg klyftpotatis (utan skal).

begt
2012-07-12, 18:28
Gissar att "m a p" = med avseende på?

Okej. Det verkar för övrigt som att all klyftpotatis jag stött på är friterad i solrosolja. Bra att veta! Idag blir det 1,8 kg klyftpotatis (utan skal).

ICAs innehåller rapsolja som sagt.

tjing
2012-07-12, 18:31
ICAs innehåller rapsolja som sagt.

Jaha ja så var det kanske ja :)

Edit: Nope! Kollade precis: solrosolja.

En till fråga för övrigt. Potatis innehåller mängder med kalium...kan det vara farligt att dra i sig kilovis med potatis?

Sniggel
2012-07-12, 19:59
Det gröna är klorofyll. Klorofyll indikerar att potatisen utsatts för mycket ljus vilket i sin tur brukar innebära förhöjda solaninnivåer.

Solanin finns för övrigt inte bara i skalet men mängden är avsevärt lägre i skalad potatis än i oskalad.

Fritering ska dock sänka glykoalkoidnivåerna tror jag. Kanske kan bekräfta det när jag kommer hem.

Så jag bör börja skala mina potatisar nu igen? Jag som vant mig vid att slippa det. :(

begt
2012-07-12, 20:04
Jaha ja så var det kanske ja :)

Edit: Nope! Kollade precis: solrosolja.

En till fråga för övrigt. Potatis innehåller mängder med kalium...kan det vara farligt att dra i sig kilovis med potatis?

På min förpackning står det rapsolja. Skumt.

För att överdosera måste du äta flera kg utöver den vanliga maten.

15-20 g kan orsaka hjärtarytmi. Dagsbehovet är på ca 3,5 g men det är nog onödigt att ligga på det dubbla.

tjing
2012-07-13, 08:56
På min förpackning står det rapsolja. Skumt.

För att överdosera måste du äta flera kg utöver den vanliga maten.

15-20 g kan orsaka hjärtarytmi. Dagsbehovet är på ca 3,5 g men det är nog onödigt att ligga på det dubbla.

Aha det ligger så högt som 15-20 g?

Ja men då är ju 7 g från 2 kg potatis ingenting i sammanhanget. Ja det är högst onödigt, men knappast farligt. Vore lite lustigt om folk fick hälsoproblem av att äta mycket potatis.

kaer
2012-07-13, 09:03
Nja, skalet innehåller solanin och känns inte särskilt sunt om man äter mängder av det.

Hoooold on nu, är det verkligen så att allt skal innehåller solanin?

Wiki är väl inte den bästa källan, men enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Solanin
så verkar det bara vara de gröna potatisarna man ska se upp med.

Vad säger kolo, ska man undvika potatisskal? Eller överväger fördelarna (jag har 'hört' att det ska vara nyttigt att äta potatis med skalet kvar).

Med det sagt så äter jag inte särskilt mycket potatis med skalet kvar, lite färskpotatis på sommaren och när jag gör klyftpotatis.

Nebuchadnezzar
2012-07-13, 10:05
Hoooold on nu, är det verkligen så att allt skal innehåller solanin?

Ja, alla potatisväxter innehåller solanin. Hela växten. Skalet och själva potatisen också.



Ät potatis, med skal om du så vill. Undvik gröna potatisar, men då hela potatisen och inte bara genom att skära bort det gröna. När folk har blivit förgiftade av solanin har det varit av enstaka gröna potatisar och annars bär från andra växter i familjen.

Nebuchadnezzar
2012-07-13, 10:14
Just det.

Solanin finns för övrigt inte bara i skalet men mängden är avsevärt lägre i skalad potatis än i oskalad.

Fritering ska dock sänka glykoalkoidnivåerna tror jag. Kanske kan bekräfta det när jag kommer hem.


Deep frying at temperatures of 170°C is effective in lowering the glycoalkaloid levels. Boiling is not effective and microwaving is only slightly effective. Similarly, freeze drying and dehydration reduce the glycoalkaloid content of potatoes only slightly or not at all. Peeling reduces the quantity of glycoalkaloids in potatoes since 30 to 80% of the glycoalkaloids are found in the outer peel.

http://ntp.niehs.nih.gov/?objectid=6F5E930D-F1F6-975E-7037ACA48ABB25F4


Lite konkreta skalsiffror på köpet.

tjing
2012-07-13, 11:37
Kanske en dum fråga, men deep frying...är det vad som är fallet med köpt klyftpotatis friterad i olja?

Ska ge mig på 1,5 kg klyftpotatis post-WO nu ;)

Nebuchadnezzar
2012-07-13, 12:04
Kanske en dum fråga, men deep frying...är det vad som är fallet med köpt klyftpotatis friterad i olja?

http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_frying