handdator

Visa fullständig version : Växer dåligt från lågreps


ToughLove
2012-07-12, 09:32
Hej jag har märkt nu att jag växer dåligt som fan när jag kör lågreps, dvs 7-4 reps till skillnad från 12-8 reps, när jag kollar på foton så är jag nästan lika stor nu som för 1 år sen känns det som, och när jag börja min träningspredio växte jag riktigt bra och körde då högreps, men blev senare intalad att byta till lägre reps för det blev man tydligen "större" av.

Finns det nån mer här som har svårt att växa utav lågreps men växer bra på högre volym ?

Kalliban
2012-07-12, 09:37
Det är väl rätt vanligt att man brukar säga att lågreps är inriktat på styrka och högreps på volym? Med det sagt så har jag ändå växt en del på lågreps senaste halvåret, men jag får betraktas som en nybörjare då detta var det första halvåret som jag kört seriöst med en riktig plan, bra mat osv och nybörjare brukar ju växa av det mesta :D Innan har det bara varit sporadisk dålig träning.

AndreasBastard
2012-07-12, 09:40
Jag tror nog att du bör hålla dig i intervallet mellan 8-12 rep om du träna för för att bli stor. Det jag baserar detta på är i första hand att det fungerar bäst för dig och i andra hand att det i stort sett råder konsensus om att detta är bäst för hypertrofi.

Anders The Peak
2012-07-12, 10:07
Strength training with 80%+ of your 1RM and reps in the 3-8 range with 2-4 minutes rest produce the largest changes in myofibrillar volume and density. Therefore if you want to achieve myofibril hypertrophy you must lift heavy. The heavier the weights you lift the more muscle fibers are recruited and in turn damaged. However it is recommended to keep the reps between 3-5 as any lower and it is mainly neuro-muscular adaptations that improve the athletes strength rather than through myofibril hypertrophy (Zatsiorsky, 1995).


Visst finns det orsak att köra högre reps periodvis men inte kontinuerligt...

aldoschadewitz
2012-07-12, 12:09
jag växer också bäst av högreps. opti för mig är 9 (tror jag/verkar det som).
märker du att det går bättre vid högreps än lågreps så tycker jag du definitivt ska byta tillbaka trots att teorin är den motsatta

mikaelj
2012-07-12, 12:12
Varför inte göra både och? Finns inget som säger att du inte kan kombinera högre reps och lägre reps inom samma pass.

Upp till en topp-1-5:a, sänk vikten med 10-15% och reppa loss.

Rikard Jansson
2012-07-12, 12:21
Varför inte göra både och? Finns inget som säger att du inte kan kombinera högre reps och lägre reps inom samma pass.

Upp till en topp-1-5:a, sänk vikten med 10-15% och reppa loss.

this

Anders The Peak
2012-07-12, 12:51
Varför inte göra både och? Finns inget som säger att du inte kan kombinera högre reps och lägre reps inom samma pass.

Upp till en topp-1-5:a, sänk vikten med 10-15% och reppa loss.
Det är ett bra sätt istället för att nöta på med en massa 12 reppare.